AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Fajt, 2019-03-27
Kraków

Geografia, Konspekty

KONSPEKT LEKCJI Z GEOGRAFII W TECHNIKUM

- n +

KONSPEKT LEKCJI Z GEOGRAFII W TECHNIKUM
Klasa IV


Temat: Liczba, rozmieszczenie i struktura demograficzna ludności Polski.

1. Cele
ogólne.
1. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji.
2. Nauka analizowania i interpretowania danych statystycznych.
3. Kształtowanie umiejętności przetwarzania informacji.
4. Umiejętność formułowania wniosków i przewidywania skutków

szczegółowe.
Uczeń:
1. Porównuje liczbę ludności Polski na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat oraz przyczyn ich zmian.
2. Porównuje gęstości zaludnienia i rozmieszczenia ludności Polski w różnych regionach.
3. Wskazuje przyczyny tego zróżnicowania spowodowanego czynnikami przyrodniczymi, historycznymi, ekonomicznymi.
4. Rozumie stosuje pojęcia z zakresu demografii, jak: przyrost naturalny, wyż i niż demograficzny, średnia długość życia.
5. Odczytuje z mapy i innych źródeł informacje dotyczące rozmieszczenia i struktury demograficznej ludności.
6. Wyjaśnia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w naszym państwie oraz powstałych różnic w przyroście naturalnym ludności Polski w ostatnich dziesięcioleciach.

2. Pomoce dydaktyczne.
- mapa ścienna ogólnogeograficzna Polski,
- atlasy geograficzne,
- kartogramy i kartodiagramy,
- dane statystyczne z rocznika statystycznego,
- wykres piramidy płci i wieku.

3. Metody pracy.
- rozmowa,
- praca z mapą (atlasy),
- analiza kartogramów i kartodiagramów,
- analiza danych statystycznych,
- dyskusja.

4. Przebieg lekcji.
- Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji,
- Omówienie i porównanie liczby ludności Polski przed II wojną światową, po niej i obecnie. Uczniowie analizują przyczyny i konsekwencje tych zmian.
3. Przypomnienie terminologii z zakresu demografii: uczniowie wyjaśniają znaczenie.
4. Odczytanie kartogramów i kartodiagramów informacji o rozmieszczeniu ludności Polski.
5. Analiza przyczyn przestrzennego zróżnicowania .
6. Wymienianie województw o największe ji najmniejszej liczbie oraz gęstości zaludnienia (przyrodnicze, historyczne, skutki ekonomiczne).
7. Wskazanie najistotniejszego czynnika dla poszczególnych regionów.
8. Zapoznanie się z piramidą płci i wieku dla ludności Polski.
9. Analiza przyczyn wystąpienia wyżów i niżów demograficznych w poszczególnych latach.
10. Formułowanie wniosków dla przyszłości Polski na podstawie współczesnych zmian w demografii społeczeństwa polskiego. Określenie skutków pozytywnych i negatywnych.
11. Podsumowanie zdobytych informacji.
12. Zadanie domowe: Znajdź dane statystyczne o liczbie ludności w twoim województwie oraz przyroście naturalnym w ostatnim czasie, ocen zmiany.



-




Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.