Katalog Aneta Nowak, 2019-03-06 Skierniewice Pedagogika, Plany pracy Plan pracy pedagoga szkolnegoPlan pracy pedagoga szkolnego rok szkolny 2018/2019 Cele Zadania do realizacji Sposób realizacji Termin Tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju wszystkich uczniów SP nr 9 Organizowanie kompleksowej pomocy uczniom z rodzin: ubogich, niewydolnych wychowawczo, dysfunkcyjnych Rozpoznawanie sytuacji osobistej, rodzinnej, wychowawczej i materialnej uczniów poprzez rozmowy indywidualne z uczniami, obserwacje, wywiady z rodzicami, wychowawcami klas, nauczycielami, analizę dokumentacji. Informowanie rodziców i uczniów o możliwościach i formach otrzymania pomocy materialnej (stypendia szkolne, zasiłki losowe, zasiłki docelowe na dożywianie). Pomoc w przygotowaniu niezbędnej dokumentacji. Współdziałanie z organizacjami i instytucjami udzielającymi wsparcia materialnego: MOPR, Urząd Miasta i inne. Realizacja programu pomocy uczniom „Wyprawka szkolna”. Współpraca z Caritas, Szkolnym Kołem Wolontariatu oraz Radą Rodziców przy organizacji imprez charytatywnych: zbiórki darów (żywności, odzieży, książek), dyskoteki charytatywne, aukcje i akcje charytatywne, zbiórka makulatury. Współpraca z „Truskawkowymi Rodzicami”. Wydanie specjalnego numeru gazetki szkolnej, płyta z bajkami czytanymi przez nauczycieli Opracowanie ulotek zawierających wykaz instytucji wspierających ucznia i rodzinę wraz z numerami telefonów. Pomoc w organizacji bezpłatnego wypoczynku w trakcie roku szkolnego oraz wyjazdu kolonijnego (współpraca ze sponsorami, TPD, MOPR, Kuratorium Oświaty, Urzędem Miasta). Współpraca z MOPR, kuratorami sądowymi, wychowawcami i kierownictwem placówek opiekuńczo – wychowawczych, PPP. Współpraca z Radą Rodziców w celu ewentualnej pomocy finansowej dla uczniów Przeprowadzenie ankiety diagnozującej sytuację rodzinną, wychowawczą i materialną uczniów. Na bieżąco Wrzesień Wrzesień i na bieżąco Wrzesień Cały rok Październik/ listopad Maj- czerwiec Na bieżąco Styczeń/ luty Czuwanie nad prawidłowym przebiegiem procesów adaptacji i integracji w środowisku uczniowskim Zbieranie informacji na temat uczniów z niepełnosprawnością oraz uczniów wymagających specjalnej opieki pedagogiczno- opiekuńczej w oparciu o rozmowy z wychowawcami, rodzicami, analizę dokumentacji. Opieka w razie potrzeb nad uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Udział w pracach zespołów nauczycielskich. Obserwacja uczniów, kontakty z wychowawcami, nauczycielami, rodzicami pod kątem integracji i adaptacji w klasach oraz relacji rówieśniczych. Stałe monitorowanie uczniów nie radzących sobie z adaptacją do środowiska szkolnego, wykluczonych. Pomoc uczniom przejawiającym problemy w adaptacji do środowiska szkolnego, nieśmiałym lub izolowanym poprzez indywidualne rozmowy oraz tak zwaną „Otwartą przerwę”. Prowadzenie zajęć z zakresu komunikacji interpersonalnej dla uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem uczniów ze spektrum autyzmu. Prowadzenie zajęć z zakresu kształtowania umiejętności interpersonalnych, sposobów rozwiązywania konfliktów w miarę zauważanych i zgłaszanych przez nauczycieli, uczniów i rodziców potrzeb. Opracowanie tematów do realizacji w ramach godzin wychowawczych. Wrzesień i cały rok Według potrzeb Cały rok Cały rok Według potrzeb Według potrzeb Cały rok Wrzesień Tworzenie warunków do prawidłowego rozwoju wszystkich uczniów SP nr 9 Wyrównywanie szans, niwelowanie barier edukacyjnych, pokonywanie niepowodzeń szkolnych. Działania na rzecz uczniów z niepełnosparwnościami. Diagnozowanie sytuacji edukacyjnej uczniów w oparciu o analizę orzeczeń i opinii PPP, wymianę informacji z wychowawcami, nauczycielami przedmiotów, rodzicami, instytucjami wspierającymi ucznia i rodzinę oraz bieżącą, systematyczną obserwację postępów i osiągnięć edukacyjnych uczniów, wykrywanie braków edukacyjnych. Udział w zebraniach zespołów nauczycielskich. Współudział przy tworzeniu IPET, KPP. Współpraca z PPP w zakresie diagnozowania i wspierania rozwoju ucznia. Analizowanie wyników wewnętrznych i zewnętrznych egzaminów uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, określenie obszarów, w których uczniowie uzyskują najsłabsze wyniki, opracowanie wskazań do dalszej pracy. Prowadzenie kroniki poświęconej uczniom z niepełnosparwnościami Pomoc w organizowaniu Dnia Niepełnosparwnych Ustalanie przyczyn niepowodzeń szkolnych. Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych: organizowanie pomocy koleżeńskiej, indywidualne zajęcia z uczniami (pomoc w przygotowaniu do zajęć, sprawdzianów, odrabianiu prac domowych), występowanie z inicjatywą w zakresie udzielania uczniowi pomocy specjalistycznej, pomoc w niwelowaniu napięć psychicznych oraz w radzeniu sobie z negatywnymi emocjami powstałymi na tle niepowodzeń szkolnych. Wspieranie uczniów zdolnych. Wrzesień i cały rok Według potrzeb Wrzesień/ październik Według potrzeb Styczeń/ czerwiec Według potrzeb Organizowanie pomocy i wsparcia uczniom zagrożonym niedostosowa-niem społecznym Ustalanie przyczyn występowania zachowań społecznie nieakceptowanych. Indywidualna praca wychowawcza z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym. Udział w pracach zespołów ds. wychowawczych. Udzielanie rodzicom i nauczycielom porad w zakresie interpretacji zachowań uczniów przejawiających trudności przystosowawcze m.in. w postaci „Listów do rodziców” w formie gazetki oraz zakładki na stronie internetowej szkoły. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu bieżących problemów wychowawczych. Podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych. Redagowanie kontraktów. Prowadzenie mediacji lub arbitrażu. Opracowanie tematów do realizacji w ramach godzin wychowawczych. Monitorowanie środowiska uczniów zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Wdrażanie procedur Niebieskiej Karty w przypadku podejrzenia przemocy w rodzinie. Współpraca z instytucjami wspierającymi ucznia i rodzinę (KMP, Sądem Rodzinnym, kuratorami, MOPR). Na bieżąco Według potrzeb Cały rok Według potrzeb Wrzesień Według potrzeb Monitorowanie frekwencji uczniów Bieżąca analiza frekwencji uczniów. Ustalenie przyczyn absencji. Zakładanie „Kart kontroli frekwencji”- miesięcznych zestawień realizacji obowiązku szkolnego dla uczniów niesystematycznie uczęszczających do szkoły. Indywidualna praca z uczniem wagarującym. Kontakty telefoniczne, listowne i osobiste z rodzicami uczniów. Cały rok Według potrzeb Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki zachowań ryzykownych i promowania zdrowego stylu życia Eliminowanie zachowań agresywnych i przemocy w szkole Diagnozowanie stanu agresji i przemocy w szkole: konstruowanie narzędzi badawczych, analiza zebranego materiału, sformułowanie wniosków do dalszej pracy, ich prezentacja na radzie pedagogicznej Stałe monitorowanie uczniów pod kątem zachowań ryzykownych. Ustalanie przyczyn zachowań agresywnych i przemocy. Obserwowanie miejsc o podwyższonym ryzyku. Upowszechnienie wśród rodziców i nauczycieli wiedzy na temat mechanizmów, rodzajów zachowań agresywnych i sposobów radzenia sobie z agresją: udostępnianie materiałów informacyjnych i edukacyjnych, wydawanie informatora dla rodziców, organizowanie spotkań ze specjalistami, w tym z KMP na temat: „Odpowiedzialność nieletnich za czyny karalne”, indywidualne rozmowy i konsultacje, poradnictwo. Uaktualnienie materiałów informacyjnych dla młodzieży dotyczących możliwości uzyskania pomocy w trudnej sytuacji, w tym numerów bezpłatnych telefonów zaufania dla dzieci i młodzieży. Organizowanie zajęć z zakresu: odkrywania mocnych i słabych stron, poczucia własnej wartości, tolerancji, szacunku dla drugiej osoby, umiejętności proszenia o pomoc. Prowadzenie zajęć profilaktycznych dla uczniów: Moje ciało należy do mnie”, „Jak być dobrym kolegą”, „Bądź kumplem, nie dokuczaj”, „Stop agresji” i inne. Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu bieżących problemów. Przygotowanie i prowadzenie spotkań z rodzicami w czasie zebrań na tematy związane z profilaktyką i wychowaniem. Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia agresji, przemocy. Organizowanie pomocy indywidualnej i zespołowej dla ofiar i sprawców agresji. Ustalenie konsekwencji dla sprawców agresji, redagowanie kontraktów, monitorowanie realizacji jego zapisów. Udział w projektach zaproponowanych przez Urząd Miasta. Ścisła współpraca z instytucjami wspierającymi ucznia i rodzinę: Wydziałem ds. nieletnich KMP, sądem, kuratorami, MOPR. II półrocze Czerwiec Cały rok Według potrzeb Na bieżąco Wrzesień Po uzgod. z KMP Październik Na bieżąco Według potrzeb Cały rok Według potrzeb Ograniczanie kontaktów uczniów z używkami Systematyczne rozpoznawanie zagrożeń związanych z uzależnieniami, prezentacja wniosków na radzie pedagogicznej. Dostarczanie uczniom wiedzy na temat używek i skutków ich zażywania ze szczególnym uwzględnieniem dopalaczy i energetyków poprzez organizację spektakli profilaktycznych prowadzenie zajęć, warsztatów oraz programów profilaktycznych m.in. „Nie pal przy mnie, proszę”, „Nie spal się na starcie” i inne. Wykorzystywanie materiałów filmowych. Zorganizowanie Dnia Profilaktyki. Organizowanie spotkań ze specjalistami na temat skutków zażywania narkotyków, dopalaczy i picia napojów energetyzujących. Prowadzenie indywidualnego poradnictwa dla uczniów, rodziców i nauczycieli. Opracowanie tematów do realizacji przez wychowawców. Uaktualnienie wykazu instytucji świadczących pomoc specjalistyczną. W razie potrzeby kierowanie uczniów do poradni specjalistycznych. Udział w projektach zaproponowanych przez Urząd Miasta. Ścisła współpraca z instytucjami: Wydziałem ds. nieletnich KMP, sądem, kuratorami, MOPR, Poradnią Leczenia Uzależnień. Cały rok Czerwiec Na bieżąco Po uzgodnieniu Cały rok Wrzesień Październik Według potrzeb Według potrzeb Promowanie bezpieczeństwa w sieci Prowadzenie zajęć na temat zagrożeń związanych z niewłaściwym korzystaniem z Internetu, portali społecznościowych i urządzeń mobilnych, postaw wobec innych osób, stereotypów i uprzedzeń. Przeprowadzenie akcji dotyczącej bezpieczeństwa uczniów w Internecie. Zorganizowanie spotkania z przedstawicielami KMP na temat cyberprzemocy , konsekwencji korzystania z urządzeń mobilnych. Prowadzenie lekcji wychowawczych: „Smartfon- mój przyjaciel czy złodziej czasu? oraz lekcji dotyczących wpływu mediów na decyzje i wybory młodzieży- wskazanie pozytywnej i negatywnej strony mediów, a także alternatywnych form spędzania czasu wolnego. Podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku wystąpienia cyberprzemocy. Organizowanie pomocy indywidualnej i zespołowej dla ofiar cyberprzemocy. Na bieżąco Po uzgodnieniu Na bieżąco Według potrzeb Organizacja własnej pracy Koordynowanie współpracy z placówkami wspierającymi prawidłowy rozwój dzieci i młodzieży Stała współpraca z władzami szkoły, wychowawcami, nauczycielami, samorządem szkolnym, pielęgniarką szkolną , psychologami szkolnymi. Współpraca z pedagogami z terenu miasta. Współpraca z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną, kuratorami sądowymi, KMP, UM, MOPR w rozwiązywaniu bieżących problemów opiekuńczo-wychowawczych. Współpraca z organizacjami zainteresowanymi problemami opieki i wychowania. Zapewnienie w tygodniowym rozkładzie zajęć możliwości kontaktowania się uczniów i rodziców. Uwzględnianie w swojej pracy bieżących potrzeb i oczekiwań środowiska szkolnego. Udział w spotkaniach pedagogów szkolnych z terenu Skierniewic Na bieżąco Wzbogacanie warsztatu pracy Prowadzenie kółka redakcyjnego gazetki szkolnej „Krok w krok” oraz Informatora dla rodziców Prowadzenie zakładki na stronie internetowej szkoły dla uczniów i rodziców „ Pedagog radzi” Baza materiałów do pracy z dziećmi dla wychowawców klas Systematyczne gromadzenie literatury pedagogiczno– psychologicznej oraz pomocy dydaktycznych potrzebnych w pracy pedagoga szkolnego. Udział w spotkaniach metodycznych i konferencjach organizowanych dla pedagogów szkolnych. Udział w różnych formach doskonalenia zawodowego. Udział w radach i szkoleniach rady pedagogicznej. Na bieżąco Prowadzenie dokumentacji Dziennik pedagoga Notatki służbowe Ewidencja pism Na bieżąco Pedagog szkolny: Aneta Nowak. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |