Katalog

Jadwiga Gębska, 2018-10-09
Sierosław

Geografia, Scenariusze

Scenariusz lekcji geografii "Produkcja energii elektrycznej na świecie".

- n +


 Zakres treści:
o Poznanie źródeł energii na świecie (nieodnawialne surowce energetyczne i alternatywne źródła)
o Zmiany w bilansie energetycznym świata
o Produkcja energii elektrycznej na świecie
o Typy elektrowni

 Cel ogólny
Poznanie cech różnych typów elektrowni. Zapoznanie z tematyką wytwarzania i zaopatrywania w energię elektryczną i rolą energetyki w gospodarce współczesnego świata.
 Cele szczegółowe:
Uczeń:
o wymienia źródła energii na świecie
o analizuje zmiany w bilansie energetycznym świata
o przedstawia udział poszczególnych krajów w światowej produkcji energii elektrycznej
o wyróżnia typy elektrowni i podaje przykłady ich występowania na świecie
o charakteryzuje wady i zalety różnych typów elektrowni
o wskazuje korzyści z wykorzystania alternatywnych źródeł energii
o przedstawia pozytywne i negatywne skutki rozwoju energetyki atomowej
o potrafi znaleźć informacje na zadany temat z wykorzystaniem różnych źródeł
o potrafi analizować i interpretować wykresy i diagramy

 Formy pracy:
Grupowa i zbiorowa
 Środki dydaktyczne:
Podręcznik, telefon komórkowy z Internetem, karty pracy
 Przebieg lekcji:
Faza wprowadzająca:
1. Czynności organizacyjno- porządkowe.
2. Wprowadzenie do tematu i przedstawienie celów lekcji
o Przypomnienie podziału surowców energetycznych na odnawialne i nieodnawialne
3. Nauczyciel dzieli klasę na 4- 5 osobowe grupy. Każda grupa otrzymuje kartę pracy z zestawem zadań do opracowania.
Faza realizacyjna:
1.Uczniowie korzystając z podręcznika , atlasów geograficznych i telefonów z dostępem do Internetu opracowują pytania/polecenia zamieszczone w karcie pracy w czasie określonym przez nauczyciela.
2.Uczniowie przedstawiają odpowiedzi na pierwsze pytania zamieszczone w kartach pracy na forum klasy wraz z materiałem graficznym.
3.Przedstawiciele poszczególnych zespołów prezentują wady i zalety typów elektrowni ( odpowiedź na zadania 2 z karty pracy), a zadaniem innych grup jest rozpoznanie o jakim typie elektrowni jest mowa.
4.Wybrany uczeń z każdej grupy przedstawia i wskazuje na mapie rozmieszczenie/ lokalizację elektrowni / odpowiedź na pytanie 3 z karty pracy/
5.Nauczyciel weryfikuje i uzupełnia wypowiedzi uczniów.
Faza podsumowująca:
1.Uczniowie wspólnie z nauczycielem uzasadniają konieczność pozyskiwania nowych źródeł energii
2.Podsumowaniu tematu i sprawdzeniu stopnia opanowania nowych treści może służyć gra stworzona przez nauczyciela w aplikacji Kahoot.
3.Nauczyciel ocenia pracę uczniów na zajęciach
Zadanie domowe dla chętnych. / do wyboru/
1.Wymień następstwa społeczno- gospodarcze oraz środowiskowe budowy zapory Trzech Przełomów i elektrowni.
2.czy w Polsce powinno się budować elektrownię atomową -podaj argumenty za lub przeciw budowie elektrowni.
Karty pracy
Zestaw A
Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia:
1.Przedstaw produkcję energii elektrycznej w latach 1960 - 2015. Wyjaśnij z czego one wynikały.
2.Podaj wady i zalety elektrowni cieplnych bazujących na węglu, ropie naftowej i gazie ziemnym.
3.Lokalizacja największych elektrowni cieplnych na świecie.
Zestaw B
Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia:
1.Wymień głównych producentów energii elektrycznej na świecie. Uzasadnij, z czego to wynika.
2. Podaj wady i zalety elektrowni jądrowych.
3. Lokalizacja największych elektrowni jądrowych świata.
Zestaw C
Na podstawie podręcznika, atlasu wykonaj poniższe polecenia:
1.Wymień głównych producentów energii elektrycznej na świecie na jednego mieszkańca. Uzasadnij, z czego to wynika.
2. Podaj wady i zalety elektrowni wodnych.
3. Największe elektrownie wodne świata.
Zestaw D
Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia:
1.Przedstaw strukturę produkcji energii elektrycznej na świecie według typów elektrowni. Wyjaśnij przyczyny takiej struktury.
2. Podaj wady i zalety elektrowni wiatrowych.
3. Lokalizacja największych elektrowni wiatrowych ( nazwy państw)
Zestaw E
Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia:

1.Produkcja energii elektrycznej według rodzajów elektrowni w wybranych krajach. Jakie czynniki wpłynęły na strukturę produkcji energii w podanych krajach?
1.Podaj wady i zalety elektrowni słonecznych.
2.Lokalizacja największych elektrowni słonecznych na świecie
Zestaw F
Na podstawie podręcznika, atlasu oraz informacji w Internecie wykonaj poniższe polecenia:
1.Produkcja energii elektrycznej według rodzajów elektrowni w wybranych krajach. Jakie czynniki wpłynęły na strukturę produkcji energii w podanych krajach? /grupa E i F otrzymują inne zestawy państw/
2.Podaj wady i zalety elektrowni geotermalnych.
3.Lokalizacja największych elektrowni geotermalnych na świecie.


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.