![]() |
![]() |
Katalog Jadwiga Pietrzak-Chromy Różne, Artykuły Pedagogizacja rodziców w szkole
Dziecko w młodszym wieku szkolnym podlega wpływom głównie dwóch środowisk wychowawczych jakimi są dom rodzinny i szkoła. W procesie kształtowania osobowości dziecka 7 - 10 letniego niezmiernie istotny jest wspólny, możliwie jednolity kierunek wszelkich poczynań wychowawczych tych instytucji. Powstaje zatem pytanie: w jaki sposób połączyć, ujednolicić pracę wychowawczą tychże dwóch znaczących w życiu dziecka środowisk? Rolę koordynatora i kierownika poczynań wychowawczych przejmuje szkoła, a na terenie klasy jej wychowawca. Nauczyciel-wychowawca programuje systematyczną pracę szkoleniową wśród rodziców określaną mianem pedagogizacji. Każdy wychowawca klasy zobowiązany jest dostarczać rodzicom swoich uczniów wiadomości o zjawiskach zachodzących w rodzinie i w szkole, a także uzupełniać ich wiedzę o wychowaniu i rozwoju dzieci. Dzięki takiemu działaniu nauczyciela rodzice wzbogacają swoją wiedzę z zakresu m. in. pedagogiki, psychologii, etyki i socjologii. Nauczyciel poprzez swoje wykłady powinien uczulać rodziców, aby zdobytą wiedzę o wychowaniu stosowali w praktyce, a także zachęcić ich do ustawicznego samokształcenia, np. poprzez czytanie książek lub artykułów zaproponowanych przez wychowawcę. Ostatecznym efektem pedagogizacji jest świadoma, zamierzona, skoordynowana z poczynaniami szkoły działalność rodziców ukierunkowana na planowe kształtowanie osobowości dziecka. Trzeba jednak pamiętać, że pedagogizacja rodziców musi być prowadzona z dużym taktem. Mamy bowiem do czynienia z osobami dorosłymi, które posiadają własne doświadczenia życiowe, w tym także wychowawcze, mają utrwalone poglądy i postawy. Rodzice reprezentują różny poziom kulturalny, moralny i intelektualny. Jakie tematy należy zatem wybrać na spotkania z rodzicami? Na pewno będą to tematy omawiające rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, zainteresowania, problemy, kłopoty. Niekiedy sam proces dydaktyczno - wychowawczy w szkole podsunie nam pewne propozycje. Rodzice mogą zaproponować interesujące ich tematy. Najważniejsze, aby były one aktualne i przydatne. Tematy spotkań powinny uwzględniać m.in. następujące zagadnienia: "Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym", "Organizacja pracy i odpoczynku dziecka w wieku szkolnym", "Praca domowa ucznia w młodszym wieku szkolnym: rola, cele, funkcje", "Jak pomóc dziecku w nauce?", "Przyczyny trudności dziecka w nauce i sposoby ich przezwyciężania", "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu", "Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka", "Zapobieganie wadom postawy" i inne. Powyższe propozycje są tylko przykładowymi rozwiązaniami, praktycznie bowiem nierealne jest opracowanie planu szczegółowego przydatnego w każdych warunkach. Każda szkoła, a w niej każda klasa posiada własne, swoiste problemy, stąd też i zagadnienia rozważane na spotkaniach z rodzicami będą zróżnicowane. W niniejszych rozważaniach zaprezentuję przykłady dwóch tematów, które są chociaż w pewnym zakresie wspólne dla wszystkich, a mianowicie: "Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym", "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu". Temat pedagogizacji: "Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym". Cele: Treść: 1. Charakterystyka rozwoju fizycznego i związanych z nim potrzeb. 2. Charakterystyka rozwoju psychicznego; uświadomienie rodzicom, iż jest to wiek szczególnej podatności na bodźce, bez ukształtowanej umiejętności wartościowania i selekcjonowania ich, co może sprzyjać przejmowaniu przez dziecko wzorców destruktywnych. 3. Charakterystyka właściwości myślenia i mowy. 4. Uświadomienie przemian, jakie zaszły w życiu dziecka z chwilą przyjścia do szkoły i związanych z tym potrzeb ( od zabawy do nowego rodzaju działalności, jakim jest nauka, od dotychczasowej swobody do pewnych obowiązków itd. ). Ukazanie niezbędności pomocy ze strony rodziców w przystosowaniu się do nowych warunków. 5. Ukazanie znaczenia aktywnego odpoczynku po wysiłku, jakim jest dla dziecka nauka ( znaczenie zabawy ). 6. Znaczenie grupy nieformalnej w życiu dziecka. Literatura: - M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża - "Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego". Warszawa. - "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży". Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa. - H. Filipczuk - "Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży". Warszawa. Temat pedagogizacji: "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu". Cele: Treść: 1. Osobowość dziecka i jej złożona struktura. Osobowość jako zespół dyspozycji psychicznych determinujących zachowanie człowieka. 2. Mechanizm działania nagród i kar. a) Pojęcie nagrody i kary. b) Tendencja powracania jednostki do zachowań nagrodzonych i unikania zachowań, które kojarzą się z następstwem negatywnym. 3. Możliwość tworzenia sytuacji nagradzających i ich wychowawcza wartość - rodzaje nagród ( prezenty, nagrody symboliczne, sytuacyjne - pochwała, wyrażenie aprobaty, uznania ). 4. Rodzaje kar najczęściej stosowanych w rodzinie ( czasami cielesne ) oraz propozycje kar naturalnych ( np. pozbawienie przyjemności ). Wychowawczo destruktywne znaczenie kar. 5. Zasada sterowania nagród i kar ( Główna zasada - częściej nagradzać niż karać ). Literatura: - Praca zbiorowa - zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiecka, J. Paruszewska, A. Sarnowska "50 tajemnic o naszych dzieciach". Warszawa. - M. Przetacznik-Gierowska , G. Makiełło-Jarża "Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego". Warszawa. - "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży". Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa. Jest rzeczą oczywistą i powszechnie znaną nauczycielowi, iż proponowaną problematykę należy prezentować rodzicom językiem przystępnym dla nich. Nie znaczy to jednak, że tym samym rezygnujemy zupełnie z wprowadzenia pewnych pojęć psychologicznych i pedagogicznych ogólnie przyjętych. Na zakończenie podkreślić należy, iż rozwinięcie i ujednolicenie pracy wychowawczej szkolno - rodzinnej jest najbardziej efektowną drogą do osiągania pozytywnych rezultatów w kształtowaniu osobowości ucznia. Rezultaty te warunkowane są jednak daleko idącym wzajemnym zrozumieniem i zaufaniem, pozytywnym stosunkiem do siebie, domu i szkoły oraz dużą troską o utrzymanie właściwej atmosfery. Opracowanie: Jadwiga Pietrzak-Chromy Wyświetleń: 1557
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |