Katalog

Ewa Tyszkiewicz, 2019-03-06
Świdnica

Plastyka, Konspekty

Konspekt, plastyka kl V

- n +

KONSPEKT LEKCJI
PLASTYKA, KL. V
Temat lekcji: „O kompozycji statycznej i dynamicznej”.
2 godz. lekcyjne

Cele:
Uczeń :
• wyjaśnia, co to są kompozycja statyczna i kompo¬zycja dynamiczna,
• omawia zasady tworzenia kompozycji statycznej i dynamicznej,
• świadomie stosuje układy kompozycyjne statyczne i dynamiczne w działaniach plastycznych,
• rozpoznaje kompozycję statyczną i dynamiczną za¬stosowaną w danym dziele sztuki lub w innej pra¬cy plastycznej,
• ujawnia potrzebę artystycznej ekspresji, skupia uwagę na omawianym zagadnieniu
• wykazuje wrażliwość plastyczną i estetyczną oraz kreatywne działanie.
Metody:
• Metody aktywizujące : burza mózgów
• Działania plastyczne z wykorzystaniem różnych technik plastycznych
• Praca z materiałem ilustracyjnym
• Metoda podająca – film, pogadanka

Formy pracy:
• indywidualna
• zbiorowa
Środki dydaktyczne:
• Film :”Układy i formy czyli o kompozycji plastycznej”
• Prezentacja multimedialna, rzutnik
• Ksera reprodukcji obrazów
• Podręcznik :”Do Dzieła 5”
Materiały plastyczne:
• Przyniesione przez uczniów: dwie białe kartki formatu A4, papier kolorowy, nożyczki, klej, flamastry.

Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
• Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu oraz celu lekcji,
Faza realizacyjna:
• Obejrzenie przez uczniów krótkiego filmiku :”Układy i formy czyli o kompozycji plastycznej”
• Rozmowa z uczniami dotycząca kompozycji oraz jej rodzajów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej.
• Nauczyciel rozdaje dzieciom ksera reprodukcji obrazów z podręcznika „Do Dzieła 5” Zadaniem dzieci jest zaznaczenie linii tworzących obiekty a także linii oddzielających od siebie płaszczyzn barwnych. Uczniowie omawiają powstałe układy i porównują wzajemne relacje linii i kształtów. Ochotnicy wyrażają swoje spostrzeżenia.

• Nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat :” Jakie sytuacje, miejsca i tematy można przedstawić za pomocą kompozycji statycznej , a jakie – dynamicznej?” Wszystkie propozycje zapisywane są na tablicy w dwukolumnowej tabeli. Uczniowie wraz z nauczycielem wymazują błędne odpowiedzi lub przestawiają trafne odpowiedzi do właściwej kolumny.
• Nauczyciel prosi dzieci o wykonanie pracy: ułożenie z figur geometrycznych kompozycji statycznej oraz dynamicznej. Uczniowie wycinają z papieru kolorowego figury a następnie przyklejają je na kartkę tworząc wybraną kompozycję. Po upływie podanego czasu nauczyciel prosi aby dzieci wymieniły się swoimi pracami w ławkach. Zadaniem uczniów jest podpisanie kompozycji stworzonej przez kolegę.
Faza podsumowująca:
• W ramach podsumowania lekcji uczniowie odpowiadają na pytania: Na czym polega kompozycja statyczna?, Jakie elementy i układy tworzą kompozycję statyczną?

konspekt opracowała :
E. Tyszkiewicz, SP 315 Świdnica
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.