AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Magdalena Mleczko, 2018-09-03
Chybie

Zajęcia zintegrowane, Konspekty

" Utrwalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego i syczącego w wyrazach i zdaniach."

- n +

KONSPEKTY ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH
Utrwalenie prawidłowej artykulacji głosek szeregu szumiącego i syczącego w wyrazach i zdaniach.

CELE:
- utrwalenie prawidłowej wymowy głosek szeregu szumiącego i syczącego w nagłosie, wygłosie, śródgłosie w wyrazach i zdaniach,
- usprawnianie narządów artykulacyjnych celem podwyższenia wyrazistości mówienia,
- usprawnianie prawidłowego oddechu,
- doskonalenie słuchu fonemowego,
- kształtowanie analizy i syntezy słuchowo-wzrokowej,
- zachęcanie do samodzielnej wypowiedzi
- usprawnianie koncentracji uwagi i pamięci
- wzbogacanie słownictwa

METODY:
- oglądowa
- pokaz ilustracji, pokaz czynności,
- praktycznego działania - ćwiczenia, gry i zabawy,
- słowna - ilustracje słowne czynności, rozmowa, układanie zdań


METODY LOGOPEDYCZNE:
- ćwiczenia relaksacyjno - oddechowe
- ćwiczenia usprawniające narządy mowy
- ćwiczenia artykulacyjne
- gry i zabawy logopedyczne

POMOCE:
instrumenty, kartki papieru, zestawy ilustracji, gry edukacyjne, plansze, „gra memo: „Zwierzaki-Cudaki", karty z zagadkami, plansze Smok-Obibok, kolorowe żetony, karty pracy, wiersze, obrazki, sznurek, magnez, lustro, płyta z piosenkami,

ZAJĘCIA NR 1

PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie
2. Ćwiczenie relaksacyjno - oddechowe
W pozycji leżącej:
- dzieci kładą się na dywanie, zmykają oczy ( w tle puszczona jest muzyka relaksacyjna). Nauczyciel czyta tekst, a dzieci wyobrażają sobie, że są ptakami lecącymi nad piękną i bajkowa krainą. Podziwiają z góry widoki.
- głęboki wdechy powietrza nosem, długie wydechy ustami
W pozycji stojącej:
- swobodne wdychanie i wydychanie powietrza z zaciśniętą na przemian jedną i drugą dziurką nosa (wdech - nos, wdech - usta)
- wdech z wyciąganiem rąk przed siebie, wydech z opuszczeniem rąk,
- wdech z podniesieniem rąk w górę, w bok, wydech ze skłonem w przód,
- wdech - ręce na biodrach, skłon w bok, wydech w pozycji wyprosto¬wanej,
- logopedyczny tort - zdmuchiwanie świeczek na torcie
3. Ćwiczenia słuchowe
- ćwiczenia słuchu fonemowego - słuchowe różnicowanie głosek sz, s. Nauczyciel wymawia wyrazy z głoską s i sz. Jeżeli dzieci usłyszą wy¬raz z głoską sz - dzwonią dzwoneczkami, jeżeli z głoską s - siedzą ci¬cho:
szafa, sanki, szkoła, sowa, szyba, szelki, szalik, samochód, sklep, sznu¬rek, szpital, suwak, samolot
- Nauczyciel recytuje wiersz, jeżeli dzieci usłyszą sz, szeleszczą kartka¬mi papieru:
Jedna szczypawka drugiej szczypawce opowiadały bajki na trawce. Obok usiadły dwa małe świerszcze mówiły ładnie, prosiły jeszcze.
4. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
Ćwiczenia języka
- przesuwanie języka od kącika do kącika
- unoszenie czubka języka do wałka dziąsłowego,
- kląskanie językiem
- oblizywanie wewnętrznej strony zębów ruchem okrężnym
- liczenie zębów (dotykanie i cofanie języka)
- lizanie podniebienia przy otwartych ustach
- wypychanie policzków językiem
Ćwiczenie warg
- zaokrąglanie warg w kształcie ryjka
- zaciskanie jednocześnie pięści i wargi
- trzymanie mocno kartkę papieru między wargami i staranie się ją wyciągnąć
Ćwiczenia żuchwy
- wąchanie kwiatów - duży wdech nosem i wydech ustami z jednoczesnym wymawianiem głoski aa (jako zachwyt), oo (zdziwienie),
- chwytanie górnej wargi dolnymi zębami
5. Ćwiczenia artykulacyjne
- powtarzanie sylab w nagłosie, śródgłosie, wygłosie
* sza -asz, sze -esz, szo -osz, szu - usz, szy -ysz
* asza, oszo, esze, uszu, yszy
- nazywanie obrazków
szalik, szkatułka, maszyna do szycia, wieszak, mysz, kosz, bambosze
- powtarzanie zdań z głoską sz i s (rytmizowanie zdań wraz z jednoczes¬nym klaskaniem):
Sławek kupił sobie szalik. Wszędzie leżą kasztany. Słoik stoi na szafie. Justyna nosi szerokie spodnie.
- Porządkowanie obrazków do znaczków z literami „sz" i „s". Rozdziel¬cie obrazki, które mają w nazwie głoskę „sz" i „s" w dwóch rzędach, nazwijcie je, wpiszcie do zeszytu i odczytajcie. Za prawidłową odpo¬wiedź punkt. (Dla każdego ucznia inny zestaw obrazków) np. musztarda
gruszka truskawki fasola arbuz
pietruszka mięsa sałata
groszek ser ananas

- Grupowanie obrazków z głoską „sz” na początku, w środku i na końcu wyrazu – ćwiczenia słuchowe.

- Rebusy: Polecenie: „Rozwiążcie rebusy. Odpowiadając, kontrolujcie wymowę głoski „sz”.

* myszka → m = sz
* rybka → r = sz
* kot → t = sz + ul = a
* szczotka → cz = ar

6. Ćwiczenia poprawiające koncentrację uwagi.

„Słoń” – położenie lewego ucha na lewym ramieniu, a potem wyprostowanie ręki jak trąby słonia. Przy rozluźnionych, lekko ugiętych kolanach należy rysować przed sobą wzór leniwych ósemek, śledząc przy tym oczami ruch końców palców wyprostowanej ręki („w trąbę”). Ćwiczenie należy powtórzyć lewą ręką.

- Zagadki. Polecenie: „Rozwiążcie zagadki. Prawidłowe odpowiedzi zawierają głoskę „sz”. Zwróćcie uwagę na jej wymowę.
* Czy jestem gładki, czy w paski lub w kratki, nie brudź mi rogów, nie brudź okładki. (zeszyt)
* Jaka to dziewczynka ma roboty wiele, a na pięknym balu gubi pantofelek? (Kopciuszek)
* Łatwą zagadkę powiem: dom, gdzie uczą się uczniowie. (szkoła)
* Mała, szara nocą zbiera okruszki, jest świetnym rymem do wyrazu szyszka. Już wiesz na pewno, to.... .(myszka)
* Po przyjściu do mieszkania, wieszamy na nim swoje ubrania. (wieszak)

7. Zakończenie zajęć. Pochwała uczniów za aktywność ( znaczek jako nagroda). Zachęcanie do wykonania ćwiczeń w domu.







ZAJĘCIA NR 2

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie

2. Ćwiczenia relaksacyjno oddechowe

W pozycji leżącej
- przy relaksacyjnej muzyce dzieci zamykają oczy i wyobrażają sobie łąkę, śpiew ptaków, kwiaty itp.
- kładziemy na przeponie książkę, swobodnie obserwując ruchy
W pozycji stojącej
- wąchanie kwiatów na łace
- zdmuchiwanie dmuchańców
- wypuszczanie powietrza powoli na głosce s
- przedłużenie głoski "m" udając mruczenie kota - zwrócenie uwagi na wibracje skrzydełek nosa oraz delikatne, bez wysiłku wybrzmiewanie ze zmienną intonacją

3. Ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne
- "walka na miny" - przed lustrem
- oblizywanie warg posmarowanych masłem orzechowym
- próby dotykania językiem nosa
- nabieranie powietrze, zaciskanie warg i cofanie kącików ust
-Naśladowanie pociągu (na wydechu) - czu, czu, czu
- "zły pies" - dzieci szczerza zamknięte zęby obnażając je tak, aby dziąsła były widoczne

4. Ćwiczenia słuchowe
Nauczyciel recytuje fragment wiersza. Jeżeli dzieci słyszą głoskę "cz" uderzają w bębenek.



Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek,
A na tym stoliczku pleciony koszyczek,

W koszyczku jabłuszko, w jabłuszku robaczek,
A na tym robaczku zielony kubraczek.

Powiada robaczek: "I dziadek, i babka,
I ojciec, i matka jadali wciąż jabłka,

A ja już nie mogę! Już dosyć! Już basta!
Mam chęć na befsztyczek!" I poszedł do miasta.

Szedł tydzień, a jednak nie zmienił zamiaru,
Gdy znalazł się w mieście, poleciał do baru.

Są w barach - wiadomo - zwyczaje utarte:
Podchodzi doń kelner, podaje mu kartę,

A w karcie - okropność! - przyznacie to sami:
Jest zupa jabłkowa i knedle z jabłkami,

Duszone są jabłka, pieczone są jabłka
I z jabłek szarlotka, i komput [placek], i babka!

No, widzisz, robaczku! I gdzie twój befsztyczek?
Entliczek-pentliczek, czerwony stoliczek.
Jan Brzechwa
- powtarzanie sylab w nagłosie, śródgłosie, wygłosie
* cza -acz, cze -ecz, czo -ocz, czu - ucz, czy -ycz
* acza, oczo, ecze, uczu, yczy
- Powtarzanie zdań z głoską „cz"

Na poczcie sprzedają znaczki.
W doniczce są czerwone kwiaty.
Na półeczce leży klucz.


5. Przedstawienie i odgadywanie przedmiotów lub czynności zaczynających się na "c" lub "cz"
- nauczyciel układa obrazki i prosi, aby dzieci wskazały, gdzie ukryła się głoska „cz", a gdzie „c"
* wskażcie obrazki, w nazwie których słyszycie „cz", nazwijcie je i po¬liczcie
* wskażcie obrazki, w nazwie których słyszycie głoskę „c", nazwijcie je i policzcie (dla każdego dziecka inny zestaw) np. klucz, kaczka, taczka, tęcza, beczka, pajac, taca, owoce, cyrk, cylinder
6. Gra planszowa - dopasowywanie nazw do obrazków i ich prawidłowe odczytywanie. Do zabawy potrzebna jest kostka do gry, pionki, gra planszowa, na której polach są ilustracje przedstawiające przedmioty, warzywa zawierające literki „c" i „cz" oraz pola ze znakiem zapyta¬nia (zagadki), karteczki z napisanymi wyrazami. Rzucamy kostką i poruszamy się pionkiem. Gdy stajemy na polu, mó¬wimy co na nim się znajduje, jaką ten wyraz zawiera głoskę („c", „cz") oraz dopasowujemy do ilustracji kartonik z nazwą, gdy stajemy na polu ze znakiem zapytania musimy rozwiązać zagadkę i także dopasować kartonik z nazwą.
7. „Łowienie obrazków"
Na podłodze układamy kolorowy sznurek, kształtując za jego pomocą brzeg „jeziora", do którego wkładamy obrazki z przypiętymi metalowy¬mi spinaczami. Uczniowie „wyławiają" za pomocą magnesu te obrazki, które potrafią nazwać, odczytać. Zapisują je w zeszycie i układają z ni¬mi zdania.
8, Zakończenie
- Słuchanie muzyki relaksacyjnej. Uczniowie wybieraj ą po jednym wyra¬zie zawierającymi głoskę „c", „cz", który będzie „bohaterem głównym" historyjki opowiedzianej przez każdego z nich.
- Podziękowanie uczniom za aktywność w czasie zajęć i wręczenie drob¬nych nagród. Zadanie pracy domowej i wyjaśnienie sposobu wykona¬nia.


ZAJĘCIA NR 3
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie
2. Ćwiczenia relaksacyjno - oddechowe
W pozycji siedzącej
- "przenosimy się" do ulubionego miejsca gdzie czujemy się bezpieczni. Nauczyciel zwraca uwagę na regulowanie oddechu. Dzieci wsłuchują się w muzykę relaksacyjną.
- puszczanie baniek mydlanych przez słomkę
- ćwiczenia przepony - naśladowanie śmiechu różnych ludzi
* kobiety: ha, ha, ha
* mężczyzny: ho, ho, ho
* chłopca: ha, ha, ha (hałaśliwie)
* dziewczynki: hi, hi, hi (piskliwie)
- odtajanie zamarzniętej szyby - długie chuchanie
3. Ćwiczenie narządów artykulacyjnych
- gwałtowne wysuwanie i wsuwanie języka w głąb jamy ustnej
- "kląskanie" językiem o podniebienie twarde
- dotykanie czubkiem języka na zmianę dolnych i górnych zębów przy silnie opuszczonej żuchwie
- "malarz" - dzieci naśladują malarza, który pędzlem - językiem maluje różne kształty: esyfloresy, kropki, kreski, kółka
- szybkie zmienianie układu ust "uśmiech" - "ryjek"
- zakładanie wargi dolnej na górną i odwrotnie
- dzieci naśladują postacie występujące w wierszu, przeciągają się głośno, szeroko i swobodnie ziewają, wypowiadają na długim wydechu "a"

ZIEWANIE
Lew zwyczaje swoje miewa,
Gdy się budzi głośno ziewa aaaa.
Gdy jest senna też pantera,
A i niedźwiedź szarobury,
Ziewa ostrząc swe pazury aaaa.
Kotek mruczek tuż przed spaniem,
Też zajmuje się ziewaniem aaaa.
Hipopotam paszczę szerzy,
Ziewa tak jak się należy aaaa.
W którą tylko stronę spojrzysz,
Ziewających wszędzie dojrzysz aaaa.
Dzieci wiedzą, to ziewanie
Zawsze nam zwiastuja spanie.
Same dzieci też ziewają,
Gdy na spanie chętkę mają.

- naśladowanie:
kaczka człapie- człap, człap, człap
rączka klapie- klap, klap, klap
pszczoła bzyczy- bzz, bzz, bzz
a wąż syczy- sss, sss, sss.

4. Zagadka - zgadnij jaka to głoska (utrwalenie głosek „rz", „z". Przeczy¬tanie wyrazów po zapisaniu w zeszycie. Jest na początku słowa żaglówka? ż Na początku słowa zegar? z Jest w środku słowa jeże? ż Jest w środku słowa wozy? Na początku słowa żołędzie? ż Jest na początku słowa zamek? z Zagadka - co to za nazwa?
Powiem końcówkę słowa, a wy zgadnijcie co to za nazwa? (Dla każde¬go dziecka po 4 zagadki) np.... aglówka, ...ołędzie, ...egar, ...amek
5. Gra -Memo: „Zwierzaki-Cudaki" (utrwalenie głosek szeregu szumią¬cego i syczącego, ćwiczenie pamięci i spostrzegawczości). Kartoniki rozkładamy na stole, obrazkami do dołu. Gracze kolejno od¬wracają po dwa obrazki i kompletują pary. Kto zbierze najwięcej wy¬grywa.
6. Zagadki - „Smoka-Obiboka" (utrwalenie głosek szeregu szumiącego i syczącego, nazywanie kolorów).
7. Zakończenie. Podziękowanie uczniom za aktywność w czasie zajęć i wręczenie drob¬nych upominków. Wyjaśnienie wykonania pracy domowej.

ZAJĘCIA NR 4
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie
2. Ćwiczenia relaksacyjno - oddechowe
- Marsz na palcach ( cicho , cicho)
- Zabawa w słuchanie odgłosów sali .Dzieci siedzą z zamkniętymi oczami i nasłuchują jakie
pojawiają się dźwięki w sali i za oknem.
- Śpiewanie piosenki wyciszającej tak aby dopasować się do siły dźwięku odtwarzanej melodii
- wyrabianie oddechu dla mowy, wydłużanie fazy wydechowej, ćwi¬czenia emisyjne, ćwiczenia ekonomicznego zużywania powietrza i umiejętności synchronizowa¬nia pauz oddechowych z treścią wypowiedzi.
- wdech przez nos, wydech ustami
- zabawa "mecz" - wydychanym strumieniem powietrza kierujemy piłeczki do bramki z klocków
- koraliki - przenoszenie koralików za pomocą słomki z jednego pojemnika do drugiego
3. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- Wykonywanie ćwiczeń podczas słuchania opowiadania ,, Poranek misia”
Dzisiaj wasze języczki będą misiem , a wasza buzia jego domkiem.
Miś obudził się wcześnie rano - przeciągnął się i trochę poziewał. Zrobił poranną gimnastykę - kilka podskoków (unoszenie języka na górny wałek dziąsłowy przy szeroko otwartych ustach), troszkę pobiegał (wypychanie językiem policzków). Na śniadanie zjadł słodki miód (oblizywanie warg). Potem umył ząbki (oblizywanie językiem górnych zębów po wewnętrznej stronie przy zamkniętych, a następnie otwartych ustach).Wyjrzał przez okno (wysuwanie szerokiego języka na zewnątrz jamy ustnej). Zobaczył dzieci, przesłał im całuski (cmokanie ustami - naśladowanie posyłania całusków). Dzieci zaprosiły go na spacer do lasu.
- wypowiadanie sylaby apa z przedłużeniem momentu zwarcia warg,
- wypowiadanie sylab ap, op, ep, yp, up z przedłużeniem zwarcia warg,
- „Krokodyl” – „kłapanie paszczą” - ruchy szczęk przy szeroko otwartej buzi
z uwidocznionymi zębami
- „Żarłok” – naśladowanie człowieka, który chciał zjeść wszystko, co spotkał (ćwiczenie podobne, jak przy zabawie w krokodyla, ale w tym przypadku ruchy szczęk nie uwidaczniają zębów – jak przy bezgłośnym „am”)
- „Szuflada” – mocne wysuwanie szczęki do przodu i cofanie do pozycji wyjściowej (nie stosować przy przodozgryzie)
- „Śpiewak” – podczas słuchania utworu wokalnego, dziecko naśladuje śpiewaka szeroko otwierając buzię (język leży nieruchomo na dnie jamy ustnej). Gdy rodzic nagle przerwie utwór, dziecko szybko zamyka buzię
- powtarzanie sylab w nagłosie, śródgłosie, wygłosie
* dża -adż, dże -edż, dżo -odż, dżu - udż, dży -ydż
* adża, odżo, edże, udzu, ydży


4. Ćwiczenia słuchowe
- szukanie głosek
Nauczyciel wymawia wyrazy z głoskami "dż" i "dz". Jeżeli dzieci usłyszą głoskę "dż" tupią nogą, a jeśli "dz" uderzają w tamburyno.
5. Gdzie to pasuje? Uzupełnianki obrazkowe.
Ułóżcie osobno rzeczy, które pasują do łazienki. Nazwijcie je. nożyczki, szampon, grzebień, szczotka, ręczniki, szczoteczka, grzyby, żołędzie, jarzębina, jeż, zamek, zbroja, zegar Które rzeczy nie pasują? Nazwijcie je.
6. Rozsypanka obrazkowa - łączenie obrazków w pary. Utrwalenie głosek dz, dż, dź.
Łączenie obrazków w pary.
Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-słuchowej.
Spróbujcie połączyć te obrazki w pary.
dzik - żołędzie, parasol - deszcz, dziewczynka - łabędzie,
dżem - owoce
Ułóżcie zdania na podstawie tych par obrazków.
7. Przeczytajcie głośno zagadki i odgadnijcie co to jest, pokażcie obrazki
i nazwijcie je. Utrwalenie głosek szeregu szumiącego, ciszącego, sy¬czącego.
Ma on nóżkę, nie ma buta, ma kapelusz, nie ma głowy.
Czasem gorzki i trujący, czasem smaczny jest i zdrowy.
Ma długi ogonek, oczy jak paciorki, gdy zobaczy kota, ucieka do nor¬ki.
Gdy ulewa, gdy pada, to go tata rozkłada.
Nie je, nie pije, chodzi i bije.
Przysiadły na topoli, stare gniazdo poznały, dzieciom na powitanie o
wiośnie klekotały.
Mały czy duży dzyń, dzyń, dzyń ci powtórzy.
Wybierzcie zagadki (na pociętych paskach papieru) i przeczytajcie.
Wybierzcie obrazki i sami ułóżcie zagadki.
8. Gra w "Domino obrazkowe" - obrazki z głoskami"dż", "dz"
9. Piosenka ruchowo – naśladowcza ,, Misie”

Jadą, jadą misie
Trala, lala, la.
Śmieja im się pysie
Haha, haha,, ha

Przyjechały do lasu,
Narobiły hałasu.
Przyjechały do boru,
Narobiły rumoru.

Jadą, jadą misie
Trala, lala, la.
Śmieją im się pysie
Haha, haha, ha

A misiowa jak może
Prędko szuka w komorze,
Plaster miodu wynosi
Pięknie gości swych prosi

Jedzą, jedzą misie,
Trala, lala, la
Śmieją im się pysie
Haha, haha, ha

Zjadły wszystkich plastrów sześć
I wołają: dajcie jeść!
Zjadły wszystkich plastrów sześć
I wołają: dajcie jeść!
10. Zakończenie. Podziękowanie za aktywny udział w zajęciach. Zachęcania do ćwiczeń w domu.

ZAJĘCIA NR 5
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Powitanie
2. Ćwiczenia relaksacyjno - oddechowe
- Dzieci leżą na podłodze. Przed twarzą na wyciągniętej dłoni trzymają chusteczkę, piórko i dmuchają, starając się, aby przedmiot nie spadł im na twarz. Można wykorzystać do tego ćwiczenia relaksacyjny podkład muzyczny
- czytanie wierszyka "Obłoczki"- dzieci po wysłuchaniu utworu dmuchają na obłoczki, naśladują delikatny wietrzyk, silny wiatr, zimny wicher (dmuchamy cicho, delikatnie albo głośno, mocno),
- oglądanie ilustracji przedstawiającej zimowy las, wykonywanie zaspy z kawałeczków białej serwetki,dmuchanie przez słomkę na skrawki papieru tak aby opadły na rysunek.

3. Ćwiczenia narządów artykulacyjnych
- półuśmiech-odciąganie na przemian kącików warg
- „Świnka” – ułożenie warg w ryjek świnki (można połączyć z ćwiczeniami dźwiękonaśladowczymi: „kwi, kwi”, chrumkaniem i chodzeniem na czworakach)
- „Rybka” – dziecko powolnie otwiera i zamyka wargi tworząc kształt koła; jakby bezgłośnie mówiły „po”
- „Baloniki” – dziecko nabiera dużo powietrza i zatrzymuje je w wydętych policzkach. Na hasło „pękł” przekłuwa palcem balonik – słychać odgłos pękania
- „Chory miś” – można opowiedzieć dziecku bajkę o chorym misiu, który kaszle, kicha (przy wysuniętym na brodę języku), a po zażyciu leków zasypia i chrapie (na wdechu i wydechu)
- Rytmiczne powtarzanie tekstu na tle pulsu ( np.klaskanie w ręce) - nauka tekstu na
zasadzie echa:
Tyle dni już czekam na to
żeby znowu przyszło lato
żeby latać jak ptak,
żeby poczuć wiśni smak
Nie wiem co bym dała za to
Żeby znowu przyszło lato

- Rytmiczne powtarzanie tekstu ze zmienną intonacją , tempem , lub siłą głosu:.

- zabawa ruchowa. Dzieci ustawiają się w kole, formują "sanki" mówią lub śpiewają piosenkę i biegną po okręgu koła. Na zakończenie każdej zwrotki zatrzymują się, odwracają do siebie twarzami i klaszczą w ręce partnera.
4. Ćwiczenia emisyjno - głosowe
- wyrabianie właściwej tonacji, ćwiczenia umiejętności mo¬dulowania siły głosu i prawidłowego brzmienia głosek w sylabach, wyrazach, zdaniach, naśla¬dowanie głosów.
- próby wymowy poszczególnych bądź niektórych samogłosek na różnej tonacji,
- ćwiczenia na wyrazach dźwiękonaśladowczych ( muuu..., chał chał..., pi pi..., itp.),
- stajemy swobodnie w niewielkim rozkroku, ręce luźno zwisają wzdłuż ciała, głowa lekko po¬chylona do przodu. Unosząc powoli głowę, bierzemy głęboki wdech a wypuszczamy gwałtownie parskając jak koń (powtarzamy kilka razy),
- wyobraźcie sobie, że jesteśmy w lesie i chcemy przywołać koleżankę i kolegę, których nie wi¬dzimy
* przeciągamy samogłoskę w pierwszej sylabie: Baaa...siu!, Maaaaa...ćku!
* przeciągamy samogłoskę w drugiej sylabie: Elkaaaaa...!, Tomkuuuuu...
5. Ćwiczenia utrwalające prawidłową wymowę głosek:

- utrwalanie głosek w sylabach: rozmowa między dwiema papużkami- prowadzący wypowiada sylaby z ćwiczonymi głoskami, jednocześnie podając dziecku zabawkę, dziecko odpowiada taką samą sylabą i oddaje zabawkę:
sza-sza, sze-sze, szo-szo, szu-szu, szy-szy
ża-ża, że-że, żo-żo, żu-żu, ży-ży
cza-cza, cze-cze, czo-czo, czu-czu, czy-czy
dża-dża, dże-dże, dżo-dżo, dżu-dżu, dży-dży.
6. Ćwiczenia utrwalające szereg głosek szumiących:
- Wykorzystujemy ułożone przez dzieci puzzle. Naśladują one na zmianę proszony przez logopedę odgłos np. pociąg – mówi czy, czy, czy, wąż – sssss, itd.

- Dzieci powtarzają po logopedzie, kontrolując siebie nawzajem:
szkolna szatnia, wasza szkoła, wyszywana poduszka, szara mysz, bursztynowa broszka, szklany klosz, puszka groszku, pluszowy kapelusz, pszenna kasza, żaba żagiel, żarówka, żal, żakiet, żona, żołądek, rzodkiewka żołędzie, żuk, żółw, żyto, żyletka, żyrafa, żyrandol, rzeka, rzepa, rzemień, plaża, jarzyny, warzywa, pożar, orzech, orzeł, róża, burza, pierze, koleżanka, talerzyk, dyżurny, duży żuk, wieża strażacka, potężny grzmot, różne warzywa, szumiące morze, brzeg rzeki, koszyk żołędzi, burzliwe morze, brzydki żart.
Na talerzu leżą rzodkiewki. Na wieży stoi strażak. Grzesio jest dyżurnym. Pod drzewem leżą żołędzie. Zbliża się marzec. Lekarze pełnią dyżury. Żaba wpadła w kałużę.

- Odszukują błędny wyraz w zdaniach. Powtarzają zdanie.
* Śmieci wrzucamy do wody kosza.
* Ubrania wiszą w szafie na dachu.
* Na drzewie wisi sukienka szyszka.
* Marysia założyła ciepły kwiat szalik.

7. Gra w memory logopedyczne z wyrazami zawierającymi głoski szeregu szumiącego. W czasie gry dzieci nazywają wszystkie odkrywane karty.

Ćwiczenia rozwijające słownik:
- Tworzymy rodzinę słów. Zabawa, kto utworzy więcej.
np. sok (soczek, soczysty, sokowirówka, sokownik)
dom, zamek

Ćwiczenia rozwijające wypowiedzi:
-Rozwijamy lub skracamy zdanie:
np. Szklanka stoi.
Szklanka stoi na stole.
Brązowa, brudna szklanka stoi na stole w kuchni.
Zagubiona dziewczynka szybko podbiegła do swojej zaniepokojonej mamy.
Dziewczynka podbiegła do mamy.
Dziewczynka podbiegła.
8. Krzyżówka logopedyczna - utrwalanie głosek szeregu szumiącego i syczącego
9. Utrwalanie szeregu syczącego i szumiącego w zdaniach
– zabawa w sklep.
Na środku dużej planszy narysowana została
dziewczynka o imieniu Sylwia. Po jej lewej
stronie znajduje się sklep, a w nim półki,
na których leżą obrazki przedstawiające różne
przedmioty, które można w tym sklepie kupić.
Po prawej stronie Sylwii znajduje się pokój,
a w nim puste półki. W sklepie na półkach
leżą: toster, gazeta, telewizor, gwizdek itd.
Dziecko mówi, co Sylwia kupiła w sklepie,
wypowiadając się pełnym zdaniem: „Sylwia
kupiła w sklepie...”, a następnie wybiera
obrazki z półek sklepowych i układa je
na półkach w narysowanym pokoju.
Uczeń zapamiętuje i powtarza całą strukturę
zdania oraz samodzielnie odmienia wyrazy.
10. Zakończenie. Podsumowanie zajęć, podziękowanie za aktywność i udział w zajęciach. Zachęcanie do ćwiczenia w domu.


Bibliografia:

1. Chmielewska E.-" Ćwiczenia służące kształtowaniu rozwoju emocjonalnego", MAC Edukacja, Kielce, 1995 .
2. Chmielewska E. -"Ćwiczenia i zabawy usprawniające mówienie, czytanie i pisanie", MAC Edukacja, Kielce 1995.
3. Rodak H. - "Terapia dziecka z wadą wymowy", Warszawa 1994,
4. Spałek E., Piechowicz C. - "Jak pomóc dziecku z wadą wymowy", Kraków 1996
5. Wójtowiczowa J. "Logopedyczny zbiór wyrazów", WSiP, Warszawa 1993 6.Styczek I.- "Logopedia", Warszawa 1979

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.