![]() |
![]() |
Katalog Ewa Tuliszkiewicz, 2019-05-10 Poznań Różne, Artykuły Zajęcia Weroniki Sherborne w grupach rewalidacyjno-wychowawczychJuż od kilkunastu lat obowiązkiem szkolnym objęte są dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną. W myśl stosownych przepisów uczęszczają one na zajęcia rewalidacyjno-wychowawcze, które organizowane są albo na terenie placówki (zajęcia grupowe) albo w ich domach (zajęcia indywidualne). Chcemy podzielić się naszymi spostrzeżeniami z naszej pracy prowadzonej w grupach rewalidacyjno-wychowawczych na terenie tzw. szkoły życia. 1.Dobór ćwiczeń. Kierując się specyfiką uczniów uczestniczących w zajęciach bazujemy głównie na trzech typach ćwiczeń: - na ćwiczeniach orientacji w schemacie ciała i poznania w przestrzeni. Z uwagi na fakt, iż potrzeby naszych uczniów w tym zakresie są ogromne, ćwiczeniom tym poświęcamy więcej czasu oraz korzystamy z przyborów, które uatrakcyjniają zajęcia, a przede wszystkim dostarczają wielu nowych wrażeń dotykowych i dźwiękowych, - na ćwiczeniach rozwijających kontakt z drugą osobą w relacji opiekuńczej (czyli „z”), podczas których ruch bardzo często wspomagany jest nuceniem lub łagodnym śpiewaniem. Ze względu na możliwości ruchowe naszych uczniów są to ćwiczenia prowadzone w pozycjach niskich lub ewentualnie w półwysokich (gdy dziecko leży na opiekunie) - na ćwiczeniach relacji „przeciwko”, realizowanych tylko częściowo, gdyż dotyczą tych działań, podczas których to opiekun pokazuje swoją siłę i energię np. przez przepychanie dziecka. W zajęciach pomijamy ćwiczenia relacji „razem”, gdyż niemożliwe jest pełne współdziałanie z dzieckiem z grupy rewalidacyjno-wychowawczej. 2.Warunki prowadzenia zajęć. Głównym warunkiem przeprowadzenia zajęć jest praca 1:1 (dziecko-opiekun). Idealnie byłoby, żeby rolę opiekuna pełnił rodzic. Sala, w której będą odbywać się zajęcia powinna być przewietrzona, a podłoga, ponieważ niemal całe zajęcia na niej się odbywają, czysta. Aby uchronić dziecko przed otarciami i stłuczeniami, korzystamy z materaca, szczególnie na początku zajęć, kiedy praca z dzieckiem jest statyczna, to znaczy kiedy musi ono utrzymać jedną pozycję przez dłuższy czas. Aby nie doprowadzać do nadmiernego wychłodzenia ciała i wcześniej wspomnianych otarć skóry w kontakcie z podłogą, dzieci zbytnio nie rozbieramy. Dbamy jednak, by strój nie krępował ruchów. 3.Tok zajęć. Każde zajęcia rozpoczynamy od powitania w kole na podłodze (materacu). Dla utrwalenia poczucia własnej tożsamości i wartości każde dziecko witamy oddzielnie, przez wypowiedzenie jego imienia, dotknięciem ręki z wypowiedzeniem imienia czy też zaśpiewanie piosenki. Bardzo ważne jest zapewnienie (przy każdym ćwiczeniu!) komfortowej i prawidłowej pozycji. Następnie realizujemy odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń zgodny z założeniami W. Sherborne. Ponieważ dużą trudność sprawiają dzieciom zmiany pozycji ciała, staramy się w jednej pozycji wykonać kilka ćwiczeń. W czasie zabawy obserwujemy dziecko oraz jego reakcje na proponowany ruch. Po zaobserwowaniu jakiegokolwiek dyskomfortu przerywamy ćwiczenie. Stosujemy częste przerwy, w czasie których wykonujemy masaż pleców do wierszyka, śpiewamy piosenkę kołysząc się lub wykorzystujemy kolorowy spadochron do zabawy w odczuwaniu wiatru. Intensywność ćwiczeń, stopień i złożoności oraz ich różnorodność mogą być modyfikowane mimo wcześniej przygotowanego planu. Uzależnione to będzie od samopoczucia, aktualnych możliwości czy nastroju dzieci („lepsze lub gorsze dni”). Propozycje ćwiczeń z uwzględnieniem ich celu i pozycji wyjściowej dziecka oraz szczegółowe uwagi zamieszczone są poniżej. I.Rozwijanie świadomości ciała i przestrzeni: A.Pozycja wyjściowa: Siad prosty lub skrzyżny, opiekun za uczniem. Należy zwrócić uwagę na dobrą stabilizację głowy i tułowia. Ćwiczenia: - klaskanie , pocieranie dłońmi, - uderzanie stopami o podłogę, pocieranie stopą o stopę, - uderzanie dłońmi o kolana, uda, stopy, - poklepywanie głowy, brzucha, - masaż pleców, - unoszenie rąk do góry, - przesuwanie się do przodu i do tyłu na pośladkach, - kręcenie się na pośladkach w prawo i lewo. Uwagi o realizacji: Ruch prowadzony jest przez opiekuna. Wielokrotnie powtarzamy nazwę części ciała, którą ćwiczymy. Wykorzystujemy wszystkie kierunki ruchu. B.Pozycja wyjściowa - Leżenie na plecach (tyłem) Głowa w linii środkowej ciała, jeśli występują duże deformacje tułowia (skolioza z garbem) należy położyć koc dla korekcji, czynnie przeciwdziałać skrętom miednicy, przy dużej przewadze odruchów wyprostnych unieść głowę, przybliżyć brodę do klatki piersiowej (podłożenie poduszki), w ćwiczeniach statycznych można zgiąć i ustabilizować nogi. Ćwiczenia: - leżenie na plecach, - unoszenie rąk, nóg ze swobodnym opuszczeniem na podłoże, - przetaczanie na boki, - przetaczanie z pleców na brzuch i odwrotnie, - ciągnięcie w kierunku głowy i nóg, - ruch obrotowy w prawo i lewo. Uwagi do realizacji: -leżenie w luźnej rozsypce lub „drabince” (jeden obok drugiego), można wykorzystać dużą piłkę, wałek czy inny materiał do stymulacji dotykowej, - do możliwego zakresu ruchu, można wykonać dociśnięcie ciała do podłoża, -w miarę możliwości zachować poprawny wzorzec ruchu, dodatkowo można wykorzystać koc do zawijania, - ze względu na obniżone napięcie mięśniowe, słabą kontrolę głowy, przykurcze spowodowane spastycznością ćwiczenie wykonujemy na kocu!!! - wykonujemy na kocu, bardzo ostrożnie (ze względu na występującą u większości dzieci padaczkę). C.Pozycja wyjściowa - Leżenie na brzuchu (przodem) Głowa w linii środkowej ciała skręcona w bok (oddychanie), w miarę możliwości ramiona wyciągnięte w przód. Przy dużej przewadze odruchów zgięciowych lub dużych deformacjach należy podłożyć koc pod brzuch lub ułożyć na boku. Ćwiczenia: - leżenie na brzuchu, - przetaczanie na boki i plecy, - ciągnięcia w kierunku głowy i nóg, - masaż pleców, - ruch obrotowy w prawo i lewo. Uwagi do realizacji: - analogicznie jak w leżeniu tyłem. D.Pozycja wyjściowa - Leżenie na brzuchu, na udach opiekuna będącego w siadzie prostym. Ułożenie dziecka jw. Należy jednak pamiętać, aby w pozycjach leżenia przodem ( na brzuchu) głowa skręcona była raz w jedną raz w drugą stronę. Ćwiczenia: - masaż pleców, - podrzucanie, - przesuwanie się opiekuna do przodu i tyłu, - turlanie po nogach opiekunach. Uwagi do realizacji: - pozycję tę można wykorzystać do mobilizowania dziecka do unoszenia głowy i prawidłowego jej trzymania (w linii środkowej ciała). II.Rozwijanie wzajemnych kontaktów: - RELACJA OPIEKUŃCZA, czyli „Z” A.Pozycja wyjściowa - Siad prosty lub skrzyżny, opiekun za uczniem. Siad w „fotelikach” – dziecko między nogami opiekuna, który obejmuje je, oboje zwróceni są do przodu. Stabilizacja głowy i tułowia dziecka, głowa w linii środkowej ciała. Ćwiczenia: - „kołyska”- kołysanie na boki, - „koń na biegunach”- kołysanie do przodu i tyłu, - „pociąg” – przesuwanie do przodu, Uwagi do realizacji: - delikatnie, mocno, z przewróceniem się na boki, - chwyt opiekuna pod kolanami dziecka, delikatne , mocne wychylenie, do położenia się na plecach, -można siedzieć na kocu (łatwiejsze przesuwanie i ochrona przed otarciami). B. Pozycja wyjściowa - Leżenie na plecach (tyłem) C. Pozycja wyjściowa - Leżenie na brzuchu (przodem) Ułożenie dziecka jw. Ćwiczenia: - ciągnięcia w kierunku głowy i nóg, - „huśtawka” – w przód i tył, w górę i dół, - „tunel” – przeciąganie pod mostem utworzonym przez opiekunów w klęku podpartym, - kołysanie w różnych kierunku, przemieszczanie się w przód i tył (opiekun leży na plecach - dziecko na nim wzdłuż tułowia, opiekun w klęku podpartym - dziecko na nim wzdłuż lub w poprzek), - „ruchomy most” – kołysanie na opiekunach (min.3), którzy leżą na podłodze i obracają się z brzucha na plecy i odwrotnie, - przetaczanie się z pleców na brzuch i odwrotnie na opiekunach leżących przodem, - kołysanie na plecach opiekunów (min.3) będących w klęku podpartym. Uwagi do realizacji: - wykonanie ćwiczenia na kocu,przesuwanie koca do przodu, do tyłu, -w leżeniu przodem na kocu, głowa i ramiona mogą wystawać poza koc, -tunelem może być kolorowy spadochron czy koc rozłożony na klockach , podłodze, przesuwamy pod tunelem dziecko lezące na kocu, - dla bezpieczeństwa i lepszego samopoczucia opiekun może obejmować jedną ręką ucznia,dobra asekuracja, kontrola położenia głowy, ramion i nóg ucznia przez osobę trzecią, -pomoc przy wykonywaniu, można podłożyć materac pod nogi opiekunów, na których dzieci kończą ćwiczenie, - zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie głowy i ramion, opiekunowie wykonują kołysanie równo, asekuracja osób trzecich. - RELACJA „PRZECIWKO” A. Pozycja wyjściowa - Leżenie na plecach (tyłem). B. Pozycja wyjściowa - Leżenie na brzuchu (przodem). Uwagi jw. Ćwiczenia: - przygniatanie – opiekun (lub jego nogi, ramiona)leży na dziecku, - przepychanie dziecka ręką, stopą przez opiekuna. Uwagi do realizacji: - delikatne przygniatanie, obserwujemy reakcje dziecka, - przepychamy przez części twarde ciała, tzn. bark, biodro. Zachęcamy do wykorzystania tej metody, która jest niezwykle przydatna w pracy z dziećmi z głęboką niepełnosprawnością fizyczną i intelektualną. Jej zaletą jest również to , że zajęcia można przeprowadzić niemal w każdych warunkach, nie wymaga żadnych specjalnych przyrządów. Zabawa, miła atmosfera, osiąganie sukcesu w każdym ćwiczeniu i wspólna radość są warunkiem powodzenia w wyrównywaniu istniejących zaburzeń. mgr Iwona Sieczkarek mgr Ewa Tuliszkiewicz Bibliografia: *ABC Rehabilitacji dzieci.cz 2: Mózgowe porażenie dziecięce ( 1989 ). Red. M. Borkowska. Warszawa, Wyd. Pelikan. *Bogdanowicz M. , Kisiel B., Przasnyska M. ( 1992 ), Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP. *Bogdanowicz M. Kasica A. ( 2003 ), Ruch rozwijający dla wszystkich-efektywność Metody Weroniki Sherborne. Gdańsk, Wyd. Harmonia. *Kaleta E. ( 2003), Zajęcia ruchowe w grupach rewalidacyjno- wychowawczych. „ Rewalidacja” 1 ( 13). *Sherborne W. ( 1997 ), Ruch rozwijający dla dzieci. Warszawa. PWN. Reklama Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |