Katalog

Katarzyna Jakimczyk, 2019-05-10
Gorzów

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

Scenariusz zajęć

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘCIA DLA DZIECI PIĘCIOLETNICH
Prowadzenie: Katarzyna Jakimczyk
Data: 22.04.2019
Tematyka: Wiosenne prace w ogrodzie – kompozycja z białych kół na wielobarwnym tle

Cele:
- Rozwijanie inwencji twórczej dziecka,
- Zapoznanie z pojęciem ,,kompozycja’’,
- Wytworzenie odpowiedniego klimatu potrzebnego do odbierania i wyrażania przeżyć artystycznych.

Pomoce:
- Instrumenty perkusyjne do wyboru dla każdego dziecka,
- Kolorowe kartony, koła rożnej wielkości, wycięte z białego papieru, klej,
- Plastikowe klocki,
- Studnia Jakuba,
- Podkład muzyczny CD.

Literatura:
- Utwór Camille’ a Saint – Seans’a ,,Kangury’’ z cyklu ,,Karnawał zwierząt’’.

Przebieg zajęć
1.Zabawa słowno-rytmiczna z wykorzystaniem przysłowia:
‘’KWIECIEŃ, PLECIEŃ, BO PRZEPLATA, TROCHĘ ZIMY, TROCHĘ LATA’’
Dzieci recytują je starając się zastosować różne rytmy wypowiadanych słów, Np.:

KWIE-CIEŃ PLE-CIEŃ BO PRZE-PLA-TA TRO-CHĘ ZI-MY TRO-CHĘ LA-TA

KWIE-CIEŃ PLE-CIEŃ BO PRZE-PLA-TA TRO-CHĘ ZI-MY TRO-CHĘ LA-TA

KWIE-CIEŃ PLE-CIEŃ BO PRZE-PLA-TA TRO-CHĘ ZI-MY TRO-CHĘ LA-TA

2. Zabawa ruchowo-rytmiczna z wykorzystaniem instrumentów perkusyjnych
Dzieci proponują określone ruchy i wykonują je w ustalonej po sobie kolejności w rytmie wypowiadanych słów, np.: wypowiadając rytmicznie słowa ‘’kwie-cień ple-cień bo prze-pla-ta’’ wykonują tzw. młynki rękoma naśladując ruch przeplatania i zachowując rytm, przy słowach ‘’tro-chę zi-my’’ klaszczą po dwa razy z prawej i po dwa razy z lewej strony na wysokości bioder, a przy słowach ‘’tro-chę la-ta’’ – klaszczą podobnie, ale nad głową.

3. Zabawa w echo
Nauczycielka objaśnia zabawę: Echo, jak wiecie, słynie z tego, że potrafi powtórzyć dokładnie wszystkie dźwięki. Czy spróbujecie być echem? Z pomocą ,,czarodziejskiej różdżki’’ zmieniam was w ECHO.
Nauczycielka podaje prosty rytm do powtórzenia, następnie nieco trudniejszy. Zadaniem dzieci jest powtórzenie tego samego rytmu z kilkoma instrumentami równocześnie w połączeniu w pary lub zespoły o różnym składzie.

4. Muzyczna zagadka
Nauczycielka prosi aby dzieci wysłuchały krótkiego utworu muzycznego opowiadającego o zwierzętach i spróbowały pokazać, w jaki sposób one się poruszały. Dzieci słuchają utworu Camille’a Saint-Seans’a ,,Kangury’’ z cyklu ,,Karnawał zwierząt’’ naśladując charakterystyczny, wciąż powracający dość szybki rytm i podskakują w różnorodny sposób. Reagują na zmiany rytmu: zatrzymują się, ,,nasłuchują’’, ,,obserwują’’ otoczenie lub chowają się i wyglądają czasami, by powrócić do radosnych podskoków.

5. Kompozycja z białych kół
Dzieci mają do dyspozycji duże kolorowe kartony oraz wiele wyciętych z białego papieru kółek małych i dużych. Kartony mogą być zarówno na stolikach, jak i na podłodze (zawsze odpowiednio zabezpieczonej) czy na sztalugach.
Nauczycielka zaprasza dzieci do wysłuchania muzyki raz jeszcze i w trakcie – układania na kartonach kółek tak, jak skaczą zwierzątka (tzn. zgodnie z rytmem).

6. Część końcowa – wystawka prac dzieci.
7. Podziękowanie za udział w zajęciach.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.