Katalog

ELŻBIETA ZUBALA, 2019-03-05
BIŁGORAJ

Ogólne, Program nauczania

ZDROWY I BEZPIECZNY UCZEŃ - program profilaktyczny

- n +






ZDROWY I BEZPIECZNY UCZEŃ
Program profilaktyczny szkoły
w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia dzieci












Wstęp

W poprzednich latach w naszej szkole realizowane były programy profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa uczniów przy posługiwaniu się nowoczesnymi wynalazkami techniki – telefon, Internet, komputer. Są one obecne w życiu każdego człowieka i wiedza na temat ich właściwego używania jest niezbędna. Prowadziliśmy jako szkoła działania profilaktyczne wśród uczniów, rodziców a także poszerzaliśmy swoją wiedzę jako nauczyciele. W roku szkolnym 2012/2013 realizowaliśmy program BEZPIECZNY UCZEŃ, gdzie rozszerzyliśmy tematykę bezpieczeństwa uczniów o bezpieczną drogę do szkoły, bezpieczeństwo w szkole w domu i na ulicy.
W obecnym roku szkolnym nasze działania będą kontynuowane i rozszerzone o aspekt zdrowotny. Zdrowie jest związane z właściwym zachowaniem bezpieczeństwa.
Do realizacji planowanych działań włączymy pakiet edukacyjny „Droga i Ja” – bezpieczeństwo w ruchu drogowym i ekologiczne formy przemieszczania się opracowane przez firmę RENAULT, materiały edukacyjne i kursy e-learningowe dla dzieci i nauczycieli na platformie edukacyjnej dziecko w sieci w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci Internet, spotkanie z policjantem, pielęgniarką itp.
Szkoła będzie także realizowała działania prozdrowotne i profilaktyczne spójne z niniejszym programem realizując:
Program „KLUB BEZPIECZNEGO PUCHATKA” w klasie 0-I
Program profilaktyczny „NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ” w klasach I-III
„Akademia czystych rąk”
„Mleko w szkole”
„Owoce w szkole”

Spis treści
Wstęp 2
Cele programu: 4
Sposoby i formy realizacji programu: 4
Plan działań 5
Przewidywane osiągnięcia: 6






„Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo chciało chcieć”
Janusz Korczak
Cele programu:

• Zapoznanie uczniów rodziców i nauczycieli z różnymi zagrożeniami czyhającymi na dzieci i sposobami właściwej reakcji na zagrożenie.
• Wskazanie dzieciom sposobów unikania zagrożeń i zachowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach.
• Uczenie dzieci dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo i zdrowie innych osób.
• Propagowanie zdrowego stylu życia.
• Wskazywanie sposobów aktywnego, zdrowego spędzania czasu wolnego.


Sposoby i formy realizacji programu:

• Prelekcje dla dzieci, rodziców.
• Lekcje informatyki, przyrody, techniki, zajęcia z wychowawcą.
• Kursy e-learningowe na platformie „dziecko w sieci”
• Pakiet edukacyjny ”Droga i Ja”
• Konkursy szkolne o tematyce bezpieczeństwa i zdrowia.
• Publikacje w gazetce szkolnej, gazetki ścienne.

Plan działań

Lp. Zadanie Odpowiedzialni Termin realizacji
1. Pakiet edukacyjny „Droga i Ja” Nauczyciel zajęć technicznych cały rok szkolny
2. Kursy e-learningowe na platformie dziecko w sieci dla dzieci Nauczyciele zajęć komputerowych cały rok szkolny
3. Kursy e-learningowe na platformie dziecko w sieci dla nauczycieli Poszczególni nauczyciele w ciągu roku szkolnego
4. Publikacje w gazetce szkolnej nt zasad bezpieczeństwa i zdrowia Redakcja gazetki szkolnej „Zielono w głowie” w ciągu roku szkolnego
5. Pogadanki, lekcje profilaktyczne o bezpieczeństwie i zdrowiu, w tym o zasadach higieny osobistej wychowawcy klas cały rok szkolny
6. Konkurs wiedzy dla uczniów o bezpieczeństwie i zdrowiu Nauczyciel przyrody marzec 2014
7. Spotkanie z pielęgniarką, policjantem, strażakiem itp. Dyrektor szkoły co najmniej raz w roku szkolnym
8. Prelekcje tematyczne dla rodziców Wychowawcy klas Dyrektor szkoły co najmniej raz w roku szkolnym
9. Podsumowanie programu, ewaluacja, sprawozdanie z realizacji Dyrektor szkoły
Zespół ds. ewaluacji czerwiec 2014









Przewidywane osiągnięcia:

Uczeń:
• Zna i stosuje w praktyce zasady bezpiecznego korzystania z nowoczesnych mediów.
• Zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, przebywania w szkole, przebywania w domu, spędzania czasu wolnego.
• Potrafi wskazać zagrożenia i sposoby ich unikania oraz właściwej reakcji w momencie zagrożenia.
• Zna zasady higieny osobistej, higieny psychicznej, zasady prawidłowego odżywiania się.
• Jest świadomy odpowiedzialności za własne zdrowie i życie.
• Odczuwa oparcie w rodzicu i nauczycielu.

Rodzic:
• Jest świadomy zagrożeń jakie czyhają na jego dziecko.
• Potrafi kontrolować dziecko, korzystające z telefonu, Internetu, telewizora i innych nowoczesnych wynalazków techniki.
• Rozmawia z dzieckiem o zagrożeniach, ustala jasne zasady postępowania dla dziecka.
• Dba o właściwą organizację czasu nauki oraz czasu wolnego swojego dziecka.
• Zapobiega przykrym niespodziankom jakie mogą spotkać dziecko korzystające z mediów, wynalazków technicznych.
• Dba o rozwój zaufania w relacjach z dzieckiem.
• Kształtuje właściwe nawyki u dziecka (mycie się, mycie zębów itp.)
• Właściwie dba o zdrowie dziecka.

Nauczyciel:
• Dba o bezpieczeństwo uczniów w szkole oraz podczas imprez szkolnych.
• Uczy dzieci zasad zachowania bezpieczeństwa na drodze, w szkole, przy posługiwaniu się wynalazkami techniki.
• Uczy dzieci zasad prawidłowego odżywiania się, dbania o zdrowie.
• Wzbogaca swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa i zdrowia uczniów poprzez samokształcenie, udział w szkoleniach,
• Dzieli się swoją wiedzą z rodzicami i innymi nauczycielami.
• Informuje rodziców jak dbać o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.