AWANS INFORMACJE Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

AGNIESZKA KRAWCZYK, 2019-03-05
Radom

Zawodowe, Artykuły

Czym są produkty "Light"?

- n +

Cała prawda o produktach „light”?

Produkty „light” są to produkty o obniżonej zawartości tłuszczu, cukru i innych składników. Jednym słowem powinny być niskokaloryczne.
Najczęściej na półkach sklepowych widzimy dżemy, masła, margaryny, jogurty, mleko a coraz częściej czekoladę, batoniki, ciasta a nawet multiwitaminy.
Czy tak naprawdę wiemy, co jemy? Czym są produkty „light”?
Do niedawna według przepisów Unii Europejskiej, wartość kaloryczna tych produktów musiała być mniejsza od normalnego produktu o około 30%. Obecnie produkty „light” i słowa przypisane do nich regulują szczegółowe przepisy i jest nim rozporządzenie Parlamentu Europejskiego.
A więc produkty „light” to takie, które mają zredukowaną wartość kaloryczną i która nie przekracza 40 kcal/100 g produktu stałego i 20 kcal/100 ml produktu płynnego.
Produkty „light” to lekka żywność, która ma obniżoną wartość kaloryczną. Ich głównymi nabywcami są ludzie na diecie, dbający o sylwetkę, ponieważ produkty te sprzyjają odchudzaniu. Cukier w produktach „light” zastąpiony jest aspartamem, sacharyną, acesulfamem K. To słodziki, które zawierają mniej kalorii niż cukier i dają uczucie sytości. Mają niższą wartość odżywczą i są po prostu niezdrowe a spożywane w większych ilościach mogą być przyczyną zaburzeń snu, biegunki czy wszelkich niestrawności.
Jednak niektóre osoby powinny jeść produkty, gdzie cukier jest zastąpiony słodzikiem, są to osoby chore na cukrzycę, ale należy pamiętać, nie w nadmiarze.
Po odtłuszczone twarogi, jogurty a także mleko powinny sięgać osoby, które mają podwyższony poziom cholesterolu. Pamiętajmy, że takie produkty zmniejszają ryzyko chorób serca i miażdżycy.
Jedną z wad produktów „light”, których na etykiecie jest napisane mała zawartość tłuszczu, jest większa zawartość wody, zastępująca właśnie tłuszcz, będący składnikiem w naturalnych produktach. Kupując zwykłą margarynę wiemy, że zawiera ona około 80% tłuszczu a margaryna w wersji „light’ tylko około 60%. Innym przykładem jest napój Coca-cola, który dostarcza nam 100 kcal, natomiast w wersji „light” tylko 0,6 kcal. Cola z cukrem czy bez cukru jest szkodliwa, ze względu na obecny w niej kwas fosforowy (regulator kwasowości w Coli). Większe spożycie tego napoju a w tym i kwasu fosforowego obniża poziom wapnia, a w konsekwencji prowadzi do znacznego osłabienia zębów i kości.
Kupując środki spożywcze w sklepie, powinniśmy zapoznać się z ich wartością odżywczą i energetyczną. Czasami producenci zamieszczają napis „light’ na opakowaniu produktu, pomimo, że produkt nie ma mniej kalorii czy tłuszczu.
Słodziki, bardzo często zastępują cukier, ale do takich produktów, dodaje się znacznie więcej tłuszczu, w celu zachowania smaku. Innym przykładem może być nabiał o obniżonej zawartości cukru i tłuszczu zaś większej ilości wysokokalorycznego mleka w proszku.
Często 0% tłuszczu lub produkt „light” jest tylko chwytem marketingowym i nie ma nic wspólnego z faktyczną kalorycznością produktu a w dodatku jego cena jest wysoka.
Te ukryte żywieniowe „pułapki” mają bardzo negatywny wpływ na nasze zdrowie. Szkodliwe są zwłaszcza dla małych dzieci, kobiet ciężarnych i karmiących.
Jeśli chcemy kupić produkty niskokaloryczne warto kupować je w sklepach ze zdrową żywnością. Takie produkty oprócz mniejszej wartości odżywczej zawierają sporo witamin i składników mineralnych.
Agnieszka Krawczyk nauczyciel przedmiotów zawodowych


Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.