Katalog Aleksandra Bednarek, 2019-03-05 Konstantynów Wybór zawodu, Program nauczania PROGRAM DORADCA ZAWODOWEGOPROGRAM DORADZTWA ZAWODOWEGODLA KLAS VII–VIII SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 122 w Łodzi w roku szkolnym 2018/2019 Opracowanie: Aleksandra Bednarek, nauczyciel doradztwa zawodowego w Szkole Podstawowej nr 122 w Łodzi Spis treści I. Podstawy prawne II. Założenia ogólne programu III. Cel ogólny doradztwa zawodowego IV. Treści programowe oraz cele szczegółowe V. Warunki i sposoby realizacji programu VI. Weryfikacja efektów VII. Ewaluacja programu Program doradztwa zawodowego dla klas VII-VIII Szkoły Podstawowej nr 122 został opracowany do realizacji w ramach zajęć ramowych w roku szkolnym 2018/2019. Program ma charakter systemowy. Jest realizowany w formie preorientacji i orientacji zawodowej oraz doradztwa zawodowego. I. Podstawy prawne Prowadzenie działań związanych z doradztwem zawodowym w klasach VII-VIII szkoły podstawowej reguluje ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe, z późniejszymi zmianami, w myśl której system oświaty zapewnia przygotowanie uczniów do wyboru zawodu i kierunku kształcenia. Szczegółowe regulacje wprowadzają rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej, m.in. w sprawie doradztwa zawodowego, w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół oraz w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. II. Założenia ogólne programu Program ma charakter uporządkowanych i zaplanowanych działań mających na celu wspieranie uczniów klas VII i VIII w procesie świadomego i samodzielnego podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Program realizuje cele z zakresu poznawania własnego potencjału, świata zawodów, rynku pracy, rynku edukacyjnego oraz planowania własnego rozwoju i podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Treści zostały opracowane z uwzględnieniem specyfiki etapu rozwojowego uczniów. Charakterystyczne są tu poszukiwanie własnej tożsamości osobowej i zawodowej, badanie własnych możliwości i zdolności oraz potrzeba doświadczania. III. Cel ogólny doradztwa zawodowego Celem doradztwa zawodowego w klasach VII i VII jest przygotowanie uczniów do samodzielnego planowania kariery oraz świadomego wyboru zawodu i szkoły w oparciu o znajomość własnych zasobów oraz posiadane informacje na temat rynku pracy i oferty edukacyjnej. IV. Treści programowe oraz cele szczegółowe W programie uwzględniono cztery obszary celów szczegółowych, które wyznaczają treści programowe zajęć z doradztwa zawodowego: 1. Poznawanie własnych zasobów, to m.in.: zainteresowania, zdolności, mocne i słabe strony, ograniczenia, kompetencje, wartości, predyspozycje zawodowe, stan zdrowia. 2. Świat zawodów i rynek pracy, to m.in. poznawanie zawodów, wyszukiwanie i przetwarzanie informacji o zawodach i rynku pracy, umiejętność poruszania się po rynku pracy 3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie, to m.in. znajomość systemu edukacji i różnych form uczenia się, wyszukiwanie informacji o formach i placówkach kształcenia, uczenie się przez całe życie 4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych, to m.in. planowanie ścieżki edukacyjnej i zawodowej, przygotowanie do zdobywania doświadczenia zawodowego, podejmowanie i zmiany decyzji w zakresie edukacji i pracy. Cele szczegółowe programu 1. W obszarze Poznawanie własnych zasobów uczeń: - rozpoznaje własne zainteresowania, zdolności uzdolnienia, kompetencje i predyspozycje zawodowe - dokonuje syntezy informacji o sobie wynikających z autodiagnozy - zna swoje ograniczenia w odniesieniu do planów edukacyjno-zawodowych - określa własną hierarchię wartości i potrzeb - określa aspiracje i potrzeby w zakresie własnego rozwoju i możliwości ich realizacji 2. W obszarze Świat zawodów i rynek pracy uczeń: - wyszukuje i analizuje informacje na temat zawodów, charakteryzuje wybrane zawody - wyjaśnia zjawiska i trendy zachodzące na rynku pracy - porównuje własne zasoby i preferencje z wymaganiami rynku pracy i oczekiwaniami pracodawcami - dokonuje autoprezentacji - uzasadnia znaczenie pracy w życiu człowieka - analizuje znaczenie i możliwości doświadczania pracy 3. W obszarze Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie uczeń: - analizuje oferty szkół ponadpodstawowych i szkół wyższych pod względem możliwości dalszego kształcenia, korzystając z dostępnych źródeł informacji - analizuje kryteria rekrutacyjne do wybranych szkół w kontekście rozpoznania własnych zasobów - wyjaśnia znaczenie uczenia się przez całe życie 4. W obszarze Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych uczeń: - dokonuje wyboru dalszej ścieżki edukacyjno-zawodowej - określa cele i plany edukacyjno-zawodowe, uwzględniając własne zasoby - identyfikuje osoby i instytucje wspomagające planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej i wyjaśnia, w jakich sytuacjach korzystać z ich pomocy - planuje ścieżkę edukacyjno-zawodową, uwzględniając konsekwencje podjętych wyborów Zakres tematyczny zajęć z doradztwa zawodowego w klasach VII: 1. Moje zainteresowania – mój zawód 2. Szkoła podstawowa i co dalej? 3. Właśnie to lubię robić 4. Poznajemy zawody 5. Jaki zawód pan/pani reprezentuje? 6. Wybieram swój zawód 7. Jaki zawód dla kogo? 8. Analiza potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia 9. Typy szkół, oferta edukacyjna szkół ponadpodstawowych 10. Planowanie ścieżki edukacyjno-zawodowej Zakres tematyczny zajęć z doradztwa zawodowego w klasach VIII: 1. Wolontariat – wstęp do kariery zawodowej 2. Moje portfolio 3. Jak wybrać szkołę? 4. Poznajemy zawody 5. Zawody wokół nas 6. Autoprezentacja – sztuka przedstawiania siebie 7. Nowe zawody na rynku pracy 8. Zawody przyszłości 9. W jakich zawodach wykorzystam swoją wiedzę i umiejętności? 10. Mój indywidualny plan działania V. Warunki i sposoby realizacji programu Określone w programie cele przewidziane są do realizacji podczas wynikających z ramowych planów nauczania grupowych zajęć z zakresu doradztwa zawodowego, prowadzonych przez nauczyciela doradcę. Działania wynikające z programu zostały uwzględnione w Wewnętrznym Systemie Doradztwa Zawodowego (WSDZ). Zajęcia w ramach orientacji zawodowej powinny być prowadzone z wykorzystaniem metod aktywizujących, takich jak dyskusja, mapy myśli, metoda plakatu, metoda projektu, sprzyjających rozbudzaniu wyobraźni, samodzielności w myśleniu i działaniu, zwiększających motywację do uczenia się. i poczucie odpowiedzialności za podjęte działania. Uczeń podczas zajęć prowadzonych metodami aktywizującymi przyswaja wiedzę przez doświadczanie i współpracę, co sprzyja rozwijaniu kompetencji personalnych i społecznych, niezbędnych do samodzielnego, świadomego podejmowania decyzji edukacyjno-zawodowych. Działania związane z doradztwem zawodowym przebiegają z wykorzystaniem nowoczesnych technologii informacyjnych. Istotną funkcję wspomagającą pełnią testy predyspozycji i zainteresowań zawodowy , których wyniki są podstawą do sporządzania indywidualnych diagnoz predyspozycji zawodowych. VI. Weryfikacja efektów zajęć Preferowane metody wykorzystywane do oceny efektów zajęć: - pytania ewaluacyjne zadawane uczniom po zajęciach - wnioski z obserwacji uczniów podczas zajęć - portfolio zawierające prace uczniów gromadzone w okresie realizacji programu - indywidualne ścieżki edukacyjno-zawodowe uczniów VII. Ewaluacja programu Wykorzystujemy wewnętrzną ewaluację programu wynikającą z Wewnętrznego Systemu Doradztwa Zawodowego. Efektem analizy jakościowej powinno być coraz lepsze dostosowanie programu do potrzeb i możliwości uczniów, potrzeb szkoły oraz lokalnego rynku pracy. Do ewaluacji wykorzystujemy: analizę dokumentacji, analizę wytworów uczniów, obserwację poziomu zaangażowania i motywacji uczniów. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |