Katalog

Danuta Piwońska, 2019-03-06
Zielona Góra

Zajęcia zintegrowane, Program nauczania

Program nauki gry w warcaby w szkole podstawowej

- n +

Program zajęć

Nauka gry w warcaby
dla dzieci
w Szkole Podstawowej


Opracowanie: mgr Danuta Piwońska



1. WSTĘP I ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE
Warcaby, to jedna z najstarszych i najbardziej popularnych gier na świecie. Pierwowzór gry zachował się na rysunkach w starożytnych grobowcach i piramidach Egiptu. W obecnym kształcie prawdopodobnie powstały
w XVI wieku w Hiszpanii. W warcaby grywało wielu znanych ludzi np. Jan Jakub Rouseau, Napoleon Bonaparte, Benjamin Franklin, Lew Tołstoj, Karol Darwin, Fryderyk Chopin i wielu innych. Warcaby pojawiły się też w literaturze np. w poemacie Adama Mickiewicza „Warcaby” z 1819r.
Od 1886r. odbywają się mistrzostwa świata mężczyzn. A od 1947 roku istnieje Światowa Federacja Warcabowa (FMJD). W 1977 roku powstała Centralna Komisja Gry Warcabowej przekształcona w 1989 roku w Polskie Towarzystwo Warcabowe, później Polski Związek Warcabowy.
Nauka gry w warcaby to doskonała sposobność do stymulowania rozwoju emocjonalnego i intelektualnego dziecka, kształtująca jego osobowość i pozwalająca na rozwój twórczego potencjału, który drzemie w każdym młodym człowieku. Specyfika gry w warcaby wyklucza odtwórcze działanie. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na planszy i ponosi za nie odpowiedzialność. Dziecko uczące się gry w warcaby myśli za pomocą wyobrażeń. Dzieci uczące się gry
w warcaby zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności.
Program „Nauka gry w warcaby dla dzieci w Szkole Podstawowej” został opracowany dla potrzeb prowadzenia zajęć w świetlicy szkolnej, aby urozmaicić czas spędzany tam po lekcjach w oczekiwaniu na rodziców.
W zależności od potrzeb będzie realizowany raz lub dwa razy w tygodniu po półtorej godziny. Niezbędne będzie zakupienie co najmniej 10 zestawów gier dla 20 graczy. Po upływie każdego miesiąca wybierany będzie Mistrz warcabowy.



2. CELE PROGRAMU
1) Rozwijanie zainteresowań grą, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość.
2) Rozwijanie aktywności twórczej.
3) Rozwijanie pamięci i uwagi oraz doskonalenie wyobraźni wzrokowej i koncentracji.
4) Rozwijanie myślenia logiczno-wyobrażeniowego.
5) Rozwijanie poczucia obiektywizmu oraz uznawania racji innych.
6) Kształtowanie tolerancji i właściwej reakcji na niepowodzenia.
7) Kształtowanie konsekwencji i wytrwałość w działaniu.
8) Kształtowanie charakteru i postawy dążenia do sukcesu i samodoskonalenia. Wyrabianie poczucia, że wynik gry zależy od samego gracza, od wysiłku wkładanego w grę.



3. SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW
Główną metodą pracy będą indywidualne zajęcia z dzieckiem lub praca w zespołach dwuosobowych. Każda para graczy będzie dysponowała planszą wraz z pionkami warcabowymi. Nauka reguł gry odbywać się będzie z uwzględnieniem zasady stopniowania trudności i poznawania kolejno wszystkich reguł. Podczas zajęć wykorzystana będzie duża plansza znajdująca się na korytarzu szkolnym, która posłuży do rozgrywek zespołowych.

4. ZASADY GRY
1.Gra warcaby klasyczne jest rozgrywana na planszy 8x8 pól (64) pokolorowanych na przemian na kolor jasny
i ciemny. Przed grą witamy się przez podanie ręki i losujemy kolor pionów.
2.Każdy gracz rozpoczyna grę z dwunastoma pionami (jeden koloru białego, drugi -- ciemnego) ustawionymi na ciemniejszych polach planszy.
3.Jako pierwszy ruch wykonuje grający pionami białymi, po czym gracze wykonują na zmianę kolejne ruchy.
4.Celem gry jest zbicie wszystkich pionów przeciwnika (w tym damek) albo zablokowanie wszystkich, które pozostają na planszy, pozbawiając przeciwnika możliwości wykonania ruchu. Jeśli żaden z graczy nie jest
w stanie tego osiągnąć (każdy z graczy wykona po 15 ruchów damkami bez zmniejszania liczby pionów pozostających na planszy), następuje remis.
5.Piony mogą poruszać się o jedno pole do przodu po przekątnej (na ukos) na wolne pola.
6. Bicie pionem następuje przez przeskoczenie sąsiedniego pionu (lub damki) przeciwnika na pole znajdujące się tuż za nim po przekątnej (pole to musi być wolne). Zbite piony są usuwane z planszy po zakończeniu ruchu.
7. Piony mogą bić zarówno do przodu, jak i do tyłu.
8. W jednym ruchu wolno wykonać więcej niż jedno bicie tym samym pionem, przeskakując przez kolejne piony (damki) przeciwnika.
9. Bicia są obowiązkowe.
10. Pion, który dojdzie do ostatniego rzędu planszy, staje się damką, przy czym jeśli znajdzie się tam w wyniku bicia i będzie mógł wykonać kolejne bicie (do tyłu), to będzie musiał je wykonać i nie staje się wtedy damką.
11. Kiedy pion staje się damką, kolej ruchu przypada dla przeciwnika.
12. Damki mogą poruszać się w jednym ruchu o dowolną liczbę pól do przodu lub do tyłu po przekątnej, zatrzymując się na wolnych polach.
13. Bicie damką jest możliwe z dowolnej odległości po linii przekątnej i następuje przez przeskoczenie pionu (lub damki) przeciwnika, za którym musi znajdować się co najmniej jedno wolne pole -- damka przeskakuje na dowolne z tych pól i może kontynuować bicie (na tej samej lub prostopadłej linii).
14. Kiedy istnieje kilka możliwych bić, gracz musi wykonać maksymalne (tzn. takie, w którym zbije największą liczbę pionów lub damek przeciwnika).
15. Podczas bicia nie można przeskakiwać więcej niż raz przez ten sam pion (damkę).
16. Po zakończeniu gry gracze dziękują sobie przez podanie ręki a przegrany gratuluje zwycięzcy.

5. TEMATYKA ZAJĘĆ
1. Historia oraz ogólne wiadomości o warcabach. Plansza. Próba gry.
2. Pionki warcabowe. Początkowe ustawienie pionków na planszy. Próba gry.
3. Damka – zasady poruszania. Pionek – zasady poruszania. Próba gry.
4. Doskonalenie techniki gry w warcaby. Samodzielne podejmowanie decyzji.
5. Rozgrywki w parach.
6. Wykonanie pionków w dużym formacie do gry zespołowej na dużej planszy.
7. Rozgrywki zespołowe na dużej planszy.
8. Rozgrywki „Każdy z każdym” – rywalizacje.
9. Zajęcia otwarte dla rodziców.
10. Zapraszanie rodziców na zajęcia do wspólnej gry.
11. Turniej gry w warcaby o puchar Dyrektora ZE3 podczas festynu rodzinnego.
Uwaga: Tematyka zajęć będzie powtarzana w zależności od potrzeb uczestników, aby tak utrwalić zasady gry, by były one stosowane automatycznie.

6. EWALUACJA
Ewaluacja będzie prowadzona na bieżąco podczas zajęć. Prowadzący będzie dokonywał oceny stopnia opanowania zasad gry i stosowania ich w czasie rozgrywek. Po każdym miesiącu wybierany będzie „Mistrz warcabów”. Podsumowaniem pracy będzie turniej gry w warcaby o puchar Dyrektora ZE3, który zostanie przeprowadzony podczas festynu rodzinnego w czerwcu.

7. LITERATURA
1.A. Grodecki „Podręcznik nauki gry w warcaby”
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.