Katalog Irena Klimontowska - Kaszany, 2019-03-06 Krużlowa Wyżna Historia, Konspekty Scenariusz lekcji historii w klasie 5 szkoły podstawowej: Początki państwa polskiegoTemat: Początki państwa polskiego Cele lekcji: Uczeń: - określa czas wydarzeń: 966r. – chrzest Mieszka I; 972r. – bitwa pod Cedynią; - pamięta postacie: Mieszko I, Dobrawa, - wskazuje na mapie plemiona słowiańskie zamieszkujące ziemie polskie; - wskazuje na mapie pierwsze państwa plemienne utworzone na ziemiach polskich; - opowiada o życiu plemion zamieszkujących ziemie polskie przez przyjęciem chrztu; - wymienia przyczyny i skutki przyjęcia chrztu przez Mieszka I. Metody: - rozmowa nauczająca, - praca z tekstem podręcznika, - praca z zeszytem ćwiczeń, - praca z mapą, - praca z materiałem ilustracyjnym, - karta pracy. Formy pracy: Indywidualna, grupowa, zbiorowa. Środki dydaktyczne: - podręcznik: Historia 5, Wyd. WSiP (s. 154 - 157), - zeszyt ćwiczeń: Historia 5, Wyd. WSiP (s. 68- 69) - mapa, atlasy - karta pracy: drzewko decyzyjne dotyczące chrztu Polski. Przebieg lekcji: Faza wprowadzająca: 1. Czynności organizacyjne: sprawdzenie obecności, podanie tematu oraz celów lekcji. 2. Nauczyciel prosi uczniów, aby przypomnieli sobie legendy związane z początkami państwa polskiego. Faza realizacyjna: 1. Uczniowie odczytują z mapki ( podr. str. 144) nazwy plemion zamieszkujących ziemie polskie w X wieku oraz określają nazwę regionu zamieszkałego przez dane plemię. 2. Nauczyciel opowiada o życiu i organizacji plemion słowiańskich, wprowadza pojęcia: wiec, książę, drużyna, państwo plemienne. Następnie wymienia nazwy pierwszych państw plemiennych: Wiślan i Polan oraz wskazuje na mapie ich pierwotny obszar. 3. Nauczyciel nawiązując do legendy o Piaście i Popielu, opowiada o początkach panowania Mieszka I. 4. Przyjęcie chrześcijaństwa – metoda drzewka decyzyjnego. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, rozdaje im karty pracy, zawierające schemat drzewka decyzyjnego. Następnie, wyjaśnia uczniom, że za jego pomocą spróbują rozwiązać problem: Czy Mieszko I powinien przyjąć chrzest? Poszczególne grupy czytają tekst zatytułowany Chrzest Mieszka I (podr. str. 156-157), następnie uzupełniają schemat drzewka decyzyjnego w karcie pracy. Określają: - cele i wartości np. wzmocnienie władzy księcia oraz utrzymanie niezależności kraju. - możliwe rozwiązania np. 1. Przyjęcie chrztu 2. Odrzucenie chrztu 3. Zwlekanie z przyjęciem chrztu. - pozytywne skutki rozwiązań np. A. Władca wzmocni swoją władzę jako boski pomazaniec. B. Uniknięcie buntów wyznawców starych wierzeń. C. Możliwość wyboru przyjęcia chrztu w obrządku wschodnim lub zachodnim. - negatywne skutki rozwiązań np. A. Możliwość wybuchu buntów obrońców starej wiary. B. Przymusowa chrystianizacja. C. Podbój przez chrześcijańskich sąsiadów. Po przedstawieniu wyników pracy przez poszczególne grupy, uczniowie wypracowują wspólną odpowiedź a nauczyciel zapisuje wnioski na tablicy. 5. Uczniowie oglądają infografikę – Drużynnik Mieszka I (podr. str. 155) i opisują uzbrojenie wojownika w czasach Mieszka I. Następnie na podstawie mapy: Państwo Mieszka I (podr. str. 154), uczniowie wymieniają państwa lub plemiona, z którymi Mieszko I prowadził wojny. 6. Nauczyciel opowiada o sukcesach militarnych Mieszka I, które doprowadziły do zjednoczenia plemion zamieszkujących ziemie polskie oraz pokonania i odparcia najazdów zachodnich sąsiadów: oddziały niemieckiego wielmoża Hodona w bitwie pod Cedynią w 972r. 7. Na podstawie mapy ( podr. str. 154) wskazani uczniowie wymieniają nazwy ziem wchodzących w skład państwa Mieszka I. Nauczyciel wyjaśnia, że najważniejszymi grodami państwa Piastów były: Giecz, Poznań, Ostrów Lednicki oraz Gniezno – uznawane za pierwszą stolicę Polski. Faza podsumowująca: Uczniowie odpowiadają na pytania zadawane przez nauczyciela, dotyczące kluczowych zagadnień omawianych na lekcji. Zadanie domowe: Nauczyciel poleca uczniom rozwiązanie wybranych zadań w zeszycie ćwiczeń. Ewaluacja: Nauczyciel rysuje na tablicy trzy buźki: zadowoloną, obojętną i smutną, a uczniom rozdaje żółte karteczki. Następnie prosi ich, aby nakleili swoją karteczkę przy buzi odpowiadającej stopniowi swojego zadowolenia z zajęć. Opracowała Irena Klimontowska - Kaszany Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |