Katalog Anna Bartosik-Mikulska, 2018-08-20 Malechowo Przyroda, Projekty edukacyjne Doświadczam i wiem - program autorskiWSTĘP Doświadczenie tłumaczy nam przyrodę. Doświadczenie nigdy nie oszukuje. To sąd nasz własny niekiedy nas oszukuje, ponieważ oczekujemy wyników, których doświadczenie dać nie może. Wprowadzenie programu „Doświadczam i wiem” wynika z wieloletniej obserwacji i analizy problemów dzieci z zagadnieniami matematyczno-przyrodniczymi. Program ma na celu edukację przyrodniczą poprzez organizację zajęć pozalekcyjnych, w czasie których pobudzana będzie ciekawość uczniów oraz ich zainteresowań badawczych. Doświadczanie, wnioskowanie, obserwacje i pomiar wspomagają samodzielną aktywność i umiejętność rozwiązywania problemów, a także są chyba najskuteczniejszym sposobem poznawania świata. Tematyka programu będzie szansą nauczania opartego na metodzie projektu, eksperymentu oraz kształcenia międzyprzedmiotowego (elementy matematyki, fizyki i logiki), co pozytywnie wpłynie na wyobraźnię, umiejętność planowania i wnioskowania. Pragnę stworzyć uczniom klas IV – VI takie warunki nauczania, aby samodzielne zaczęli szukać rozwiązań. Zajęcia odbywać się będą raz w tygodniu. CELE - rozwijanie umiejętności dochodzenia do wiedzy drogą obserwacji, doświadczeń, wnioskowania - kształcenie i doskonalenie umiejętności prowadzenia obserwacji i jej dokumentowania - zachęcanie do samodzielnego, twórczego myślenia, pogłębiania wyobraźni, poszukiwania różnych rozwiązań, - motywowanie do podejmowania wysiłku, myślenia przyczynowo-skutkowego - doskonalenie umiejętności twórczej współpracy i dzielenia się własną wiedzą z rówieśnikami - rozwijanie umiejętności logicznego myślenia - interpretowania danych i czytania ze zrozumieniem, obliczania powierzchni, objętości brył - doskonalenie umiejętności manualnych, twórczych - doskonalenie prawidłowego i bezpiecznego korzystania z przyrządów pomiarowych i laboratoryjnych - doskonalenie warsztatu pracy nauczyciela i podniesienie skuteczności kształcenia. METODY I SPOSOBY PRACY: - praca w grupie (m.in. podczas realizowania projektów, akcji) - praca indywidualna (m.in. podczas wykonywania pomiarów, doświadczeń, wnioskowania) OKRES TRWANIA Program będzie realizowany od września 2016r. do czerwca 2017r. Zakłada się jego kontynuację po wdrożeniu i uzyskaniu pozytywnych efektów pracy. SPODZIEWANE EFEKTY PROGRAMU: • rozwija zainteresowania, kształtuje pozytywny stosunek do nauki przedmiotów ścisłych • korzysta z narzędzi i urządzeń pomiarowych, badawczych • wykorzystuje zdobytą wiedzę i umiejętności w życiu codziennym (pomiary, wnioskowanie) • zna sposoby prowadzenia i dokumentowania obserwacji i doświadczeń przyrodniczych, • potrafi aktywnie i twórczo uczestniczyć w zajęciach • w sposób konsekwentny i dociekliwy poszukuje rozwiązania sytuacji problemowej, przejawia inicjatywę i samodzielność TEMATYKA ZAJĘĆ MIESIĄC, BLOK TEMATYCZNY, SPOSÓB REALIZACJI CAŁY ROK Internetowa Pomoc Przyrodnicza Konsultacje on-line z przyrody w celu niwelowania trudności, prezentacji prac domowych, projektów; Założenie poczty e-mail nauczyciela WRZESIEŃ Poznajemy bogactwa przyrodnicze i kulturowe regionu Projektowanie mapy regionu z bogactwami kulturowymi i przyrodniczymi Wycieczka rowerowa do Ostrowca Wykonanie projektu zagospodarowania terenu PAŹDZIERNIK Ogród zmysłów Praca w ogrodzie przyszkolnym Założenie skalniaka, przygotowanie stanowisk dla ogrodu zmysłowego (zioła) Zaprojektowanie i założenie zielonego labiryntu w ramach projektu „mPotęga” Agrowłóknina, kamienie ozdobne, płotki, Zakup sadzonek LISTOPAD - Wykonanie prezentów dla zwierząt leśnych i karmniki dla ptaków - Przygotowanie pokarmu dla ptaków żyjących na terenie szkoły - Wycieczka do schroniska GRUDZIEŃ/ STYCZEŃ W Krainie Zmysłów Zabawy i doświadczenia – zmysły człowieka Zmysł wzroku (mieszanie barw, pozyskiwanie naturalnych barwników, tworzenie tęczy, projektowanie iluzji, świat 3d) Zmysł smaku (identyfikacja smaków – zabawy z językiem, wykrywanie cukrów w produktach żywnościowych, przepis na klej z żelków, wykrywanie DNA warzyw) Zmysł słuchu Zabawy z dźwiękiem – telefon z kubków, rozchodzenie dźwięku w różnych ośrodkach – kamienie, pozytywki, tykający zegar, instrumenty muzyczne ze szklanek) Zmysł węchu Rozpoznawanie zapachów za pomocą węchu, smaku i dotyku – „ciuciubabka” LUTY W świecie logiki i pomiarów Wykorzystanie wag, metrówek, stoperów do pomiarów objętości, pola powierzchni, prędkości, odległości; Wykorzystanie prostego sprzętu laboratoryjnego: szalek, probówek, kolb, zlewek, szkiełek mikroskopowych, lup Wykorzystanie mikroskopu, lornetki w obserwacjach mikroskopowych MARZEC Czary mary z powietrzem i wodą Doświadczenia z wodą i powietrzem (badanie włoskowatości wody, fontanna, chromatografia, dlaczego ciasto rośnie?, klej z mleka,) KWIECIEŃ Wiemy co jemy Dzień pomiarów i Doświadczeń Doświadczenia uczniów: Zabawy ze smakiem: czy wiesz, co jesz? fast foody – dlaczego są niezdrowe? Zorganizowanie Dnia Pomiaru i Doświadczeń MAJ Recykling Konkurs fotograficzny Papier czerpany Wycieczka do PGK Sianów Zorganizowanie wystawy fotograficznej „„Najpiękniejsze miejsca przyrodnicze i kulturowe w okolicy” CZERWIEC Podsumowanie programu-ewaluacja Ankieta dla Uczniów i Rodziców Analiza DAN pracy nauczyciela EWALUACJA Ocena stopnia zrealizowania założonych celów jest zaplanowanym i koniecznym działaniem programu. Ewaluacja będzie przeprowadzona we wrześniu oraz czerwcu w celu poznania oczekiwań uczniów, efektów i metod pracy oraz wniosków do własnej pracy na przyszłość. Narzędziem ewaluacji programu będą: - ankiety skierowane do uczniów i rodziców (informacja zwrotna na temat atrakcyjności i formy zajęć) - obserwacje zachowań uczniów na zajęciach - obserwacje zajęć i działań - karty pracy uczniów - prace uczniów, które posłużą jako pomoce dydaktyczne - skalniak oraz zielony mini-labirynt w ogrodzie przyszkolnym - zdjęcia, informacje na stronie internetowej szkoły, artykuły w prasie i lokalnych platformach internetowych - zorganizowanie Dnia Pomiarów i Doświadczeń - wystawa fotograficzna w ramach szkolnego konkursu fotograficznego „Najpiękniejsze miejsca przyrodnicze i kulturowe w okolicy” - samoocena nauczyciela i ocena koleżeńska (wykorzystanie techniki DAN) Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |