AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Martyna Toll, 2019-05-10
Częstochowa

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

Święto kreatywności w świetlicy szkolnej

- n +

Święto kreatywności
w świetlicy szkolnej Szkoły Podstawowej nr 50

Pierwszy raz, w roku szkolnym 2018/2019 obchodziliśmy w świetlicy Międzynarodowy Dzień Kropki - święto zabawy, które znane jest na całym świecie. „Kropka”, książka Petera Reynoldsa zainicjowała obchody tego święta. Do zorganizowania wielkiej światowej akcji przyczyniła się bohaterka książki, mała dziewczynka Vashti, która pozbawiona była wiary we własne możliwości. Dzięki malutkiej kropce oraz nauczycielce plastyki zmieniła zdanie o sobie i odkryła, że jednak coś potrafi. Dziewczynka nie tylko zaczyna wierzyć w siebie, ale tę wiarę w siebie przekazuje innym. Pomogła spotkanemu na wystawie chłopcu, odkryć swoje zdolności. Idea, którą przekazuje książka zainspirowała wielu pedagogów, nauczycieli wychowawców, bibliotekarzy, którzy organizują wiele przedsięwzięć pomagających dzieciom na całym świecie. W naszej szkole, także postanowiłyśmy przyłączyć się do obchodów Dnia Kropki, zachęcając w ten sposób naszych uczniów do odkrywania swoich zdolności i talentów, których być może jeszcze nie odkryli lub nie są ich świadomi.


Scenariusz zajęć edukacyjno-plastycznych
Cele ogólne:
• odkrywanie swoich mocnych stron i talentów
• wzmocnienie poczucia własnej wartości
• przekonanie uczniów o ich niepowtarzalnej wartości
• zachęcanie do pozytywnego myślenia o sobie
• wzbudzenie kreatywności
• budzenie potrzeb natury estetycznej
Cele szczegółowe:
Uczeń:
• potrafi wskazać swoje mocne strony
• przedstawia swoje zainteresowania
• tłumaczy, że własne mocne strony można trenować
• rozwija samoświadomość
• rozbudza odwagę w działaniu i tworzeniu
• doskonali umiejętność estetycznego wykonywania prac
Metody:
• słowne: opowiadanie, rozmowa, praca z tekstem
• oglądowa: pokaz, obserwacja
• czynna: aktywizująca-praca w grupach, karty pracy,
Formy pracy:
• zbiorowa
• indywidualna
• grupowa
Środki dydaktyczne: książka „Kropka” P. Reynoldsa, duża kostka do gry, laptop, piosenka „Mam te moc” z filmu Disneya „kraina Lodu”, karty pracy, materiały plastyczne, papierowe kółka, hula-hop, plansza- drzewo talentów.





Przebieg zajęć
1. Część wstępna:
Wprowadzenie do tematu zajęć zabawą. Rzucanie kostek do gry i liczenie wyrzuconych kropek, za które otrzymuje od wychowawcy papierowe kółeczka. Zwycięzcą zabawy jest osoba, która zbierze największą ilość papierowych kółek.
2. Zapoznanie dzieci z treścią książki „Kropka” Petera Reynoldsa. Rozmowa na temat treści opowiadania.
„Co już umiemy?” – dzieci dzielą się wiedzą o umiejętnościach, które zauważyły u siebie lub swoich kolegów lub koleżanek. Wychowawca prosi o wpisanie wybranej umiejętności na papierowe kółka, następnie umieszcza na gałęziach przygotowanego „Drzewa talentów”.

3. Zabawa muzyczno-ruchowa z balonami przy piosence „Mam Moc” z filmu „Kraina Lodu” Disneya. Nalepianie koledze lub koleżance kropki mówiąc jej coś miłego.
4. „Obrazy zaklęte w kropkach”. Wykonanie karty pracy z podziałem na grupy - 3 karty pracy do wyboru. Łączenie kropek według podanych liczb w zakresie 100, 70 i 50, następnie uzupełnianie rysunku oraz kolorowanie.

5. Tworzenie „kropkowych obrazków”. Wylepianie plasteliną okrągłych papierowych talerzyków kuleczkami z plasteliną lub malowanie farbami – stemplowanie palami maczanymi w farbie.

6. Zorganizowanie wystawy prac.
7. Podsumowanie zajęć
Po zajęciach- zabawy dodatkowe dla chętnych dzieci: zabawy z hula-hop, szukanie kulistych kształtów w sali, układanki z kolorowych chrupków – dowolne ich łączenie.

Na zajęciach uczniowie poznali historię powstania Międzynarodowego Święta Kropki. Dzieci w skupieniu, z zaciekawieniem wysłuchały opowiadania, jak kropka zmieniła świat Vashti. Jej historia bardzo się dzieciom spodobała, chętnie się wypowiadały i dzieliły swoimi przemyśleniami i uwagami. Wspólnie doszliśmy do wniosku, że każdy z nas, dorosły czy dziecko ma jakieś zdolności, które są gdzieś w nas głęboko ukryte. Tylko czekają, by ktoś pomógł nam je odkryć. Tak jak bohaterka książki szukaliśmy swoich umiejętności i talentów, które zapisywaliśmy na kropkach, a następnie przyczepiliśmy wokół „drzewa talentów” umocowanego na ściennej tablicy. Powstał kropkowy obraz według pomysłów dzieci. Miał on przypominać nam o naszych mocnych stronach i umacniać poczucie wartości wszystkich uczniów. Na zakończenie zajęć dzieci wykonały wiele pomysłowych, oryginalnych prac plastycznych, które można było podziwiać na wystawie.


Bibliografia:
Reynolds P., Kropka, Grupa Wydawnicza Relacja
Od kropki do kropki, Grupa Wydawnicza Vemag
www.edunews.pl



Martyna Toll
wychowawcy świetlicy szkolnej
w Szkole Podstawowej nr 50 w Częstochowie


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.