Katalog

Agata Samek, 2019-03-27
Jarczów

Wybór zawodu, Plany pracy

Program Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego

- n +





PROGRAM WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU
DORADZTWA ZAWODOWEGO

na rok szkolny 2018/2019




Człowiek, który lubi swój zawód, zawsze wybić się musi.
Kto szuka tylko chleba w swoim zawodzie, ten chleb może znajdzie,
ale pustki w życiu tym sposobem nie wypełni. Władysław Biegański


SPIS TREŚCI
1. Podstawa prawna.
2. Założenia wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego.
3. Główny cel realizacji orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w szkole podstawowej.
4. Adresaci i działania do nich kierowane.
5. Osoby odpowiedzialne za realizację działań związanych z doradztwem zawodowym.
6. Metody i formy realizacji zaplanowanych działań.
7. Współpraca z podmiotami podczas realizacji działań.
8. Korzyści wynikające z funkcjonowania Wewnątrzszkolnego Systemu Doradztwa Zawodowego.
9. Tematyka działań i terminy realizacji.
10. Efekty i Ewaluacja.



1. PODSTAWA PRAWNA

Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. póz. 59): Art. 1. System oświaty zapewnia w szczególności: 19) przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Art. 109.1 Podstawowymi formami działalności dydaktyczno-wychowawczej szkoły są: 7) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego. Ust. 6. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są organizowane dla uczniów klasy VII i VIII szkoły podstawowej, branżowej szkoły I stopnia, liceum ogólnokształcącego i technikum. Ust. 7. Zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane niezależnie od pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu udzielanej uczniom w ramach zajęć prowadzonych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. –Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. z póz. 60) Art. 292 „ (…) zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego te zajęcia i dopuszczony do użytku przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Program zawiera treści dotyczące informacji o zawodach, kwalifikacjach i stanowiskach pracy oraz możliwościach uzyskania kwalifikacji zgodnych z potrzebami rynku pracy i predyspozycjami zawodowymi ”.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r.
w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół – minimum 10 godzin na rok w klasie.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 16 sierpnia 2018 r. w sprawie doradztwa zawodowego ( Dz. U. z 2018 r. poz. 1675).


2. ZAŁOŻENIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO

Wybór szkoły ponadpodstawowej i zawodu nie jest pojedynczą, świadomą decyzją, ale procesem rozwojowym i następstwem decyzji podejmowanych na przestrzeni kilkunastu lat życia. Na wybór zawodu wpływają głównie wartości, czynniki emocjonalne, rodzaj i poziom wykształcenia rodziców oraz wpływ środowiska.
Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego (WSDZ) w Szkole Podstawowej …………………. obejmuje planowane działania podejmowane przez szkołę, dzięki którym uczniowie zostaną przygotowani do wyboru dalszej drogi kształcenia. Zakłada indywidualną i grupową pracę z uczniami, rodzicami i nauczycielami. Działania podejmowane w ramach WSDZ ułatwią dzieciom i młodzieży planowanie kariery zawodowej, a także pomogą przygotować do roli pracownika. Wewnątrzszkolny System Doradztwa Zawodowego umożliwi wychowankom poznanie siebie, własnych zdolności, predyspozycji zawodowych, rynku pracy i zasad nimi rządzących, a także zaplanowanie własnej ścieżki edukacyjno – zawodowej samodzielnie lub przy wsparciu doradczym.

Orientacja zawodowa i doradztwo zawodowe dla uczniów są realizowane:
• podczas grupowych zajęć związanych z doradztwem zawodowym prowadzonych przez doradcę zawodowego, które wynikają z ramowych planów nauczania;
• podczas:
• zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,
• wspomagania uczniów w wyborze kierunku kształcenia i zawodu
w trakcie bieżącej pracy z uczniami,
• zajęć związanych z orientacja zawodową prowadzonych przez doradcę zawodowego, nauczycieli i wychowawców – m.in. na obowiązkowych i dodatkowych zajęciach edukacyjnych, zajęciach z wychowawcą i innych zajęciach, a także w formie indywidualnych porad i konsultacji innych specjalistów, wychowawców, nauczycieli.
• podczas innych działań realizowanych w szkole (jak np. szkolny dzień zawodów, projekty edukacyjne, konkursy zawodoznawcze) lub poza nią (np. udział w targach edukacyjnych, festiwalu zawodów, w wizytach zawodoznawczych w zakładach pracy).


Treści z zakresu doradztwa zawodowego są realizowane w szkole w ciągu roku szkolnego 2018/2019.

• kl. VII – minimum 10 godzin lekcyjnych,
• kl. VIII – minimum 10 godzin lekcyjnych,
• kl. VII i VIII realizacja zagadnień doradztwa zawodowego podczas lekcji wychowawczych minimum 3 godziny,
• kl. I – VI - prowadzenie orientacji zawodowej przez wychowawców oddziałów, nauczycieli przedmiotów, specjalistów i innych nauczycieli zatrudnionych w szkole.


3. GŁÓWNY CEL ORIENTACJI ZAWODOWEJ I DORADZTWA ZAWODOWEGO W SZKOLE PODSTAWOWEJ

Cele ogólne:
Przygotowanie uczniów do podjęcia trafnych wyborów edukacyjno - zawodowych, wyboru szkoły ponadpodstawowej zgodnej z zainteresowaniami i uzdolnieniami ucznia oraz przygotowanie do roli pracownika na współczesnym rynku pracy.

Celem orientacji zawodowej w klasach I-III jest:
• wstępne zapoznanie uczniów z różnorodnością zawodów na rynku pracy,
• rozwijanie pozytywnej i proaktywnej postawy wobec pracy i edukacji,
• kreowanie sytuacji edukacyjnych sprzyjających poznawaniu i rozwijaniu
zainteresowań oraz pasji,

Celem orientacji zawodowej w klasach IV–VI jest:
• zapoznanie uczniów z wybranymi zawodami i rynkiem pracy,
• poznawanie własnych zasobów,
• kształtowanie pozytywnej postawy uczniów wobec pracy i edukacji,
• stwarzanie sytuacji edukacyjnych i wychowawczych sprzyjających
poznawaniu i rozwijaniu zdolności, zainteresowań oraz pasji.

Celem doradztwa zawodowego w klasach VII–VIII jest:
• przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego planowania kariery,
• podejmowanie przy wsparciu doradczym decyzji edukacyjnych
i zawodowych uwzględniających zainteresowania, uzdolnienia oraz
predyspozycje uczniów,
• przygotowanie do analizowania dostępnych informacji na temat systemu edukacji i rynku pracy.



4. ADRESACI I DZIAŁANIA DO NICH KIEROWANE

Działania związane z doradztwem zawodowym w szkole są kierowane do trzech grup adresatów:
• uczniów
• nauczycieli
• rodziców
Przykłady działań kierowanych do uczniów:
• prowadzenie zajęć grupowych związanych tematycznie z obszarami:
• poznawanie siebie i własnych zasobów,
• świat zawodów i rynek pracy,
• rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie,
• planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno –
zawodowych,
• aranżowanie sytuacji sprzyjających poznawaniu własnych zasobów np. poprzez udział w konkursach, przygotowywanie określonych zadań na zajęcia przedmiotowe, udział w organizowaniu uroczystości i imprez szkolnych,
• prowadzenie kół zainteresowań,
• umożliwianie udziału w spotkaniach informacyjnych z przedstawicielami szkół ponad podstawowych,
• informowanie o ofercie kształcenia w szkołach programowo wyższych,
• pomaganie uczniom w przygotowywaniu teczek „portfolio”,
• organizowanie spotkań z przedstawicielami zawodów,
• organizowanie spotkań z inspirującymi osobami (pasjonatami, autorami innowacyjnych rozwiązań – młodymi ludźmi, którzy odnieśli sukces zawodowy),
• organizowanie wycieczek zawodoznawczych, organizowanie wyjść uczniów na dni otwarte, targi edukacyjne lub pracy do szkół ponadpodstawowych i zakładów pracy,
• stwarzanie uczniom klas VII–VIII możliwości udziału w ramach zajęć edukacyjnych w zajęciach u pracodawców lub w centrach kształcenia praktycznego–zgodnie z ich zainteresowaniami i potrzebami,
• umożliwienie dostępu do informacji edukacyjno-zawodowej poprzez strony internetowe szkoły, szkolne konto Facebooka, tablice informacyjne,
e-dziennik, czasopisma, poradniki i informatory,
• organizowanie zajęć w świetlicy związanych z orientacją zawodową;
• organizowanie kącików zawodoznawczych, np. w świetlicy szkolnej,
w salach edukacji wczesnoszkolnej,
• organizowanie imprez o charakterze zawodoznawczym,
• organizowanie w szkole akcji konkursów wspierających rozwijanie
i prezentowanie własnych zainteresowań i talentów np. „ Mama talent” , „ Poprostu tańcz”, „ Mistrz kulinarny”,
• umożliwienie korzystania z pracowni multimedialnej w ramach doradztwa zawodowego,
• udostępnianie materiałów multimedialnych (np. gier edukacyjnych, filmów i innych e-zasobów) ułatwiających samopoznanie, podejmowanie decyzji edukacyjnych i zawodowych,
• udzielanie porad i konsultacji indywidualnych.

Przykłady działań kierowanych do nauczycieli:

• umożliwienie udziału w szkoleniach i kursach z zakresu doradztwa zawodowego,
• udostępnianie gronu pedagogicznemu materiałów szkoleniowych z zakresu doradztwa zawodowego,
• inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji rynku pracy,
• spotkania z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy,
• wspieranie w realizacji zadań doradztwa zawodowego.

Przykłady działań kierowanych do rodziców:

• organizowanie spotkań informacyjno - doradczych z doradcą zawodowym
z PPP, Urzędu Pracy,
• inicjowanie kontaktów z przedstawicielami instytucji działających na rynku
pracy,
• organizowanie spotkań z przedstawicielami firm lokalnego rynku pracy;
• prowadzenie konsultacji dotyczących decyzji edukacyjno-zawodowych uczniów,
• udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych (między innymi poprzez: biblioteczkę publikacji, stronę www szkoły, tablice informacyjne,
e-dziennik),
• informowanie o targach edukacyjnych i dniach otwartych szkół ponadpodstawowych,
• włączanie rodziców w szkolne działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym,
• inicjowanie zajęć psychoedukacyjnych służących wspomaganiu rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjnych i zawodowych przez ich dzieci,
• włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły,
• przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach,
• indywidualną pracę z rodzicami uczniów, którzy mają problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp.

5. OSOBY ODPOWIEDZIALNE ZA REALIZACJĘ DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z DORADZTWEM ZAWODOWYM

dyrektor szkoły
szkolny nauczyciel doradztwa zawodowego
pedagog

W szkole w realizację działań związanych z doradztwem zawodowym zaangażowani są wszyscy członkowie rady pedagogicznej:
• dyrektor,
• nauczyciele wychowawcy,
• nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej),
• nauczyciel-wychowawca w świetlicy szkolnej,
• nauczyciel-bibliotekarz,
• specjaliści (m.in. pedagog, psycholog, doradca zawodowy)
• inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka szkolna.

Dyrektor:
• odpowiada za organizację działań związanych z doradztwem zawodowym w szkole,
• zapewnia warunki do realizowania w szkole zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego,
• współpracuje z doradcą zawodowym w celu realizacji WSDZ,
• wspiera kontakty pomiędzy uczestnikami procesu orientacji zawodowej
i doradztwa zawodowego w szkole a instytucjami zewnętrznymi,
• organizuje w szkole wspomaganie realizacji działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego poprzez planowanie i przeprowadzanie działań mających na celu poprawę jakości pracy placówki w tym obszarze.

Doradca zawodowy:
• wspiera uczniów w rozpoznawaniu zainteresowań, mocnych stron, predyspozycji,
• pomaga uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
• prowadzi zajęcia doradztwa zawodowego w klasach VII i VIII,
• wspiera nauczycieli, wychowawców i rodziców w realizacji działań
związanych z doradztwem zawodowym,
• diagnozuje zapotrzebowanie uczniów, rodziców na działania związane z
doradztwem zawodowym,
• planuje, koordynuje, monitoruje i prowadzi ewaluację oraz promuje działania związane z doradztwem zawodowym podejmowane przez szkołę we współpracy z wychowawcami, nauczycielami i specjalistami,
• opracowuje we współpracy z innymi nauczycielami, w tym nauczycielami wychowawcami opiekującymi się oddziałami, psychologami lub pedagogami program WSDZ oraz koordynuje jego realizację,
• gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia,
• współpracuje z dyrektorem szkoły, realizując zadania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym,
• współpracuje ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy i partnerami z otoczenia społeczno-gospodarczego w celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

Wychowawcy:
• pomagają rozpoznać i określić wychowankom mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
• włączają do swoich planów wychowawczych zagadnienia z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego,
• realizują tematy związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym na godzinach wychowawczych,
• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą im udzielać wsparcia w planowaniu kariery zawodowej
• współpracują z rodzicami w zakresie planowania ścieżki kariery edukacyjno-zawodowej ich dzieci,
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Nauczyciele (w tym nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej):

• pomagają uczniom określić mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
• eksponują w trakcie bieżącej pracy z uczniami związki realizowanych treści nauczania z treściami programowymi orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego,
• współpracują z wychowawcami klas w zakresie realizowania zajęć orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów,
• przygotowują uczniów do udziału w konkursach np. zawodoznawczych,
• prowadzą koła zainteresowań, zajęcia dodatkowe,
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym.

Specjaliści:
• określają mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia uczniów,
• włączają treści z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego w prowadzone przez siebie zajęcia dla uczniów,
• współpracują z wychowawcami klas w ramach realizowania działań z zakresu orientacji zawodowej i doradztwa zawodowego dla uczniów,
• włączają się w proces podejmowania przez uczniów decyzji edukacyjnych i zawodowych (informacje dotyczące ucznia wynikające z pracy specjalisty),
• współpracują z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym,
• współpracują ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznych, instytucjami działającymi na rynku pracy celu realizacji działań z zakresu doradztwa zawodowego.

Nauczyciele - wychowawcy w świetlicy szkolnej:
• włączają w zajęcia realizowane w świetlicy szkolnej treści z zakresu orientacji zawodowej,
• organizują w sali kąciki zawodoznawcze,
• rozpoznają i wspierają w rozwoju zdolności i uzdolnienia uczniów;
• wskazują uczniom specjalistów, którzy mogą udzielać wsparcia w wyborze kierunku kształcenia i zawodu,
• udzielają uczniom informacji o możliwościach korzystania z usług doradcy zawodowego.

Nauczyciel - bibliotekarz:
• współpracuje z doradcą zawodowym oraz innymi nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym,
• opracowuje, aktualizuje i udostępnia zasoby dotyczące doradztwa zawodowego,
• gromadzi, aktualizuje i udostępnia informacje edukacyjne i zawodowe właściwe dla danego poziomu kształcenia,
• włącza się w organizowane przez szkołę i instytucje zewnętrzne wydarzenia z zakresu doradztwa zawodowego.

Inne osoby zatrudnione w szkole, np. pielęgniarka:
• współpracuje z doradcą zawodowym oraz nauczycielami i specjalistami w zakresie realizacji działań związanych z doradztwem zawodowym,
• udziela informacji o kwestiach zdrowotnych ważnych w kontekście zawodów wybieranych przez uczniów,
• organizuje dla uczniów spotkania dotyczące dbania o zdrowie i bezpieczeństwo oraz kształtowania właściwych nawyków – adekwatnych do zawodów wybieranych przez uczniów.

6. METODY I FORMY REALIZACJI ZAPLANOWANYCH DZIAŁAŃ
Metody i formy realizacji zaplanowanych działań obejmują pracę z uczniem indywidualne i grupowo poprzez:
• diagnozę zapotrzebowania na działania doradcze w szkole,
• zajęcia grupowe dla uczniów:
◦ mini- wykład,
◦ praca indywidualna i autoprezentacja,
◦ pogadanki,
◦ praca w parach, praca w grupie,
◦ gra multimedialna Klocki wiedzy,
◦ odwrócona lekcja,
◦ prezentacja multimedialna,
◦ wchodzenie w role,
◦ stosowanie pytań otwartych , odwoływanie się do przykładów,
• konsultacje indywidualne dla uczniów,
• organizowanie wyjść uczniów na dni otwarte, targi edukacyjne do szkół
ponadpodstawowych i zakładów pracy,
• spotkania z absolwentami, pracodawcami, przedstawicielami zawodów,
• przygotowanie uczniów do konkursów, festiwali, olimpiad,
• prezentacje - filmy zawodoznawcze, gry, prezentacje multimedialne,
• ćwiczenia i gry dydaktyczne „ Klocki wiedzy”, „Moje mocne strony”,
• poruszanie tematyki planowania ścieżki edukacyjno – zawodowej na lekcjach
przedmiotowych,
• Analiza ankiet, kwestionariusza inteligencji wielorakich,
• Praca z testem zainteresowań i skłonności Klimowa,
• zajęcia aktywizujące uczniów do samodzielnego wyboru zawodu prowadzone
w formie warsztatów lekcji zawodoznawczych,
• Teczki informacji o zawodach,
• Tworzenie własnych kącików informacji zawodowej,
• Tworzenie map mentalnych, metaplanów, map myśli,
• Badanie – np. Kwestionariusz Predyspozycji i Zainteresowań Zawodowych (DIAPREZAMUS) kwestionariusza osobowościowego Hartmana.

7. WSPÓŁPRACA Z PODMIOTAMI PODCZAS REALIZACJI DZIAŁAŃ
Podczas realizacji zaplanowanych działań planujemy współpracę:
• dyrektorem szkoły, psychologiem, pedagogiem,
• Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną w Tomaszowie Lubelskim,
• Kuratorium Oświaty w Lublinie,
• Lubelskim Samorządowym Centrum Doskonalenia Nauczycieli,
• Powiatowym Urzędem Pracy w Tomaszowie Lubelskim,
• organem prowadzącym szkołę,
• Ośrodkiem Rozwoju Edukacji (ORE),
• Hufcem Pracy 3-4 w Tomaszowie Lubelskim i Ośrodkiem Szkolenia Zawodowego
• Fundacjami,
• rodzicami jako przedstawicielami zawodów,
• doradcami zawodowymi.

8. KORZYŚCI WYNIKAJĄCE Z FUNKCJONOWANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU DORADZTWA ZAWODOWEGO
Dla ucznia:
• umie dokonać adekwatnej samooceny i rozpoznać swoje słabe i mocne strony,
• zdobywa wiedzę o zainteresowaniach i korzyściach płynących z ich posiadania,
• rozumie rolę i znaczenie kompetencji w życiu człowieka,
• zdobywa wiedzę o zawodach,
• potrafi określić swoje predyspozycje zgodnie z wymaganiami rynku pracy,
• potrafi wyszukiwać informacje o szkołach jakie go interesują,
• trafnie określa wybór własnej drogi zawodowej,
• umie dostosować się do zmian zachodzących we współczesnym świecie zawodowym,
• stopniowo poszerza wiedzę na temat własnej choroby w kontekście rozumienia predyspozycji zawodowych,
• zna zależności pomiędzy czynnikami wpływającymi na decyzje zawodowe,
• sprawniej się komunikuje,
• potrafi wybrać szkołę ponadpodstawową zgodną z jego zainteresowaniami,
• jest w stanie ocenić przydatność wymagań rynku pracy w kontekście własnego wyboru ścieżki zawodowej,
• umie zaplanować własną ścieżkę zawodową,
• zna znaczenie uczenia się przez całe życie.

Dla szkoły:
Korzyści dla szkoły płynące ze współpracy z instytucjami, które realizują doradztwo zawodowe są liczne, m.in.:
• rozszerzenie oferty działań dla uczniów, rodziców i nauczycieli,
• wymiana doświadczeń,
• doskonalenie nauczycieli zaangażowanych w realizację doradztwa,
• dostęp do różnorodnych źródeł informacji edukacyjno-zawodowej,
• pozytywny wizerunek szkoły,
• podniesienie jakości pracy szkoły.
Dla rodziców:
• są przygotowani do efektywnego wspierania dzieci w ich wyborach edukacyjnych,
• potrafią racjonalnie planować ścieżkę kształcenia swojego dziecka,
• wiedzą, gdzie poszukiwać informacji o szkołach, zawodach, ciekawych wydarzeniach związanych z rynkiem pracy.

9. TEMATYKA DZIAŁAŃ I TERMINY REALIZACJI

Planowane działania związane z orientacją zawodową i doradztwem zawodowym w ramach WSDZ w klasach I-VIII na rok szkolny 2018/2019

Kl. I-III
Tematyka działań
1. Zapoznanie z zawodami: nauczyciela, leśnika, ratownika, zawodami medycznymi, listonosza, górnika i żołnierza, meteorologa , ornitologa itp.
2. Zawody w mojej rodzinie.
3. Zapoznanie z zawodami w bliższym i dalszym otoczeniu oraz specyfiką pracy w wybranych zawodach.
4. Moje zainteresowania i mocne strony.
5. Dzień zawodów „Dawniej, dziś i w przyszłości”.
6. Kim jest wolontariusz?
Podejmowane działania
1. Pogadanki i prezentacje w czasie zajęć zgodnie z programem nauczania,
przedstawienie odgrywanie ról zawodowych w zabawie.
2. Spotkania z rodzicami – przedstawicielami różnych zawodów, prezentacja zawodu członka rodziny, klasowy konkurs plastyczny, pogadanka.
3. Wyjścia i wycieczki do zakładów.
4. Pogadanki i dyskusje, konkurs plastyczny „Kim chcę być w przyszłości” autoprezentacja.
5. Prezentacja zawodów przez dzieci, odgrywanie ról zawodowych w zabawie.
6. Pogadanka na lekcjach na temat wolontariatu i pracy misyjnej, pomoc uczniów przy wybranych akcjach charytatywnych.
Osoby odpowiedzialne:
Wychowawcy klas , nauczyciele świetlicy, pedagog, nauczyciele biblioteki

KL. IV-VIII
Tematyka działań
1. Poznaj swoje mocne strony.
2. Poznajemy siebie- jakie mamy predyspozycje i typy charakteru?
3. Poznaj swoje uzdolnienia i predyspozycje zawodowe.
4. Zawody moich krewnych.
5. Zapoznanie z zawodami w otoczeniu oraz specyfiką pracy w wybranych zawodach.
6. Moje predyspozycje i zainteresowania.
7. Dzień ludzi pracy.
8. Jaka szkolę wybrać ?
9. Moje miejsce na ziemi.
10. Dawniej, dziś i w przyszłości – dzień zawodów w szkole.
11. Planowanie edukacji i kariery zawodowej.
12. Media we współczesnym świecie.
13. Poznajemy funkcje i zadania wolontariatu.
14. Barwny świat teatru.
Podejmowane działania
1. Pogadanki, zajęcia z wychowawcą – godz. wychowawcza.
2. Test diagnostyczny - kwestionariusz predyspozycji, zajęcia z wychowawcą.
3. Test diagnostyczny.
4. Spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, prezentacja zawodu członka rodziny -dzieci , konkurs plastyczny, pogadanka.
5. Wyjścia i wycieczki do zakładów pracy.
6. Autoprezentacja , pogadanki i dyskusje.
7. Spotkanie z ciekawymi ludźmi, przedstawicielami rożnych zawodów, absolwentami, ludźmi sukcesu.
8. Udział w targach edukacyjnych i dniach otwartych szkół ponadpodstawowych, spotkania na terenie naszej szkoły z przedstawicielami innych szkół. Spotkania ze specjalistami z Poradni Pedagogiczno-Psychologicznej lub Urzędu Pracy.
9. Indywidualne rozmowy z uczniami oraz spotkania z rodzicami,wspieranie uzdolnień i zainteresowań uczniów.
10. Prezentacja zawodów przez dzieci i młodzież, odgrywanie ról zawodowych w zabawie.
11. Redagowanie dokumentów aplikacyjnych, takich jak: CV, list motywacyjny itp.
12. Redagowanie artykułów do gazetki szkolnej i na internetową stronę szkoły, Uczniowie poznają pracę dziennikarza, publicysty, redaktora, prezentera, youtubera, blogera itp. korzystanie z mediów społecznościowych, swobodne poruszanie się w świecie multimediów.
13. Udział w zbiórkach i akcjach charytatywnych organizowanych na terenie szkoły i miasta.
14. Poznajemy pracę aktora, artysty, tancerza, śpiewaka, prezentera, komentatora, scenarzysty, scenografa, organizatora imprez poprzez udział w Jasełkach, akademiach, uroczystościach szkolnych i miejskich wyjścia i wyjazdy na spektakle teatralne, lekcje teatralne i spotkania z ludźmi teatru.
Działania zawodoznawcze realizowane są także na różnych przedmiotach.
1. Język polski
Moje plany zawodowe i szkolne - Redagowanie dokumentów aplikacyjnych (CV, LM), nauczyciele języka polskiego.
2. Języki obce
Nazwy zawodów – słowniczek, nauczyciele j. obcych.
3. Informatyka
Wzory pism urzędowych.
Redagowanie dokumentów, pisanie CV Listu Motywacyjnego.
Wyszukiwanie informacji na temat ofert szkół ponadpodstawowych oraz lokalnego rynku pracy.
4. Technika, zajęcia z doradztwa zawodowego
Poznajemy różne zawody rzemieślnicze.
5. Wiedza o społeczeństwie
Planujemy dalszą edukację i karierę zawodową.
6.Godzina z wychowawcą
Kształtowanie umiejętności komunikacyjnych oraz radzenia sobie ze stresem, autoprezentacja , wycieczki do zakładów pracy, poznanie zawodów.
10. EFEKTY I EWALUACJA
Spodziewane efekty wynikające z wdrożenia WSDZ w szkole:
• kształtowanie aktywności zawodowej uczniów,
• pomoc rodzinie w kształtowaniu określonych postaw i zachowań związanych z planowaniem kariery zawodowej ich dzieci,
• dostęp do informacji zawodowej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców,
• świadome, trafniejsze decyzje edukacyjne i zawodowe,
• mniej niepowodzeń szkolnych, zniechęcenia, porzucania szkoły a potem pracy, jako konsekwencji niewłaściwych wyborów.
EWALUACJA
• obserwacje,
• rozmowy z rodzicami,
• rozmowy z uczniami,
• analiza efektów pracy,
• analiza dokumentacji.

Autor mgr Agata Samek
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.