Katalog

Anna Woszczyńska, 2018-11-29
Szczecin

Inne języki obce, Artykuły

Lekcja dla klasy maturalnej

- n +

Lekcja dla klasy maturalnej

Egzamin maturalny jest jednym z najważniejszych, do których podchodzi młody człowiek na początku swojego dorosłego życia. Już na etapie składania deklaracji wyboru języka bierzemy pod uwagę kilka kluczowych elementów:





Po przeanalizowaniu powyższych elementów, zdeterminowani uczniowie podchodzą do lekcji zmotywowani i co często ważne skupieni i świadomi korzyści płynących z lekcji. Zamiast więc powielać wzorce lekcji – książka - zeszyt – repetytorium, nauczyciel ma możliwość przeprowadzenia lekcji, która zaangażuje całą klasę , a nie tylko poszczególne jednostki.
1. Zastosujmy teksty, które kryją w sobie liczne błędy, zarówno językowe jak i w samej treści i poddajmy je analizie wraz z klasą. Następnie ten sam tekst po wprowadzeniu poprawek napiszmy jeszcze raz , z całą klasą dokonajmy punktacji.
2. Trudne tematy takie jak polityka czy ekologia opracujmy w grupach poprzez wykonanie kart zawierających słówka, zwłaszcza iż tematy są często niewykorzystywane na co dzień i zapominane. Poprzez ekspozycję ucznia na słowa – uczniowie zapamiętują je i powielają. Można też odejść od typowych słuchowisk maturalnych i przeanalizować nagrania polityków, różnych instytucji – tekstów, które są realne, zawierają konkretną treść i problem.
3. Korzystajmy z danych nam możliwości i nawiążmy współpracę z inną szkołą np. w Polsce lub za granicą w celu utrwalania umiejętności pisania i obiektywnej oceny naszych prac. Uczniowie poprzez wymianę korespondencji muszą:
• dostosować swoje słownictwo i treść przekazywaną do wieku odbiorcy,
• przeanalizować treść i słownictwo, które otrzymują w liście zwrotnym, gdyż jest to całkowicie inny styl, odbiegający od ich własnego.
Prace pisemne nadal stanowią problem w trakcie egzaminów, więc ich częste praktykowanie działa z korzyścią dla ucznia.
4. Nie należy pomijać egzaminu ustnego z języka obcego. Częstym powodem problemów pojawiających się w trakcie egzaminu jest nie tylko brak znajomości słownictwa czy gramatyki a czynnik stresowy. Wykorzystajmy tą wiedzę i uwzględnijmy w całym procesie edukacyjnym. Zaproponujmy uczniom lekcję plenerową – np. wyjazd do Berlina, Pragi czy Londynu w trakcie której poddani zostaną na wpływ języka i będą zmuszeni do wykorzystywania swojej wiedzy w praktyce. Połączmy wycieczkę z nauką. Można wykorzystać dostępne nam jako nauczycielom środki i wyjść do restauracji, sklepu gdzie uczniowie mogliby komunikować się w języku obcym.
5. Pamiętajmy o tzw. rozmowach sterowanych, zainicjujmy pracę w parach lub grupach, w trakcie których uczniowie muszą wcielić się w postać i odegrać scenki. Jednak nie ułatwiajmy pracy i dajmy uczniom problem, który muszą rozwiązać np.

Jesteś na wycieczce za granicą ,w trakcie zwiedzania zabytków stałeś się świadkiem wypadku, jednak osoba która doznała uszczerbku nie mówi po angielsku. Wciel się w rolę tłumacza.

6. Opis ilustracji, wykorzystajmy zdjęcia które są dostępne w gazetach, Internecie czy podręcznikach jednak nie ograniczajmy się tylko do bogatych w różne elementy ilustracji. Różnicujmy je dzięki temu uczniowie zmuszeni będą do improwizacji oraz do dokładniejszej analizy i wykorzystania swoich umiejętności językowych.
Biorąc pod uwagę powagę egzaminu maturalnego jak i doświadczenie nauczyciela, możliwe jest przeprowadzenie lekcji nie bazującej stricte na podręczniku i kolejnych testach próbnych. Przygotowanie ucznia przy pomocy innowacyjnych metod lub po prostu zróżnicowanych ćwiczeń może wzbogacić poczucie własnej wartości ucznia i ich wiarę w swoje możliwości językowe. Dla nauczyciela lekcje innowacyjne to nie tylko możliwość rozwoju ale i uniknięcie schematu, który może wpłynąć negatywnie na motywację zarówno nauczyciela jak i ucznia.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.