![]() |
![]() |
Katalog Bartosz Kończal, 2018-08-06 Poznań Przyroda, Plany pracy Program nauczania przyrody w klasie V dla ucznia szczególnie uzdolnionego (część biologiczna i geograficzna).PROGRAM NAUCZANIA PRZYRODY W KLASIE V DLA UCZNIA SZCZEGÓLNIE UZDOLNIONEGO (CZĘŚĆ BIOLOGICZNA I GEOGRAFICZNA) I OGÓLNE CELE PROGRAMU • rozwijanie zdolności i zainteresowań przyrodniczych • kształtowanie twórczego myślenia i przełamywania schematów myślowych • rozwijanie umiejętności stawiania hipotez na temat zjawisk i procesów zachodzących w przyrodzie • rozwijanie umiejętności wykorzystania wiedzy przyrodniczej w praktyce • rozwijanie umiejętności wykonywania pomiarów i doświadczeń przyrodniczych. • rozwijanie samodzielności w poszukiwaniu i zdobywaniu informacji • przygotowywanie do konkursów przyrodniczych • II SPOSÓB REALIZACJI Program nauczania będzie realizowany w formie zajęć pozalekcyjnych w wymiarze 2 godzin tygodniowo. IV METODY I FORMY PROWADZENIA ZAJĘĆ Najczęściej stosowanymi metodami pracy będą : • metody aktywizujące • burza mózgów • drama • ćwiczenia praktyczne z mapą i atlasem • prowadzenie doświadczeń • prowadzenie obserwacji • prowadzenie własnych hodowli • korzystanie ze środków multimedialnych Treści nauczania Szczegółowe cele edukacyjne Uczeń potrafi/ zna: Biologia jako nauka, wybrane dziedziny biologii; określić przedmiot badań biologii jako nauki; scharakteryzować wybrane dziedziny biologii; Poziomy organizacji życia, komórkowa budowa organizmów, organelle komórkowe i ich funkcje; wymienić czynności życiowe organizmów; wskazać komórkę jako podstawową jednostkę organizacji życia; określić funkcje organelli komórkowych; Jednostki klasyfikacji biologicznej organizmów; budowa komórki bakteryjnej, zwierzęcej, roślinnej i grzybowej; wymienić jednostki klasyfikacji biologicznej organizmów; podać kryteria wyróżnienia pięciu królestw (bakterie, protisty, grzyby, rośliny, zwierzęta), posługiwać się sprzętem optycznym, np. mikroskopem; wykonać proste preparaty mikroskopowe; narysować obraz widziany pod mikroskopem; Odżywianie – organizmy autotroficzne i heterotroficzne, organizmy cudzożywne (roślinożerne, mięsożerne, wszystkożerne, pasożyty i saprobionty), fotosynteza i chemosynteza; wymienić czynności życiowe organizmów; zdefiniować podstawowe sposoby odżywiania się organizmów; scharakteryzować różne strategie odżywiania; Oddychanie – tlenowe i beztlenowe, oddychanie wewnątrzkomórkowe, wymiana gazowa a oddychanie wewnątrzkomórkowe; omówić różne sposoby oddychania; wyjaśnić różnice między oddychaniem wewnątrzkomórkowym a wymianą gazową; Rozmnażanie: sposoby rozmnażania bezpłciowego (podział komórki, zarodniki, pączkowanie, fragmentacja, jako rozmnażanie wegetatywne); opisać sposoby rozmnażania się organizmów; omówić formy rozrodu organizmów; wskazać różnice między rozwojem prostym a złożonym; wykazać, że organizmy charakteryzują się takimi samymi podstawowymi czynnościami życiowymi; Rozmnażanie płciowe (formy rozrodu, obojnactwo, rozdzielnopłciowość, dymorfizm płciowy, typy rozwoju zarodka), przemiana pokoleń; opisać sposoby rozmnażania się organizmów; omówić formy rozrodu organizmów; wskazać różnice między rozwojem prostym a złożonym; wykazać, że organizmy charakteryzują się takimi samymi podstawowymi czynnościami życiowymi; Charakterystyka wirusów, bakterii, protistów i grzybów, znaczenie wirusów, bakterii, protistów i grzybów w przyrodzie oraz gospodarce człowieka; wskazać środowisko życia i charakterystyczne cechy budowy bakterii, protistów i grzybów; podać przykłady wirusów, bakterii, protistów, grzybów; omówić czynności życiowe bakterii, protistów i grzybów; opisać wirusy; wymienić choroby wywoływane przez wirusy, bakterie, protisty i grzyby; Choroby wywoływane przez drobnoustroje i organizmy beztkankowe; wymienić choroby wywoływane przez wirusy, bakterie, protisty i grzyby; wymienić przebyte choroby wirusowe i bakteryjne; założyć i prowadzić według instrukcji hodowle wybranych mikroorganizmów; Budowa i wybrane czynności życiowe porostów, znaczenie porostów; omówić budowę, wybrane czynności życiowe i znaczenie porostów; podać przykłady porostów; omówić czynności życiowe porostów; Klasyfikacja tkanek roślinnych na twórcze i stałe, budowa, funkcje i rozmieszczenie w roślinie poszczególnych rodzajów tkanek; dokonać podziału tkanek na twórcze i stałe; scharakteryzować budowę, rozmieszczenie i funkcje poszczególnych tkanek roślinnych; rozpoznać tkanki roślinne w obrazie mikroskopowym; Budowa i funkcje organów roślinnych, modyfikacje organów; omówić budowę i funkcje organów rośliny okrytonasiennej: korzenia, łodygi, liścia, kwiatu i owocu; opisać pęd; wskazać modyfikacje organów; zinterpretować zależności między środowiskiem życia organizmu roślinnego a jego budową; Charakterystyka mszaków, paprotników, nagonasiennych i okrytonasiennych; omówić charakterystyczne cechy budowy poszczególnych grup systematycznych roślin; postawić hipotezy i omawia wnioski z doświadczeń dotyczących wybranych czynności życiowych roślin; posługiwać się kluczem do oznaczania roślin; Tkanki zwierzęce nabłonkowa, mięśniowa, łączna, nerwowa; wymienić tkanki zwierzęce: nabłonkową, mięśniową, łączną i nerwową; scharakteryzować budowę tkanek zwierzęcych, ich rozmieszczenie i funkcje; rozpoznać wybrane tkanki zwierzęce w obrazie mikroskopowym; Charakterystyka zwierząt bezkręgowych: gąbki, parzydełkowce, płazińce, nicienie, pierścienice, stawonogi, mięczaki; wskazać charakterystyczne cechy wybranych przedstawicieli bezkręgowców; Budowa i czynności życiowe wybranych przedstawicieli bezkręgowców, znaczenie bezkręgowców w przyrodzie, życiu i gospodarce człowieka, choroby wywoływane przez bezkręgowce (choroby roślin i zwierząt); wykazać związek budowy bezkręgowców ze środowiskiem i trybem ich życia; scharakteryzować wskazane czynności życiowe bezkręgowców; omówić znaczenie bezkręgowców w przyrodzie i życiu człowieka; wymienić choroby wywoływane przez bezkręgowce; Porównanie wybranych cech budowy i czynności życiowych bezkręgowców i kręgowców: - pokrycie ciała - szkielet - ogólna budowa układów (nerwowego, krwionośnego); wskazać różnice między bezkręgowcami a kręgowcami; scharakteryzować ryby, płazy, gady,ptaki i ssaki; Charakterystyczne cechy ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków; scharakteryzować ryby, płazy, gady, ptaki i ssaki; rozpoznać przedstawicieli ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków; Budowa zewnętrza ryb, płazów, gadów, ptaków i ssaków oraz jej związek ze środowiskiem życia, wybrane czynności życiowe kręgowców; przedstawić związek budowy kręgowców ze środowiskiem ich życia; omówić wybrane czynności życiowe kręgowców, np. odżywianie, oddychanie, rozmnażanie; zilustrować przykładami czynności życiowe kręgowców; Stopnie zorganizowania budowy organizmu człowieka (komórka, tkanka, narząd, układ narządów), pojęcie homeostazy; opisać hierarchiczną budowę organizmu człowieka (tkanki, narządy, układy narządów); zdefiniować pojęcie homeostazy; Współdziałanie układów narządów w organizmie człowieka, funkcje układów narządów; wykazać na podstawie dotychczasowych wiadomości, integralność w funkcjonowaniu poszczególnych układów w organizmie człowieka; Geografia jedną z nauk o Ziemi określić przedmiot badań geografii oraz innych nauk o Ziemi powiązanych z geografią, posłużyć się klasyfikacją nauk geograficznych; Zmiany na mapie politycznej świata wyjaśnić termin państwo; wyjaśnia różnice między enklawą a eksklawą; porównuje powierzchnię największych; i najmniejszych państw świata; opisuje zmiany na mapie politycznej świata po 1989 roku oraz ich przyczyny i następstwa; wyjaśnia przyczyny i skutki dekolonizacji; analizuje mapę polityczną świata; charakteryzuje wybrane ustroje polityczne; opisuje położenie, granice oraz podział; administracyjny Polski; Ludność i urbanizacja, Liczba ludności świata i jej zmiany, analizować liczbę ludności i jej zmiany na świecie i poszczególnych kontynentach; obliczyć współczynnik przyrostu naturalnego; prognozować zmiany liczby ludności świata i kontynentów; porównać przyrost naturalny w wybranych krajach o zróżnicowanym poziomie rozwoju gospodarczego; Zróżnicowanie demograficzne społeczeństw analizować model przejścia demograficznego; opisać cechy społeczeństwa w różnych fazach przejścia demograficznego; analizować model przejścia epidemiologicznego; omówić zmiany liczby ludności w Polsce; opisać główne obszary upraw i chowu zwierząt na świecie, wyjaśnia ich zróżnicowanie przestrzenne; Relacja człowiek – środowisko przyrodnicze a zrównoważony rozwój scharakteryzować kierunki zmian w powierzchni lasów na świecie (w wyniku procesów wylesiania i zalesiania) i podać przykłady gospodarowania zasobami leśnymi (pozytywne i negatywne); scharakteryzować cechy gospodarki morskiej i podać przykłady wykorzystania oceanu światowego oraz zagrożeń wynikających ze zbyt intensywnej eksploatacji zasobów morskich; scharakteryzować i ocenić zróżnicowanie i zmiany struktury wykorzystania surowców energetycznych na świecie; dokonać oceny zjawiska uzależnienia produkcji energii na świecie od źródeł zaopatrzenia surowców nieodnawialnych; potrafi wyjaśnić twierdzenie „ropa rządzi światem”; Dysproporcje w rozwoju ekonomicznym państw porównać wybrane wskaźniki sytuacji społeczno-gospodarczej; wykazać przyczyny dysproporcji w rozwoju społeczno-gospodarczym poszczególnych państw i regionów; porównać produkt krajowy brutto na 1 mieszkańca w wybranych krajach na podstawie mapy i danych statystycznych; zanalizować wskaźnik rozwoju społecznego (HDI) w wybranych krajach na podstawie mapy i danych statystycznych; sklasyfikować państwa na podstawie analizy wskaźników rozwoju społecznego i gospodarczego; Wyżywienie na świecie wskazać regiony głodu i niedożywienia na mapie świata; wyjaśnić z czego wynikają różnice w wielkości i strukturze spożycia żywności na świecie; przeanalizować przyczyny i skutki głodu i niedożywienia na świecie; Globalizacja. Przyczyny i skutki wyjaśnić przyczyny i skutki globalizacji; scharakteryzować rolę wielkich korporacji międzynarodowych w procesie globalizacji; wymienić przykłady procesów globalizacyjnych i ich wpływu na rozwój regionalny i lokalny; wyjaśnić znaczenie współpracy międzynarodowej na szczeblu krajowym i regionalnym; wykazać znaczenie handlu międzynarodowego we współpracy międzynarodowej; wyjaśnić cele integracji międzynarodowej w skali globalnej i regionalnej; Współpraca międzynarodowa. Organizacje międzynarodowe wymienić nazwy organizacji międzynarodowych zajmujących się pomocą dla regionów głodu i niedożywienia i ocenia skuteczność ich działań; opisać znaczenie ONZ; opisać współpracę międzynarodową Polski; Rysunek rzeźby powierzchni Ziemi na mapie odróżnić wysokość względną od bezwzględnej, obliczyć wysokość względną, odczytać z mapy poziomicowej i hipsometrycznej wysokość bezwzględną oraz kierunek i wielkość nachylenia stoku, rozróżnić na mapie poziomicowej i hipsometrycznej formy wypukłe i wklęsłe, uzupełnić rysunek poziomicowy o barwy hipsometryczne, wymienić metody przedstawiania rzeźby terenu na mapach, wykreślić na rysunku poziomicowym linie szkieletowe; Siatka geograficzna i kartograficzna jako podstawa orientacji na Ziemi obliczyć rozciągłość południkową i równoleżnikową obiektów powierzchniowych w stopniach i kilometrach, wymienić przykłady zastosowań współrzędnych geograficznych w praktyce, opisuje zniekształcenia siatek kartograficznych: kątów, powierzchni, odległości, wymienia zastosowania poszczególnych rodzajów siatek kartograficznych w praktyce, opisuje główne rodzaje siatek kartograficznych; Zastosowanie map w praktyce orientować mapę za pomocą kompasu, posługiwać się klasyfikacją map ze względu na treść, szczegółowość, skalę i przeznaczenie, rozpoznać poszczególne rodzaje map; Atmosfera, powietrze oraz zróżnicowanie jego temperatury wymienić główne składniki powietrza atmosferycznego, opisać zróżnicowanie temperatury i ciśnienia powietrza w przekroju pionowym, opisać warstwy atmosfery i wymienić różnice między nimi, wyjaśnić znaczenie ozonosfery dla życia na Ziemi; Ciśnienie atmosferyczne i krążenie powietrza na Ziemi - wykazać zależność ciśnienia atmosferycznego od temperatury powietrza, wymienić jednostki ciśnienia, wymienić nazwy przyrządów służących do pomiaru ciśnienia atmosferycznego oraz prędkości i kierunków wiatrów, odczytuje z mapy izobar ciśnienie atmosferyczne Powstawanie i zróżnicowanie opadów atmosferycznych na Ziemi posłużyć się terminami: wilgotność powietrza (bezwzględna), temperatura punktu rosy, kondensacja pary wodnej, jądro kondensacji, wymienić i rozpoznać rodzaje opadów i osadów atmosferycznych, wyjaśnić powstawanie chmur oraz opadów i osadów atmosferycznych, opisać za pomocą mapy zróżnicowanie opadów na Ziemi; Skład chemiczny oraz ruchy wód morskich i oceanicznych wskazać na mapie cieśniny łączące oceany i główne morza, wskazać na mapie wybrane morza i zatoki, wskazać na mapie przykłady mórz otwartych i zamkniętych, wymienić główne składniki chemiczne wody morskiej; Wahania stanów wody na rzekach kuli ziemskiej opisać metody badań hydrologicznych, odczytać stan wody na wodowskazie, wymienić rodzaje zasilania rzek. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |