Katalog Agnieszka Kaźmierczak, 2019-04-25 Krupy Różne, Projekty edukacyjne Program o tematyce sportowo-zdrowotnej. Przedszkolne ABC o zdrowiu.Program o tematyce zdrowotno-sportowej dla dzieci sześcioletnich „ Przedszkolne ABC o zdrowiu” realizowany w roku szkolnym 2018/2019 w Szkole Podstawowej im. …………… w ……… Wstęp Program powstał z potrzeby podniesienia świadomości dbania o zdrowie i utrzymywanie aktywności fizycznej wśród dzieci przedszkolnych. Skupia się on również wokół tematu otyłości i nadwagi, gdyż jest to problem, który zauważamy wśród naszych wychowanków. Dużo działań zaplanowałam na temat prawidłowego odżywiania, które „ odgrywa znaczącą rolę w utrzymywaniu zdrowia i zapobieganiu chorobom”. Pomysł na opracowanie programu zrodził się z moich wieloletnich obserwacji i zaniepokojenia z którego wynika, że dzieci z widoczną, nadmierną wagą ciała częściej sięgają po słodkie przekąski oraz wykazują mniejsze zaangażowanie w wykonywanie ćwiczeń ruchowych. Myślę, że wczesna edukacja zdrowotna pozytywnie wpłynie na dalsze życie naszych wychowanków i rozwinie w nich dobre nawyki żywieniowe. Jest szansa, że opracowane działania zniwelują występowanie chorób cywilizacyjnych, takich jak: alergie, otyłość, nadwaga, cukrzyca i inne. Do realizacji programu włączę rodziców, którzy są najważniejszym ogniwem w procesie odżywiania swojego dziecka. Mam nadzieję, że ich udział i pedagogizacja pomoże im nabyć umiejętność prawidłowego komponowania codziennej diety oraz organizowania aktywnego czasu wolnego dla swoich pociech. Przed napisaniem programu zapoznałam się z odpowiednią literaturą, prześledziłam różne publikacje i dane statystyczne z których wynika że „Zgodnie z danymi uzyskanymi z badań przeprowadzonych w 2010 r. przez Instytut Żywności i Żywienia (IŻŻ), z nadwagą zmagało się aż blisko 19% dziewcząt i ponad 17% chłopców w wieku 9 lat. Otyłość natomiast została rozpoznana aż u 4% dziewcząt i ponad 6% chłopców”. Dr inż. Katarzyna Wolnicka w swoim artykule „Epidemia nadwagi i otyłości wśród dzieci i młodzieży w Polsce”, wymienia czynniki, które są najczęstszą przyczyną wzrostu masy ciała: • niewłaściwe nawyki żywieniowe rodziców, • niespożywanie wspólnych posiłków w gronie rodzinnym, • opuszczanie posiłków (zbyt mała ich ilość), • łatwy dostęp do dań typu fast food, słodyczy i napojów słodzonych, • zbyt niskie spożycie warzyw i owoców, • niski poziom aktywności fizycznej, • zbyt długi czas spędzany przed komputerem, TV – zwiększone narażenie na działanie reklamy, • zbyt krótki czas snu. Opracowane przeze mnie działania mają być alternatywą dla słodkich przekąsek oraz zaszczepić wśród przedszkolaków potrzebę codziennego ruchu. 1. Założenia programowe Wiek przedszkolny jest bardzo ważnym etapem w budowaniu świadomości prozdrowotnej i wdrażania do odpowiedzialność za własne zdrowie. Zdrowy przedszkolak ma dobre samopoczucie, utrzymuje odporność organizmu, systematyczne uczęszcza do przedszkola, łatwo nawiązuje kontakty z rówieśnikami, chętnie bawi się i uczy. Edukacja zdrowotna w przedszkolu to zamierzony proces planowanych działań dydaktyczno –wychowawczych uwzględniających rozwój psychofizyczny i społeczny dziecka. Proces ten powinien w dłuższej perspektywie wzbogacić wiedzę dzieci z dziedziny zdrowia, wykształcić u nich postawę „prozdrowotną”, umożliwić nabycie określonych umiejętności oraz nawyków higieniczno –zdrowotnych. Warto tu przytoczyć definicję zdrowia wg WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) „Zdrowie to nie tylko całkowity brak choroby, czy kalectwa, ale także stan pełnego, fizycznego, umysłowego i społecznego dobrostanu (dobrego samopoczucia).” „Definicja ta jest bardzo ważna i postępowa, ponieważ nie poprzestaje na samym negującym ujęciu, że zdrowie jest brakiem choroby, ale bardzo mocno akcentuje, że zdrowie ma w sobie aktywny aspekt, który jest dobrostanem. Oznacza to, że w kwestiach zdrowia nie mamy jedynie koncentrować się na chorobach i próbach ich zwalczania, ale powinniśmy zwłaszcza koncentrować się na samym zdrowiu - na jego wzmacnianiu”. Realizacja treści zawartych programie będzie odbywać się w zgodnie z opracowanym harmonogramem oraz w codziennej pracy z dziećmi. Nauczyciel będzie wykorzystywał każdą codzienną sytuację na wyrabianie świadomości „dbania o własne zdrowie”. Program będzie realizowany wśród dzieci sześcioletnich. 2. Cele programu Cele główne: Kształtowanie postaw dzieci wobec poszanowania zdrowia i bezpieczeństwa własnego oraz innych. Kształtowanie prawidłowych nawyków racjonalnego sposobu żywienia. Rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej. Cele szczegółowe: Zapoznanie z piramidą żywieniową. Poznanie zasad racjonalnego żywienia. Poznanie wybranych grup produktów spożywczych. Wdrażanie u dzieci dbania o bezpieczeństwo. Aktywny udział dzieci w przyrządzaniu wybranych dań. Zapoznanie z działaniem urządzeń elektrycznych i innych przyborów potrzebnych w kuchni. Przyuczanie do bezpiecznego korzystania z urządzeń i przyborów kuchennych. Nauka komponowania własnych posiłków z uwzględnieniem zasad zdrowego odżywiania. Przekazanie wiedzy na temat higieny osobistej oraz prawidłowego odpoczynku. Edukowanie dzieci w zakresie racjonalnego modelu żywienia jako czynnika mającego ścisły związek pomiędzy sposobem odżywiania a zachowaniem zdrowia. Nauka zasad i ćwiczenie umiejętności udzielania pierwszej pomocy. Przekazanie wiedzy na temat wpływu palenia tytoniu. 3. Metody, formy i techniki pracy • Słowne: opowiadania, wiersze, zagadki. • Burza mózgów. • Oglądowe: pokaz, demonstracja, obserwacja. • Eksponujące: tworzenie prac. • Teatralna: krótkie formy sceniczne i przedstawienia teatralne. • Konkurencje sportowe, • Filmy edukacyjne • Śpiew i muzykowanie • Warsztaty dla dzieci i rodziców. 4. Środki dydaktyczne Plansze edukacyjne, teksty literackie, utwory muzyczne, produkty spożywcze, literatura kulinarna, naczynia, urządzenia kuchenne, przybory plastyczne. 5. Organizacja pracy Udział w programie biorą wszystkie dzieci z oddziału przedszkolnego. Zadania będą realizowanie w trakcie zajęć. Zajęcia będą się odbywały w sali w której odbywają się codzienne zajęcia, w stołówce, sali gimnastycznej, placu zabaw oraz na boisku szkolnym. 6. Tematyka zajęć HASŁA WIODĄCE ZAPLANOWANE DZIAŁANIA Z kulturą za pan brat ! Edukacja dzieci na temat kulturalnego zachowania się przy stole • Wyrabianie nawyku prawidłowego zachowywania się przy stole. Nauka podstaw savoir-vivre – zajęcia praktyczne. • Nakrywanie do stołu. Kulturalne spożywanie posiłków. W ciągu roku szkolnego Zdrowo się odżywiamy – o zdrowie swoje dbamy Realizowanie zajęć o tematyce prozdrowotnej • Owocowy Dzień Przedszkolaka – obchody Dnia Przedszkolaka. • Od pestki do jabłuszka- poznanie etapów powstawania jabłka. • Poznanie budowy jabłka, gruszki i śliwki- przeprowadzanie doświadczeń. • Suszenie jesiennych owoców- przygotowywanie zdrowych chipsów. • Zorganizowanie przyrodniczego kącika: gromadzenie owoców, warzyw, zimowych zapasów. • Spotkanie z logopedą, pogadanka na temat prawidłowego przeżuwania pokarmów. • Oglądanie filmów edukacyjnych, słuchanie jesiennych opowiadań i nauka wierszy na pamięć o tematyce prozdrowotnej. • Wycieczka do sadu. • Wykonywanie prac plastyczno-technicznych związanych z promocją zdrowego żywienia. ( Piramida Zdrowego Żywienia i Aktywności Fizycznej, warzywa i owoce zamknięte w słoikach, koszyki z owocami itp. • Wystawa prac. IX/X 2018 r. W ciągu roku szkolnego Sami przygotowujemy zdrowe i pyszne posiłki Zajęcia praktyczne rozwijające zdolności i wiedzę kulinarną przedszkolaków • Warsztaty kulinarne - samodzielne wykonywanie i komponowanie: kanapek, surówek, sałatek i koktajli wg zasad zdrowej diety. • Obchody Światowego Dnia Zdrowego Jedzenia i Gotowania. • Kiermasz zdrowych kanapek, owoców i soków. • Założenie zielonego ogródka w sali np.: hodowla szczypiorku i ziół. • Przezwyciężanie uprzędzeń do niektórych potraw i produktów spożywczych. Zabawy zachęcające do próbowania różnych produktów. W ciągu roku szkolnego Razem z rodzicami – o siebie dbamy Edukacja rodziców • Organizacja spotkania z dietetykiem. • Pedagogizacja na temat aktywności ruchowej dzieci w wieku przedszkolnym. • Zajęcia otwarte dla rodziców. Zajęcia ruchowe z ich udziałem. • Organizacja spotkania z psychologiem szkolnym. Pogadanka na temat „ Rola gier i zabaw ruchowych w rozwoju dziecka”. W ciągu roku szkolnego Lubimy się ruszać Edukacja dzieci w zakresie aktywności fizycznej • Realizacja treści związanych z aktywnością fizyczną. Ćwiczenia poranne, zabawy ruchowe, ćwiczenia gimnastyczne. • Udział w konkurencjach sportowych w czasie organizowanej „Nocki w szkole”. • Przygotowanie układu tanecznego - prezentacja podczas uroczystości szkolnej. • Udział w międzyklasowych zawodach sportowych. • Higieniczny tryb życia- wyrabianie nawyków higieniczno – kulturalnych (samodzielności, zamiłowania do czystości, dbałości o estetyczny wygląd, porządek oraz ogólną kulturę zachowania się). • Przyzwyczajanie do częstego przebywania na powietrzu: spacery, wycieczki, zabawy na placu szkolnym i boisku. • Spotkanie z nauczycielem wychowania fizycznego – udział w lekcji. • Udział w organizacji konkurencji sportowych podczas szkolnego festynu. W ciągu roku szkolnego Jesteśmy bezpieczni • Bezpiecznie poruszamy się po drogach- nauka przechodzenia przez jezdnię. • Bezpieczeństwo podczas zabawy w przedszkolu, na boisku i placu zabaw. • Bezpieczeństwo w domu- rozmowa, omówienie plansz edukacyjnych , dzielenie się swoimi doświadczeniami. • Umiem wezwać pomoc w razie wypadku i udzielić pierwszej pomocy – ćwiczenia praktyczne. Spotkanie z policjantem- rozmowa na temat bezpiecznego spędzania czasu wolnego. 6. Przewidywane efekty Po realizacji programu dzieci będą: • miały lepsze samopoczucie, • wzmocni się ich odporność, • kulturalnie spożywały posiłki, • bardziej świadomie dbały o swoje zdrowie, • więcej czasu spędzać na świeżym powietrzu, • rozumiały potrzebę spożywania warzyw i owoców, • unikały sytuacji zagrażających zdrowiu, • przestrzegały zasad higieny, • znały podstawy udzielania pierwszej pomocy oraz numery alarmowe. 7. Ewaluacja Zamierzam systematycznie analizować przebieg zajęć i kart pracy dla dzieci oraz obserwować postawy i zachowania przedszkolaków. Zaplanowałam pedagogizację dla rodziców na temat zdrowego odżywiania i utrzymywania aktywności fizycznej wśród dzieci przedszkolnych. Podczas rozmów z rodzicami będę zbierała informacje zwrotne na temat realizowanych treści. Opracowanie: Agnieszka K. 6. Literatura 1. Don R. Powell , Domowy poradnik medyczny, Warszawa, Wydawnictwo „bis”, 2002 2. Parol Damian, Zasady zdrowego żywienia. Program dla szkół. 3. Bober Agata, Brzyszcz Ewelina, Zabawy, teksty literackie i inscenizacje, MAC S.A., 2018 4. Marta Bogdanowicz, W co się bawić z dziećmi?, Wydawnictwo HARMONIA, Gdańsk 2007 5. Danielle Omar, Zdrowe soki, MADA, Warszawa 2015 Zasoby WWW https://www.przedszkola.edu.pl/zdrowie-naszych-dzieci-i-ich-bezpieczenstwo.html https://ncez.pl/zywienie-w-placowkach-edukacyjnych/zywienie-w-przedszkolach-i-szkolach/epidemia-nadwagi-i-otylosci-wsrod-dzieci-i-mlodziezy-w-polsce- Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |