AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Alicja Kaczyńska, 2019-03-06
Ełk

Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Zachowanie savoir vivire i dobre obyczaje wśród wychowanków.

- n +

SCENARIUSZ ZAJĘĆ WYCHOWAWCZYCH
Temat: Zachowanie savoir vivire i dobre obyczaje wśród wychowanków.
CZAS: 45 min
MIEJSCE: Internat ZS nr 6 w Ełku
CEL GŁÓWNY- kształtowanie kulturalnych nawyków na co dzień i od święta,
-kształtowanie umiejętności pracy w grupie.

CELE:
- zapoznanie wychowanków z pojęciem „savoir vivre”,
- przypomnienie podstawowych zasad „savoir-vivre” w różnych sytuacjach;
- uświadomienie celowości stosowania właściwych zachowań i dobrych obyczaj wśród wychowanków;
-ćwiczenie umiejętności i organizacji pracy w grupach;
-stymulowanie aktywnego udziału wychowanków w zajęciach.

METODY PRACY:
• podające: pogadanka, objaśnienie,
• problemowe: aktywizujące: burza mózgów, kosz i walizka,
• praktyczna – praktycznego działania, rozwiązywanie ćwiczeń,
• eksponujące: prezentacja multimedialna.

FORMY- praca indywidualna i praca w grupie
ŚRODKI DYDAKTYCZNE- prezentacja multimedialna, karty pracy - załączniki, komputery

PRZEBIEG ZAJĘĆ:
1. Powitanie uczestników zajęć.
2. Przedstawienie tematu i celów zajęć oraz zapoznanie wychowanków z pojęciem „savoir vivre”.
3. Przypomnienie podstawowych zasad „savoir-vivre” w różnych sytuacjach.
4. Podział wychowanków w pary, realizacja ćwiczeń zał. 1, zał. 2, uzupełnienie ćw. burza mózgów
5. Praca indywidualna, realizacja ćwiczenia zał. 3
6. Podsumowanie zajęć: przygotowanie w grupach przy użyciu komputera plakatu informującego o najważniejszych zasadach savoir vivire.
7. Prezentacja plakatów.
8. Podziękowanie za udział w zajęciach.



Załącznik nr 1
PROSZĘ ŻUJE GUMĘ SZANUJE WŁASNĄ I CUDZĄ
WŁASNOŚĆ
DZIĘKUJĘ NIE ZMIENIA BUTÓW MÓWI DZIEŃ DOBRY
PRZEPRASZAM BIJE KOLEGÓW KRZYCZY
UŚMIECH CZYSTO UBRANY BIEGA PO KORYTARZU
DBA O CZYSTOŚĆ W INTERNACIE DAJE DOBRY PRZYKŁAD INNYM UCIEKA Z LEKCJI
WPYCHAM SIĘ BEZ KOLEJKI
NIE UŻYWA WULGARNYCH SŁÓW JEST GRZECZNY POMAGA OSOBOM STARSZYM
MYJE SIĘ CODZIENNIE
SMARKA DO ZLEWU
NIE BIJE KOLEGÓW PLUJE SZANUJE PRACĘ INNYCH
POMAGA MŁODSZYM JEST PUNKTUALNY SPOKOJNIE PRZEDSTAWIA SWOJE RACJE
KOPIE DRZWI PRZEKLINA USTĘPUJE MIEJSCA

NIE SPRZĄTA DZWONI O 2 W NOCY KROI BUŁKĘ NA KOLANACH


Załącznik nr 2
Jak zachowywać się w różnych sytuacjach?
1. Przy drzwiach do klasy spotykają się dwie osoby – wchodząca i wychodząca. Kto ma pierwszeństwo?
a. wchodząca.
b. wychodząca.
c. żadna.
2. Telefonując do kogoś:
a. należy się najpierw przedstawić,
b. nie trzeba się przedstawiać.
3. W której z wymienionych sytuacji absolutnie nie wolno korzystać z telefonu komórkowego?
a. w parku.
b. podczas wizyty u przyjaciela.
c. w kinie.
4. Kto powinien zakończyć rozmowę telefoniczną?
a. osoba, która zatelefonowała.
b. osoba, do której telefonowano.
5. Można do kogoś dzwonić:
a. bez względu na porę,
b. biorąc pod uwagę porę.
6. Siedzisz podczas przerwy na ławce. Podchodzi do Ciebie nauczyciel, by porozmawiać. Należałoby
a. wstać,
b. ustąpić miejsca,
c. dalej siedzieć.
7. Idąc do szkoły, spotykasz nauczyciela. Mówienie jemu "dzień dobry" jest według Ciebie
a. dobrym zwyczajem,
b. zbędne i kłopotliwe.
8. Do twojego domu zawitał nowy kolega. Kogo komu przedstawimy w pierwszej kolejności?
a. kolegę rodzicom.
b. rodziców koledze.
9. Który z elementów ubioru nie pasuje do sytuacji?
a. duże, ozdobne kolczyki na dyskotekę.
b. obuwie sportowe jako element eleganckiego stroju wizytowego.
c. biała bluzka na egzamin.
10. Same zwroty i wyrazy grzecznościowe znajdują się tylko w szeregu:
a. do widzenia, cześć, miło mi
b. bądź łaskaw, dzień dobry, jutro
c. przepraszam, proszę, dziękuję


Załącznik nr 3

MISTRZA DOBRYCH MANIER

1. Jak podajemy komuś rękę?
a) Podajemy całą, prawą dłoń.
b) Podajemy całą, lewą dłoń.
c) Podajemy czubek obojętnie, której dłoni.
2. Kto pierwszy podaje dłoń?
a) Kobieta mężczyźnie.
b) Mężczyzna kobiecie.
3. Trzy „ magiczne słowa” to:
a) proszę, dziękuję, przepraszam,
b) dzień dobry, dziękuję, do widzenia.
4. Siedzimy przy stole:
a) wyprostowani, nie mlaszczemy i nie siorbiemy,
b) wyprostowani, mlaszczemy i siorbiemy,
c) przygarbieni, nie mlaszczemy i nie siorbiemy
5. Ręce podczas posiłku:
a) znajdują się na stole, lekko oparte o blat,
b) znajdują się pod stołem, na kolanach.
6. Siadamy do stołu z:
a) czystymi rękami,
b) brudnymi rękami.
7. Kończąc jedzenie sztuce kładziemy:
a) równolegle obok siebie na talerzu,
b) przeciwnie do siebie na talerzu,
c) obojętnie jak i gdzie.
8. Herbatę lub kawę mieszamy:
a) bezgłośnie, wyjmując z niej łyżeczkę i kładąc ją na spodku,
b) głośno obijając o brzegi szklanki lub filiżanki, wyjmując później łyżeczkę,
c) bezgłośnie, zostawiając w środku łyżeczkę.
9. Papierowa serwetka służy do:
a) wycierania ust i palców,
b) ozdoby stołu,
c) rozłożenia na kolanach lub zrobienia z niej „śliniaka”.
10. Ubiór powinien być:
a) staranny, dostosowany do pory dnia i okoliczności,
b) brudny, wygnieciony, obojętnie jaki.
11. Strój szkolny to:
a) bluza w wyznaczonych kolorach i mundurek,
b) strój jaki nam się tylko podoba.
12. Wchodząc do autobusu, sklepu, itp., pierwszeństwo ma osoba:
a) wchodząca,
b) wychodząca.
13. Kłaniamy się:
a) wszystkim znanym nam osobom,
b) tylko tym, których lubimy,
c) komu chcemy.
WYNIKI:
Brana jest pod uwagę odpowiedź najczęściej wybierana ( mająca najwięcej głosów).
13-11 punktów – Jesteście MISTRZAMI DOBRYCH MANIER. Gratulacje.
10- 7 punktów- Aby stad się MISTRZAMI DOBRYCH MANIER musicie troszkę nad sobą popracować. Powodzenia.
6 – 3 punktów - Oj słabo. Aby stad się MISTRZAMI DOBRYCH MANIER musicie włożyć w to jeszcze trochę więcej pracy. Trzymamy kciuki.
2 – 0 punktów – Źle z Wami. Musicie wziąć się solidnie do pracy, aby zostać MISTRZAMI DOBRYCH MANIER.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.