Katalog Agnieszka Kuriata, 2018-11-29 Puchaczów Ekonomia, Plany pracy programPROGRAM WARSZTATÓW EKONOMICZNYCH „ ABC MŁODEGO EKONOMISTY” DLA UCZNIÓW KLAS PIĄTYCH SZKOŁY PODSTAWOWEJ Opracowała : AGNIESZKA KURIATA Spis treści: I. Wstęp. II. Cele programu. III. Treści nauczania. IV. Metody i formy pracy. V. Ewaluacja. I. Wstęp. Współcześnie ekonomię definiuje się jako naukę o racjonalnym wykorzystaniu ograniczonych zasobów i konieczności dokonywania wyborów. Z ekonomią spotykamy się na codzień, kiedy podejmujemy dotyczące zarówno zwykłych czynności, jak i spraw trochę poważniejszych. Ekonomia – czy tego chcemy, czy nie – jest częścią naszego życia. Dzieje się tak, gdy zastanawiamy się np.: - czy kupić lody, czy coca-colę? - czy wybrać spodnie markowe, ale droższe i lepszej jakości – czy też tańsze, ale mniej trwałe? - czy wydać wszystkie pieniądze na rozrywki, czy zaoszczędzić na wakacje? - czy pracować w Polsce, czy w przyszłości poszukać pracy za granicą? - czy kiedyś założyć własną firmę, czy być pracownikiem najemnym? Nawet, jeśli sobie tego nie uświadamiamy, ciągle - w domu, szkole, pracy, sklepie – podejmujemy decyzje o charakterze ekonomicznym. Ekonomia jest więc nauką bliską nam wszystkim. Uczniowie szkół podstawowych na co dzień spotykają się ze zjawiskami ekonomicznymi i częściowo biorą udział w życiu gospodarczym. Codziennie widzą, jak rodzice wychodzą do pracy, żeby zarabiać pieniądze, robią zakupy, w domu rozmawiają o rachunkach. Z myślą o uczniach klas piątych szkoły podstawowej, opracowałam program warsztatów ekonomicznych pt: „ ABC młodego ekonomisty”. Wykorzystałam wiedzę wyniesioną z ukończonych studiów ekonomicznych, z kierunku „Marketing i zarządzanie”. Zajęcia warsztatowe będę prowadzone z grupą piątoklasistów w pierwszym tygodniu ferii zimowych, przez dwie godziny dziennie w roku szkolnym ……………….. . II. Cele programu. Głównym celem programu jest rozbudzanie przedsiębiorczości i rozwijanie zainteresowań wiedzą ekonomiczną. Cele szczegółowe: 1. Przekazanie uczniom w atrakcyjny sposób podstawowej wiedzy z zakresu działania rynku, oszczędzania, planowania organizacji pracy, dokonywania wyborów, podejmowania trafnych decyzji. 2. Przekazanie uczniom wiadomości niezbędnych do świadomego udziału w planowaniu rodzinnego budżetu i zarządzania swoim kieszonkowym. 3. Zachęcanie uczniów do rozwijania umiejętności liczenia jako czynności niezbędnej w życiu codziennym. III. Treści nauczania. Temat Zakładane osiągnięcia uczniów 1. Historia w portfelu, czyli wizerunki wybitnych postaci z historii Polski. Uczeń poznaje definicję pieniądza, jego funkcje i rodzaje, Uczeń opisuje wygląd polskich banknotów, Uczeń identyfikuje postacie sławnych Polaków przedstawionych na banknotach obiegowych Konkurs na plakat banknotu obiegowego. 2. Mamo kup mi proszę …czyli o potrzebach i sposobach ich zaspakajania. „ Reklamacji nie uwzględnia się”, czyli o prawach i obowiązkach konsumenta. Uczeń definiuje pojęcia : potrzeby, potrzeby ekonomiczne, dobra, usługi, konsument, paragon, termin ważności, etykieta, Uczeń podaje przykłady potrzeb niższego rzędu i wyższego rzędu, Uczeń wymienia sposoby zaspokajania potrzeb, Uczeń wyjaśnia związki występujące pomiędzy ludzkimi potrzebami a rozwojem gospodarki, Uczeń wyjaśnia zasady składania reklamacji. 3. Nasz budżet, czyli jak gospodarować pieniędzmi? Uczeń posługuje się pojęciami: gospodarstwo domowe, budżet, dochody, wydatki, Uczeń sprawdza, czy budżet osobisty jest zrównoważony, Uczeń planuje własne dochody i wydatki Uczeń przygotowuje przykładowy budżet rodzinny, Uczeń wyjaśnia znaczenie pracy w życiu człowieka i dostrzega jej społeczny podział. 4. Jak działa bank? – wycieczka do banku. Uczeń zapoznał się zasadami działania bankomatu, Uczeń wię co to są odsetki, kredyt, oszczędzanie, Uczniowie zobaczyli salę obsługi klienta, kasę, dział kredytów, oszczędności, księgowość. 5. Jak planować, aby nie zbankrutować? – zakładamy sad. Uczeń praktycznie wykorzystuje umiejętności matematyczne przy rozwiązywani u zadań( planuje inwestycje, oblicza nakłady i koszty inwestycji, oblicza przewidywany zysk lub stratę z inwestycji, kalkuluje koszty zakupu i sprzedaży), Uczeń decyduje, jak wykorzystać zasoby, by przyniosły jak najwięcej korzyści, Uczeń definiuje zysk jako różnicę pomiędzy całkowitym kosztem a całkowitym przychodem. Uczeń bierze udział w konkursie wiedzy ekonomicznej – quiz podsumowujący wiedzę ekonomiczną. IV. Metody i formy pracy: W pracy z uczniami wykorzystałam metody aktywizujące uczniów splatające naukę z zabawą, aby w jak największym stopniu przyciągnąć uwagę ucznia i umożliwić im skupienie się na omawianych treściach. Metody stosowane przy realizacji niniejszego programu: praca w grupach, pogadanka, burza mózgów, układanki, zgadywanka, konkursy kwestionariusze ankiet. V. Ewaluacja. Formą ewaluacji będzie wywiad z uczniami biorącymi udział w zajęciach oraz wyniki przeprowadzonej ankiety. Ewaluacja opracowanego programu ma posłużyć w celu oceny jakości i stopnia realizacji programu. VI. Literatura: 1. „Moje dochody, wydatki, oszczędności – edukacja ekonomiczna w szkole podstawowej” opracowanie redakcyjne: T. Woynarowska, E.Gorazińska - Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa 2010. 2. „Wiedza o społeczeństwie”, E. Dobrzycka, K. Makara, Operon 2012 3. Zasoby własnej biblioteczki. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |