Katalog Katarzyna Czubała-Vyborov, 2019-03-05 Chełm Język rosyjski, Scenariusze Nauka gramatyki nie musi być nudna- scenariusz lekcji języka rosyjskiegoNauka gramatyki wiosną nie musi być nudna- scenariusz lekcji języka rosyjskiego Klasa: III liceum/IV technikum Temat: Ćwiczenia w odmianie nazwisk rosyjskich rodzaju męskiego zakończonych na: -ин, -ын, -ов, -ой. Zakres materiału: przykłady nazwisk rosyjskich rodzaju męskiego zakończonych na –ин, -ын, -ов, -ой i ich odmiana; rozumienie treści tekstu słuchanego, ćwiczenia w czytaniu, mówieniu i pisaniu Zakres podstawy programowej: wiedza: przedstawiciele świata kultury rosyjskiej, nazwiska słynnych Rosjan, elementy wiedzy o Rosji- 1 marca to pierwszy dzień wiosny w Rosji), recepcja: uczeń rozumie ze słuchu proste krótkie wypowiedzi oraz znajduje w tekście słuchanym określone informacje, produkcja: uczeń uzupełnia zdania z lukami, czytając je ze zrozumieniem uczeń wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem, np.: zapamiętywanie nowych wyrazów, struktur gramatycznych Cel główny językowo- komunikacyjny: ćwiczenia w czytaniu i pisaniu A. Cele w zakresie wiadomości do zapamiętania: Uczeń: - wymieni i nazwie po rosyjsku 2-3 nazwiska malarzy rosyjskich, - zapamięta przynajmniej 2-3 nazwiska rosyjskie zakończone na –ин, -ын, -ов, -ой B. Cele w zakresie wiadomości do zrozumienia: Uczeń: - zrozumie, że nazwiska rosyjskie zakończone na –ин, -ын, -ов,-ев, -ой w narzędniku l. poj. mają końcówkę –ым (-им), a w l. mnogiej, z wyjątkiem mianownika, odmieniają się jak przymiotniki C. Cele w zakresie umiejętności: Uczeń: - umie nazwać przynajmniej 2 nazwiska malarzy rosyjskich, - potrafi wyodrębnić potrzebne informacje z treści tekstu słuchanego, - umie poprawnie przeczytać i napisać odmianę nazwisk rosyjskich rodzaju męskiego, wykonując odpowiednie ćwiczenia, - potrafi z pomocą nauczyciela zaśpiewać piosenkę „Праздник” z okazji 1 marca- pierwszego dnia wiosny w Rosji Cele wychowawcze: - umiejętność współpracy w grupie - zachęcanie do aktywności na lekcji Typ lekcji: opracowanie nowego tematu Metody: burza mózgów, elementy wykładu, pogadanka, praca z tekstem słuchanym, gramatyczno- tłumaczeniowa Środki dydaktyczne: magnetofon, płyta CD, gitara, krzyżówka, 3 kartony ze zdaniami do uzupełnienia, portrety słynnych Rosjan Formy pracy: zespołowa, indywidualna, grupowa Tok lekcji: 1. Sprawy organizacyjne- sprawdzenie listy obecności-1-2 min. 2. Sprawdzenie pracy domowej: sprawdzam u 1-2 osób 3 zdania do przetłumaczenia z przyimkami „на” i „для”- ok.3 min. 2. Wprowadzenie do tematu- wypowiedź nauczyciela- ok. 2 min. - zapoznanie z celami oraz sposobem pracy na lekcji - zapisanie tematu lekcji na tablicy i w zeszytach 3. Opracowanie tematu lekcji a) praca zespołowa: nauczyciel zadaje pytanie: „Что россияне празднуют 1- ого марта?- (то, что поляки 21 марта- первый день весны); uczniowie wykonują przy pomocy nauczyciela przy akompaniamencie gitary piosenkę „Праздник”- 3-4 min. b) burza mózgów: uczniowie wymieniają w formie ustnej znane im nazwiska malarzy rosyjskich- 2-3 min. c) praca z tabelą odmiany typowych nazwisk rosyjskich ( str.29 z podręcznika „Новые встречи 3” M. Zyberta): nauczyciel pokazuje portrety malarzy rosyjskich: Репина, Перова, Крамского. Chętni uczniowie czytają głośno poszczególne wzorce odmiany nazwisk; nauczyciel zwraca uwagę na komentarz występujący pod odmianą nazwisk i zapisuje na tablicy przykłady nazwisk innych słynnych Rosjan, np. Путин- prezydent, Пушкин- poeta, Гагарин- kosmonauta, Солженицын- pisarz, Толстой- pisarz, Чехов- aktor itp. ( Выборов to drugi człon mojego nazwiska, który również jest typowym nazwiskiem rosyjskim). Następnie nauczyciel zwraca uwagę, że nazwiska na -ой (Крамской) odmieniają się identycznie jak przymiotniki np.: большой i лесной – 6-8 min. d) praca w grupach: uczniowie podzieleni są na 3 grupy. Każda z grup otrzymuje jeden karton: biały, niebieski lub czerwony, symbolizujący kolory flagi rosyjskiej. Uczniowie uzupełniają kilka zdań, wpisując podane nazwiska rosyjskie w odpowiednim przypadku i liczbie. Po uzupełnieniu luk przedstawiciele 3 grup zawieszają kartony na tablicy i odczytują uzupełnione przez siebie zdania. Następnie przepisują do zeszytów 2-3 przykłady zdań (fakultatywnie)- 8-10 min. e) praca indywidualna z tekstem słuchanym: nauczyciel włącza 1 raz tekst „Осенний день” zad. 8 str. 27 z podręcznika. Zadaniem uczniów jest indywidualne zaznaczenie jednej prawidłowej odpowiedzi spośród trzech możliwych. Chętni uczniowie odczytują prawidłowe odpowiedzi- 6 min. f) uczniowie wykonują pisemnie w podręczniku zad. 15 str. 29 g) podsumowanie: pytanie nauczyciela skierowane do wszystkich uczniów: Какие ты знаешь русские фамилии, о которых мы сегодня говорили? Jak one się odmieniają w liczbie mnogiej, z wyjątkiem mianownika? (odp. jak przymiotniki)- 1-2 min. h) praca domowa: dla wszystkich- rozwiąż krzyżówkę i wklej ją do zeszytu dla chętnych: przygotuj po rosyjsku ustną wypowiedź (ok. 10 zdań) na temat słynnego Rosjanina, którego nazwisko kończy się na –ин, -ын, -ов, -ой (patrz: wystawa portretów w sali lekcyjnej) i) nauczyciel podsumowuje aktywność uczniów, uczniowie uzupełniają ankietę ewaluacyjną Opracowała: dr Katarzyna Czubała-Vyborov Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |