Katalog Ewa Tyszkiewicz, 2019-03-06 Świdnica Plastyka, Konspekty Konspekt, plastyka kl VKONSPEKT LEKCJI PLASTYKA, KL. V Temat lekcji: „O kompozycji statycznej i dynamicznej”. 2 godz. lekcyjne Cele: Uczeń : • wyjaśnia, co to są kompozycja statyczna i kompo¬zycja dynamiczna, • omawia zasady tworzenia kompozycji statycznej i dynamicznej, • świadomie stosuje układy kompozycyjne statyczne i dynamiczne w działaniach plastycznych, • rozpoznaje kompozycję statyczną i dynamiczną za¬stosowaną w danym dziele sztuki lub w innej pra¬cy plastycznej, • ujawnia potrzebę artystycznej ekspresji, skupia uwagę na omawianym zagadnieniu • wykazuje wrażliwość plastyczną i estetyczną oraz kreatywne działanie. Metody: • Metody aktywizujące : burza mózgów • Działania plastyczne z wykorzystaniem różnych technik plastycznych • Praca z materiałem ilustracyjnym • Metoda podająca – film, pogadanka Formy pracy: • indywidualna • zbiorowa Środki dydaktyczne: • Film :”Układy i formy czyli o kompozycji plastycznej” • Prezentacja multimedialna, rzutnik • Ksera reprodukcji obrazów • Podręcznik :”Do Dzieła 5” Materiały plastyczne: • Przyniesione przez uczniów: dwie białe kartki formatu A4, papier kolorowy, nożyczki, klej, flamastry. Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca: • Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu oraz celu lekcji, Faza realizacyjna: • Obejrzenie przez uczniów krótkiego filmiku :”Układy i formy czyli o kompozycji plastycznej” • Rozmowa z uczniami dotycząca kompozycji oraz jej rodzajów z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. • Nauczyciel rozdaje dzieciom ksera reprodukcji obrazów z podręcznika „Do Dzieła 5” Zadaniem dzieci jest zaznaczenie linii tworzących obiekty a także linii oddzielających od siebie płaszczyzn barwnych. Uczniowie omawiają powstałe układy i porównują wzajemne relacje linii i kształtów. Ochotnicy wyrażają swoje spostrzeżenia. • Nauczyciel inicjuje burzę mózgów na temat :” Jakie sytuacje, miejsca i tematy można przedstawić za pomocą kompozycji statycznej , a jakie – dynamicznej?” Wszystkie propozycje zapisywane są na tablicy w dwukolumnowej tabeli. Uczniowie wraz z nauczycielem wymazują błędne odpowiedzi lub przestawiają trafne odpowiedzi do właściwej kolumny. • Nauczyciel prosi dzieci o wykonanie pracy: ułożenie z figur geometrycznych kompozycji statycznej oraz dynamicznej. Uczniowie wycinają z papieru kolorowego figury a następnie przyklejają je na kartkę tworząc wybraną kompozycję. Po upływie podanego czasu nauczyciel prosi aby dzieci wymieniły się swoimi pracami w ławkach. Zadaniem uczniów jest podpisanie kompozycji stworzonej przez kolegę. Faza podsumowująca: • W ramach podsumowania lekcji uczniowie odpowiadają na pytania: Na czym polega kompozycja statyczna?, Jakie elementy i układy tworzą kompozycję statyczną? konspekt opracowała : E. Tyszkiewicz, SP 315 Świdnica Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |