AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Momot, 2019-05-10
Siedlce

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

"W zdrowym ciele zdrowy duch" - program zajęć prozdrowotnych

- n +


„W zdrowym ciele, zdrowy duch”
Program zajęć prozdrowotnych

Prowadzący: Anna Momot- Kapelko

I.Ogólna charakterystyka programu.
Program zajęć prozdrowotnych „W zdrowym ciele, zdrowy duch”, powstał w trosce o rozwijanie
i kształtowanie postaw i nawyków prozdrowotnych u dzieci. Program realizowany będzie z uczniami klas pierwszych uczęszczającymi do świetlicy szkolnej w Szkole Podstawowej nr 306 w Warszawie.
Program jest zgodny z podstawą programową dla I etapu kształcenia szkoły podstawowej. Zajęcia będą odbywały się raz w miesiącu po jednej godzinie lekcyjnej.
Efektem programu powinno być nabycie przez uczniów właściwych postaw pozwalających na zachowanie zdrowia oraz wyrabianie poczucia odpowiedzialności za własne zdrowie i bezpieczeństwo.
Problematyka uwzględniona w programie obejmuje następujące zagadnienia:
1.Higiena osobista.
2.Zdrowy styl odżywiania.
3.Higiena pracy i wypoczynku.
4.Zagrożenia. Bezpieczeństwo własne i innych.
5.Zdrowie fizyczne i psychiczne.
6.Sport to zdrowie.

II.Cel główny: rozwijanie i kształtowanie nawyków i postaw prozdrowotnych.

III.Cele szczegółowe:
poznanie zasad zdrowego odżywiania,
kształtowanie nawyków żywieniowych i higienicznych,
pogłębianie wiedzy na temat higieny własnej i otoczenia,
kształtowanie poczucia odpowiedzialności za czystość i estetykę,
poznawanie zasad zachowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia,
kształtowanie umiejętności organizacji czasu wolnego ze szczególnym uwzględnieniem aktywności ruchowej,
zachęcanie do prowadzenia zdrowego stylu życia oraz aktywnego spędzania czasu wolnego,
ukazanie alternatywnych form spędzania czasu wolnego.
rozwijanie zainteresowań sportowych, prozdrowotnych, ekologicznych.

IV. Metody i techniki pracy z grupą:
•wykorzystywanie technologii multimedialnej: np. prezentacje, filmy,
•spotkania ze specjalistami,
•dyskusja, tematyczne rozmowy grupowe,
•działania praktyczne,
•elementy pedagogiki zabawy,
•burza mózgów,
•rundka,
•praca i zabawa w kręgu,
•ekspresja plastyczna, muzyczna i ruchowa,
•drama,
•quizy.

V. Formy pracy:
- praca z całą grupą,
- praca zespołowa,
- praca indywidualna.
VI. Środki dydaktyczne: prezentacje, filmy, broszury, instrukcje, programy edukacyjne, ilustracje, plakaty, maskotki, piłeczki, skakanki/ sznureczki, arkusze papieru, flamastry, kredki, klej, nożyczki, opowiadania i wiersze.

VII. Propozycje tematów zajęć:
1.Dbamy o swoje zdrowie – co sprzyja naszemu zdrowiu i dobremu samopoczuciu?
2.Pierwszaki to czyste dzieciaki – dlaczego należy dbać o higienę?
3.Poznajemy zasady zdrowego odżywiania się – spotkanie z panią pielęgniarką.
4.Jemy zdrowo, kolorowo – uczymy się układać swój jadłospis.
5.Zdrowie na talerzu – wykonanie sałatki owocowej.
6.Jak zaplanować swój dzień? Higiena pracy i wypoczynku.
7.Jak przyjemnie i bezpiecznie organizować swój czas wolny?
8.Jak pomóc? – podstawy pierwszej pomocy.
9.Bezpieczne zabawy na świeżym powietrzu –zajęcia z panią pielęgniarką na temat postępowania w przypadku ugryzień i ukąszeń przez owady i zwierzęta.
10.Bezpieczne wakacje- poznajemy zasady bezpieczeństwa podczas wyjazdów( w podróży, nad wodą, w górach itp.).
Tematyka zajęć jest dostosowana do potrzeb i możliwości uczestników. Może ulec modyfikacji lub zmianie.
VIII. Przewidywane osiągnięcia uczestnika:
wymienia główne składniki naszego pożywienia,
rozróżnia zdrowe i niezdrowe produkty spożywcze,
zna korzyści wynikające z prowadzenia zdrowego stylu życia,
dba systematycznie o higienę własnego ciała,
potrafi rozpoznać w otoczeniu co jest dobre, a co złe dla zdrowia,
wie jak dostosować ubranie do warunków pogodowych.
uzasadnia korzyści wynikające ze spędzania czasu wolnego na świeżym powietrzu i w ruchu,
rozumie znaczenie terminów: bierny i czynny wypoczynek,
rozumie konieczność ruchu i bezpiecznej zabawy latem i zimą,
zna podstawowe numery alarmowe,
zna podstawy pierwszej pomocy.


IX. Ewaluacja
Ewaluacja programu będzie przeprowadzana na bieżąco, na koniec każdych zajęć oraz na koniec roku szkolnego. Narzędzia służące do ewaluacji to: ankiety ewaluacyjne (dostosowana do wieku uczestników), rozmowy z dziećmi i rodzicami, obserwacje uczestników oraz wytworów ich pracy.

X. Bibliografia:

1. Kwiatkowska-Łozińska M. , „Żyj bezpiecznie i zdrowo": program profilaktyczno-wychowawczy edukacji zdrowotnej, Kraków 2007.
2. Zajączkowski K., Profilaktyka w szkole: scenariusze zajęć dla klas I-III szkoły podstawowej, Kraków 2004.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.