Katalog Iwona Kostyła, 2019-04-03 Giżycko Anna Sienkiewicz Uroczystości, Scenariusze Scenariusz akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 MajaScenariusz akademii z okazji rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 Maja Układ taneczny kilku uczennic tańczących z flagami przy dźwiękach piosenki Anity Lipnickiej, pt. „Widziałam orła cień” Spotkanie pani dyrektor z uczniami. Szkoła, członkowie samorządu szkolnego, dyrektor szkoły, Pani dyrektor przemawia: -Drodzy Uczniowie! Przed nami nowy rok szkolny. Chciałabym, aby różnił się on od poprzednich. Widzę potrzebę zmian w naszej szkole. Nie myślę o wynikach w nauce oraz o osiągnięciach sportowych – one są wysokie i jesteśmy z nich dumni. Myślę o prawdziwej samorządności uczniów. Zwracam się z gorącą prośbą do was,członków Samorządu Szkolnego, aby w ciągu tygodnia przedstawili mi swoje propozycje na temat, jak uczniowie mogą włączyć się w życie szkoły, aby poczuli, że mają wpływ na to, co i jak się w naszej społeczności odbywa. Czekam na Wasze pomysły. Spotkanie przedstawicieli Samorządu Szkolnego: Osoba 1: Słyszałaś, co mówiła Pani dyrektor? O co chodzi? Osoba 2: Nie bardzo kumam. Chyba coś trzeba napisać o samorządności? Osoba 3: -A co to jest ta samorządność? Osoba 4: Pojęcia nie mam. Zuźka, ty się dobrze uczysz, to może w naszym imieniu jakoś ogarniesz temat, ja się spieszę na plażę. Wrzesień mamy ładny, trzeba korzystać z pogody. Osoba 1: Sorki, ja też muszę lecieć. Osoba 3: Czekaj na mnie, przecież miałyśmy iść razem! No to, pa, dziewczyny . Osoba 2: Właściwie, to ja też się spieszę! Cześć, kochana! Przewodnicząca Samorządu, po odejściu ostatniej osoby: Fajnie, że zapytałyście mnie o zdanie! Ale z Was kumpele! Z troską: -I co ja teraz zrobię? Zebranie Samorządu Szkolnego się skończyło, a ja nadal nic nie wiem. Wspaniale! Dom przewodniczącej, dziewczyna rozmawia ze swoją mamą: Mama: Cześć córeczko! Jak tam w szkole? Jesteś jakaś smutna ,czy mi się wydaje? Przewodnicząca: -Wiesz, mam przygotować pomysły na samorządność w naszej szkole. Pani dyrektor poprosiła cały samorząd, ale zostałam z tym sama. Kompletnie nie wiem, jak się za to zabrać. Nie wyobrażam sobie, że garstka uczniów miałaby coś zmienić. Mama: A słyszałaś o Konstytucji 3 Maja? Większość ludzi nie wierzyła, że w naszym kraju da się coś zmienić, a jednak się udało. Przewodnicząca: -Coś słyszałam, ale nie widzę związku między Konstytucją o samorządnością. Zresztą, o konstytucji niewiele wiem. Mama: Poczytaj sobie. W internecie znajdziesz sporo informacji. Przewodnicząca siedzi przy stole. Szuka informacji w Internecie. Udaje, że wpisuje do komputera.: - Konstytucja 3 Maja. O, pierwsza konstytucja w Europie! Druga na świecie? Niesamowite! Ja nie mogę, sprytny był ten nasz ostatni król! Muszę powiedzieć o tym dziewczynom! W szkole. Przewodnicząca i członkowie koła historycznego witają się z członkami samorządu szkolnego. Przewodnicząca, członkowie kółka historycznego. Cześć Członkowie samorządu: Cześć Osoba 1: Co oni tu robią? Przewodnicząca: Przygotowałam coś dla Was. Poprosiłam członków kółka historycznego o zapoznanie was z Konstytucją 3-Maja. Osoba 2: A poco nam ta wiedza? Nie widzę związku. Przewodnicząca: Komentarze zostawcie na później.( zwraca się do członków kółka) Proszę możecie zaczynać. Członkowie koła historycznego To było 3 Maja 1791 roku. Ciepły, wiosenny dzień. Przed Zamkiem Królewskim w Warszawie gromadzą się tłumy. Ludzie czekają na nowiny z sali sejmowej. Obrady trwają już 4 lata. Wszyscy czują, że Polsce potrzebne są zmiany. Nasze państwo znajduje się w trudnej sytuacji. Polska jest osłabiona walkami wewnętrznymi. Wykorzystali to sąsiedzi Rzeczpospolitej, dokonując w 1772 roku I rozbioru Polski. Co zrobić, aby ocalić ojczyznę przed upadkiem? Co zrobić, aby zachować wolność? Po 7-godzinnych obradach w Sali Senatorskiej zaprzysiężono Konstytucję, czyli Ustawę rządową regulującą organizację państwa, prawa i obowiązki obywateli. Wiwat król! Wiwat Konstytucja! - krzyczeli posłowie. Za autorów Konstytucji uznaje się: króla Stanisława Augusta Poniatowskiego, Ignacego Potockiego i Hugona Kołłątaja. Konstytucję zatwierdzono, korzystając z okazji, że jej przeciwnicy byli nieobecni na obradach Sejmu, wyjechali na wielkanocny urlop i nie zdążyli z niego wrócić. Konstytucja: wprowadziła monarchię dziedziczną – na tronie Polski po śmierci króla Stanisława Augusta Poniatowskiego mieli zasiadać przedstawiciele dynastii Wettinów, dała królowi uprawnienia do powoływania: ministrów, senatorów, biskupów, oficerów i urzędników, a w razie wojny czyniła go naczelnym wodzem armii, zniosła liberum veto, czyli prawo każdego szlachcica do przerwania obrad sejmu, zrównała mieszczan i szlachtę, zapewniła ochronę chłopom, wprowadziła podatki dla szlachty – 10%, dla duchowieństwa – 20 %, wprowadziła stałą armię liczącą 100 tys. żołnierzy, uznała katolicyzm za religię dominującą, ale zapewniała Polakom swobodę wyznania. Mimo, że Konstytucja obowiązywała jedynie przez 14 miesięcy, mimo że po 4 latach państwo polskie na 123 lata zniknęło z map, Konstytucja wywołała podziw państw europejskich. Pozostawiła przesłanie, że można porozumieć się bez przemocy w sprawach dobra publicznego, trzeba tylko tego chcieć. Koniec prezentacji Przewodnicząca: Skoro już wiecie, czym była konstytucja, to, czy widzicie jej związek ze szkołą? Osoba 1: Jasne. Zrozumiałam, że każdy z nas ma tu coś do powiedzenia. Osoba 2: I my możemy coś zmienić. Przewodnicząca: Zatem zabieramy się do pracy. Udają, że piszą i rozmawiają szeptem. Następnie kolejne osoby pokazują zebranym swoje pomysły zapisane na paskach papieru. Przewodnicząca: Pokażcie, jakie macie pomysły na przejęcie przez uczniów odpowiedzialności za to, co dzieje się w szkole. Osoba 1: Proponuję przygotowanie narady szkolnej, zapisanie spraw i decyzji zgłoszonych przez uczniów w „Skrzynce uczniowskiej” znajdującej się w bibliotece szkolnej. Osoba 2: Pełnienie przez starszych uczniów dyżurów podczas przerw: specjalista od plakatów, strażnik kluczy, organizator sportowy, strażnik czasu, Osoba 3: Hodowla roślin doniczkowych. Osoba 4: Dbanie o porządek w szatni, na korytarzu. Osoba 5: Wystawa prac uczniowskich. Osoba 1: -Konferencje dziecięce, które przygotowują uczniowie klas starszych we współpracy z młodszymi. Osoba 2: -Wydawanie gazetki szkolnej. Przewodnicząca: Świetnie !Wypracowaliśmy sporo ciekawych propozycji, Ciekawe czy spotkają się z akceptacją Pani dyrektor .(zwraca się do osoby 3)Angelika pójdź i zaproś do nas Panią dyrektor Osoba 3 wraca z Panią dyrektor. Spotkanie przewodniczącej i kilkorga członków samorządu z Panią dyrektor. Przewodnicząca: Pani Dyrektor, oto nasze pomysły. Pani Dyrektor: Dziękuję. Osoba 1: Wydawało się nam, że samorządność to jakaś bzdura. Pracując nad tym projektem, zrozumiałyśmy jednak, że być samorządnym to znaczy samemu wyznaczać sobie cele. Osoba 2: Możemy sami kierować swoim życiem. Osoba 3: Nawet w szkole. Osoba 4: I samorządność to oznacza. Na koniec przemówienie przewodniczącej lub takie wypowiedzi poszczególnych uczniów. Mogą wychodzić zza parawanu i mówić: Szkoła to nasz mały świat. Są tu mali uczniowie... zza parawanu wychodzi jakiś mały uczeń I całkiem duzi. zza parawanu wychodzi wysoki/ potężny uczeń Są radości i smutki. Porządki... i nieporządki. Możemy narzekać. Możemy siedzieć z założonymi rękami. Można też działać. Każdy z nas może coś zmienić. Układ taneczny do piosenki „Imagine” Johna Lennona. Opracowały: mgr Iwona Kostyła mgr Anna Sienkiewicz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |