Katalog Joanna Marcisz, 2019-03-06 Kraków Muzyka, Konspekty Konspekt zajęć rytmiki klasa II Szkoły Muzycznej I stopniaTemat: Triola ósemkowa w ćwiczeniach słuchowo- głosowo-ruchowych, kl. II I st. Cele: • kształcenie szybkiej reakcji słuchowo- ruchowej na triole ósemkowe • kształcenie precyzji ruchowej w wykonaniu trioli ósemkowej • kształcenie umiejętności utrzymania stałego pulsu • kształcenie poczucia tonalnego • prawidłowa realizacja kanonu „Zegar” J. Tomkowskiej • utrwalenie gamy D- dur oraz interwału tercji Pomoce: • materiał nutowy kanonu „Zegar” J. Tomkowskiej • instrumenty perkusyjne • chustki Przebieg lekcji: 1. Przywitanie, sprawdzenie obecności 2. Wstęp do lekcji: Marsz, bieg, rytmy z triolami ósemkowymi, podskoki, długie wartości na uspokojenie. 3. Ćwiczenie inhibicyjno- incytacyjne: poruszanie się zgodnie z muzyką w metrum 3/4 z sygnałem dźwiękowym-(triola ósemkowa – obrót z chustką, półnuta z kropką – zatrzymanie i dmuchanie rozłożonej chustki) 4. Ćwiczenia solfeżowe utrwalające gamę D-dur • Rozgrzewka głosowa- śpiewanie zrytmizowanej gamy D-dur w metrum (rytm triola ósemkowa i ćwierćnuta w metrum 2/4) • Śpiewanie trichordów z identyfikacją 3 i 3> za pomocą kodów palcowych • Śpiewanie tercji gamowłaściwych • Reakcja ruchowa na tercje gamowłaściwe, identyfikacja interwałów harmonicznych z użyciem ustalonych kodów 5. Echo rytmiczne w metrum 3/4 reakcja ruchowo- głosowa na ruchy taktowania: • Pierwszy ruch- ćwierćnuta (uczniowie uderzają ćwierćnutami rękoma o podłogę i mówią „bim”) • Drugi ruch – triola ósemkowa (uczniowie uderzają o uda rytm trioli ósemkowej i mówią „cyk cyk cyk”) • Trzeci ruch- półnuta z kropką (uczniowie klaszczą półnutę z kropką pokazując jej brzmienie i mówią „bom”) 6. Ćwiczenia reakcji słuchowo-ruchowej na przebieg harmoniczny w gamie D- dur: Uczniowie dobrani w pary, Tonika- uczniowie spacerują parami zgodnie z muzyką, S - uczniowie poruszają się w kółeczkach, D- uczniowie idą w tył parami. 7. Ćwiczenie słuchowo-głosowe – kanon „Zegar” • Śpiewanie melodii kanonu „Zegar”, utrwalenie w jednogłosie, reakcja ruchowa na triolę ósemkową (zataczanie koła chustką) • Śpiewanie w kanonie z reakcją ruchową na triolę ósemkową • Realizacja ostinato na instrumentach perkusyjnych • Śpiewanie „Zegara” w kanonie, realizacja z ostinato na instrumentach perkusyjnych 8. Dyktando rytmiczne- rozpoznawanie oraz ułożenie rytmów na podstawie kanonu (uczniowie układają kartoniki z rytmami w odpowiedniej kolejności) 9. Realizacja ruchowa rytmu „Zegara”: • Realizacja rytmu w kole z taktowaniem • Realizacja ruchowa rytmu: uczniowie realizują rytm kanonu parami według swojego pomysłu z chustkami 10. Realizacja układu ruchowego w kanonie „Zegar” Ustawienie: po 3-4 uczniów w rogu kwadratu (każdy róg kwadratu realizuje poszczególne głosy: I, II, III, IV), bez trzymania Takt 1-2 kółko chustką na triolę ósemkową, następnie dwa kroki do przodu, rozłożenie chustki i jej podniesienie na półnutę z kropką Takt3-4 jak 1-2 ale w tył Takt 5-6 wiatraczek za prawą ręką- realizacja krokami rytmu Takt 7-8 dojście trzema krokami w miejsce sąsiedniego rogu kwadratu, w I kierunku tańca i obrót z rozłożoną chustką 11. Realizacja kanonu „Zegar” w dwóch grupach uczniów: pierwsza grupa realizuje układ ruchowy, druga grupa realizuje kanon z ostinato granym na instrumentach perkusyjnych (bębenek- ćwierćnuta, pauza ćwierćnutowa, pauza ćwierćnutowa, marakasy- pauza ćwierćnutowa, dwie ósemki, dwie ósemki, klawesy- triola ósemkowa, ćwierćnuta, pauza ćwierćnutowa) 12. Podsumowanie lekcji, pożegnanie Bibliografia: J. Tomkowska- Kanony są dobre na wszystko - zbiór kanonów na rożne okazje Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |