Katalog Krystyna Drwal, 2019-03-05 Tarnów Zajęcia przedszkolne, Scenariusze SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI 6 - LETNICH.Arkusz obserwacji doradczo –doskonalącej Temat zajęcia: Teatrzyk cieni: „Już przedszkolak dobrze wie, jaki cień pojawia się”, zagadki, utrwalenie znajomości nazw symboli narodowych, kształtowanie poczucia więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością. Obszar z podstawy programowej wychowania przedszkolnego: II/4 przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu; III/6 nazywa i rozpoznaje wartości związane z umiejętnościami i zachowaniami społecznymi, np. szacunek do dzieci i dorosłych, szacunek do ojczyzny, życzliwość okazywana dzieciom i dorosłym – obowiązkowość, przyjaźń, radość; IV/1 wyraża swoje rozumienie świata, zjawisk i rzeczy znajdujących się w bliskim otoczeniu za pomocą komunikatów pozawerbalnych: tańca, intencjonalnego ruchu, gestów, impresji plastycznych, technicznych, teatralnych, mimicznych, konstrukcji i modeli z tworzyw i materiału naturalnego; IV/5 odpowiada na pytania, opowiada o zdarzeniach z przedszkola, objaśnia kolejność zdarzeń w prostych historyjkach obrazkowych, układa historyjki obrazkowe, recytuje wierszyki, układa i rozwiązuje zagadki; IV/7 eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały, muzykuje z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku; śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie uczestniczy w zbiorowym muzykowaniu; wyraża emocje i zjawiska pozamuzyczne różnymi środkami aktywności muzycznej; aktywnie słucha muzyki; wykonuje lub rozpoznaje melodie, piosenki i pieśni, np. ważne dla wszystkich dzieci w przedszkolu, np. hymn przedszkola, charakterystyczne dla uroczystości narodowych (hymn narodowy), potrzebne do organizacji uroczystości np. Dnia Babci i Dziadka, święta przedszkolaka (piosenki okazjonalne) i inne; w skupieniu słucha muzyki; IV/9 czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie; IV/10 wymienia nazwę swojego kraju i jego stolicy, rozpoznaje symbole narodowe (godło, flaga, hymn), nazywa wybrane symbole związane z regionami Polski ukryte w podaniach, przysłowiach, legendach, bajkach, np. o smoku wawelskim, orientuje się, że Polska jest jednym z krajów Unii Europejskiej; Cel główny zajęcia: - rozbudzanie uczuć patriotycznych u dzieci; - wyrabianie szacunku i przywiązania do symboli narodowych; - kształtowanie poczucia więzi społecznej, wspólnoty kulturowej oraz solidarności z własnym narodem i społecznością. Cele operacyjne (wskaźniki) zajęcia: Dziecko: * rozpoznaje cienie symboli narodowych; * łączy cień z ilustracją; * rozpoznaje i nazywa kolory flagi Polski; * rozpoznaje postacie z legend: Syrenka, Smok Wawelski: * wie jak wygląda herb Tarnowa; * zna cyfry 1, 2, 3; * odpowiada chętnie na pytania zadawane przez nauczyciela; * prawidłowo wykonuje czynności związane z określonym poleceniem; * ilustruje muzykę ruchem; * utożsamia się z własną ojczyzną rysując swoją postać na fladze Polski. Metody: słowne: zagadki, rozmowa, polecenia, objaśnienia, czynne: zadania stawiane dziecku, oglądowe: teatrzyk, pokaz, obserwacja. Formy: praca z całą grupą, zespołowa, indywidualna. Środki dydaktyczne: - zagadki w formie prezentacji w teatrzyku cieni „Już przedszkolak dobrze wie, jaki cień pojawia się”; - wyrazy do globalnego czytania; - flagi Polski; - wstążki w kolorze białym i czerwonym a prostokątami w tych kolorach; - cyfry 1, 2, 3; - płyta CD – Rozśpiewane Brzdące. Przebieg: 1.Teatrzyk cieni „Już przedszkolak dobrze wie, jaki cień pojawia się” – prezentacja zagadek – symbole narodowe Już przedszkolak dobrze wie, jaki cień pojawia się, i odgadnie patrząc w mig, bo to jest taki trik. Mały ekran, trochę światła i już jest zagadka łatwa. Co to jest? Powiedzcie sami ...kontur mapy Polski, Polska to nasz kraj, nasza ziemia i nasz raj. A to ...orzeł – godło Polski. A teraz tu powiewa ...flaga jakaś. Czy to flaga Polski? Tego my nie wiemy, lecz jako Polacy, o tym wnioskujemy. I legendy dzieci znają, więc postacie rozpoznają. To ….Syrenka ta Warszawska. O Warszawie przypomina. A to …Smok jest Wawelski Reprezentuje Kraków i zamek królewski. A przed nim się każdemu Tarnowianinowi chyli głowa, bo to jest ….herb Tarnowa. (… nauczyciel robi przerwę w recytacji i czeka, aż dzieci samodzielnie rozpoznają cień), * przyporządkowanie cienia do ilustracji właściwej, * czytanie globalne wyrazów: mapa, godło, flaga, Syrenka, smok, herb. 2. Zabawa do piosenki „Symbole narodowe” – płyta CD - Adam Wacławski - (cyfra 1 w kolorze białym – tańczą dzieci, które mają białe wstążki z białym prostokątem, cyfra 2 – tańczą dzieci, które mają czerwone wstążki z czerwonym prostokątem, cyfra 3 w kolorze biało – czerwonym – tańczą wszystkie dzieci). 3. Praca przy stolikach: malowanie siebie na materiałowych flagach. 4. Ewaluacja zajęcia: dzieci, którym zajęcie się podobało kładą sylwetkę Orła Białego na fladze Polski, te, którym się nie podobało wrzucają do wiklinowego koszyczka, motywacja podjętej przez dziecko decyzji. Literatura: Płyta CD - Rozśpiewane Brzdące - A. Wacławski. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |