Katalog ELŻBIETA ZUBALA, 2019-03-05 BIŁGORAJ Ogólne, Program nauczania ZDROWY I BEZPIECZNY UCZEŃ - program profilaktycznyZDROWY I BEZPIECZNY UCZEŃ Program profilaktyczny szkoły w zakresie bezpieczeństwa i zdrowia dzieci Wstęp W poprzednich latach w naszej szkole realizowane były programy profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa uczniów przy posługiwaniu się nowoczesnymi wynalazkami techniki – telefon, Internet, komputer. Są one obecne w życiu każdego człowieka i wiedza na temat ich właściwego używania jest niezbędna. Prowadziliśmy jako szkoła działania profilaktyczne wśród uczniów, rodziców a także poszerzaliśmy swoją wiedzę jako nauczyciele. W roku szkolnym 2012/2013 realizowaliśmy program BEZPIECZNY UCZEŃ, gdzie rozszerzyliśmy tematykę bezpieczeństwa uczniów o bezpieczną drogę do szkoły, bezpieczeństwo w szkole w domu i na ulicy. W obecnym roku szkolnym nasze działania będą kontynuowane i rozszerzone o aspekt zdrowotny. Zdrowie jest związane z właściwym zachowaniem bezpieczeństwa. Do realizacji planowanych działań włączymy pakiet edukacyjny „Droga i Ja” – bezpieczeństwo w ruchu drogowym i ekologiczne formy przemieszczania się opracowane przez firmę RENAULT, materiały edukacyjne i kursy e-learningowe dla dzieci i nauczycieli na platformie edukacyjnej dziecko w sieci w zakresie bezpieczeństwa dzieci w sieci Internet, spotkanie z policjantem, pielęgniarką itp. Szkoła będzie także realizowała działania prozdrowotne i profilaktyczne spójne z niniejszym programem realizując: Program „KLUB BEZPIECZNEGO PUCHATKA” w klasie 0-I Program profilaktyczny „NIE PAL PRZY MNIE PROSZĘ” w klasach I-III „Akademia czystych rąk” „Mleko w szkole” „Owoce w szkole” Spis treści Wstęp 2 Cele programu: 4 Sposoby i formy realizacji programu: 4 Plan działań 5 Przewidywane osiągnięcia: 6 „Nie zmuszajmy dzieci do aktywności, lecz wyzwalajmy aktywność. Nie każmy myśleć, lecz twórzmy warunki do myślenia. Nie żądajmy, lecz przekonujmy. Pozwólmy dziecku pytać i powoli rozwijajmy jego umysł tak, by samo chciało chcieć” Janusz Korczak Cele programu: • Zapoznanie uczniów rodziców i nauczycieli z różnymi zagrożeniami czyhającymi na dzieci i sposobami właściwej reakcji na zagrożenie. • Wskazanie dzieciom sposobów unikania zagrożeń i zachowania zasad bezpieczeństwa w różnych sytuacjach. • Uczenie dzieci dbania o własne zdrowie i bezpieczeństwo oraz bezpieczeństwo i zdrowie innych osób. • Propagowanie zdrowego stylu życia. • Wskazywanie sposobów aktywnego, zdrowego spędzania czasu wolnego. Sposoby i formy realizacji programu: • Prelekcje dla dzieci, rodziców. • Lekcje informatyki, przyrody, techniki, zajęcia z wychowawcą. • Kursy e-learningowe na platformie „dziecko w sieci” • Pakiet edukacyjny ”Droga i Ja” • Konkursy szkolne o tematyce bezpieczeństwa i zdrowia. • Publikacje w gazetce szkolnej, gazetki ścienne. Plan działań Lp. Zadanie Odpowiedzialni Termin realizacji 1. Pakiet edukacyjny „Droga i Ja” Nauczyciel zajęć technicznych cały rok szkolny 2. Kursy e-learningowe na platformie dziecko w sieci dla dzieci Nauczyciele zajęć komputerowych cały rok szkolny 3. Kursy e-learningowe na platformie dziecko w sieci dla nauczycieli Poszczególni nauczyciele w ciągu roku szkolnego 4. Publikacje w gazetce szkolnej nt zasad bezpieczeństwa i zdrowia Redakcja gazetki szkolnej „Zielono w głowie” w ciągu roku szkolnego 5. Pogadanki, lekcje profilaktyczne o bezpieczeństwie i zdrowiu, w tym o zasadach higieny osobistej wychowawcy klas cały rok szkolny 6. Konkurs wiedzy dla uczniów o bezpieczeństwie i zdrowiu Nauczyciel przyrody marzec 2014 7. Spotkanie z pielęgniarką, policjantem, strażakiem itp. Dyrektor szkoły co najmniej raz w roku szkolnym 8. Prelekcje tematyczne dla rodziców Wychowawcy klas Dyrektor szkoły co najmniej raz w roku szkolnym 9. Podsumowanie programu, ewaluacja, sprawozdanie z realizacji Dyrektor szkoły Zespół ds. ewaluacji czerwiec 2014 Przewidywane osiągnięcia: Uczeń: • Zna i stosuje w praktyce zasady bezpiecznego korzystania z nowoczesnych mediów. • Zna i stosuje zasady bezpiecznego poruszania się po drogach, przebywania w szkole, przebywania w domu, spędzania czasu wolnego. • Potrafi wskazać zagrożenia i sposoby ich unikania oraz właściwej reakcji w momencie zagrożenia. • Zna zasady higieny osobistej, higieny psychicznej, zasady prawidłowego odżywiania się. • Jest świadomy odpowiedzialności za własne zdrowie i życie. • Odczuwa oparcie w rodzicu i nauczycielu. Rodzic: • Jest świadomy zagrożeń jakie czyhają na jego dziecko. • Potrafi kontrolować dziecko, korzystające z telefonu, Internetu, telewizora i innych nowoczesnych wynalazków techniki. • Rozmawia z dzieckiem o zagrożeniach, ustala jasne zasady postępowania dla dziecka. • Dba o właściwą organizację czasu nauki oraz czasu wolnego swojego dziecka. • Zapobiega przykrym niespodziankom jakie mogą spotkać dziecko korzystające z mediów, wynalazków technicznych. • Dba o rozwój zaufania w relacjach z dzieckiem. • Kształtuje właściwe nawyki u dziecka (mycie się, mycie zębów itp.) • Właściwie dba o zdrowie dziecka. Nauczyciel: • Dba o bezpieczeństwo uczniów w szkole oraz podczas imprez szkolnych. • Uczy dzieci zasad zachowania bezpieczeństwa na drodze, w szkole, przy posługiwaniu się wynalazkami techniki. • Uczy dzieci zasad prawidłowego odżywiania się, dbania o zdrowie. • Wzbogaca swoją wiedzę na temat bezpieczeństwa i zdrowia uczniów poprzez samokształcenie, udział w szkoleniach, • Dzieli się swoją wiedzą z rodzicami i innymi nauczycielami. • Informuje rodziców jak dbać o bezpieczeństwo i zdrowie dzieci. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |