Katalog

Anna Łukasiewicz, 2019-03-05
Bydgoszcz

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

A było to tak ... - scenariusz uroczystości z okazji Odzyskania Niepodległości

- n +

Scenariusz uroczystości z okazji święta odzyskania niepodległości

Cele:
• rozwijanie poczucia przynależności narodowej
• poszerzanie wiedzy na temat własnej ojczyzny
• zapoznanie z historycznymi wydarzeniami
• słuchanie, śpiewanie hymnu narodowego – zachowanie właściwej postawy

1. Powitanie
Witam wszystkich zebranych tutaj gości: Panią Dyrektor, Przedstawicieli firmy Carrefour, Panie Nauczycielki oraz wszystkie przedszkolaki. Zebraliśmy się tutaj, aby upamiętnić rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości

Dziś w przedszkolu wyjątkowo,
Tak odświętnie, nietypowo.
Pana Prezydenta serdecznie witamy,
i na uroczystość zapraszamy.

Dzisiaj święto Polski-
Dzień Niepodległości.
Dzisiaj wielka jest rocznica
Jedenasty listopada
Tym, co zmarli za Ojczyznę
Hołd dziś cała Polska składa
Cofnijmy się w czasie.
Przypomnijmy sobie
Jak to wszystko było,
Co się wydarzyło.


2. Przedstawienie A było to tak !

SCENA 1 Występują: wnuki, dziadek i babcia. Część sceny zaaranżowana jest na pokój (stolik, dwa krzesełka ustawione na małym dywanie). Dziecko grające dziadka siedzi na krzesełku przy stole. Wchodzą wnuki i stają w pobliżu stolika. W odpowiednim momencie wchodzi dziewczynka grająca babcię. Jeden chłopczyk cały czas trzyma w rękach grę komputerową. Kiedy dzieci, zgodnie z przebiegiem scenariusza, usiądą, dziewczynka grająca babcię położy na stoliku plastikowe naczynka, a następnie odejdzie i wróci z plastikowym dzbankiem, po czym usiądzie na drugim krzesełku. Dzieci siadają na dywanie. Zarówno dziewczynki, jak i chłopcy mogą być wnukami. Zależy to od liczby dzieci w grupie i rozkładu ze względu na płeć. Dzieci odgrywające babcię i dziadka są odpowiednio wystylizowane.

Wnuki: Dzień dobry, dziadku.

Dziadek: Dzień dobry, kochane dzieci, jak u was leci?
Czy grzeczne jesteście?
Mamy i taty słuchacie?
O ząbki dbacie?
Owoce i warzywa zjadacie?
Wnuk 1: Tak, tak, dziadku.
My to jesteśmy dzielne przedszkolaki!
Wszystko wzorowo robimy i niczego się nie boimy!
Wszystkie strachy pokonamy i każdemu radę damy!

Babcia: Oj, odważne i przemądrzałe z was przedszkolaki, a przy okazji kochane moje słodziaki.
Usiądźcie razem z nami, zjedzmy ciasto z bakaliami.

Dziadek: Krzysiu, a co tam za plecami chowasz?

Wnuk 2: Popatrz, dziadku, to gra komputerowa.
Dziadku, to największy hit, to rewelacja!
Dla dzieci to superowa atrakcja!

Wnuk 3: W grze zadanie to wroga pokonać i swoje miasto uratować.
Strzelasz, bronisz, atakujesz i oczywiście punkty zyskujesz!

Babcia: A jakiego państwa masz, chłopcze, bronić?
I kto tej wojnie ma dowodzić?

Wnuk 4: To bez znaczenia, babciu droga, dziadku drogi, strzelasz do każdego, kto na drodze stoi.

Dziadek: Oj, dzieci, dzieci...
To nie jest mądra zabawa.
Wojna to bardzo poważna sprawa.
Nie walczy się bez powodu, nie bez powodu ma się wrogów.
Trudne to i skomplikowane, nie dla każdego zrozumiale. (dziadek udaje zamyślenie)

Babcia: To ja wam herbatkę zaparzę, a wy, drogie dziatki, obok dziadka usiądźcie i historii posłuchajcie.

SCENA 2 Bohaterowie sceny pierwszej pozostają na swoich miejscach. Na środek wchodzi osoba będąca narratorem, ubrana w odświętny strój. W zależności od liczby dzieci danej płci, w scenie tej mogą brać udział zarówno dziewczynki, jak i chłopcy. Wszyscy wystylizowani są na żołnierzy lub na walczących cywilów. Scena może odbywać się w starej chacie – wówczas potrzebne do scenografii będą stare przedmioty – lub w lesie przy ognisku. Dzieci siedzą, niektóre mogą stać lub się przechadzać.

Narrator 1: Snuł dziadek opowieść o tym, jak Polacy o wolność walczyli i bohaterską postawą się odznaczyli. Historii świata biegi zmienili i Polskę oswobodzili. A było to tak...

Żołnierz 1: Wojna trwa i trwa, a końca nie widać.
Wielu ludzi zginąć musiało, bo ojczyzny bronić chciało.
Oni bohaterami zostali, w pamięć naszą się wpisali.

Żołnierz 2: Tyle lat czekamy, ale Polskę odzyskamy! Nasz kraj wolnym się stanie!

Narrator 2: Wojna trwała cztery lata, a gdy ku schyłkowi się miała, na czele polskich oddziałów stanął Józef Piłsudski, by z Polskę oswobodzić..

Narrator 3: Po 123 latach walki Polska wolność odzyskała – niepodległa się stała.

SCENA 4 Aktorzy biorący udział w scenie drugiej i trzeciej ustawiają się na baczność w rzędzie po obu stronach sceny.

Wnuk 5: Dziadku, to piękna historia była, czy naprawdę się wydarzyła?

Wnuk 6: Jasne! Przecież pani w przedszkolu mówiła i flagi z nami zrobiła.

Wnuk 7: Co roku 11 listopada święto obchodzimy i w jego obchodach uczestniczymy.
Tamte dni wspominamy i o poległych w walce pamiętamy.

Wnuk 8: O tych, co życie stracili, gdy o wolną Polskę walczyli.
Dla uczczenia rocznicy wszyscy powstańcie i hymn wspólnie odśpiewajcie.

4. Odśpiewanie hymnu
Wszystkie dzieci stojąc na baczność, wykonują hymn Polski.

5. Wysłuchanie wiersza Co to jest Polska? (Czesław Janczarski)

Co to jest Polska? – Spytał Jaś w przedszkolu.
Polska – to wieś i las,
i zboże w polu,
szosa, którą pędzi
do miasta autobus,
i samolot, co leci
wysoko, nad tobą.
Polska to miasto,
strumień i rzeka,
i komin fabryczny,
co dymi z daleka.
A nawet obłoki,
gdy nad nami mkną.
Polska to jest także twój rodzinny dom. (…)

5. Wspólne śpiewanie piosenki Jestem Polką i Polakiem
6. Rozstrzygnięcie konkursu fotograficznego To wszystko Polska
7. Zaproszenie do obejrzenia układu tanecznego tańca ludowego Kujawiak
8. Podziękowanie za przybycie, poświęcenie swojego czasu, zaproszenie do odwiedzenia naszego przedszkola w przyszłości.
9. Wykonanie wspólnego zdjęcia.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.