Katalog

Małgorzata Sopata, 2019-05-10
Podłęże

Wychowanie fizyczne, Program nauczania

Zajęcia tenisa ziemnego

- n +

Zajęcia tenisa ziemnego w Szkole Podstawowej Nr 3 w Niepołomicach
Przybliżenie dyscypliny
Tenis ziemny to dyscyplina sportowa rozgrywana na korcie tenisowym, polegająca na przebijaniu rakietą tenisową piłki ponad siatki na pole przeciwnika. Może być rozgrywana pojedynczo (tzw. singel) lub w dwuosobowych zespołach zawodników jednej płci (debel) lub obu (mikst).
W tenisa może grać każdy, kto jest w stanie utrzymać w ręku rakietę tenisową, w tym osoby poruszające się na wózkach inwalidzkich, zawodnicy głusi i niewidomi.
Mecz tenisowy dzieli się na sety, one na gemy, które składają się z punktów (15,30,40,gem). Gema wygrywa ten zawodnik, który wygra w nim co najmniej cztery akcje przy zachowaniu przynajmniej dwóch piłek przewagi nad rywalem. Zawodnik wygrywa seta jeśli wygra 6 gemów. Większość meczów tenisowych rozgrywa się do momentu wygrania przez jednego z zawodników dwóch setów.
Dwaj zawodnicy lub dwa zespoły zaczynają grę po przeciwnych stronach kortu. Jeden z zawodników to serwujący, natomiast jego przeciwnik lub w przypadku gry podwójnej jeden z przeciwników, jest odbierającym. Po zakończeniu każdego gema w następnym serwuje zawodnik, który poprzednio odbierał. Każda wymiana zaczyna się serwisem granym zza linii końcowej, między boczną linią singlową a znacznikiem środkowym kortu. Odbierający może stanąć w dowolnym miejscu po swojej stronie kortu. Kiedy odbierający jest gotowy do gry, serwujący rozpoczyna wymianę. Jeżeli serwis został wykonany prawidłowo, piłka przelatuje nad siatką nie dotykając jej i ląduje w polu serwisowym po ukośnej stronie kortu (w karo). Błędem serwisowym jest podanie, które jest zbyt długie, zbyt szerokie lub nie przelatuje nad siatką. Innym rodzajem błędu serwisowego jest „błąd stóp”. Do błędu stóp dochodzi, gdy stopa serwującego dotyka linii końcowej lub przedłużenia znacznika linii końcowej przed uderzeniem piłki. Zawodnik, który popełnił błąd serwisowy ma do dyspozycji jeszcze drugi serwis. Jeśli i ten serwis okaże się błędny, zawodnik popełnił podwójny błąd serwisowy, a punkt przyznany zostaje odbierającemu. Jeśli piłka dotknie taśmy siatki, ale wpadnie w karo serwisowe, zostaje wywołana komenda „net”, a podający powtarza serwis. W jednej akcji zawodnik może zaserwować nieograniczoną liczbę netów, ponieważ nie są one uznawane za błędy serwisowe.
Trafiony serwis rozpoczyna wymianę, w której zawodnicy naprzemiennie odbijają piłkę nad siatką na stronę przeciwnika. Uderzenie zostaje uznane za prawidłowe, o ile zawodnik przebije piłkę na drugą stronę zanim odbije się ona dwukrotnie od podłoża, nie dotykając żadnego innego elementu kortu oprócz siatki, a piłka nie okaże się autowa. Wymiana toczy się do momentu, gdy jednemu z tenisistów nie uda się wykonać prawidłowego odbicia.
W tenisie wyróżnia się osiem podstawowych zagrań: serwis, forhend, bekhend, wolej, półwolej, smecz, skrót oraz lob. Każde uderzenie wykonuje się przy pomocy rakiety, tak aby piłka trafiła w część kortu przeciwnika.
Chwyt oznacza sposób trzymania rakiety podczas wykonywania uderzeń. Zawodnicy zmieniają chwyty w trakcie wymian, ponieważ różne sposoby trzymania rakiety umożliwiają łatwiejsze wykonywanie poszczególnych zagrań. Rączka rakiety składa się z ośmiu ścianek numerowanych zgodnie z ruchem wskazówek zegara. Rodzaj chwytu określa się poprzez określenie, na której ściance rączki kciuk i palec wskazujący tworzą literę V
Chwytem stosowanym jako pierwszy był kontynentalny, dawniej używany do grania wszystkich uderzeń. Obecnie wykorzystuje się go przy serwisie, lobie, wolejach, oraz uderzeniach slajsowanych. Wyróżnia się dwa główne typy chwytów: forehandowe oraz backhandowe. Do chwytów forehandowych zaliczają się: wschodni, półzachodni i zachodni. Chwytami backhandowymi są chwyt wschodni oraz półzachodni.
Korzyści jakie daje dziecku nauka gry w tenisa ziemnego
Naukę gry w tenisa można zacząć w każdym wieku, od lat 3 do 103. Jest sportem „bez-kontaktowym” co sprawia, że jest jednym z bezpieczniejszych sportów.
Istnieje szereg korzyści z uprawiania tenisa: lepsza koordynacja wzrokowo-ruchowa, lepszy balans i równowaga ciała, szybkość, wytrzymałość, elastyczność i zwinność, korzystnie wpływa na układ odpornościowy, sercowo-naczyniowy czy mocne kości.
Poza korzyściami zdrowotnymi uprawianie tej dyscypliny ma wiele innych zalet ważnych dla optymalnego rozwoju każdego dziecka:
- dodaje dziecku pewności siebie (wiara w swoje możliwości, radzenie sobie ze stresem)
- uczy odpowiedzialności i systematyczności (obecność i zaangażowanie na zajęciach)
- zwiększa umiejętności rozwiązywania problemów (radzenie sobie ze złością i agresją)
- uczy postawy FAIR PLAY (sprawiedliwość i szacunek przeciwnika)
- poprawia siłę psychiczną (zdolność strategicznego myślenia)
- uczy poświęcenia się, zaangażowania i dyscypliny ( udział w zajęciach sportowych przekłada się na lepsze radzenie sobie w innych dziedzinach życia)
- uczy strategii (uczy wyboru najlepszego rozwiązania)
- uczy uczciwości (np. przy samodzielnym sędziowaniu).
Wynika z tego, że uprawianie tej dyscypliny bez względu czy to rekreacyjnie czy na poziomie zawodniczym, przynosi same korzyści grającym. Najważniejsze, aby pokazać dziecku te wszystkie korzyści jakie niesie za sobą uprawianie tenisa. Wówczas sukces murowany. Dzieci będą chętniej się angażowały w zajęcia, które wymagają wielokrotnego powtarzania uderzeń, gdyż jest to dyscyplina bardzo techniczna, aby dojść do doskonałości.
Bardzo ważną rolą rodziców, nauczycieli, trenerów, instruktorów w XXI wieku jest pokazanie dzieciom alternatywy jakim jest sport dla wszelkiego rodzaju urządzeń elektronicznych tak wszechobecnych w dzisiejszym świecie.

ZADANIA PROGRAMU
Program wychowania fizycznego w szkole nie obejmuje wszystkich dyscyplin sportowych. Niektóre z nich pozornie wydają się nie do zrealizowania w warunkach szkolnych ze względu na niewystarczającą bazę. Tak naprawdę czasami wystarczy zastępcze boisko i trochę wyobraźni. Moim zamiarem było pokazanie dzieciom dyscypliny sportu, którą oglądali tylko w telewizji. Chciałam pokazać im, że nie jest to sport tylko dla wybranych i nieosiągalny dla przeciętnego dziecka.
ZAŁOŻENIA ORGANIZACYJNE
Treningi w ramach zajęć pozalekcyjnych odbywają się raz w tygodniu dla chętnych uczniów klas 4-8 w Szkole Podstawowej Nr 3 w Niepołomicach.

CELE EDUKACYJNE

1. Kształtowanie i doskonalenia harmonijnego rozwoju fizycznego uczniów.
2. Zapewnienie uczniom warunków do podwyższenia swoich umiejętności poprzez udział w zajęciach sportowych.
3. Wdrażanie do „zdrowego” współzawodnictwa.
4. Popularyzacja i upowszechnienie tenisa ziemnego.
5. Wykształcenie umiejętności ruchowych, przydatnych w aktywności zdrowotnej i rekreacji sportowej .
6. Inspirowanie uczniów do organizacji i udziału w imprezach rekreacyjnych i sportowych.
7. Opanowanie i przestrzeganie przez uczniów podstawowych zasad BHP w czasie zajęć sportowych.

TREŚCI KSZTAŁCENIA
UMIEJĘTNOŚCI:
1.Zabawy oswajające z piłkami (piłki różnego rodzaju, nie tylko tenisowe).
2.Podania piłki (w miejscu, w ruchu, samodzielnie, z partnerem, w różnych ustawieniach).
3.Rzuty piłkami na odległość i do celu.
4. Dynamiczne formy rzutów i chwytów piłki tenisowej.
5. Nauka poruszanie się po korcie (przodem, tyłem, krokiem odstawno-dostawnym początkowo bez rakiety, a następnie z rakietą).
6. Nauki podstawowych uderzeń tenisowych - ćwiczenia przygotowujące (ćwiczenia imitujące uderzenia, odbicia indywidualnie stroną forhendową i bekhendowa, odbicie z partnerem bez siatki, z siatką).
7.Nauka uderzeń piłki po odbiciu od podłoża.
8.Podanie rozpoczynające grę – serw.
9.Nauka uderzenia piłki z powietrza – wprowadzenie do woleja.
10.Uderzenie piłki z forhendu.
11.Uderzenie piłki z bekhendu.
12.Mini gry na małym polu tenisowym.
13. Gra właściwa i sędziowanie.

WIADOMOŚCI:
Poprzez udział w zajęciach pozalekcyjnych z tenisa ziemnego uczeń powinien:
- znać zasady i przepisy gry w tenisa ziemnego,
- wiedzieć jak bezpiecznie posługiwać się rakietą , piłeczką,
- poznać prawidłową terminologię stosowaną na zajęciach z tenisa ziemnego,
- wiedzieć jak organizować sobie miejsce do ćwiczeń,
- potrafić samodzielnie przeprowadzić rozgrzewkę poprzedzającą grę,
- potrafić zorganizować mini turniej.

POSTAWY WYCHOWAWCZE:
Udział w zajęciach pozalekcyjnych – korzyści dla ucznia:
- poznanie nowej dyscypliny sportu,
- kształtowanie umiejętności organizowania czasu wolnego,
- nawyki i potrzeba aktywnego spędzania czasu wolnego,
- rozwijanie sprawności fizycznej.

OSIĄGNIĘCIA UCZNIA PO ZREALIZOWANIU PROGRAMU
Po realizacji programu uczeń:
- zna podstawowe uderzenia w tenisie ziemnym,
- potrafi sędziować mecz stosując przepisy gry,
- przestrzega zasady fair-play,
- ma świadomość podnoszenia swojej sprawności fizycznej,
- zna zasady bezpiecznego organizowania gier i zabaw,
- potrafi radzić sobie z porażkami i stresem podczas rozgrywek,
- ma świadomość potrzeby aktywnego spędzania czasu wolnego,
- wykazuje chęć podejmowania nowych wyzwań.

SPOSOBY EWALUACJI:
- obserwacja rozwoju motorycznego uczniów,
- ewaluacja podczas zajęć,
- monitorowanie udziału uczniów w zajęciach,
- prowadzenie i kontrola dokumentacji,
- obserwacja zachowań młodzieży,
- udział w turnieju organizowanym na terenie szkoły.

Małgorzata Sopata


Źrodło:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Tenis
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.