Katalog

Anna Tekiela, 2018-11-16
Kraków

Przyroda, Scenariusze

Lekcja w klasie 4- Stany skupienia wody

- n +

SCENARIUSZ LEKCJI PRZYRODY W KLASIE 4

Temat: W jakich stanach skupieia woda występuje w przyrodzie? cd.

Cele lekcji:
-ogólne
-rozróżnianie trzech stanów skupienia wody
-poznanie zjawisk prowadzących do zmian stanu skupienia wody
-poznanie zjawiska obiegu wody w przyrodzie

-operacyjne
-uczeń zna związek zmiany stanu skupienia wody ze zmianami temperatury
-wyjaśnia pojęcia: stan skupienia, parowanie, skraplanie, wrzenie, topnienie, krzepniecie(zamarzanie)
-ogląda film ze zrozumieniem
-selekcjonuje i grupuje zdobyte wiadomości za pomocą zestawów obrazkowych

Metody i formy pracy
Pogadanka, praca w grupach, burza mózgów

Pomoce dydaktyczne
Magnesy, ilustracje z podpisami, karty do gry, film edukacyjny, schemat obiegu wody w przyrodzie, rzutnik

Przebieg lekcji
 Wprowadzenie

1.) Czynności porządkowe: powitanie, sprawdzenie obecności

2.) Nawiązanie do tematu poprzedniej lekcji
-jakie 3 stany skupienia wody poznaliśmy na poprzedniej lekcji?
-jak nazywa się proces zmiany stanu skupienia z ciekłego w gazowy/ gazowego w ciekły/ ciekłego w stały/ stałego w ciekły?

3.) Wprowadzenie do tematu zajęć
Nauczyciel oznajmia uczniom, że na lekcji będą kontynuowali naukę rozróżniania stanów skupienia wody oraz zjawisk prowadzących do ich zmiany. Zwraca uwagę, że na lekcji pojawi się nowe zagadnienie- obieg wody w przyrodzie.

 Realizacja

1.)Nauczyciel włącza uczniom film edukacyjny „Przygody Pytalskich S10E01” < fragment dotyczący pary wodnej>


2.) Rozmowa na temat obejrzanego filmu:
-O czym był film?
-Jakie stany skupienia zaobserwowaliście?
-Jakie procesy zmiany stanu skupienia zaobserwowaliście?
-Na czym polega obieg wody w przyrodzie?

3.) Prezentacja schematu obiegu wody w przyrodzie
Uczniowie z pomocą nauczyciela oraz wiadomości zdobytych po obejrzeniu filmu próbują uzupelnić na tablicy schemat obiegu wody w przyrodzie.

4.)Zadanie
Uczniowie otrzymują schemat obiegu wody w przyrodzie, wklejają go do zeszytu i wykonują polecenie:
"Uzupełnij schemat obiegu wody w przyrodzie (parowanie, spływ wody, skraplanie/opad, schładzanie/kondensacja)"

 Podsumowanie
1.) Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i w tym czasie przyczepia do tablicy za pomocą magnesów ilustracje. Następnie tłumaczy uczniom, że ich zadaniem będzie dopasowanie odpowiednich rysunków do podpisów, po czym rozdaje grupom kartoniki z kartami ( 12 ilustracji- 12 opisów)
Po zakończonej pracy nauczyciel sprawdza poprawność rozwiązania zadania i wspólnie z uczniami doczepia prawidłowe podpisy pod ilustracjami.




Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.