![]() |
![]() |
Katalog Alicja Postawka, 2018-11-16 Lyski Geografia, Artykuły Jak uczyć o energii jądrowej w szkole podstawowej- projekt innowacji pedagogicznejAdresaci innowacji: Uczniowie klasy VII i VIII w szkole podstawowej Motywacja wprowadzenia innowacji: Innowacja jest odpowiedzią na trudności uczniów w uczeniu się przedmiotów przyrodniczych i zainteresowaniem uczniów z problemami promieniowania jonizującego. Innowacja jest także wyjściem naprzeciw wymogom edukacyjnym w aktualnej podstawie programowej nauczania przedmiotów przyrodniczych klasy VII i VIII szkoły podstawowej. Na podstawie wieloletnich obserwacji oraz przeprowadzonych diagnoz, zauważono, że uczniowie są zainteresowani dodatkowymi zajęciami z tych przedmiotów, na których będzie się wykorzystywane eksperymenty, doświadczenia, zajęcia terenowe i będą uczestniczyć w wycieczkach oraz festiwalach nauki. OPIS INNOWACJI I Wstęp Innowacja przyrodnicza będzie realizowana w klasie VII i VIII w szkole podstawowej. Zajęcia innowacyjne będą prowadzone przez nauczycieli chemii, biologii i geografii. Oparte będą głównie na aktywnych metodach nauczania. Będą one realizowane na dodatkowej godzinie kółka przyrodniczego(chemia, biologia i geografia). Ilość godzin przeznaczonych na realizację podstawy programowej z tych przedmiotów nie pozwala na przeprowadzenie większej ilości zajęć terenowych, ćwiczeń praktycznych oraz doświadczeń. Zajęcia będą prowadzone w formie metod aktywizujących i eksperymentu. Zajęcia będą prowadzone przez obu nauczycieli, chemii i geografii, mając na celu zainteresowanie uczniów przedmiotami przyrodniczymi oraz przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkole ponadpodstawowej. Planuje się także współpracę z instytucjami i ośrodkami edukacyjnymi oraz naukowymi. Będą to Uniwersytet Warszawski i Ministerstwo Energii poprzez opiekę merytoryczną i wykorzystanie materiałów przygotowanych przez te ośrodki naukowe, Uniwersytet Opolski, gdzie uczniowie będą mieć okazję uczestniczenia w zajęciach organizowanych przez Wydział Chemii oraz Narodowe Centrum Badań Jądrowych w Świerku, gdzie uczniowie poznają pracę reaktora jądrowego. II ZAŁOŻENIA PROGRAMU Innowacja opracowana jest w oparciu o „Program nauczania biologii w szkole podstawowej”, „Program nauczania chemii w szkole podstawowej” oraz „Program nauczania geografii w szkole podstawowe”. Dobór treści innowacji jest zgodny z podstawą programową. III CELE INNOWACJI 1.Rozbudzanie pasji do nauk przyrodniczych 2.Inspirowanie uczniów do odkrywania świata w niekonwencjonalny sposób 3.Zainspirowanie uczniów do kreatywnego myślenia, twórczego rozwiązywania problemów oraz samodzielnej pracy 4.Umożliwienie uczniom praktycznego podejścia do nauki 5.Stwarzanie sytuacji, w których uczeń może osiągnąć sukces (wiara we własne możliwości) lub akceptować ewentualne niepowodzenia 6.Inspirowanie do samodzielnego formułowania i uzasadniania opinii i sądów na podstawie posiadanych informacji IV CELE SZCZEGÓŁOWE 1.Gromadzenie wiedzy pozwalającej na zrozumienie procesów zachodzących w przyrodzie, dotyczących zarówno jej elementów żywych, jak i nieożywionych . 2.Znajomość metodyki badań stosowanych w dochodzeniu do wiedzy. 3.Rozumowanie i zastosowanie nabytej wiedzy do rozwiązywania problemów. 4.Pozyskiwanie, przetwarzanie i tworzenie informacji. 5.Zdobycie umiejętności pozwalających poprawnie dokumentować wyniki doświadczenia. 6.Kształcenie umiejętności dyskusji. 7.Kształtowanie rozumienia podejmowanych decyzji. 8.Wyrabianie nawyku systematyczności i dbałości o porządek na stanowisku pracy. Dbałość o powierzone pomoce dydaktyczne. 9.Kształcenie umiejętności korzystania z mapy. 10.Kształtowanie umiejętności pracy w zespole i odpowiedzialności za rezultaty tej pracy. Rozwiązywanie konfliktów 11.Wdrażanie do samodzielnej pracy opartej na gromadzeniu i wykorzystywaniu wiadomości. 12.Kształtowanie poprawnego języka naukowego. 13.Zdobycie umiejętności argumentacji oraz umiejętności twórczego i krytycznego myślenia. 14.Znajomość różnorodności biologicznej oraz podstawowych zjawisk i procesów biologicznych. V METODY OSIĄGANIA CELÓW 1. Główny nacisk położony będzie na metody aktywne i metody laboratoryjne 2. Praca z różnymi tekstami źródłowymi 3. Gry edukacyjne 4. Zajęcia terenowe i wyjazdy naukowe VI OGÓLNY ZAKRES TREŚCI PROGRAMU 1. Czy palacze tytoniu powinni korzystać z bezpłatnej służby zdrowia? - Osobiste i społeczne skutki palenia papierosów oraz wpływ związków chemicznych i promieniowania jonizującego za rozwój nowotworów(biologia) 2. Grupy radiotoksyczności izotopów (korelacja fizyka, chemia i biologia) 3. 40 K – naturalny izotop potasu obecny w życiu codziennym – zajęcia potwierdzające obecność promieniowania jonizującego w solach dietetycznych (niskosodowych) z wykorzystaniem aparatu Smart Geigera 4. Zbuduj elektroskop- samodzielne wykonanie elektroskopu 5. Atomowe Bingo 75 – planszowa gra(chemia) 6. Zróbmy sztorm na układzie okresowym – planszowa gra losowo – strategiczna(chemia) 7. Gdzie są elektrownie(puzzle) – ukazanie uczniom poziomu rozwoju i bezpieczeństwa energetyki jądrowej(geografia i edukacja do bezpieczeństwa) 8. Powtórzenie wiadomości zdobytych w czasie zajęć przyrodniczych na podstawie gier komputerowych Quizzez i Kahoot 9. Wyjazd na Opolski Festiwal Nauki oraz do Centrum Badań Jądrowych Pozostałe godziny przewidziane na czas innowacji do dyspozycji nauczyciela VII EWALUACJA W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi: - ankietę - rozmowy indywidualne i grupowe z uczniami, - rozmowy z rodzicami. Szczegółowa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy. Podjęta zostanie także decyzja o ewentualnej kontynuacji innowacji w tej grupie. Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. VIII. Spodziewane efekty Wpływ na uczniów: rozwój zainteresowań uczniów przedmiotami przyrodniczymi, podniesienie wyników nauczania uczniów w przedmiotach przyrodniczych Wpływ na pracę szkoły: •Podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez umożliwienie uczniom w rozwijaniu zainteresowań przedmiotami przyrodniczymi •Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów •Promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |