Katalog Bernadeta Serafin, 2019-03-15 Pakosławice Historia, Konspekty Konspekt lekcji historiiKonspekt lekcji historii – klasa IB gimnazjum Temat: „Hannibal pod bramami” czyli wojny punickie. Rekapitulacja pierwotna: • Uczniowie znają cechy Półwyspu Apenińskiego, które przyciągały osadników; • Uczniowie znają legendę o założeniu Rzymu, • Uczniowie podają legendarną datę założenia Rzymu Cele lekcji • Poznasz przyczyny i skutki wojen punickich • Poznasz daty wojen punickich • Poznasz postać Hannibala • Poznasz miejsca najważniejszych bitew między Rzymem a Kartaginą, • Zrozumiesz pojęcia prowincja i namiestnik Cele sformułowane w języku ucznia na lekcji: • poznam przyczyny i skutki wojen punickich • poznam daty wojen punickich: 264–241 p.n.e., 218–201 p.n.e., 216 p.n.e., 149–146 p.n.e. • poznam postać Hannibala • poznam miejsca najważniejszych bitew między Rzymem a Kartaginą, • zrozumiem pojęcia: prowincja, namiestnik Nacobezu (co uczniowie będą potrafili po lekcji) Po lekcji uczniowie będą potrafili: • Podać przyczyny i skutki wojen punickich • Określić na osi czasu wiek, w którym toczyły się wojny punickie • Wyjaśnić kim był Hannibal • Podać miejsca najważniejszych bitew między Rzymem i Kartaginą • Wyjaśnić pojęcia prowincja i namiestnik Pytanie kluczowe: Dlaczego Hannibal był największym koszmarem Starożytnego Rzymu? Środki dydaktyczne podręcznik (s. 132–135), mapa starożytnego Rzymu i przebiegu wojen punickich, oś czasu, fragment filmu Hannibal największy koszmar Rzymu karty pracy Metody: - burza mózgów - rozmowa nauczająca - praca w parach - ocena koleżeńska - prezentacja na forum - zdania podsumowujące Przebieg lekcji: 1. Podanie pytania kluczowego. 2. Zapisanie tematu lekcji. 3. Podanie celów dla ucznia oraz nacobezu – upewnienie się czy uczniowie rozumieją cele lekcji. 4. Powiązanie z wcześniejszą wiedzą – rekapitulacja wtórna: Uczniowie znają cechy Półwyspu Apenińskiego, które przyciągały osadników; Uczniowie znają legendę o założeniu Rzymu, Uczniowie podają legendarną datę założenia Rzymu I Podanie nowych treści Lekcję rozpoczynamy od wskazania na mapie zasięgu terytorialnego Rzymu w początkach istnienia republiki. Podkreślamy znaczenie Morza Śródziemnego dla rozwoju państw leżących na jego wybrzeżach. Określamy położenie i zasięg terytorialny Kartaginy oraz omawiamy jej znaczenie w basenie Morza Śródziemnego. Rozmową kierujemy tak, by uczniowie zrozumieli przyczynę konfliktu Rzymu z Kartaginą. II. Rozwinięcie - praca w parach- uczniowie czytają tekst z podręcznika s. 132-133 i uzupełniają wiadomości o I wojnie punickiej - prezentacja na forum- wybrani uczniowie prezentują swoje prace, - burza mózgów: wyjaśnienie pojęć prowincja rzymska i namiestnik - praca w parach- uczniowie czytają tekst z podręcznika s. 133-134 i uzupełniają wiadomości o II wojnie punickiej - prezentacja na forum- wybrani uczniowie prezentują swoje prace, - rozmowa nauczająca – przedstawienie postaci Hannibala ( tekst źródłowy s. 133 i fragment filmu Hannibal największy koszmar Rzymu - praca w parach- uczniowie czytają tekst z podręcznika s. 135 i uzupełniają wiadomości o III wojnie punickiej - prezentacja na forum- wybrani uczniowie prezentują swoje prace III Rekapitulacja pierwotna - uczniowie umieszczają daty wojen punickich na osi czasu - ocena koleżeńska- uczniowie rozwiązują karty pracy, oceniają nawzajem swoje odpowiedzi i piszą informację zwrotną : dobrze rozwiązałeś zadanie…, ale musisz jeszcze popracować nad odpowiedziami z zadania….) - odpowiedź na pytanie kluczowe IV Podsumowanie - podsumowanie wyników lekcji- powrót do nacobezu Zadanie domowe: Odpowiedz pisemnie na pytanie: Czy Kartaginę należało zniszczyć? Uzasadnij swoją odpowiedź. Zdania podsumowujące: dowiedziałem/am się…, chciałbym/chciałabym jeszcze powtórzyć…, Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |