Katalog Izabela Basiak, 2019-05-10 Smyków Zajęcia pozaszkolne, Program nauczania Program Koła TanecznegoPROGRAM KOŁA TANECZNEGO Spis treści : I WSTĘP II CELE PROGRAMU III METODY REALIZACJI IV FORMY REALIZACJI V PROPOZYCJE WYBRANYCH SCENARIUSZY ZAJĘĆ VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW VII EWALUACJA VIII ZAKONCZENIE I WSTĘP Dziecko od najwcześniejszych lat odczuwa potrzebę ruchu. Wyraża się to między innymi w jego dążeniu do tańca. Muzyka dodaje specjalnego wyrazu ruchom dziecka. Poruszając się zgodnie z nakazami muzyki uczeń odczuwa ją bardziej aktywnie, łatwiej rozumie jej charakter. Taniec jest jednym ze sposobów przeżywania i przekazywania emocji, formą fizycznego i duchowego wyżycia, sposobem zabawy i odprężenia. Umożliwia on regenerację sił fizycznych i psychicznych, podniesienie sprawności ruchowej. II CELE PROGRAMU CELE OGÓLNE : 1. Wspomaganie harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów. 2. Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. 3. Poznawanie tańców regionalnych, narodowych, towarzyskich... CELE SZCZEGÓŁOWE 1. Rozwijanie poczucia kolektywizmu i odpowiedzialności. 2. Nauczanie harmonijnego współżycia w grupie, podporządkowania się umownym przepisom. 3. Nabycie umiejętności szybkiej orientacji i decyzji oraz uwagi. 4. Wdrożenie do przestrzegania ładu i porządku. 5. Rozwijanie indywidualnych zdolności każdego dziecka, jego inicjatywy, aktywności i samodzielności. 6. Rozwój koordynacji i sprawności ruchowej. 7. Kształtowanie wrażliwości estetycznej. 8. Wdrażanie do racjonalnego i kulturalnego spędzania czasu. 9. Kształtowanie zainteresowania tańcem. III METODY REALIZACJI 1. Metoda syntetyczna- nauczanie całościowe zestawów mniejszych elementów, motywów i wreszcie większych zestawów muzyczno- ruchowych. 2. Metoda analityczna- nauczanie pewnych określonych całości muzyczno- ruchowych fragmentarycznie, częściami. Po opanowaniu fragmentów, łączenie ich większe zestawy ruchowe. 3. Metoda kompleksowa (mieszana)- w nauczaniu większych zestawów muzyczno- ruchowych, dążenie do ich opanowania całościowego ze szczególnym uwzględnieniem mniejszych elementów. Podczas nauczania ruchów z muzyką nauczyciel przez wzorowy pokaz w zwolnionym tempie, powiązanym z wyliczaniem rytmu, w jakim ruch przebiega i dokładnym objaśnieniem słownym lub uwagami słownymi korygującymi ruch powinien przekazać uczniom wyobrażenie koncepcji ruchu. IV FORMY REALIZACJI, TREŚCI Zajęcia odbywają się w formie warsztatowej raz w tygodniu. Obecność na zajęciach jest nieobowiązkowa. Treści: I Zabawy ze śpiewem. 1. "Budujemy domy" - zabawa taneczna. 2. "Na krakowską nutę" - zabawa taneczna II Tańce regionalne Polski. - Tańce śląskie : 1. "Stara baba". 2. "Litera". - Tańce regionalne oparte na kroku polkowym: 3. "Grożony". 4. "Miotlarz". - Tańce regionalne oparte na kroku walca: 5. "Nie chcę cię znać". III Polskie tańce narodowe. 1. "Krakowiak". 2. "Polonez". IV Tańce towarzyskie 1. "Walc angielski". 2. "Cha-cha-cha". 3. "Jive". 4. "Rumba". V Gimnastyka rekreacyjna- Aerobik. 1. Formy kształtujące sylwetkę- Callanetics. 2. Formy kształtujące wydolność fizyczną- Low Impact. 3. Formy relaksacyjne- Stretching, Yoga. V PROPOZYCJE WYBRANYCH SCENARIUSZY ZAJĘĆ SCENARIUSZ NR 1 Temat zajęć: Nauka podstawowych kroków i figur tanecznych ch-cha-cha. Cele zajęć: Umiejętności- zatańczenie w parze kroku podstawowego cha-cha-cha. Wiadomości- ogólna charakterystyka tańca cha-cha-cha. Sprawność fizyczna- wyrabianie szybkiej orientacji przestrzennej. Postawy i motywacje- umiejętność współdziałania w parze tanecznej. Pomoce: magnetofon, płyta z nagraniem melodii. Przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjno- porządkowe. Przywitanie, przedstawienie celów zajęć i uzasadnienie potrzeby ich realizacji, kontrola stroju. 2. Ogólna charakterystyka tańca. Cha-cha-cha to popularny kubański taniec towarzyski ukształtowany przez różne nurty tradycji afro amerykańskiej. W Ameryce i Europie zyskał dużą popularność od 1955r. Jest tańcem bardzo rytmicznym w takcie parzystym, o wesołym charakterze. 3. Ustawienie podstawowe zamknięte. Chłopiec i dziewczynka stoją naprzeciw siebie. Chłopiec prawą ręka obejmuje dziewczynkę, trzymając dłoń poniżej jej lewej łopatki. Dziewczynka lewą dłoń kładzie na prawym boku partnera. Ręce wolne są złączone, ugięte w łokciach i umieszczone na wysokości głowy niższej osoby w parze. 4. Kroki taneczne. Krok podstawowy w przód. Na "raz"- krok lewą nogą w przód (z przedniej części stopy na całą stopę), wysunięcie lewego biodra w bok, w lewo, na "dwa"- przeniesienie ciężaru ciała w tył na prawą nogę, wysunięcie prawego biodra w bok, w prawo, na "trzy"- mały krok lewą nogą w bok, na "i"- dostawienie prawej nogi do lewej, na "cztery"- krok lewą nogą w bok, wysunięcie lewego biodra w bok, w lewo. Krok podstawowy w tył. Na "raz"- krok prawą nogą w tył (z przednie części stopy na cała stopę), wysunięcie prawego biodra w bok, w prawo, na "dwa"- przeniesienie ciężaru ciała w przód na lewą nogę, wysunięcie lewego biodra w bok, w lewo, na "trzy"- mały krok prawą nogą w bok, na "i"- dostawienie lewej nogi do prawej, na "cztery"- krok prawą nogą w bok, wysunięcie prawego biodra w bok, w prawo. 5. Figury taneczne. Figura podstawowa- mieści się w dwóch taktach. Takt 1 Chłopiec i dziewczynka stoją w objęciu zamkniętym. Chłopiec rozpoczyna figurę nogą lewą i wykonuje krok podstawowy w przód, dziewczynka krok podstawowy w tył. Takt 2 Chłopiec wykonuje krok podstawowy w tył rozpoczynając go nogą prawą, dziewczynka wykonuje krok podstawowy w przód nogą lewą. 6. Podsumowanie zajęć. Przypomnienie celów zajęć i ocena ich realizacji. SCENARIUSZ NR 2 Temat zajęć: Nauka kroków poloneza. Cele zajęć: Umiejętności- zatańczenie podstawowych kroków poloneza. Wiadomości- ogólna charakterystyka tańca. Sprawność fizyczna- rozwijanie koordynacji ruchowej. Postawy i motywacje- kształtowanie właściwej postawy i kultury osobistej. Pomoce: magnetofon, płyta z nagraniem. Przebieg zajęć: 1. Czynności organizacyjno- porządkowe. Przywitanie, sprawdzenie przygotowania ćwiczących, przedstawienie celów lekcji i uzasadnienie potrzeby ich realizacji. 2. Ogólna charakterystyka tańca . Polonez to taniec narodowy o uroczystym, dostojnym charakterze. Tańczony jest w parach, w takcie ¾, w tempie umiarkowanym. Kroki i figury taneczne wykonywane są lekko, z granicą i dystynkcją. Należy je ćwiczyć początkowo przy głośnym odliczaniu nauczyciela, a później po ich dobrym opanowaniu z podkładem muzycznym. 3. Kroki taneczne. Krok podstawowy (składa się z trzech kroków). Na „i” – uginamy lekko i płynnie nogę w kolanie ( dziewczynka lewą, chłopiec prawą) i wysuwamy w przód nogę przeciwną, na ‘’raz’’- stawiamy nogę w miejscu wysunięcia i przenosimy na nią ciężar ciała, jednocześnie prostujemy nogę w kolanie, na „dwa” – wykonujemy krok w przód ( dziewczynki lewą, chłopcy prawą nogą), na „trzy” – wykonujemy krok w przód ( dziewczynki prawą, chłopcy lewą nogą) itd. Krok drobiony, ozdobny ( dla dziewcząt ). Polega na posuwaniu się w określonym kierunku drobnymi krokami w rytmie ósemek. Dziewczynki- na palcach, płynnie i równo stawiają małe kroczki, nie akcentując miar taktu. Krok chodzony. Składa się z trzech równych kroków zmiennych (każdy krok wykonywany jest inną nogą). 4. Ukłony. Ukłon chłopca: na "raz" - wydłużony krok w przód lub w bok lewą nogą, na "dwa" - dostawienie prawej nogi do lewej z jednoczesnym pochyleniem barków i skłonem głowy, na "trzy" - wytrzymanie pozy. Ukłon dziewczynki: na "raz" - wydłużony krok w przód prawą nogą z przesunięciem ciężaru ciała w kierunku ruchu, ugięcie w kolanie nogi lewej, na "dwa" - ponowne przeniesienie ciężaru ciała, ale na lewą nogę, prawa zostaje w przodzie i opiera się palcami o podłogę. Pochylenie głowy w przód i lekkie rozłożenie obu stron spódniczki. na "trzy" - wytrzymanie pozy. 5. Trzymania w parze. Trzymanie I Tańczący trzymają się rękami "wewnętrznymi" (chłopiec podtrzymuje dłoń dziewczynki). Unoszą w przód złączone ręce poniżej linii barków dziewczynki. Wolną, lewą rękę chłopiec unosi lekko w bok, odwracając dłoń na zewnątrz. Dziewczynka prawą ręką podtrzymuje brzeg spódniczki. Trzymanie II Tańczący trzymają się lewymi rękami uniesionymi w przód do poziomu. Prawa ręka chłopca jest wysoko za plecami dziewczynki, prawa ręka partnerki podtrzymuje brzeg spódniczki. 6. Podsumowanie zajęć. 7. Przypomnienie celów zajęć i ocena ich realizacji. VI PRZEWIDYWANE OSIĄGNIĘCIA UCZNIÓW • rozumie piękno i harmonię utworów muzycznych, • reaguje na przerwę w muzyce, • reaguje na zmiany tempa, • wykazuje szybką reakcję słuchowo-ruchową, • reaguje na zmiany dynamiki, • swobodnie porusza się w różnych kierunkach, jednocześnie obserwując przestrzeń wokół siebie, • rozróżnia kierunki w przestrzeni, • ma wyrobione poczucie metryczne, • jest wrażliwe na różnicę wysokości oraz różnice barwy dźwięków, • posiada umiejętność podporządkowania się dyscyplinie rytmicznej tańca, • ma wykształconą prawidłową postawę, • rytmicznie chodzi, sprawnie stąpa, • posiada umiejętność odbicia się w różnych rodzajach skoków, • swobodnie operuje ruchami rąk, • odtwarza kroki i figury, które składają się na wybrany taniec. VII EWALUACJA PROGRAMU ANKIETA Uczestniczyliście w dodatkowych zajęciach kółka tanecznego. Proszę o wypełnienie poniższej anonimowej ankiety. Dzięki niej wyrazicie swoją opinię na temat zajęć, w których braliście udział. Zaznacz właściwą odpowiedź lub wpisz w miejsce kropek swoje spostrzeżenia. 1. Czy chciałbyś uczestniczyć w tego typu zajęciach ponownie? a) tak b) nie c) obojętnie 2. Jak często chciałabyś uczestniczyć w takich dodatkowych zajęciach? ............................................................................................................................................................................................................................................................................ 3. Po zakończeniu zajęć uważasz, że Twoje umiejętności taneczne a) poprawiły się b) pogorszyły się c)są bez zmian 4. Po zakończeniu zajęć uważasz, że Twoje umiejętności pracy w zespole a) poprawiły się b) pogorszyły się c) są bez zmian 5. Wymień przynajmniej trzy tańce towarzyskie: ............................................................................................................................................................................................................................................................................ VIII ZAKOŃCZENIE Program kółka tanecznego przeznaczony jest dla uczniów szkoły podstawowej, lubiących ćwiczyć przy muzyce. Jego celem jest usprawnianie motoryczności, rozwój i kształtowanie sprawności ruchowej, twórcze wypowiadanie się ucznia poprzez ruchy ciała. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |