Katalog

Dorota Sarad, 2019-03-05
Pilzno

Ogólne, Rady

raport ewaluacji nr 5 kształtowane sa postawy

- n +

RAPORT
Z PRZEPROWADZONEJ
EWALUACJI WEWNETRZNEJ
W
,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,
ROK SZKOLNY 2016/2017




Wymaganie nr 5

Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne.



DATA SPORZĄDZENIA RAPORTU: 5 STYCZNIA 2017 ROKU





I.OPIS PRZEDMIOTU EWALUACJI


1. Cel ewaluacji:

Określenie stopnia kształtowania postaw i norm społecznych.


2. Pytania kluczowe:

 Poziom podstawowy:

 Czy szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze
i profilaktyczne, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska.
 Czy działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
 Czy zasady postępowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły
i placówki oraz rodziców.
 Czy w szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność szkoły lub placówki.

 Poziom wysoki:

 Czy w szkole lub placówce, wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
 Czy ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.


3. Kryteria sukcesu:

 Poziom podstawowy:

 Szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze i profilaktyczne, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska.
 Działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
 Zasady postępowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione
i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły i placówki oraz rodziców.
 W szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność szkoły lub placówki.


 Poziom wysoki:

 W szkole lub placówce, wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
 Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.

4. Wskazanie próby badawczej:

 Ankieta skierowana do uczniów klas II – III SP
 Ankieta skierowana do uczniów klas IV – VI SP i I – III GM
 Ankieta skierowana do rodziców klas I – VI SP i I – III GM
 Ankieta skierowana do nauczycieli
 Dokumentacja szkolna

5. Metody:

 Obserwacje zajęć, przerw międzylekcyjnych, zajęć pozalekcyjnych,
 Analiza dokumentów (koncepcja pracy szkoły, program wychowawczy
i profilaktyczny, harmonogram dyżurów na przerwach, harmonogram pracy świetlicy itd.),
 Wywiad z opiekunami Samorządu Uczniowskiego,
 analiza dokumentów:
 dokumentacja pracy pedagoga szkolnego,
 ankietowanie nauczycieli, uczniów, rodziców,
 obserwacja

6. Interpretacja danych:

Ilościowa, jakościowa i kontekstowa

7. Proces zbierania danych i ramy czasowe:
 przygotowanie narzędzi – listopad 2016
 badania – grudzień - styczeń 2016/2017
 opracowanie – styczeń 2017
 raport – styczeń 2017
 wdrożenie wniosków – kolejny rok szkolny.


II. PREZENTACJA WYNIKÓW EWALUACJI


POZIOM PODSTAWOWY

1. Pytanie kluczowe
Czy szkoła lub placówka realizuje działania wychowawcze
i profilaktyczne, które są dostosowane do potrzeb uczniów i środowiska?

Ponad połowa ankietowanych uczniów klas II – III szkoły podstawowej
(53,3%) odpowiedziała, że w szkole nie ma miejsc, w których nie czułaby się bezpiecznie, a 40%, że raczej nie ma takich miejsc.
Z analizy odpowiedzi uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej na pytanie jak czujesz się w swojej klasie w skali punktowej od 1 – 6 wynika, że na 3 punkty czuje się 13% (2 ankietowanych), 27% (4 uczniów) czuje się na 5 punktów, natomiast 60% (9 ankietowanych) czuje się na 6 pkt.
Po 34% zaznaczeń dostały odpowiedzi w ankiecie dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, że istotą bezpieczeństwa jest to, iż są uzgodnione zasady oraz, że Samorząd Uczniowski współpracuje z nauczycielami i uczniami. 27% ankietowanych uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej uważa, że jest zapewniona odpowiednia opieka dla uczniów dojeżdżających, natomiast 20 % uczniów podkreśla, iż jednym z czynników poczucia bezpieczeństwa w szkole jest znajomość zasad i obowiązków.
Wszyscy badani uczniowie klas I – III szkoły gimnazjalnej dali odpowiedź twierdzącą (100%) na pytanie, czy uczniowie w czasie zajęć są wspierani przez nauczyciela. Pośród najczęściej podawanych przykładów wymieniali: ponowne tłumaczenie niezrozumiałych przykładów, odpowiadanie na dodatkowe pytania, możliwość uczestniczenia w dodatkowych zajęciach rozwijających lub wyrównawczych, możliwość poprawiania sprawdzianów lub kartkówek.
Z analizy odpowiedzi ankietowanych nauczycieli na pytanie w jaki sposób realizuje Pani/Pan elementy programu wychowawczego podczas lekcji i co świadczy o ich skuteczności najczęściej udzielane odpowiedzi to: promowanie dobrego zachowania, jawne i czytelne reguły zachowania na lekcji, a przede wszystkim konsekwencja w ich stosowaniu. Istotne jest nie skupianie się tylko na sprawach dydaktycznych, ale także na promowaniu właściwych postaw. Dbałość o spokój na lekcjach i bycie otwartym na rozmowę i dyskusję
z uczniami, dostosowanie treści planu wychowawczego szkoły do klasy opracowanie zasad obowiązujących uczniów. Przestrzeganie tych zasad powoduje efektywność pracy na lekcji, uczniowie są świadkami uzasadnionej oceny zachowania co ułatwia i wpływa na transparentność systemu wychowawczego, koncentrowanie się na sprawach dydaktycznych bez pomijania kwestii wychowawczych.



2. Pytanie kluczowe
Czy działania szkoły lub placówki zapewniają uczniom bezpieczeństwo fizyczne
i psychiczne, a relacje między wszystkimi członkami społeczności szkolnej są oparte na wzajemnym szacunku i zaufaniu?

Analiza danych wskazuje, że wszyscy ankietowani uczniowie klas II i III szkoły podstawowej (100%) czują się bezpiecznie na lekcji. Na pytanie, czy czują się bezpiecznie na przerwie, 40% badanych odpowiedziała ,że „ tak”, a 53,3% - „raczej tak”. Tylko 1 badany uczeń odpowiedział, że nie czuje się bezpiecznie na przerwie, co stanowi 6,6%. Miejscami, w których ta osoba czuje się niepewnie są: szatnia, boisko, toaleta. Dane ankiety wskazują,
że dla 60% badanych w szkole nie ma osób, które wzbudzałyby strach
w uczniach, a 40% przyznało, że boi się starszych kolegów. Gdy uczniowie mają problem, o pomoc zwracają się najczęściej do: wychowawcy 86,6% ankietowanych uczniów klas II i III szkoły podstawowej, w drugiej kolejności do rodziców 60%, kolejno do nauczyciela dyżurującego 40%, do pań sprzątaczek 20%, do przyjaciółki 13,35%, na końcu do kogoś innego, np. siostry 6,6%. Jeden badany uczeń klas II i III szkoły podstawowej (6,6%) przyznał, że opuścił zajęcia szkolne, gdyż bał się, że będą mu dokuczać starsi koledzy. Aż 93% ankietowanych nie odczuwa takiego lęku i nie zdarzyło się im opuścić zajęć szkolnych z tego powodu.
Analiza wyników piętnastu uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, anonimowo odpowiadających na pytania, wskazuje, iż atmosfera zarówno
w szkole, jak i w poszczególnych klasach jest dobra.

Uczniowie szkoły podstawowej, w 100%, twierdzą, że czują się w szkole bezpiecznie zawsze lub często (z przewagą - zawsze - 80%).
Odpowiedzi te pozwalają sądzić, iż w szkole panuje wysokie poczucie bezpieczeństwa. W naszej szkole nie zdarzają się także sytuacje, które powodowałyby wśród uczniów poczucie czasowego lub trwałego zagrożenia.
Odpowiedzi 66% uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej wykazały, że uczniowie w szkole czują się bezpiecznie. 27 % odpowiedziało, że czują się zintegrowani z całą klasą. Niektórzy uczniowie, (7%) czują się w szkole tak jak w domu rodzinnym. Z analizy ankiet dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej wynika, że jeden uczeń (7%) jest w szkole popychany i często zaczepiany. Tylko jeden uczeń (7%) podkreślił, jako sprawców zagrożenia
w środowisku szkolnym kolegów i koleżanki ze swojej klasy oraz jeden uczeń czuje się zagrożony w grupę uczniów z klas starszych (7%).
Żaden z ankietowanych uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej nie zaznaczył, że w szkole czuje się zastraszany lub zagubiony.

W odpowiedzi na pytanie skierowane do rodziców, czy Pani/ Pana dziecko czuje się w szkole bezpiecznie 61% ankietowanych rodziców odpowiedziało,
że raczej tak, natomiast 39% odpowiedziało, że ich dziecko zdecydowanie czuje się bezpiecznie w szkole.
W pytaniu stwierdzającym poczucie bezpieczeństwa dziecka w szkole ankietowani rodzice mając możliwość kilkakrotnego wyboru odpowiadali najczęściej zakreślając zalety monitoringu w szkole (69%). Kolejnym pod względem częstotliwości wyboru było stwierdzenie dotyczące świadomości dziecka, do kogo może zwrócić się o pomoc (67%). Niewiele mniej skreśleń (66%) miała odpowiedź, że uczeń zna swoje prawa i obowiązki oraz, że jest odpowiednia opieka na korytarzach szkolnych. 64% ankietowanych stwierdziło, że ma dobry kontakt z rówieśnikami, 61% określa swój kontakt z wychowawcą klasy jako dobry.
Ponad połowa rodziców (55%)uważa, że opieka ze strony szkoły jest dobra,
a postawa nauczycieli odpowiednia. Połowa ankietowanych (50%) podkreśliło stwierdzenie, że nauczyciele wzbudzają zaufanie oraz cieszą się
z funkcjonowania w szkole świetlicy. Zakreślono także odpowiedź, że dziecko lubi szkołę i chętnie do niej chodzi. 36% rodziców ma świadomość, że ważne sprawy rozwiązywane są na bieżąco, 28% wie, że szkoła szybko reaguje na problemy i cieszy się z dobrego przepływu informacji szkoła – rodzic (rodzic jest na bieżąco informowany).
Ankietowani zauważyli jednak, że nie wszyscy nauczyciele widzą, co się dzieje na przerwach (jeden rodzic). Chcą, aby na przerwach dyżurowali tylko nauczyciele (jeden rodzic), a także zauważają, że pojawiają się incydentalne przypadki prześladowania przez rówieśników.

Dwóch rodziców napisało, że wszystko im się podoba.

3. Pytanie kluczowe

Czy zasady postępowania i współżycia w szkole lub placówce są uzgodnione
i przestrzegane przez uczniów, pracowników szkoły i placówki oraz rodziców?

Odpowiedzi uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, a mieli możliwość wielokrotności wyboru wskazują, iż najistotniejszym czynnikiem budującym ich poczucie bezpieczeństwa są nauczyciele dyżurujący na przerwach (87%). Zaraz za dyżurami nauczycieli jest przyjaźń (80%), jaką darzą się wzajemnie.
Deklaracje badanych uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, dotyczące stopnia życzliwości relacji między uczniami, a nauczycielami są oceniane pozytywnie. Według 66% uczniów relacje są życzliwe, natomiast 34% uważa, że są raczej życzliwe.
Nieco inaczej rozkładają się deklaracje badanych, dotyczące życzliwości między uczniami, a pracownikami szkoły, gdzie 53% zakreśliło, że relacje te są życzliwe, 40% określiło te relacje jako raczej życzliwe, natomiast 7% badanych zakreśliło, iż relacje te są raczej nieżyczliwe.
Rozkład deklaracji badanych, dotyczących życzliwości między nauczycielami,
a pracownikami szkoły rozkłada się na życzliwe - 80% oraz raczej życzliwe
- 20%.
Z analizy odpowiedzi uczniów klas I - III szkoły gimnazjalnej na pytanie, czy uczniowie w czasie zajęć odnoszą się do siebie z szacunkiem - wszyscy ankietowani (100%) udzielili odpowiedzi twierdzącej wymieniając, że: zwracają się do siebie po imieniu, sporadycznie używają „ksyw”, które są przez nich akceptowane, czasami sobie podpowiadają, co jest u uczniów postrzegane jako pozytywny aspekt, pożyczają sobie przybory szkolne, nie zgrywają się.
Deklaracje badanych, dotyczące pytania czy uczniowie odnoszą się
z szacunkiem do nauczyciela - 100% uczniów udzieliło odpowiedzi twierdzącej. Jako przykłady podawali: używanie form grzecznościowych „Pan/Pani”, „dzień dobry” oraz „do widzenia” , wstają, gdy nauczyciel wchodzi do klasy lub pyta.
Rozkład deklaracji badanych uczniów klas I - III szkoły gimnazjalnej, dotyczących pytania czy nauczyciele odnoszą się do uczniów z szacunkiem – ankietowani udzielili odpowiedzi twierdzącej. Nauczyciel zwraca się do uczniów po imieniu, odpowiada dzień dobry oraz do widzenia, nie krzyczy, nie upokarza, gdy udzielona odpowiedź jest niepoprawna, pozwala poprawić gorszą ocenę.
Z analizy odpowiedzi uczniów klas I - III szkoły gimnazjalnej, na pytanie czy
w czasie zajęć nauczyciel wskazuje na potrzebę przestrzegania norm oraz reaguje na niewłaściwe zachowania uczniów – Uczniowie w 100% udzielili odpowiedzi twierdzącej. Jako przykłady podawali upominanie, wyjaśnianie, rozmawia, czasami wpisuje uwagę za złe zachowanie, informuje wychowawcę, wyciąga konsekwencje zapisane w regulaminie klasowym, interweniuje w razie potrzeby np. podczas przepychanek podczas przerwy, czasami każe zostać po lekcjach.
Uczniowie klas I - III szkoły gimnazjalnej jako nieskuteczne narzędzia postrzegają karne kartkówki, tłumaczenie, dodatkowe zadanie, wpisywanie uwag do zeszytu.
Z analizy odpowiedzi uczniów klas I - III szkoły gimnazjalnej, na pytanie czy
w czasie przerwy śródlekcyjnej uczniowie przestrzegają ogólnie przyjęte normy, 60% uczniów uważa, że normy są przestrzegane, 40% zauważa ich nieprzestrzeganie tj. drobne przepychanki, bieganie po korytarzu, krzyczenie, hałasowanie.
Z analizy odpowiedzi na pytanie, czy chętnie uczestniczy Pan/Pani w zebraniach szkolnych skierowane do rodziców uczniów Zespołu Szkół w Dobrkowie,
58 % ankietowanych rodziców odpowiedziało, że zdecydowanie tak, 39% podkreśliło odpowiedź raczej tak, natomiast 3 % (jeden rodzic) zakreślił odpowiedź raczej nie.
Na pytanie czy obawia się Pani/Pan zebrań z rodzicami, żaden rodzic nie podkreślili odpowiedzi „tak” lub „zdecydowanie tak” , natomiast 19% zaznaczyło „raczej nie”, a 81% udzieliło odpowiedzi zdecydowanie „nie”.
Z analizy odpowiedzi rodziców wynika, że powodami niechęci uczestniczenia
w zebraniach szkolnych w 11 % jest to że zebrania są w tym samym czasie, co już zostało przez nauczycieli zmodyfikowane, 8% rodziców nie lubi wypełniać ankiet, natomiast 5 % cierpi na brak wolnego czasu.
Odpowiedź, którą rodzice najczęściej wybierali jako tą, która ich dotyczy,
a mieli w tym pytaniu możliwość wielokrotności wyboru wskazują, że uczestniczą w zebraniach, ponieważ zależy im na współpracy ze szkołą (83%),
a podczas zebrań interesują się wszystkim, tym co dotyczy ich dziecka (81%). 47% zakreśleń miało stwierdzenie, że podczas zebrań zależy rodzicom na kontakcie z innymi rodzicami. Taką samą ilość wskazań czyli (44%) miały stwierdzenia, że rodzice uczestnicząc w zebraniach czują się mile widziani
w szkole oraz, że będąc na zebraniu, mają nadzieję usłyszeć coś dobrego
o swoim dziecku. 25% rodziców ma świadomość, że podczas zebrań mogą zgłaszać propozycje dotyczące zasad postępowania oraz praw i obowiązków uczniów. Rodzice, którzy na zebraniu boją się, że będzie się źle mówić o ich dziecku stanowi 3%, tak samo jak rodzice, którzy nie lubią zebrań (zakreślając odpowiedź, ze mają inne powody).
17% ankietowanych rodziców deklaruje, że czuje życzliwy stosunek pracowników administracji i obsługi, a także wie o zajęciach prowadzonych
z zakresu bezpieczeństwa. 14 % uważa za ciekawą współpracę Samorządu Uczniowskiego z nauczycielami.








4. Pytanie kluczowe

Czy w szkole lub placówce są realizowane działania antydyskryminacyjne obejmujące całą społeczność szkoły lub placówki?

Według 66% uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej w szkole panuje dobry klimat, natomiast 60% uczniów, odczuwa bezpieczeństwo dzięki monitoringowi jaki posiada szkoła. 54% uczniów zauważa, że w szkole realizowane są działania antydyskryminacyjne. Po 13 % zakreśleń w ankiecie dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej otrzymały odpowiedzi, że w szkole panuje wzajemny szacunek i zaufanie, że szybko reaguje się na problemy, a ważne sprawy rozwiązywane są na bieżąco. 7 % uczniów podkreśliło sprawność działania Samorządu Szkolnego i prowadzenie zajęć z zakresu bezpieczeństwa.
Nieco inaczej rozkładają się deklaracje badanych uczniów klas I – III szkoły gimnazjalnej, w odpowiedzi na pytanie, czy nauczyciel reaguje na niewłaściwe zachowanie uczniów, gdzie 100% badanych potwierdza, że nauczyciele reagują na niewłaściwe zachowania uczniów tj. upominają, nakazują, czasami zabierają telefon, gdy jest używany niezgodnie z przeznaczeniem.
Ankietowani w odpowiedzi na pytanie czy nauczyciel podejmuje się mediacji
w sytuacjach konfliktowych zauważają, że nauczyciel podczas interwencji zapoznaje się z sytuacją, prosi o wyjaśnienia, daje czas, aby uczniowie sami doszli do porozumienia, jednak gdy to nie przynosi zamierzonego efektu, rozpoczyna mediacje.
Z analizy odpowiedzi na pytanie „W jaki sposób Pani/ Pan reaguje na niewłaściwe zachowanie uczniów” nauczyciele najczęściej podawali przykłady monitorowania zachowania uczniów, prowadzenie rozmów zarówno z uczniami i wychowawcami, jak i świadkami zdarzenia, rozmowy z rodzicami i ustalenie wspólnych działań, wpisy do dziennika, konsekwentne stosowanie przyjętego systemu kar i nagród, konsultacja z pedagogiem szkolnym i ustalenie wspólnych działań. Natomiast po analizie pytania „Jakie niewłaściwe zachowania uczniów wzbudzają u Pani/Pana niepokój najczęściej” podawanymi przykładami było: nieprzemyślane zachowanie zagrażające bezpieczeństwu uczniów, skarżenie, niedbałość o sprzęt szkolny (porysowane blaty stolików), u niektórych uczniów brak kultury osobistej, agresja, wulgaryzmy.

To, że w szkole panuje ciepła i przyjazna atmosfera podkreśliło 25% ankietowanych rodziców, natomiast 22% uważa za istotne jest to, że dzieci nie są anonimowe, mają odpowiednia opiekę i nie spotkało się z przemocą. Rodzice zauważają także realizację zadań antydyskryminacyjnych.

POZIOM WYSOKI

1. Pytanie kluczowe
W szkole lub placówce, wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań?

Rozkład deklaracji badanych uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, dotyczących własnego zdecydowanego wpływu na podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne w celu eliminacji zagrożenia to 53%. Natomiast 20% ankietowanych sądzi, że raczej ma wpływu na te działania, 7 % (jeden uczeń) twierdzi, że nie ma żadnego wpływu na działania wychowawcze
i profilaktyczne. Natomiast 20 % ankietowanych nie wie lub nie ma zdania na ten temat.
Z analizy odpowiedzi uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej, wynika, że
60 % ankietowanych uważa, iż w zdecydowanym stopniu Samorząd Uczniowski bierze czynny udział w życiu szkoły i współpracuje w sprawach dotyczących uczniów, 13% zakreśliło, że raczej bierze udział, a 7 % twierdzi, że zdecydowanie Samorząd Uczniowski nie bierze czynnego udziału w życiu szkoły i nie współpracuje w sprawach dotyczących uczniów. 20 % badanych uczniów nie wie, czy Samorząd Uczniowski bierze czynny udział w życiu szkoły i współpracuje w sprawach dotyczących uczniów.
Wszyscy ankietowani nauczyciele odpowiedzieli twierdząco na pytanie, czy uczniowie współpracują ze sobą w realizacji przedsięwzięć będących wynikiem działań Samorządu Uczniowskiego. Pośród najczęściej podawanych przykładów wymieniali: organizowanie spotkań Samorządu Uczniowskiego, na których ustalana jest realizacja różnych przedsięwzięć, przedyskutowywane są różne rozwiązania zaistniałych sytuacji, przygotowywane są apele, akademie. Razem
z Samorządem Uczniowskim omawiana jest organizacja i przebieg akcji charytatywnych, przebieg i udział w akademiach okolicznościowych, organizacja zabaw tanecznych, dekoracji czy gazetek ściennych.
Ankietowani nauczyciele w odpowiedzi na pytanie w jaki sposób Pani/Pan kształtuje u uczniów zasady właściwego zachowania najczęściej podawali jako przykład: natychmiastową reakcję na wszelki rodzaj zachowań niewłaściwych, przeprowadzanie zajęć z edukacji społecznej oraz godzin wychowawczych uświadamiających uczniów o ich prawach i obowiązkach, rozmowa z uczniem czy rodzicem, promowanie na forum szkoły zachowań pozytywnych,
a piętnowania negatywnych, ustalenie w klasach zasad zachowania oraz konsekwencji za ich nieprzestrzeganie. Istotna jest także kultura wypowiedzi oraz stworzenie „Kodeksu klasowego”, w którym zawarte są zasady zachowania. Ważnym czynnikiem jest także nagradzanie zachowania godnego naśladowania, przestrzeganie norm, zasad i regulaminów, „system kamyczkowy” w klasach II – III szkoły podstawowej, klasowa księga rekordów. Większość ankietowanych nauczycieli uważa, że bardzo ważne jest staranie się samemu być wzorem, ponieważ uczeń nie zawsze robi to co słyszy, ale to co widzi.
Rozkład deklaracji badanych nauczycieli, dotyczących pytania, w jaki sposób współpracują z rodzicami w realizacji działań wychowawczych najczęściej udzielanymi przykładami były: organizowanie spotkań Rady Rodziców, gdzie omawiane są sprawy uczniowskie, Rada Rodziców podejmuje Uchwałę
w sprawie Programu Wychowawczego i Profilaktycznego Szkoły
w porozumieniu z Radą Pedagogiczną, uwzględniane są propozycje rodziców przy opracowaniu planu wychowawczego dla klasy, rodzice informowani są
o ewentualnym niewłaściwym zachowaniu ucznia, angażowani są w sprawy klasowe, uwzględniane są ich propozycje i sugestie, przeprowadzane są rozmowy na wywiadówkach oraz w czasie indywidualnych spotkań.

2. Pytanie kluczowe

Czy ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje?

Rozkład deklaracji badanych nauczycieli, dotyczących pytania, w jaki sposób nauczyciele i uczniowie współdziałają ze sobą w realizowaniu i modyfikowaniu programu wychowawczego i profilaktycznego, najczęściej podawanymi przykładami były: współpraca nauczycieli z Samorządem Uczniowskim, uwzględnianie bieżących problemów wychowawczych, organizacja akcji będących wynikiem potrzeb środowiska lokalnego, współpraca przy organizacji konkursów, praca w organizacjach szkolnych, udział w akcjach charytatywnych. Uczniowie dostarczają, a nauczyciele realizują temat w obszarze modyfikacji programu wychowawczego poprzez godziny wychowawcze, uczniowie podają własne propozycje, wspólnie ustalają kolejność działań w drodze do polepszenia dotychczasowych relacji.
Ankietowani nauczyciele w odpowiedzi na pytanie, co świadczy o skuteczności działań wychowawczych szkoły, najczęściej jako przykład podawali: bardzo dużą liczbę zachowań wzorowych i bardzo dobrych, zmiana zachowań uczniów na pozytywną.
Można zauważyć, że uczniowie są zmotywowani do tego, aby uzyskać jak najwyższe oceny z zachowania. To, że uczniowie są chętni do brania udziału
w różnych akcjach, konkursach, przedsięwzięciach wynikających
z potrzeb szkoły, że klasy są zintegrowane, brak ocen negatywnych
z zachowania oraz mała liczba wypadków jest dowodem na brak rażących problemów wychowawczych oraz dobrze zintegrowane środowisko. Zbieżność oczekiwań środowiska rodziców i szkoły w zakresie modelowania postaw jest wysoko ceniona, rodzice akceptują rozwiązania problemów wychowawczych
i współpracują z wychowawcą i nauczycielami.








III. WNIOSKI I KIERUNKI DO DALSZEJ PRACY

Wnioski:

1. W szkole uczniowie czują się bezpiecznie.
2. Ogólny stan techniczny budynku szkolnego jest dobry.
3. Stan techniczny obiektu i urządzeń gwarantuje uczniom bezpieczny pobyt w szkole.
4. Obiekt szkolny jest systematycznie kontrolowany pod względem BHP
i wszelkie stwierdzone w wyniku kontroli usterki są na bieżąco usuwane.
5. Niepożądane zachowania uczniów najczęściej występują podczas przerw.
6. Do najliczniej występujących zachowań niepożądanych należy agresja słowna i fizyczna (popychanie).
7. Nauczyciele dbają o bezpieczeństwo uczniów podczas przerw.
8. Nauczyciele w sposób prawidłowy pełnią dyżury. Zauważają niewłaściwe zachowania uczniów i odpowiednio na nie reagują.
9. Analiza zapisów w dziennikach lekcyjnych wykazała, że zasady bezpieczeństwa w szkole zostały omówione z uczniami podczas godzin wychowawczych, na zajęciach przedmiotowych omówiono regulaminy pracowni i zasady BHP.
10. Wspólnie z uczniami i rodzicami, analizuje się podejmowane działania wychowawcze i profilaktyczne, w tym mające na celu eliminowanie zagrożeń oraz wzmacnianie właściwych zachowań.
11. Ocenia się ich skuteczność oraz, w razie potrzeb, modyfikuje.
12. W szkole podejmuje się szereg skutecznych działań wychowawczych
i antydyskryminacyjnych mających na celu zmniejszanie zagrożeń oraz wzmacnianie pożądanych zachowań.
13. Szkoła podejmuje różnorodne działania w zakresie zapewnienia poczucia bezpieczeństwa wśród uczniów.
14. Działania w zakresie identyfikowania i eliminowania zagrożeń zawarte
są w Koncepcji Pracy Szkoły, Programie Wychowawczym
i Profilaktycznym, dokumentacji Samorządu Uczniowskiego oraz dokumentacji wychowawców.
15. W szkole opracowano i wdrożono procedury postępowania na wypadek różnorodnych sytuacji niepożądanych.
16. W szkole ocenia się także skuteczność tych działań oraz modyfikuje je
w razie potrzeb. Zespół wychowawczy na bieżąco analizuje poszczególne przypadki zachowań uczniów, ustala indywidualne sposoby pracy
z wychowankami i ich rodzicami, czuwa nad ich wprowadzaniem oraz przebiegiem. Wnioski przekazywane są dyrektorowi szkoły oraz całemu gronu pedagogicznemu. Analizy działań zmierzających do eliminacji zagrożeń i wzmacniania pozytywnych zachowań dokonują również wychowawcy poszczególnych klas.
17. Pedagog szkolny prowadzi zajęcia dla uczniów z problemami wychowawczymi i edukacyjnymi, zakłada indywidualne teczki,
w których gromadzi dokumentację zawierającą diagnozę sytuacji
i problemów dziecka oraz dokumentację udzielonej mu pomocy. Pozostali nauczyciele również starają się czuwać nad prawidłowym zachowaniem uczniów.
18. Personel niepedagogiczny – pracownicy obsługi wspierają nauczycieli
w działaniach zmierzających do zapewnienie bezpieczeństwa.
19. Rada pedagogiczna dwa razy w roku szkolnym dokonuje analizy ocen zachowania uczniów (podczas klasyfikacyjnych posiedzeń rady pedagogicznej) oraz sytuacji wychowawczej w szkole (podczas posiedzeń rady pedagogicznej podsumowujących pracę szkoły).
20. Odbyło się spotkanie z przedstawicielem Policji dotyczący zasad bezpieczeństwa, a w klasach starszych również zajęcia profilaktyki uzależnień.


Rekomendacje:

1. Systematycznie przeprowadzać badania, dotyczące poczucie bezpieczeństwa uczniów oraz znajomości przez nich norm zachowania, uwzględniając wnioski wynikające z badania w ramach ewaluacji wewnętrznej.
2. Zwiększenie uwagi nauczycieli dyżurujących (okolice sklepiku, szatni, ubikacje, boisko szkolne).
3. Kształtowanie właściwych postaw i wskazywanie wzorców zachowań.
4. Dążenie do skutecznego rozwiązywania problemów związanych
z nieprzestrzeganiem norm społecznych (np. poprzez spotkania mediacyjne z uczniami i rodzicami, zwiększenie współpracy
z przedstawicielami PPP oraz policji).
5. Uwzględnienie tematyki bezpieczeństwa w planach pracy na rok szkolny 2017/2018 (planie pracy szkoły, wychowawczych, profilaktycznym, harmonogramach uroczystości szkolnych).
6. Zmobilizowanie rodziców do częstszego uczestnictwa w prelekcjach organizowanych przez szkołę ze specjalistami, ustalenie harmonogramu tych spotkań na cały rok i umieszczenie go na stronie internetowej.
7. Zwracać uwagę na każdy przejaw niepożądanych zachowań uczniów.
8. Systematycznie dokumentować wszystkie działania dotyczące bezpieczeństwa uczniów.
9. Angażować uczniów do pełnienia dyżurów w czasie przerw.
10. Systematycznie przypominać reguły zachowania oraz konsekwentnie wymagać od uczniów ich przestrzegania.
11. W celu zapewnienia jak największego bezpieczeństwa uczniów dokładnie raz jeszcze przeanalizować wszystkie nawet pojedyncze wnioski
i sugestie otrzymane od rodziców i nauczycieli podczas tej ewaluacji
i w miarę możliwości je realizować.

Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.