![]() |
![]() |
Katalog Czesława Duda Różne, Artykuły Rozwijanie zainteresowań czytelniczych w klasach młodszych
"Książka i możliwości czytania to największy z cudów cywilizacji" M. Dąbrowska Co to jest zainteresowanie? - to pojęcie nie jest jednoznacznie definiowane. Szczególnie bliskie pojęciu zainteresowania są pojęcia: zaciekawienie, upodobanie, zamiłowanie. Szeroką definicję sformułował S. L. Rubinsztejn - zainteresowanie, to znaczy pewien, kierunek myśli, uwagi i zamiarów, może zostać wywołane przez wszystko, co w jakiś sposób wiąże się (...) z całą ogromną sferą uczuć ludzkich. Zainteresowanie, według A. Guryckiej, jest to właściwość psychiczna, która przybiera postać ukierunkowanej aktywności poznawczej o określonym natężeniu i przejawia się w wybiórczym stosunku do otaczających jednostkę zjawisk. Zainteresowania czytelnicze dzieci w młodszym wieku szkolnym są silne zróżnicowane w zależności od wpływów środowiska rodzinnego, prasy, instytucji wychowawczych, takich jak szkoła czy biblioteka oraz własnych dyspozycji psychicznych jednostki. Pod koniec tego okresu upodobania literackie dzieci zaczynają uzależniać się od opinii dorosłych, często nawet popadają w nią w sprzeczność. Dziecko podchodzi z dystansem do lektur narzucanych, kierując się najchętniej przy wyborze opinią rówieśników lub poszukując wątków znanych mu z telewizji czy kina. Chętnie sięga po lektury nie cieszące się prestiżem u wychowawców np. po komiksy lub powieści zeszytowe, próbuje lektury "kryminałów". Mali czytelnicy poszukują książek bogato ilustrowanych, z upodobaniem przeglądają albumy krajoznawcze i techniczne, mimo iż treści tych książek przerasta ich wiadomości rzeczowe. Dzieci rozczytane wyróżniają się lepszą pamięcią, szybszym kojarzeniem faktów, większym zasobie wiadomości rzeczowych oraz językowo słownikowych. W rozwijaniu zainteresowań czytelniczych istotną rolę spełnia działalność nauczyciela. Ciekawą książkę bogato ilustrowaną dziecko czyta częściej i chętniej. Dlatego w wyborze książki dla uczniów czytających słabo uwzględniamy ich zainteresowania, poziom rozwoju umysłowego, a także objętość książki, barwność ilustracji i wielkość czcionki. W klasach niższych nauczyciel może być stymulatorem zainteresowań czytelniczych, poprzez stosowanie odpowiednich metod nauczania. Wśród wielkiej ilości różnorodnych konkursów w klasach 1-3 mogą być stosowane: Ważnym zabiegiem dydaktycznym urozmaicającym monotonię życia szkoły oraz rozbudzającym zainteresowania czytelnicze, są inscenizacje. Dzieci w młodszym wieku szkolnym bardzo przeżywają każde "wystąpienie publiczne", tym bardziej jeśli mają możność grać rolę ulubionego bohatera, ustalić ilość i jakość osób, ustalić, co kto ma mówić i jak ma mówić, oraz wiele innych szczegółów. Ważnym czynnikiem kształtującym zainteresowania czytelnicze uczniów jest zapewnienie im dostępu do książek. Spośród instytucji udostępniających dzieciom książki na pierwszy plan w środowisku wiejskim wysuwają się biblioteki klasowe, szkolne, i gminne. Kontakt z bibliotekami powinien być częsty i swobodny. Uczniowie wypożyczający książki z biblioteki szkolnej czy gminnej czują się bardziej dorośli, mają możność zetknięcia się z nowymi formami pracy obowiązującymi bibliotekach, mogą bezpośrednio dotrzeć do półki oraz wybrać odpowiednią książkę. Jeśli nauczyciel zastosuje odpowiednie metody i formy pracy, uzyska to, że książka stanie się dla dzieci atrakcją i głębokim przeżyciem. Nic nie zastąpi książki. Do książki, którą się polubi można powracać, można coraz bardziej zgłębiać jej treść i rozsmakować się w pięknie języka. Jej oddziaływanie na psychikę dziecka jest wielostronne, bo przekazuje wiedzę o świecie i ludziach, pobudza wyobraźnię i kształci uczucia, przyczynia się do kształtowania charakteru i aktywnej postawy wobec rzeczywistości. Literatura ma wzbogacić język dzieci, ukazać im piękno polskiej mowy i uczynić z nich na stałe miłośników książki, a w przyszłości - wielkiej literatury. Literatura Heska - Kwaśniewicz K., Z problematyki upodobań czytelniczych dzieci sześcioletnich oraz uczniów klas I-III Rekonesans badawczy.(w) "Życie szkoły" 1991, nr 3. Dimitruk H., Dymarska Z., Gajcy K., Rozwijanie zainteresowań czytelniczych uczniów klas I-III. (w) "Problemy Oświaty na wsi." 1987, nr 3. Papuzińska J.,Inicjacje literackie. Problemy pierwszych kontaktów dziecka z ksiażką, Warszawa 1988. Grażyna Jargiło Zainteresowanie czytelnicze dzieci.(w) "Życie Szkoły 7-8/88" A. Gurycka, "Rozwój i kształtowanie zainteresowań." Warszawa 1978 Opracowanie: Czesława Duda Wyświetleń: 774
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |