AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Sławomir Starczynowski, 2019-03-06
Kalisz

Wychowanie do życia w rodzinie, Konspekty

WYCHOWANIE DO ŻYCIA W RODZINIE - Konflikty w rodzinie.

- n +

Poziom edukacyjny:
Treść podstawy programowej: Pogłębianie wiedzy związanej z funkcjami rodziny, miłością, przyjaźnią, pełnieniem ról małżeńskich i rodzicielskich, seksualnością człowieka i prokreacją; umiejętność podejmowania odpowiedzialnych decyzji dotyczących wyboru drogi życiowej, małżeństwa i rodziny. Funkcje rodziny, ze szczególnym uwzględnieniem wychowania dzieci w rodzinie. Znaczenie prawidłowych postaw rodzicielskich dla rozwoju dziecka.

Czas realizacji: 45 minut
TEMAT LEKCJI: Konflikty w rodzinie.

CELE:
1) Przygotowanie uczniów do wczesnego rozpoznawania problemów w rodzinie.
3) Zapoznanie uczniów z metodami radzenia sobie z problemami występującymi na poziomie różnicy pokoleń.
4) Rozwijanie empatii.
5) Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.

Uczeń po przeprowadzonej lekcji uczeń powinien:
- Znać zasady komunikacji międzyludzkiej
- Mieć świadomość własnych trudności stanowiących bariery właściwej komunikacji
- Umieć określić różne sytuacje konfliktowe między nastolatkami i dorosłymi
- Czuć się odpowiedzialnym za budowanie więzi interpersonalnych w rodzinie

METODY PRACY:
- Mini wykład
- Dyskusja
- Burza mózgów

FORMY PRACY:
-Praca indywidualna
-Praca grupowa
-Praca z klasą

WAŻNE POJĘCIA: Konflikt- to sytuacja, w której stykają się ze sobą wykluczające się potrzeby, życzenia, interesy, poglądy.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - Scenki do odegrania z tekstami

PRZEBIEG LEKCJI: Przebieg zajęć (czas 45 min.)

1. Uczniowie siedzą w kręgu i po przywitaniu każdy z uczniów podaje przykład sytuacji konfliktowej.
Nauczyciel podaje definicję konfliktu: "Konflikt to sytuacja, w której stykają się ze sobą wykluczające się potrzeby, życzenia, interesy, poglądy. Mówi też, że konflikty są naszą codziennością. Wchodzimy w nie głównie z osobami, z którymi najczęściej się kontaktujemy."

Etapy rozwoju konfliktu:
- Niezgodność
- Sprzeczka (nieco ostrzejsza wymiana zdań)
- Kłótnia (dołączenie wątków pobocznych)
- Walka fizyczna
- Wojna (narasta wrogość, nienawiść czasami bitwa)


2. Nauczyciel dzieli klasę na 4-ry grupy. Każda z grup odgrywa scenkę rodzinną.
- 17 latek prosi mamę o pozwolenie na wyjście do dyskoteki. Wraca nad ranem, łamie umowę zupełnie się nie przejmuje tym co w tym czasie przeżywała mama
- Córka dzwoni do koleżanki aby "poplotkować". Rozmawia długo nie licząc się z kosztami obciążającymi budżet domowy, lekceważąc przy tym wcześniejsze upomnienia ze strony rodziców. Dopiero na wyraźne polecenie ojca kończy rozmowę.
- Starszy brat chce obejrzeć mecz koszykówki nadawany w II programie, tymczasem jego 5-letnia siostra ogląda dobranockę, ale on nie zwracając na to, przełącza na II-gi program.
- Córka chce iść na występ ulubionego zespołu i nie interesuje jej że rodzice nie maja pieniędzy na z byt drogi ich zdaniem bilet. Rodzice uważają również, że koncert jest zbyt późno, aby ich 15-letnia córka mogła na niego iść.

Po odegraniu tych scenek uczniowie je omawiają zwracając uwagę na zachowanie poszczególnych członków rodziny, ich postawę i oczekiwania. Określają zachowania tych osób (czy było agresywne, uległe, asertywne - bronienie swojego interesu bez krzywdzenia drugiej osoby z zachowaniem szacunku dla jej osobistej godności). Uczniowie stwierdzają, czy w każdej z tych sytuacji dochodziło do konfliktu.
3. Przemyślenia uczniów pozwalają nauczycielowi omówić metody rozwiązywania konfliktów. Nauczyciel mówi - "Każdy konflikt powinien być rozwiązany". Metody rozwiązywania konfliktów:
- Ja zwyciężam, ty przegrywasz
- Ja tracę, ty zwyciężasz
- Nikt nie traci, obydwoje zyskujemy - kompromis, rozwiązanie na drodze dialogu.

Nauczyciel omawia zasady komunikacji międzyludzkiej.
Komunikacja polega na "nadawaniu" informacji przez jedną osobę, odbieraniu ich i sprawdzaniu, czy dobrze się zrozumiało, przez drugą. Brak otwartości lub empatii jest przyczyną braku porozumienia. Aby komunikacja była udana, trzeba tak podawać komunikat, aby był zgodny z intencjami i zrozumiały dla odbiorcy, i tak słuchać żeby nie tylko usłyszeć słowa, ale zrozumieć je zgodnie z intencjami nadawcy.


4. Nauczyciel żegna się z klasą i zadaje do domu zadanie: Każdy z was ma coś miłego powiedzieć swoim rodzicom.

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.