Katalog

Jadwiga Pietrzak-Chromy
Różne, Artykuły

Pedagogizacja rodziców w szkole

- n +

Dziecko w młodszym wieku szkolnym podlega wpływom głównie dwóch środowisk wychowawczych jakimi są dom rodzinny i szkoła. W procesie kształtowania osobowości dziecka 7 - 10 letniego niezmiernie istotny jest wspólny, możliwie jednolity kierunek wszelkich poczynań wychowawczych tych instytucji.

Powstaje zatem pytanie: w jaki sposób połączyć, ujednolicić pracę wychowawczą tychże dwóch znaczących w życiu dziecka środowisk?

Rolę koordynatora i kierownika poczynań wychowawczych przejmuje szkoła, a na terenie klasy jej wychowawca. Nauczyciel-wychowawca programuje systematyczną pracę szkoleniową wśród rodziców określaną mianem pedagogizacji.

Każdy wychowawca klasy zobowiązany jest dostarczać rodzicom swoich uczniów wiadomości o zjawiskach zachodzących w rodzinie i w szkole, a także uzupełniać ich wiedzę o wychowaniu i rozwoju dzieci. Dzięki takiemu działaniu nauczyciela rodzice wzbogacają swoją wiedzę z zakresu m. in. pedagogiki, psychologii, etyki i socjologii. Nauczyciel poprzez swoje wykłady powinien uczulać rodziców, aby zdobytą wiedzę o wychowaniu stosowali w praktyce, a także zachęcić ich do ustawicznego samokształcenia, np. poprzez czytanie książek lub artykułów zaproponowanych przez wychowawcę. Ostatecznym efektem pedagogizacji jest świadoma, zamierzona, skoordynowana z poczynaniami szkoły działalność rodziców ukierunkowana na planowe kształtowanie osobowości dziecka.

Trzeba jednak pamiętać, że pedagogizacja rodziców musi być prowadzona z dużym taktem. Mamy bowiem do czynienia z osobami dorosłymi, które posiadają własne doświadczenia życiowe, w tym także wychowawcze, mają utrwalone poglądy i postawy. Rodzice reprezentują różny poziom kulturalny, moralny i intelektualny.

Jakie tematy należy zatem wybrać na spotkania z rodzicami?

Na pewno będą to tematy omawiające rozwój psychofizyczny dziecka, jego potrzeby, zainteresowania, problemy, kłopoty. Niekiedy sam proces dydaktyczno - wychowawczy w szkole podsunie nam pewne propozycje. Rodzice mogą zaproponować interesujące ich tematy. Najważniejsze, aby były one aktualne i przydatne.

Tematy spotkań powinny uwzględniać m.in. następujące zagadnienia:
"Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym", "Organizacja pracy i odpoczynku dziecka w wieku szkolnym", "Praca domowa ucznia w młodszym wieku szkolnym: rola, cele, funkcje", "Jak pomóc dziecku w nauce?", "Przyczyny trudności dziecka w nauce i sposoby ich przezwyciężania", "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu", "Postawy rodzicielskie i ich wpływ na kształtowanie się osobowości dziecka", "Zapobieganie wadom postawy" i inne. Powyższe propozycje są tylko przykładowymi rozwiązaniami, praktycznie bowiem nierealne jest opracowanie planu szczegółowego przydatnego w każdych warunkach. Każda szkoła, a w niej każda klasa posiada własne, swoiste problemy, stąd też i zagadnienia rozważane na spotkaniach z rodzicami będą zróżnicowane.

W niniejszych rozważaniach zaprezentuję przykłady dwóch tematów, które są chociaż w pewnym zakresie wspólne dla wszystkich, a mianowicie:
"Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku szkolnym",
"Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? - czyli kara i nagroda w wychowaniu".



Temat pedagogizacji: "Możliwości psychofizyczne i potrzeby dziecka w młodszym wieku
szkolnym".

Cele:
  • Uświadomienie rodzicom głównych właściwości rozwoju fizycznego i psychicznego dziecka w młodszym wieku szkolnym.
  • Ukształtowanie zrozumienia dla głównych potrzeb dziecka, wskazanie ich zmienności wraz z wiekiem oraz zapoznanie ze skutkami niezaspokojenia poszczególnych potrzeb.
  • Zapoznanie z problemami wychowawczymi jakie mogą wystąpić w tym okresie.
  • Wyłonienie zasad postępowania z dziećmi.
  • Uczulenie na typowe błędy w postępowaniu rodziców oraz wykazanie skutków niewłaściwego podejścia do dziecka.

    Treść:
    1. Charakterystyka rozwoju fizycznego i związanych z nim potrzeb.
    2. Charakterystyka rozwoju psychicznego; uświadomienie rodzicom, iż jest to wiek szczególnej podatności na bodźce, bez ukształtowanej umiejętności wartościowania i selekcjonowania ich, co może sprzyjać przejmowaniu przez dziecko wzorców destruktywnych.
    3. Charakterystyka właściwości myślenia i mowy.
    4. Uświadomienie przemian, jakie zaszły w życiu dziecka z chwilą przyjścia do szkoły i związanych z tym potrzeb ( od zabawy do nowego rodzaju działalności, jakim jest nauka, od dotychczasowej swobody do pewnych obowiązków itd. ). Ukazanie niezbędności pomocy ze strony rodziców w przystosowaniu się do nowych warunków.
    5. Ukazanie znaczenia aktywnego odpoczynku po wysiłku, jakim jest dla dziecka nauka ( znaczenie zabawy ).
    6. Znaczenie grupy nieformalnej w życiu dziecka.

    Literatura:
    - M. Przetacznik-Gierowska, G. Makiełło-Jarża - "Psychologia rozwojowa i wychowawcza
    wieku dziecięcego". Warszawa.
    - "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży". Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa.
    - H. Filipczuk - "Potrzeby psychiczne dzieci i młodzieży". Warszawa.


    Temat pedagogizacji: "Jak skutecznie wpływać na zachowanie dziecka? -
    czyli kara i nagroda w wychowaniu".

    Cele:
  • Zapoznać rodziców z istotą i złożonością życia psychicznego dziecka.
  • Ukazać główne czynniki determinujące zachowanie, ze szczególnym podkreśleniem kary i nagrody.
  • Zaznajomić rodziców z zasadami stosowania kar i nagród w wychowaniu.
  • Podkreślić bezsens stosowania kar cielesnych i wykazać dominującą rolę nagradzania.

    Treść:
    1. Osobowość dziecka i jej złożona struktura. Osobowość jako zespół dyspozycji
    psychicznych determinujących zachowanie człowieka.
    2. Mechanizm działania nagród i kar.
    a) Pojęcie nagrody i kary.
    b) Tendencja powracania jednostki do zachowań nagrodzonych i unikania zachowań,
    które kojarzą się z następstwem negatywnym.



    3. Możliwość tworzenia sytuacji nagradzających i ich wychowawcza wartość - rodzaje
    nagród ( prezenty, nagrody symboliczne, sytuacyjne - pochwała, wyrażenie aprobaty,
    uznania ).
    4. Rodzaje kar najczęściej stosowanych w rodzinie ( czasami cielesne ) oraz propozycje
    kar naturalnych ( np. pozbawienie przyjemności ). Wychowawczo destruktywne znaczenie kar.
    5. Zasada sterowania nagród i kar ( Główna zasada - częściej nagradzać niż karać ).

    Literatura:
    - Praca zbiorowa - zespół red.: I. Brokowska, D. Chrzanowska, J. Osiecka, J. Paruszewska,
    A. Sarnowska "50 tajemnic o naszych dzieciach". Warszawa.
    - M. Przetacznik-Gierowska , G. Makiełło-Jarża "Psychologia rozwojowa i wychowawcza
    wieku dziecięcego". Warszawa.
    - "Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży". Pod red. M. Żebrowskiej. Warszawa.

    Jest rzeczą oczywistą i powszechnie znaną nauczycielowi, iż proponowaną problematykę należy prezentować rodzicom językiem przystępnym dla nich. Nie znaczy to jednak, że tym samym rezygnujemy zupełnie z wprowadzenia pewnych pojęć psychologicznych i pedagogicznych ogólnie przyjętych.

    Na zakończenie podkreślić należy, iż rozwinięcie i ujednolicenie pracy wychowawczej szkolno - rodzinnej jest najbardziej efektowną drogą do osiągania pozytywnych rezultatów w kształtowaniu osobowości ucznia. Rezultaty te warunkowane są jednak daleko idącym wzajemnym zrozumieniem i zaufaniem, pozytywnym stosunkiem do siebie, domu i szkoły oraz dużą troską o utrzymanie właściwej atmosfery.

    Opracowanie: Jadwiga Pietrzak-Chromy

  • Wyświetleń: 1557


    Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.