Katalog Anna Fajt, 2019-03-27 Kraków Geografia, Konspekty KONSPEKT LEKCJI Z GEOGRAFII W TECHNIKUMKONSPEKT LEKCJI Z GEOGRAFII W TECHNIKUM Klasa IV Temat: Liczba, rozmieszczenie i struktura demograficzna ludności Polski. 1. Cele ogólne. 1. Doskonalenie umiejętności korzystania z różnych źródeł informacji. 2. Nauka analizowania i interpretowania danych statystycznych. 3. Kształtowanie umiejętności przetwarzania informacji. 4. Umiejętność formułowania wniosków i przewidywania skutków szczegółowe. Uczeń: 1. Porównuje liczbę ludności Polski na przestrzeni ostatnich kilkudziesięciu lat oraz przyczyn ich zmian. 2. Porównuje gęstości zaludnienia i rozmieszczenia ludności Polski w różnych regionach. 3. Wskazuje przyczyny tego zróżnicowania spowodowanego czynnikami przyrodniczymi, historycznymi, ekonomicznymi. 4. Rozumie stosuje pojęcia z zakresu demografii, jak: przyrost naturalny, wyż i niż demograficzny, średnia długość życia. 5. Odczytuje z mapy i innych źródeł informacje dotyczące rozmieszczenia i struktury demograficznej ludności. 6. Wyjaśnia przyczyny nierównomiernego rozmieszczenia ludności w naszym państwie oraz powstałych różnic w przyroście naturalnym ludności Polski w ostatnich dziesięcioleciach. 2. Pomoce dydaktyczne. - mapa ścienna ogólnogeograficzna Polski, - atlasy geograficzne, - kartogramy i kartodiagramy, - dane statystyczne z rocznika statystycznego, - wykres piramidy płci i wieku. 3. Metody pracy. - rozmowa, - praca z mapą (atlasy), - analiza kartogramów i kartodiagramów, - analiza danych statystycznych, - dyskusja. 4. Przebieg lekcji. - Zapoznanie uczniów z tematem i celem lekcji, - Omówienie i porównanie liczby ludności Polski przed II wojną światową, po niej i obecnie. Uczniowie analizują przyczyny i konsekwencje tych zmian. 3. Przypomnienie terminologii z zakresu demografii: uczniowie wyjaśniają znaczenie. 4. Odczytanie kartogramów i kartodiagramów informacji o rozmieszczeniu ludności Polski. 5. Analiza przyczyn przestrzennego zróżnicowania . 6. Wymienianie województw o największe ji najmniejszej liczbie oraz gęstości zaludnienia (przyrodnicze, historyczne, skutki ekonomiczne). 7. Wskazanie najistotniejszego czynnika dla poszczególnych regionów. 8. Zapoznanie się z piramidą płci i wieku dla ludności Polski. 9. Analiza przyczyn wystąpienia wyżów i niżów demograficznych w poszczególnych latach. 10. Formułowanie wniosków dla przyszłości Polski na podstawie współczesnych zmian w demografii społeczeństwa polskiego. Określenie skutków pozytywnych i negatywnych. 11. Podsumowanie zdobytych informacji. 12. Zadanie domowe: Znajdź dane statystyczne o liczbie ludności w twoim województwie oraz przyroście naturalnym w ostatnim czasie, ocen zmiany. - Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |