Katalog Wiesław Kosel Język angielski, Artykuły Efektywne wykorzystanie internetu na lekcjach języka obcego
Rozwój technologii informacyjnej spowodował, że nauczyciele języków obcych oraz uczniowie zyskali nową pomoc dydaktyczną - internet. Coraz szerszy dostęp do szkół do internetu zachęca nauczycieli do korzystania z jego możliwości edukacyjnych. Sposób wykorzystania tych możliwości na lekcjach języków obcych zależy od nauczyciela. Komputer jest jak instrument, który dopiero w rękach dobrego muzyka ujawnia skalę swoich możliwości. Tylko efektywne korzystanie z internetu - ukierunkowanie uczniów, przedstawienie im celów lekcji, sposobów ich realizacji - prowadzi do osiągnięcia celów edukacji językowej Brak jasno określonych celów zajęć z internetem może spowodować, że uczniowie stracą zainteresowanie korzystaniem z internetu na lekcji a swoją uwagę skierują na strony odbiegające od tematu. W swoim artykule spróbuję przedstawić przykładowe działania i strategie mające na celu zainteresowanie uczniów lekcją z wykorzystaniem internetu oraz zachęcenie ich do korzystania z internetu jako pomocy dydaktycznej. D. Grey (1999) wyróżnia cztery podstawowe sposoby wykorzystania internetu jako pomocy dydaktycznej: 1. Search for and receive (Szukaj i otrzymuj) Kategoria ta obejmuje działania oparte na wykorzystaniu internetu jako wielkiej wirtualnej biblioteki. 2. Publish and provide (Publikuj i gromadż) Kategoria ta obejmuje publikowanie informacji na stronach internetowych, które są podstawowymi miejscami przechowywania informacji w internecie. 3. Talk to and reply (Rozmawiaj i odpowiadaj) Kategoria ta obejmuje wykorzystanie poczty internetowej oraz systemu Inter Relay Chat do komunikowania się. 4. Collaborate and learn (Współpracuj i ucz się) Kategoria ta obejmuje współpracę między uczniami z różnych szkół na terenie kraju lub poza granicami w relizacji wspólnych projektów. POSZUKIWANIE W INTERNECIE INFORMACJI NA OKREŚLONY TEMAT Korzystanie z zasobów informacyjnych internetu jest bardzo częstą formą stosowaną na lekcjach języka obcego, cieszącą się dużym zainteresowaniem uczniów, pod warunkiem, że zajęcia są właściwie zaplanowane i przygotowane przez nauczyciela. Jednym z ulubionych zadań moich uczniów jest ćwiczenie "Finding Favourities". Uczniowie pracując w parach wybierają temat, który ich najbardziej interesuje np. miejsce, osoba, wydarzenie, hobby, sport lub film i szukają odpowiednich stron internetowych w języku angielskim na wybrany temat. Następnie umieszczają dwie lub trzy strony w folderze "ulubione" i przygotowują ustną wypowiedż oceniając przydatność wybranych stron.. Aby uniknąć monotonnego i nużącego uczniów długiego szukania właściwych stron, dobrym pomysłem jest wcześniejsze zgłoszenie nauczycielowi przez uczniów interesujących ich tematów w celu przygotowania adresów potrzebnych stron. TWORZENIE STRON INTERNETOWYCH W JĘZYKU ANGIELSKIM Zadanie to może być wykonywane wspólnie z nauczycielem informatyki na zajęciach kółka informatycznego. Wymaga ono dużego zaangażowania i umiejętności ze strony uczniów oraz pomocy ze strony nauczycieli. Projektowane strony mogą dotyczyć biografii sławnych osób, miasta rodzinnego, krajów anglojęzycznych. Lubianą przez uczniów i prostą w realizacji formą jest przygotowywanie prezentacji tematycznych za pomocą programu Microsoft Paint. KOMUNIKOWANIE SIĘ Z RÓWIEŚNIKAMI Z INNYCH KRAJÓW ZA POMOCĄ POCZTY ELEKTRONICZNEJ ORAZ W SYSTEMIE INTERNET RELAY CHAT Tego typu działania silnie motywują uczniów do nauki języka w celu konstruowania jasnych, stylistycznie i gramatycznie poprawnych wiadomości. Jednak, mimo, że komunikacja internetowa cieszy się dużym zainteresowaniem uczniów, pojawiają się przeszkody osłabiające ich zapał do tej formy aktywności. Są to przede wszystkim: - obawa przed robieniem błędów językowych widzianych przez inne osoby - zbyt słaby poziom znajomości języka do komunikacji werbalnej W tej dziedzinie dużą pomoc musi okazać nauczyciel języka ćwicząc więcej z uczniami słabszymi oraz sprawdzając wiadomości pod kątem poprawności językowej przed ich wysłaniem. Innym bardzo ważnym zadaniem nauczyciela jest znalezienie odpowiednich partnerów do komunikacji. PRACA NAD WSPÓLNYMI PROJEKTAMI Z UCZNIAMI Z INNYCH MIAST LUB KRAJÓW Ten sposób wykorzystania internetu zawiera w sobie powyżęj przedstawione działania. Współpraca pomiedzy uczniami wymaga komunikacji internetowej miedzy nimi. a realizacja projektu wymaga szukania informacji, gromadzenia ich oraz publikowania. Posumowanie i wnioski Uważam, że przedstawione przeze mnie propozycje zajęć mogą motywować uczniów do pracy nad rozwijaniem swoich umiejętności językowych i korzystania z internetu jako żródła pomocy i informacji. Jednak efektywne wykorzystanie internetu na lekcji zależy przede wszystkim od nauczyciela, który powinien przestrzegać poniższych zaleceń: - stawianie uczniom jasno określonych zadań i upewnienie się czy są one rozumiane - stawianie zadań dostosowanych do umiejętności językowych uczniów - pomoc uczniom w znalezieniu partnerów do komunikacji internetowej - pomoc uczniom w pisaniu wiadomości poprzez sprawdzanie poprawności językowej - przy tworzeniu przez uczniów prezentacji tematycznych oraz stron internetowych zwracanie głównej uwagi na poprawność językową strony a nie na projekt graficzny. Bibliografia Grey, D. (1999) The Internet in School. London and New York. Cassell. Teeler, D. Gray, P. (1999) How to Use the Internet in ELT. Longman. Opracowanie: Wiesław Kosel Wyświetleń: 2485
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |