Katalog Agata Samek, 2019-03-27 Jarczów Wybór zawodu, Plany pracy Program Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa ZawodowegoPROGRAM WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO na rok szkolny 2018/2019 Człowiek, który lubi swój zawód, zawsze wybić się musi. Kto szuka tylko chleba w swoim zawodzie, ten chleb może znajdzie, ale pustki w życiu tym sposobem nie wypełni. Władysław Biegański SPIS TREŚCI 1. Podstawa prawna. 2. Założenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego. 3. Główny cel realizacji orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w szkole podstawowej. 4. Adresaci i działania do nich kierowane. 5. Osoby odpowiedzialne za realizację działań związanych z doradztwem zawodowym. 6. Metody i formy realizacji zaplanowanych działań. 7. Współpraca z podmiotami podczas realizacji działań. 8. Korzyści wynikające z funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego. 9. Tematyka działań i terminy realizacji. 10. Efekty i Ewaluacja. 1. PODSTAWA PRAWNA Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. póz. 59): Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: 19) przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Art. 109.1 Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Ust. 6. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. Ust. 7. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. –Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. z póz. 60) Art. 292 „ (…) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi ”. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – minimum 10 godzin na rok w klasie. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1675). 2. ZAŁOŻENIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu nie jest pojedynczą, świadomą decyzją, ale procesem rozwojowym i następstwem decyzji podejmowanych na przestrzeni kilkunastu lat życia. Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziców oraz wpływ środowiska. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w Szkole Podstawowej …………………. obejmuje planowane działania podejmowane przez szkołę, dzięki którym uczniowie zostaną przygotowani do wyboru dalszej drogi kształcenia. Zakłada indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Działania podejmowane w ramach WSDZ ułatwią dzieciom i młodzieży planowanie kariery zawodowej, a także pomogą przygotować do roli pracownika. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego umożliwi wychowankom poznanie siebie, własnych zdolności, predyspozycji zawodowych, rynku pracy i zasad nimi rządzących, a także zaplanowanie własnej ścieżki edukacyjno – zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym. Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane: • podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, które wynikają z ramowych planów nauczania; • podczas: • zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu, • wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu w trakcie bieżącej pracy z uczniami, • zajęć związanych z orientacja zawodową prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli. • podczas innych działań realizowanych w szkole (jak np. szkolny dzień zawodów, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy). Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w ciągu roku szkolnego 2018/2019. • kl. VII – minimum 10 godzin lekcyjnych, • kl. VIII – minimum 10 godzin lekcyjnych, • kl. VII i VIII realizacja zagadnień doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych minimum 3 godziny, • kl. I – VI - prowadzenie orientacji zawodowej przez wychowawców oddziałów, nauczycieli przedmiotów, specjalistów i innych nauczycieli zatrudnionych w szkole. 3. GŁÓWNY CEL ORIENTACJI ZAWODOWEJ I DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ Cele ogólne: Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnych wyborów edukacyjno - zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami ucznia oraz przygotowanie do roli pracownika na współczesnym rynku pracy. Celem orientacji zawodowej w klasach I-III jest: • wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy, • rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji, • kreowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zainteresowań oraz pasji, Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest: • zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy, • poznawanie własnych zasobów, • kształtowanie pozytywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji, • stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji. Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII jest: • przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery, • podejmowanie przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych i zawodowych uwzględniających zainteresowania, uzdolnienia oraz predyspozycje uczniów, • przygotowanie do analizowania dostępnych informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy. 4. ADRESACI I DZIAŁANIA DO NICH KIEROWANE Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole są kierowane do trzech grup adresatów: • uczniów • nauczycieli • rodziców Przykłady działań kierowanych do uczniów: • prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami: • poznawanie siebie i własnych zasobów, • świat zawodów i rynek pracy, • rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, • planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno – zawodowych, • aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych, • prowadzenie kół zainteresowań, • umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponad podstawowych, • informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych, • pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”, • organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów, • organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy), • organizowanie wycieczek zawodoznawczych, organizowanie wyjść uczniów na dni otwarte, targi edukacyjne lub pracy do szkół ponadpodstawowych i zakładów pracy, • stwarzanie uczniom klas VII–VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia praktycznego–zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami, • umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne, e-dziennik, czasopisma, poradniki i informatory, • organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową; • organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej, w salach edukacji wczesnoszkolnej, • organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym, • organizowanie w szkole akcji konkursów wspierających rozwijanie i prezentowanie własnych zainteresowań i talentów np. „ Mama talent” , „ Poprostu tańcz”, „ Mistrz kulinarny”, • umożliwienie korzystania z pracowni multimedialnej w ramach doradztwa zawodowego, • udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych, • udzielanie porad i konsultacji indywidualnych. Przykłady działań kierowanych do nauczycieli: • umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego, • udostępnianie gronu pedagogicznemu materiałów szkoleniowych z zakresu doradztwa zawodowego, • inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy, • spotkania z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy, • wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego. Przykłady działań kierowanych do rodziców: • organizowanie spotkań informacyjno - doradczych z doradcą zawodowym z PPP, Urzędu Pracy, • inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku pracy, • organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy; • prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów, • udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, tablice informacyjne, e-dziennik), • informowanie o targach edukacyjnych i dniach otwartych szkół ponadpodstawowych, • włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym, • inicjowanie zajęć psychoedukacyjnych służących wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci, • włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły, • przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach, • indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. 5. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM dyrektor szkoły szkolny nauczyciel doradztwa zawodowego pedagog W szkole w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej: • dyrektor, • nauczyciele wychowawcy, • nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej), • nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej, • nauczyciel-bibliotekarz, • specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy) • inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna. Dyrektor: • odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole, • zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego, • współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ, • wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi, • organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze. Doradca zawodowy: • wspiera uczniów w rozpoznawaniu zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji, • pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, • prowadzi zajęcia doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII, • wspiera nauczycieli, wychowawców i rodziców w realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym, • diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców na działania związane z doradztwem zawodowym, • planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami, • opracowuje we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami program WSDZ oraz koordynuje jego realizację, • gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia, • współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym, • współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego. Wychowawcy: • pomagają rozpoznać i określić wychowankom mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów, • włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego, • realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych, • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą im udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej • współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci, • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym. Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej): • pomagają uczniom określić mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów, • eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego, • współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów, • przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych, • prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe, • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym. Specjaliści: • określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów, • włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów, • współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów, • włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty), • współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym, • współpracują ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego. Nauczyciele - wychowawcy w świetlicy szkolnej: • włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej, • organizują w sali kąciki zawodoznawcze, • rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów; • wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, • udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego. Nauczyciel - bibliotekarz: • współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym, • opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego, • gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia, • włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego. Inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka: • współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym, • udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów, • organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów. 6. METODY I FORMY REALIZACJI ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ Metody i formy realizacji zaplanowanych działań obejmują pracę z uczniem indywidualne i grupowo poprzez: • diagnozę zapotrzebowania na działania doradcze w szkole, • zajęcia grupowe dla uczniów: ◦ mini- wykład, ◦ praca indywidualna i autoprezentacja, ◦ pogadanki, ◦ praca w parach, praca w grupie, ◦ gra multimedialna Klocki wiedzy, ◦ odwrócona lekcja, ◦ prezentacja multimedialna, ◦ wchodzenie w role, ◦ stosowanie pytań otwartych , odwoływanie się do przykładów, • konsultacje indywidualne dla uczniów, • organizowanie wyjść uczniów na dni otwarte, targi edukacyjne do szkół ponadpodstawowych i zakładów pracy, • spotkania z absolwentami, pracodawcami, przedstawicielami zawodów, • przygotowanie uczniów do konkursów, festiwali, olimpiad, • prezentacje - filmy zawodoznawcze, gry, prezentacje multimedialne, • ćwiczenia i gry dydaktyczne „ Klocki wiedzy”, „Moje mocne strony”, • poruszanie tematyki planowania ścieżki edukacyjno – zawodowej na lekcjach przedmiotowych, • Analiza ankiet, kwestionariusza inteligencji wielorakich, • Praca z testem zainteresowań i skłonności Klimowa, • zajęcia aktywizujące uczniów do samodzielnego wyboru zawodu prowadzone w formie warsztatów lekcji zawodoznawczych, • Teczki informacji o zawodach, • Tworzenie własnych kącików informacji zawodowej, • Tworzenie map mentalnych, metaplanów, map myśli, • Badanie – np. Kwestionariusz Predyspozycji i Zainteresowań Zawodowych (DIAPREZAMUS) kwestionariusza osobowościowego Hartmana. 7. WSPÓŁPRACA Z PODMIOTAMI PODCZAS REALIZACJI DZIAŁAŃ Podczas realizacji zaplanowanych działań planujemy współpracę: • dyrektorem szkoły, psychologiem, pedagogiem, • Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Tomaszowie Lubelskim, • Kuratorium Oświaty w Lublinie, • Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli, • Powiatowym Urzędem Pracy w Tomaszowie Lubelskim, • organem prowadzącym szkołę, • Ośrodkiem Rozwoju Edukacji (ORE), • Hufcem Pracy 3-4 w Tomaszowie Lubelskim i Ośrodkiem Szkolenia Zawodowego • Fundacjami, • rodzicami jako przedstawicielami zawodów, • doradcami zawodowymi. 8. KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z FUNKCJONOWANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO Dla ucznia: • umie dokonać adekwatnej samooceny i rozpoznać swoje słabe i mocne strony, • zdobywa wiedzę o zainteresowaniach i korzyściach płynących z ich posiadania, • rozumie rolę i znaczenie kompetencji w życiu człowieka, • zdobywa wiedzę o zawodach, • potrafi określić swoje predyspozycje zgodnie z wymaganiami rynku pracy, • potrafi wyszukiwać informacje o szkołach jakie go interesują, • trafnie określa wybór własnej drogi zawodowej, • umie dostosować się do zmian zachodzących we współczesnym świecie zawodowym, • stopniowo poszerza wiedzę na temat własnej choroby w kontekście rozumienia predyspozycji zawodowych, • zna zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na decyzje zawodowe, • sprawniej się komunikuje, • potrafi wybrać szkołę ponadpodstawową zgodną z jego zainteresowaniami, • jest w stanie ocenić przydatność wymagań rynku pracy w kontekście własnego wyboru ścieżki zawodowej, • umie zaplanować własną ścieżkę zawodową, • zna znaczenie uczenia się przez całe życie. Dla szkoły: Korzyści dla szkoły płynące ze współpracy z instytucjami, które realizują doradztwo zawodowe są liczne, m.in.: • rozszerzenie oferty działań dla uczniów, rodziców i nauczycieli, • wymiana doświadczeń, • doskonalenie nauczycieli zaangażowanych w realizację doradztwa, • dostęp do różnorodnych źródeł informacji edukacyjno-zawodowej, • pozytywny wizerunek szkoły, • podniesienie jakości pracy szkoły. Dla rodziców: • są przygotowani do efektywnego wspierania dzieci w ich wyborach edukacyjnych, • potrafią racjonalnie planować ścieżkę kształcenia swojego dziecka, • wiedzą, gdzie poszukiwać informacji o szkołach, zawodach, ciekawych wydarzeniach związanych z rynkiem pracy. 9. TEMATYKA DZIAŁAŃ I TERMINY REALIZACJI Planowane działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym w ramach WSDZ w klasach I-VIII na rok szkolny 2018/2019 Kl. I-III Tematyka działań 1. Zapoznanie z zawodami: nauczyciela, leśnika, ratownika, zawodami medycznymi, listonosza, górnika i żołnierza, meteorologa , ornitologa itp. 2. Zawody w mojej rodzinie. 3. Zapoznanie z zawodami w bliższym i dalszym otoczeniu oraz specyfiką pracy w wybranych zawodach. 4. Moje zainteresowania i mocne strony. 5. Dzień zawodów „Dawniej, dziś i w przyszłości”. 6. Kim jest wolontariusz? Podejmowane działania 1. Pogadanki i prezentacje w czasie zajęć zgodnie z programem nauczania, przedstawienie odgrywanie ról zawodowych w zabawie. 2. Spotkania z rodzicami – przedstawicielami różnych zawodów, prezentacja zawodu członka rodziny, klasowy konkurs plastyczny, pogadanka. 3. Wyjścia i wycieczki do zakładów. 4. Pogadanki i dyskusje, konkurs plastyczny „Kim chcę być w przyszłości” autoprezentacja. 5. Prezentacja zawodów przez dzieci, odgrywanie ról zawodowych w zabawie. 6. Pogadanka na lekcjach na temat wolontariatu i pracy misyjnej, pomoc uczniów przy wybranych akcjach charytatywnych. Osoby odpowiedzialne: Wychowawcy klas , nauczyciele świetlicy, pedagog, nauczyciele biblioteki KL. IV-VIII Tematyka działań 1. Poznaj swoje mocne strony. 2. Poznajemy siebie- jakie mamy predyspozycje i typy charakteru? 3. Poznaj swoje uzdolnienia i predyspozycje zawodowe. 4. Zawody moich krewnych. 5. Zapoznanie z zawodami w otoczeniu oraz specyfiką pracy w wybranych zawodach. 6. Moje predyspozycje i zainteresowania. 7. Dzień ludzi pracy. 8. Jaka szkolę wybrać ? 9. Moje miejsce na ziemi. 10. Dawniej, dziś i w przyszłości – dzień zawodów w szkole. 11. Planowanie edukacji i kariery zawodowej. 12. Media we współczesnym świecie. 13. Poznajemy funkcje i zadania wolontariatu. 14. Barwny świat teatru. Podejmowane działania 1. Pogadanki, zajęcia z wychowawcą – godz. wychowawcza. 2. Test diagnostyczny - kwestionariusz predyspozycji, zajęcia z wychowawcą. 3. Test diagnostyczny. 4. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, prezentacja zawodu członka rodziny -dzieci , konkurs plastyczny, pogadanka. 5. Wyjścia i wycieczki do zakładów pracy. 6. Autoprezentacja , pogadanki i dyskusje. 7. Spotkanie z ciekawymi ludźmi, przedstawicielami rożnych zawodów, absolwentami, ludźmi sukcesu. 8. Udział w targach edukacyjnych i dniach otwartych szkół ponadpodstawowych, spotkania na terenie naszej szkoły z przedstawicielami innych szkół. Spotkania ze specjalistami z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej lub Urzędu Pracy. 9. Indywidualne rozmowy z uczniami oraz spotkania z rodzicami,wspieranie uzdolnień i zainteresowań uczniów. 10. Prezentacja zawodów przez dzieci i młodzież, odgrywanie ról zawodowych w zabawie. 11. Redagowanie dokumentów aplikacyjnych, takich jak: CV, list motywacyjny itp. 12. Redagowanie artykułów do gazetki szkolnej i na internetową stronę szkoły, Uczniowie poznają pracę dziennikarza, publicysty, redaktora, prezentera, youtubera, blogera itp. korzystanie z mediów społecznościowych, swobodne poruszanie się w świecie multimediów. 13. Udział w zbiórkach i akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły i miasta. 14. Poznajemy pracę aktora, artysty, tancerza, śpiewaka, prezentera, komentatora, scenarzysty, scenografa, organizatora imprez poprzez udział w Jasełkach, akademiach, uroczystościach szkolnych i miejskich wyjścia i wyjazdy na spektakle teatralne, lekcje teatralne i spotkania z ludźmi teatru. Działania zawodoznawcze realizowane są także na różnych przedmiotach. 1. Język polski Moje plany zawodowe i szkolne - Redagowanie dokumentów aplikacyjnych (CV, LM), nauczyciele języka polskiego. 2. Języki obce Nazwy zawodów – słowniczek, nauczyciele j. obcych. 3. Informatyka Wzory pism urzędowych. Redagowanie dokumentów, pisanie CV Listu Motywacyjnego. Wyszukiwanie informacji na temat ofert szkół ponadpodstawowych oraz lokalnego rynku pracy. 4. Technika, zajęcia z doradztwa zawodowego Poznajemy różne zawody rzemieślnicze. 5. Wiedza o społeczeństwie Planujemy dalszą edukację i karierę zawodową. 6.Godzina z wychowawcą Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych oraz radzenia sobie ze stresem, autoprezentacja , wycieczki do zakładów pracy, poznanie zawodów. 10. EFEKTY I EWALUACJA Spodziewane efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w szkole: • kształtowanie aktywności zawodowej uczniów, • pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci, • dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców, • świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe, • mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów. EWALUACJA • obserwacje, • rozmowy z rodzicami, • rozmowy z uczniami, • analiza efektów pracy, • analiza dokumentacji. Autor mgr Agata Samek Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |