Katalog Joanna Para, 2019-03-05 Bielany Wrocławskie Edukacja czytelnicza, Scenariusze Pasowanie na czytelnikaPasowanie na czytelnika CELE OGÓLNE: • utrwalenie kompetencji czytelniczych uczniów korzystających z biblioteki szkolnej • uświadomienie uczniom korzyści płynących z czytania oraz odwiedzania biblioteki szkolnej • kształtowanie postawy wzorowego czytelnika • przygotowanie uczniów do samodzielnego korzystania z biblioteki szkolnej i jej zbiorów CELE OPERACYJNE Uczeń : •umie wyjaśnić pojęcia: biblioteka, czytelnia, księgarnia •zna podstawowe zasady korzystania z biblioteki •umie samodzielnie dokonać wyboru książki •potrafi rozpoznać książkę z biblioteki po jej oznakowaniu •zna godziny pracy biblioteki •pamięta o terminie zwrotu książek •zna zasady szanowania książek •rozumie celowość korzystania ze zbiorów biblioteki i rozwijania zainteresowań czytelniczych •potrafi zastosować zdobytą wiedzę i umiejętności przy rozwiązywaniu zadań i zagadek dotyczących tematu: książka i biblioteka METODY: •słowna - rozmowa nt. biblioteki i książek, słuchanie czytanego tekstu, pogadanka •oglądowa – oglądanie książek i ilustracji •praktycznego działania – poznawanie regulaminu biblioteki, próśb książki •aktywizująca – udział w zabawach i zagadkach FORMY PRACY: indywidualna jednolita, grupowa jednolita, zbiorowa ŚRODKI DYDAKTYCZNE: Zakładki do książek, fragmenty bajek i wiersze, dyplomy dla rycerzy książek, karty książki i karty czytelnika, pocięte „Prośby książki”, egzemplarze książek nowych i zniszczonych, płyty z bajkami Przebieg zajęć: 1. Przywitanie uczniów na uroczystości 2. Wyjaśnienie celu spotkania Nauczyciel wyjaśnia w jakim celu uczniowie spotkali się 3. Wprowadzenie pojęć: biblioteka, księgarnia, wypożyczalnia, czytelnia, bibliotekarz. Wyjaśnienie różnicy pomiędzy biblioteką a księgarnią. 4. Przybliżenie pracy nauczyciela-bibliotekarza. Elementy doradztwa zawodowego. 5. Przedstawienie uczniom roli biblioteki szkolnej. 6. Prezentacja uczniom zniszczonych książek i wiersza Królowej biblioteki Szanuj książki z biblioteki, czy lato, czy zima cztery tygodnie każdą książkę w domu możesz trzymać 7. Prośby książki czytane przez dzieci wybrane ze wszystkich klas I. 8. Zachęta do czytania książek. Czytanie przez nauczycieli i uczniów wierszy Teraz przenieśmy się do świata baśni i posłuchajmy kilku wierszy znanych polskich poetów; J. Brzechwy Kaczka Dziwaczka, czy Małpa w kąpieli A. Fredry - zabawa 9. Ślubowanie Proszę wszystkich o powstanie. Teraz nastąpi ślubowanie: My uczniowie pierwszej klasy Tobie książko przyrzekamy Że szanować Cię będziemy Krzywdy zrobić Ci nie damy Obowiązków czytelnika Będziemy przestrzegać pilnie I z Twych rad i Twych mądrości Korzystać od dziś usilnie Przyrzekamy 10. Pasowanie na czytelnika Pani dyrektor zapraszamy do Pasowania w tle muzyka „Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato. „Pasuję Cię na czytelnika naszej biblioteki”. Po pasowaniu uczniowie otrzymują zakładki do książek, a nauczyciele Dyplomy za udział w uroczystości. 11. Ewaluacja Pytania: • W jakich godzinach jest otwarta biblioteka? • Jak długo można mieć wypożyczoną książkę? • Jak nazywa się miejsce, gdzie wypożyczamy książki? • Jak nazywa się miejsce w którym czytamy książki? • O co prosiły książki? 12. Zakończenie piosenka pt. Wypożyczaj książki stale Dziś Was mile żegnamy A od jutra kochani, pamiętajcie Jako nowych czytelników Was chętnie witamy LITERATURA: 1. O książce. Aforyzmy. Myśli. Wiersze. Jelenia Góra 1992 2. Zagadki dla najmłodszych: materiały metodyczne. Oprac. J. Stec. Kielce 1997 3. „Bibliotece w szkole” w latach 2006-2012 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |