Katalog Katarzyna Jakimczyk, 2019-05-10 Gorzów Zajęcia przedszkolne, Scenariusze Scenariusz zajęćSCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH Prowadzenie: Katarzyna Jakimczyk Data: 22.04.2019 Tematyka: Wiosenne prace w ogrodzie – kompozycja z białych kół na wielobarwnym tle Cele: - Rozwijanie inwencji twórczej dziecka, - Zapoznanie z pojęciem ,,kompozycja’’, - Wytworzenie odpowiedniego klimatu potrzebnego do odbierania i wyrażania przeżyć artystycznych. Pomoce: - Instrumenty perkusyjne do wyboru dla każdego dziecka, - Kolorowe kartony, koła rożnej wielkości, wycięte z białego papieru, klej, - Plastikowe klocki, - Studnia Jakuba, - Podkład muzyczny CD. Literatura: - Utwór Camille’ a Saint – Seans’a ,,Kangury’’ z cyklu ,,Karnawał zwierząt’’. Przebieg zajęć 1.Zabawa słowno-rytmiczna z wykorzystaniem przysłowia: ‘’KWIECIEŃ, PLECIEŃ, BO PRZEPLATA, TROCHĘ ZIMY, TROCHĘ LATA’’ Dzieci recytują je starając się zastosować różne rytmy wypowiadanych słów, Np.: KWIE-CIEŃ PLE-CIEŃ BO PRZE-PLA-TA TRO-CHĘ ZI-MY TRO-CHĘ LA-TA KWIE-CIEŃ PLE-CIEŃ BO PRZE-PLA-TA TRO-CHĘ ZI-MY TRO-CHĘ LA-TA KWIE-CIEŃ PLE-CIEŃ BO PRZE-PLA-TA TRO-CHĘ ZI-MY TRO-CHĘ LA-TA 2. Zabawa ruchowo-rytmiczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych Dzieci proponują określone ruchy i wykonują je w ustalonej po sobie kolejności w rytmie wypowiadanych słów, np.: wypowiadając rytmicznie słowa ‘’kwie-cień ple-cień bo prze-pla-ta’’ wykonują tzw. młynki rękoma naśladując ruch przeplatania i zachowując rytm, przy słowach ‘’tro-chę zi-my’’ klaszczą po dwa razy z prawej i po dwa razy z lewej strony na wysokości bioder, a przy słowach ‘’tro-chę la-ta’’ – klaszczą podobnie, ale nad głową. 3. Zabawa w echo Nauczycielka objaśnia zabawę: Echo, jak wiecie, słynie z tego, że potrafi powtórzyć dokładnie wszystkie dźwięki. Czy spróbujecie być echem? Z pomocą ,,czarodziejskiej różdżki’’ zmieniam was w ECHO. Nauczycielka podaje prosty rytm do powtórzenia, następnie nieco trudniejszy. Zadaniem dzieci jest powtórzenie tego samego rytmu z kilkoma instrumentami równocześnie w połączeniu w pary lub zespoły o różnym składzie. 4. Muzyczna zagadka Nauczycielka prosi aby dzieci wysłuchały krótkiego utworu muzycznego opowiadającego o zwierzętach i spróbowały pokazać, w jaki sposób one się poruszały. Dzieci słuchają utworu Camille’a Saint-Seans’a ,,Kangury’’ z cyklu ,,Karnawał zwierząt’’ naśladując charakterystyczny, wciąż powracający dość szybki rytm i podskakują w różnorodny sposób. Reagują na zmiany rytmu: zatrzymują się, ,,nasłuchują’’, ,,obserwują’’ otoczenie lub chowają się i wyglądają czasami, by powrócić do radosnych podskoków. 5. Kompozycja z białych kół Dzieci mają do dyspozycji duże kolorowe kartony oraz wiele wyciętych z białego papieru kółek małych i dużych. Kartony mogą być zarówno na stolikach, jak i na podłodze (zawsze odpowiednio zabezpieczonej) czy na sztalugach. Nauczycielka zaprasza dzieci do wysłuchania muzyki raz jeszcze i w trakcie – układania na kartonach kółek tak, jak skaczą zwierzątka (tzn. zgodnie z rytmem). 6. Część końcowa – wystawka prac dzieci. 7. Podziękowanie za udział w zajęciach. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |