Katalog Marta Wasiak, 2018-08-01 Kutno Język angielski, Sprawozdania sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopien nauczyciela dyplomowanegoSprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela języka angielskiego i plastyki, ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego za okres stażu od 01.09.2015 do 31.05.2018r. WPROWADZENIE Jestem nauczycielem mianowanym, zatrudnionym w Szkole Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Łaniętach. Swój staż na nauczyciela dyplomowanego, jeszcze przed napisaniem planu rozwoju zawodowego, rozpoczęłam od wstępnej analizy własnych umiejętności. Musiałam się zastanowić, co jest dla mnie istotne, co chcę osiągnąć. Te wszystkie rozważania pomogły mi w opracowaniu mojej ścieżki awansu zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego, którą realizowałam, starając się spełnić wymagania egzaminacyjne. Posiadając wymagane kwalifikacje określone w art. 9, ust. 1 pkt. 1 Karty Nauczyciela złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu związanego z ubieganiem się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego. Staż zawodowy na stopień nauczyciela dyplomowanego rozpoczęłam 1 września 2015 roku, trwał 2 lata i 9 miesięcy. Plan rozwoju zawodowego na stopień nauczyciela dyplomowanego opracowałam we wrześniu 2015 roku. Uwzględniłam w nim aktualne zadania edukacyjne, wychowawcze i opiekuńcze. W swym założeniu stanowił: kontynuację realizowanych wcześniej przedsięwzięć dydaktyczno-wychowawczych, a zarazem był podstawą do podejmowania nowych zadań w ramach obowiązków zawodowych. Opracowując plan rozwoju zawodowego wzięłam pod uwagę nie tylko długość stażu i wymogi ustalone przez Ministra Edukacji Narodowej w rozporządzeniu w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, ale również realność osiągnięcia planowanych celów uwzględniając nauczane przeze mnie przedmioty, potrzeby dalszego rozwoju zawodowego, a także potrzeby placówki, w której jestem zatrudniona. Plan został zatwierdzony przez Dyrektora Szkoły we wrześniu 2015 roku. W niniejszym sprawozdaniu przedstawię stopień realizacji założonych przeze mnie celów oraz dokonam oceny efektywności podjętych przeze mnie działań i ich przydatności dla szkoły, w której pracuję oraz uczniów jak i w procesie samodoskonalenia. Forma sprawozdania jest odzwierciedleniem wymagań niezbędnych w celu uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego. W trakcie trwania stażu realizowałam zadania ujęte w art.8 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 26 marca 2013r., poz. 393), co obejmuje: § 8 ust. 2 pkt.1 Uzyskanie pozytywnych efektów w pracy dydaktycznej, wychowawczej lub opiekuńczej na skutek wdrożenia działań mających na celu doskonalenie pracy własnej i podniesienie jakości pracy szkoły, w związku z zajmowanym stanowiskiem i pełnioną funkcją. 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Realizację planu rozwoju zawodowego rozpoczęłam od podjęcia czynności organizacyjnych związanych z uzyskaniem stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego, co obejmowało: -zapoznanie się z przepisami prawa oświatowego w celu dokładnego poznania procedury uzyskania kolejnego stopnia awansu zawodowego: W trakcie trwania stażu analizowałam przepisy prawa oświatowego koncentrując się zwłaszcza na wymaganiach ujętych w art.8 ust.2 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 marca 2013 roku w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. z dnia 26 marca 2013r., poz. 393) oraz podstawowych dokumentach oświatowych tj. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. -Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2018r. poz. 967) oraz Ustawa z dnia 14 grudnia 2016r. Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2018r. poz. 996 i 1000). -pogłębianie wiedzy dotyczącej awansu zawodowego nauczyciela: Chcąc właściwie opracować dokumentację potwierdzającą spełnienie wymagań niezbędnych do uzyskania stopnia awansu nauczyciela dyplomowanego studiowałam literaturę fachową, korzystałam ze specjalnych poradników opracowanych przez portale edukacyjne oraz wymieniałam się doświadczeniami z innymi nauczycielami. Ułatwiło mi to opracowanie sprawozdania z przebiegu stażu, dokonanie oceny efektów zrealizowanych zadań i analizy poprawności dokumentacji. a) Przypomnienie zasad funkcjonowania szkoły. Powtórnie przeanalizowałam następującą dokumentację: -Statut Szkoły Podstawowej im. Kornela Makuszyńskiego w Łaniętach; -Program Profilaktyczno-Wychowawczy Szkoły; -Wewnątrzszkolne Zasady Oceniania; -Regulamin Rady Pedagogicznej. b) Opracowanie planu rozwoju zawodowego. Opracowałam plan rozwoju zawodowego nauczyciela, który został przyjęty i zatwierdzony przez Dyrektora szkoły. c) Uczestnictwo w różnych formach doskonalenia zawodowego. Nadrzędnym zadaniem nauczyciela jest nieustanne poszerzanie wiedzy i umiejętności. W tym celu aktywnie uczestniczę w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu zawodowym. Wielokrotnie brałam udział w Wewnątrzszkolnym Doskonaleniu Nauczycieli, Szkoleniowych Radach Pedagogicznych, szkoleniach organizowanych przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Łodzi, Związek Nauczycielstwa Polskiego Oddział w Kutnie, oraz w konferencjach metodycznych i szkoleniach organizowanych przez wydawnictwa. Przez okres stażu gromadziłam odpowiednie materiały (scenariusze, notatki, materiały pomocnicze, zaświadczenia, świadectwa i certyfikaty) poświadczające realizację założonych zadań i przedsięwzięć. W czasie trwania stażu uczestniczyłam w wielu formach doskonalenia zawodowego, które w dużym stopniu przyczyniły się do wzbogacenia mojego warsztatu pracy dydaktycznej i wychowawczej. Proponowane rozwiązania często inspirowały mnie do działania, a także zmuszały do refleksji. Zdobyte wiadomości i umiejętności wykorzystuję w pracy dydaktycznej i wychowawczej, co znacząco przekłada się na podniesienie jakości mojej pracy, a przez to również pracy Szkoły. ▪ Brałam udział w wewnątrzszkolnych i zewnętrznych formach doskonalenia zawodowego na temat metodyki nauczania języka angielskiego, sprawdzianu szóstoklasisty, (później) egzaminu ósmoklasisty i zmianami w jego strukturze oraz wychowania celem zwiększenia moich kompetencji nauczyciela-wychowawcy: ROK SZKOLNY 2015/2016 ▪ wrzesień 2015-szkolenie zorganizowane przez WODN w Łodzi: „Awans-krok po kroku”, którego celem było zapoznanie z procedurami awansu zawodowego na poziomie nauczyciela mianowanego ubiegającego się o stopień nauczyciela dyplomowanego i sposobem dokumentowania podejmowanych działań, co pomogło mi w przygotowaniu całej dokumentacji z przebiegu stażu. ▪ październik 2015-szkolenie zorganizowane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Kutnie: „Jak pomóc dziecku w skutecznym uczeniu się?”. Dzięki tym warsztatom poszerzyłam swoją wiedzę na temat zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom o specyficznych potrzebach edukacyjnych, a w szczególności zagadnień dotyczących: -czynników istotnych podczas uczenia się i nauczania; - kanałów sensorycznych dominujących podczas uczenia się; -trudności występujących podczas czytania, pisania, w zakresie funkcji słuchowo-językowych, wzrokowo-przestrzennych, koordynacji wzrokowo-ruchowej; oraz poznałam możliwości ich minimalizowania. Wiadomości zdobyte podczas szkolenia staram się wykorzystywać w codziennej pracy. ▪ grudzień 2015-szkolenie WODN w Łodzi: „Lekcja z Internetem”- warsztaty poświęcone urozmaicaniu lekcji wykorzystaniem ciekawych programów i aplikacji multimedialnych. Szkolenie uświadomiło mi, jak wiele możliwości daje Internet w skuteczniej nauce języka angielskiego i plastyki, pokazało szereg programów umożliwiających zwiedzanie najciekawszych galerii sztuki oraz zabytków na świecie bez wychodzenia z domu oraz wykorzystanie różnego rodzaju słowników w nauce języka obcego. ▪ luty 2016-szkolenie zorganizowane przez ZNP Oddział w Kutnie: „Uprawnienia zdrowotne nauczycieli”. Dzięki szkoleniu dowiedziałam się jakie choroby są związane z zawodem nauczyciela , jak minimalizować ryzyko zachorowań. Pozyskane informacje staram się wcielać w życie na co dzień. ▪ marzec 2016-szkolenie wewnątrzszkolne: „Przygotowania organizacyjne-sprawdzian 2016”. Szkolenie dotyczyło zmian w formule sprawdzianu szóstoklasisty i egzaminu gimnazjalnego i pozwoliło mi ono na szczegółowe zapoznanie się z nowymi procedurami egzaminów, które wykorzystałam będąc członkiem komisji egzaminacyjnej w szkole podstawowej i gimnazjum. ▪ kwiecień 2016-konferencja PEARSON złożona z trzech modułów: -Coaching w edukacji-nowa paleta możliwości: w trakcie sesji poruszono interesujące mnie zagadnienie coachingu i jak go wykorzystać w edukacji, żeby osiągnąć jak najlepsze rezultaty w jakości nauczania i wychowania’ -Myślenie wizualne jako metoda wspierająca naukę i nauczanie: w czasie trwania tego modułu dowiedziałam się co to jest stres informacyjny i jak mu przeciwdziałać, jak tworzyć przystępne ale nie ekspansywne materiały edukacyjne, -E=mc2, a czy…VIP+OK.+5C=skuteczny nauczyciel?: ta część została w całości poświęcona skuteczności edukacyjnej nauczyciela. W swej pracy najczęściej wykorzystuję założenia coachingu i motywowania ucznia do poznawania świata sztuki i języków obcych. ▪ kwiecień 2016-szkolenie zorganizowane przez Małopolskie Centrum Profilatyki: „Uzależnienie i autodestrukcja”. Poznałam różne rodzaje uzależnień, ich symptomy oraz dowiedziałam się jakie są możliwości pomocy uzależnionym dzieciom i ich rodzicom/bliskim. Wiedza ta umożliwia mi baczniejsze przyglądanie się moim wychowankom i wczesne przeciwdziałanie uzależnieniu. ▪ maj 2016-szkolenie: „Wtargnięcie napastnika do szkoły-szkolenie uświadomiło mi zagrożenie współczesnego świata-terroryzm; dowiedziałam się jakie są procedury postępowania w razie zamachu terrorystycznego. ▪ maj 2016- szkolenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej: „Interpretacja opinii i orzeczeń wydawanych przez PPP”. Szkolenie umożliwia mi skuteczniejsze dotarcie do dzieci z różnego rodzaju dysfunkcjami, a w późniejszym czasie uzyskanie lepszych wyników w nauce. ▪ maj 2016-szkolenie ZNP Oddział w Kutnie: „Awans zawodowy nauczyciela-nauczyciel dyplomowany” ▪ czerwiec 2016-ukończyłam studia podyplomowe na WSGK w Kutnie z zakresu Edukacji wczesnoszkolnej i przedszkolnej z językiem angielskim. Studia te są zgodne z moimi zainteresowaniami i umożliwiły mi jeszcze skuteczniejsze nauczanie najmłodszych dzieci. ROK SZKOLNY 2016/2017 ▪ listopad 2016-szkolenie ZNP Oddział w Kutnie: „Czas pracy nauczyciela w świetle przepisów prawa oświatowego”. Szkolenie pomogło mi efektywniej wypełniać czas mojej pracy oraz umożliwiło mi poprawne wypełnianie dokumentacji szkolnej związanej z ewidencjonowaniem czasu pracy. ▪ listopad 2016-szkolenie wewnątrzszkolne: „Współpraca z rodzicami w kontekście zapewnienia uczniom bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego w szkole”. ▪ grudzień 2016-szkolenie wewnątrzszkolne: „Dziecko autystyczne”. ▪ marzec 2017-szkolenie wewnątrzszkolne: „Alfabet dobrego wychowawcy”. ▪ kwiecień 2017-konferencja MAC: „Nasza szkoła w świetle zmian. Mamy pomysł na czytanie. Gry i zabawy propagujące czytelnictwo”. ▪ kwiecień 2017-szkolenie wewnątrzszkolne: „Współpraca z trudnym rodzicem”. ▪ czerwiec 2017-szkolenie zorganizowane przez WODN w Zgierzu: „Nowa Podstawa Programowa”. Szkolenie okazało się bardzo przydatne w codziennym zachowaniu poprawnych relacji z rodzicami uczniów. ROK SZKOLNY 2017/2018 ▪ wrzesień 2017-konferencja WODN w Łodzi: „Języki obce w rzeczywistości szkolnej-krajobraz reformy”. ▪ listopad 2017-e-szkolenie zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com: „Tak pomyka gramatyka”. ▪ listopad 2017-e-szkolenie zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com: „Zdolnemu też trzeba pomóc-jak zarządzać talentami w klasie?”. ▪ grudzień 2017-webinarium zorganizowane przez Portal Oświatowy: „Karta Nauczyciela w ujęciu praktycznym”. ▪ grudzień 2017-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com: „Inna strona testowania”. ▪ luty 2018-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com oraz wydawnictwo Pearson: „Słuchać, słyszeć i usłyszeć (!), czyli dzisiaj na tapecie zadania 1,2 i 3 z egzaminu ósmoklasisty”. ▪ luty 2018-szkolenie zorganizowane przez ZNP w Kutnie: „Asertywność, podejmowanie decyzji i rozwiązywanie konfliktów”. ▪ luty 2018-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com oraz wydawnictwo Pearson: „Słuchać, słyszeć i … reagować!, czyli słuchania ciąg dalszy (zadania 4 i 5 egzaminu). ▪ luty 2018-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com oraz wydawnictwo Pearson: „1,2,3 dzisiaj z Gramą wygrywamy. Tym razem zajmiemy się zadaniami 3 i 13 z arkusza egzaminacyjnego”. ▪ luty 2018-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com oraz wydawnictwo Pearson: „In English pleaseee…, czyli o funkcjach funkcyjnie”. ▪ marzec 2018-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com: „Uczymy czytania”. ▪ marzec 2018- szkolenie zorganizowane przez Wyższą Szkołę im. Pawła Włodkowica w Płocku: „Jak radzić sobie z agresją-rozmawianie o skutecznej dyscyplinie szkolnej” oraz "Zmiany w statucie prawnym nauczyciela"; ▪ marzec 2018-szkolenie online zorganizowane przez portal edukacyjny edunation.com we współpracy z Aleksandrą Dyktą: „Jak zrobić, żeby uczeń mówił? Poznaj pomysły z wykorzystaniem nowych technologii”. ▪ kwiecień 2018-szkolenie WDN: „Fonoholizm-skala zjawiska wśród polskich nastolatków”; ▪ maj 2018-2-dniowe szkolenie ZNP: „Prezes ogniska-lider”; ▪ maj 2018-szkolenie ZNP: „Nowelizacja Karty Nauczyciela”; ▪ czerwiec 2018-WDN: „Ochrona Danych Osobowych”. Ponadto, jako czynny członek ZNP, systematycznie, co miesiąc, uczestniczę w spotkaniach ZNP, na których jest omawiana bieżąca sytuacja w oświacie, a wiedzą tam zdobytą dzielę się z nauczycielami swojej Szkoły macierzystej. Odbyte przeze mnie szkolenia i warsztaty pewnością podniosły moje kwalifikacje dydaktyczno-wychowawcze. Staram się wykorzystywać cenne wskazówki przekazywane przez prowadzących szkolenia w codziennej praktyce. W związku z tym, iż nie wszyscy nauczyciele mogli uczestniczyć w tychże szkoleniach, fakt ten dal mi możliwość dzielenia się z nimi wiedzą nabytą przeze mnie. ▪ Doskonaliłam swój warsztat pracy poprzez studiowanie literatury z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki i metodyki języka angielskiego i plastyki. Przez cały okres stażu starałam się pogłębiać swoją wiedzę i umiejętności poprzez lekturę dotyczącą różnorodnych zagadnień z powyższych dziedzin: -regularnie czytam czasopismo „The Teacher”, periodyk „Psychologia w szkole” oraz miesięcznik „Sygnał” oraz tygodnik „Głos nauczycielski”. Materiały te pomagają mi zgłębić i zrozumieć problemy pojawiające się w pracy z uczniem. Na bieżąco zapoznaję się z poradami metodycznymi zawartymi na stronach internetowych wydawnictw językowych i stronach promujących naukę języka angielskiego: -www.oup.com, -www.pearson.com.pl, -www.anglisci.pl. -www.nowaera.pl d) Uczestnictwo w pracach organów szkoły. -Samorząd Uczniowski W maju 2014 zostałam ponownie wybrana przez uczniów na opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Opracowałam więc plan pracy oraz zmodyfikowałam regulamin działalności pracy SU. W roku szkolnym 2015/2016 kontynuowałam pełnienie funkcji opiekuna Samorządu Uczniowskiego. Wybór mojej osoby na to stanowisko świadczy o tym, jakim zaufaniem i sympatią darzą mnie uczniowie. Podczas mojej dwuletniej kadencji starałam się nie zawieść pokładanych we mnie nadziei i oczekiwań. Samorząd Uczniowski realizował zadania wynikające z regulaminu pracy szkoły, planu profilaktyczno-wychowawczego i statutu oraz wdrażał własne założenia mające na celu wzbudzenie aktywności wśród uczniów. Do zadań SU należało: organizowanie zebrań, współdziałanie z władzami szkolnymi i wychowawcami klas, prowadzenie gazetki ściennej SU, udział w akcjach charytatywnych, patronowanie uroczystościom szkolnym i państwowym, organizacja dyskotek, przygotowywanie uroczystych akademii, rozwijanie samorządności poprzez prowadzenie sklepiku po dyskotece. Podstawą działalności SU jest prawo uczniów do aktywności w szkole i środowisku lokalnym. Samorząd nadaje szkole wymiar instytucji demokratycznej i obywatelskiej i daje namiastkę dorosłego odpowiedzialnego za swoje wybory, obywatelskiego życia. Zaangażowanie uczniów w życie szkoły sprzyja tworzeniu partnerskich relacji między uczniami, nauczycielami a dyrekcją. Jako opiekun SU aktywnie uczestniczyłam we wszelkich przedsięwzięciach i wspierałam uczniów w realizacji młodzieżowych inicjatyw. Praca ta pozwoliła mi jeszcze dokładniej i systematyczniej planować swoje działania, a uczniom przyniosła korzyści w postaci rozwoju kreatywnego, twórczego spędzania czasu wolnego oraz uświadomiła im, jak wielką i skuteczną siłą jest działanie w grupie. Pod moją opieką zrealizowaliśmy wiele uroczystości i akcji: -wybory do Samorządu Uczniowskiego, -Sprzątanie Świata 2014, 2015, -dyskoteki z okazji Dnia Chłopca/Dnia Kobiet, -uroczyste apele z okazji DEN, Dnia Kobiet, -akcja charytatywna na rzecz Fundacji „Pomóż i Ty”-zbieranie cegiełek dla osób niepełnosprawnych, -ogólnopolska akcja „Góra Grosz”, -akcja „Świąteczne Kartki Dobroczynne-Boże Narodzenie 2015”, -Poczta Walentynkowa, -akcja „Świąteczne Kartki Dobroczynne-Wielkanoc 2016”, Praca w Samorządzie Uczniowskim przyniosła zarówno uczniom jak i mnie osobiście dużo satysfakcji, ponieważ wspólnie staraliśmy się działać na rzecz naszej szkolnej społeczności oraz w miarę naszych możliwości służyć pomocą poza naszą „małą ojczyzną”. Dodatkowo, dzieci dostrzegły, iż każdy nawet niepozorny gest pomocy może przynieść wymierną korzyść potrzebującym. -Zespół przedmiotowo-wychowawczy klas I-III oraz -Zespół przedmiotowo-wychowawczy klas IV-VII Brałam czynny udział w opracowywaniu i ewaluacji dokumentów regulujących pracę szkoły. We wrześniu opracowałam plany pracy nauczyciela języka angielskiego i plastyki oraz plan pracy wychowawczej w oparciu o program profilaktyczno-wychowawczy naszej szkoły. Razem z członkami zespołów przedmiotowo-wychowawczych spotykaliśmy się co najmniej raz w miesiącu w celu omówienia bieżących kwestii wychowawczych i tych związanych z nauczanymi przedmiotami. W czasie naszych zebrań dokonałam analizy szkolnego zestawu podręczników i programów nauczania. -Zespołu ds. analizy sprawdzianu i badania osiągnięć edukacyjnych uczniów Aktywnie uczestniczyłam w pracach zespołu ds. analizy sprawdzianu i badań osiągnięć edukacyjnych uczniów. Pełniłam również funkcję przewodniczącej tegoż zespołu. Do moich kompetencji należało organizowanie spotkań zespołu co najmniej raz w miesiącu i protokołowanie spotkań, przeprowadzanie i analizowanie wyników próbnych egzaminów szóstoklasisty, wybieranie i analizowanie sprawdzianów kompetencji wiedzy i umiejętności z języka angielskiego dla uczniów klas I-VI oraz zbieranie podobnych informacji od pozostałych nauczycieli-przedmiotowców. -Zespół ds. ewaluacji wewnętrznej Przez długi czas pracowałam w zespole ds. ewaluacji wewnętrznej. Zespół badał poszczególne wymagania, w ramach których opracowywałam narzędzia: ankiety dla uczniów, rodziców i nauczycieli, wywiad z dyrektorem szkoły. Wspólnie z koleżankami przeprowadziłyśmy analizę tych ankiet, wyciągnęłyśmy wnioski i napisałyśmy raport z ewaluacji z każdego wymagania. Praca w tym zespole umożliwiła mi bardziej wnikliwie spojrzeć na pracę szkoły, m. in.: oszacować potencjał szkoły jako placówki oświatowej, określić udział i rolę poszczególnych instytucji w życiu szkoły oraz przebieg pomocy psychologiczno-pedagogicznej w naszej szkole. Wszelkie obserwacje pozwoliły ulepszyć pracę szkoły, pracę nauczycieli i zacieśnić współpracę pomiędzy poszczególnymi intytycjami oraz organami szkoły. -Zespół języków obcych W roku szkolnym 2017/2018 zostałam mianowana przewodniczącą zespołu języków obcych. Do moich zadań należało: przygotowanie planu pracy zespołu, organizowanie spotkań członków, protokołowanie pracy zespołu. Zebrania odbywały się raz w miesiącu. Podczas spotkań omawiałam efektywne techniki i metody pracy z uczniami. Akcentowałam rolę metod aktywizujących mających na celu zwiększenie motywacji uczniów w klasach o zróżnicowanym stopniu kompetencji językowych. Dyskutowałam nad metodami pracy z uczniem słabszym i dolnym.. Dzieliłam się również doświadczeniem, umiejętnościami nabytymi w toku pracy pedagogicznej, analizowałam językową ofertę wydawnictw. W ramach pracy zespołu opracowywałam regulaminy i formę konkursów szkolnych i analizowałam ofertę olimpiad ogólnopolskich. Bardzo aktywnie uczestniczyłam we wszelkiego rodzaju szkoleniach, kursach, warsztatach, a nabytymi wiadomościami dzieliłam się podczas spotkań zespołu szkoląc zebranych przyczyniając się tym, do podniesienia jakości pracy zespołu. -Komisja egzaminacyjna W pracach komisji egzaminacyjnej nadzorującej przebieg egzaminu gimnazjalnego i sprawdzianu szóstoklasisty brałam udział wielokrotnie podczas odbywania stażu i przed jego podjęciem. Wraz z pozostałymi członkami komisji czuwałam nad prawidłowym przebiegiem egzaminu. Przed i po jego zakończeniu wykonywałam wszystkie obowiązki, jakie wynikały z racji pełnienia roli członka komisji. e) Diagnozowałam uczniów i ich osiągnięcia, tworzyłam narzędzia do diagnoz. -Tworzyłam testy poziomujące i przeprowadzałam coroczne diagnozy wstępne we wszystkich klasach; dzięki informacjom uzyskanym przy ich analizie mogłam zaplanować pracę z uczniami zgodnie z ich zasobem wiedzy i ich poziomem zaawansowania i stworzyć na tej podstawie roczne plany pracy dla każdej nauczanej przeze mnie grupy. -Opracowałam przedmiotowe zasady oceniania i modyfikowałam je w każdym roku szkolnym (w związku np. ze zmianami w podstawie programowej, zmianami wymogów egzaminacyjnych); wymagania edukacyjne, kryteria oceniania określam precyzyjnie (podając procentowy próg zaliczeniowy na daną ocenę, określając umiejętności podlegające ocenie), wyjątkowo dostosowując je do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów (np. z opiniami i orzeczeniami PPP). -Przygotowałam materiały, przeprowadziłam próbne sprawdziany szóstoklasisty z języka angielskiego oraz przeprowadziłam ich dokładną analizę. -Diagnozuję dynamikę grupy w klasach sprawiających problemy wychowawcze, w klasach których byłam/jestem wychowawcą w celu poznania wewnętrznej struktury zespołu klasowego, określenia pozycji socjometrycznej każdego ucznia, a w tym wyłonienie tzw. „gwiazdy socjometrycznej”, czyli osoby najbardziej lubianej i popularnej wśród klasy, celem badania jest również ustalenie, kto w grupie jest odrzucony, co pomaga w określeniu kierunku pracy z grupą uczniów. f) Stosowanie metod aktywizujących w pracy pedagogicznej. Przez cały czas staram się o podnoszenie atrakcyjności zajęć poprzez prezentowanie materiałów, zdjęć i wiadomości nabytych podczas szkoleń, wyszukanych w Internecie nowaera.pl, iSLCollective.com czy czasopismach np. „Mały artysta”, „Hobby”. Na zajęciach wykorzystuję tablicę interaktywną, podręcznik multimedialny, rzutnik, odtwarzacz CD, DVD. Korzystam również z filmów edukacyjnych oraz prezentacji multimedialnych. Na bieżąco poszerzam swoją wiedzę na temat aktywizujących metod nauczania. Staram się je jak najwięcej wykorzystywać na zajęciach w celu uatrakcyjnienia zajęć. O metodach dowiadywałam się ze szkoleń, od innych nauczycieli, a także sama szukałam ich np. w Internecie bądź czasopismach branżowych. g) Prowadzenie dodatkowych zajęć. W okresie stażu rokrocznie prowadziłam koła zainteresowań z plastyki i/lub języka angielskiego w wymiarze 1 godziny lekcyjnej, które adresowane były do uczniów szkoły podstawowej wykazujących uzdolnienia językowe lub plastyczne i przede wszystkim dla tych, którzy byli zainteresowani pogłębieniem oraz rozszerzeniem swojej wiedzy z zakresu języka angielskiego bądź plastyki. W czasie tych zajęć uczniowie poszerzali wiedzę oraz umiejętności nabyte podczas regularnych lekcji języka angielskiego i plastyki. Realizowane były nowe wykraczające ponad podstawę programową treści oraz rozwiązywane trudniejsze problemy związane z tematami omawianymi w ramach lekcji. W ubiegłym roku prowadziłam również zajęcia wyrównawcze z języka angielskiego dla uczniów klas IV w wymiarze 1 godziny tygodniowo. Na tych zajęciach uzupełniano braki w wiadomościach językowych. Uczniowie utrwalali umiejętności zdobyte na lekcjach języka obcego, rozwijali umiejętności czytania i słuchania tekstu ze zrozumieniem, wiadomości gramatyczne i leksykalne oraz funkcje językowe. Uczniowie starali się też redagować krótkie wypowiedzi pisemne i ustne. Wskazywałam im mocne i słabe strony motywując do zwiększonego wysiłku i samodzielnej pracy. h) Doskonalenie kompetencji wychowawczych. Od początku mojej pracy w zawodzie nauczyciela niemal nieprzerwanie sprawuje funkcję wychowawcy klasowego. Jest to odpowiedzialna i bardzo wymagająca funkcja. W tej dziedzinie trzeba się wykazać cechami przywódczymi i umieć motywować uczniów do codziennych zmagań z rzeczywistością, nie tylko w szkole, ale przede wszystkim w domu. Jako wychowawca klasy, staram się, aby moi wychowankowie czuli się bezpiecznie w szkolnym środowisku, stawiając czoła nowym, coraz to trudniejszym wymaganiom. Organizując spotkania z rodzicami dążę do tego, aby rodzice byli moimi partnerami w pracy wychowawczej. Spotkania te nie ograniczają się tylko do spraw dydaktyczno-wychowawczych, ponieważ poruszamy wspólnie różne bieżące tematy nurtujące rodziców. W wyniku prowadzonych rozmów i wywiadów staram się poznawać warunki w jakich żyją uczniowie mojej klasy. Interesuję się ich sytuacją zdrowotną i materialną. Zdobyte informacje służą mi do indywidualizacji w pracy wychowawczej i dydaktycznej. Zawsze jestem otwarta na uwagi czy krytykę rodziców dotyczące edukacji ich pociech. Wspólnie staramy się rozwiązywać zaistniałe problemy. Sądzę, że współpraca z rodzicami jest jednym z ważniejszych filarów pracy szkoły. W swojej pracy wychowawczo-opiekuńczej dbam o kontakt z uczniem nie tylko na gruncie szkolnym, ale również na zewnątrz, wpajając młodym ludziom zasady dobrego zachowania oraz odpowiedniej uczniowskiej postawy. Bycie wychowawcą klasowym jest to trudne zadanie, ale wywiązuję się z niego najlepiej jak potrafię i uważam, że moje działania i relacje zarówno z rodzicami jak i samymi uczniami są co najmniej satysfakcjonujące o czym świadczą wnioski z regularnie przeprowadzanych przeze mnie ankiet nt. pracy wychowawczej. Uczniowie oraz ich rodzice/opiekunowie doceniają moją pracę i wysiłek i dają temu wyraz w tychże ankietach oraz rozmowach indywidualnych. Wszystkie opisane przeze mnie działania w znaczący sposób wpłynęły na doskonalenie mojej pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz na podwyższenie jakości pracy szkoły i przyniosły następujące efekty: Dla szkoły: -kreowanie pozytywnego obrazu nauczyciela w środowisku lokalnym; -podniesienie jakości pracy; -podniesienie kompetencji zawodowych nauczycieli; -podniesienie wartości procesu dydaktyczno-wychowawczego; -promowanie szkoły w lokalnym i ogólnopolskim środowisku; -współpraca z innymi podmiotami. Dla ucznia: -bezpośredni kontakt z nowoczesnymi technologiami, metodami pracy, pomocami i środkami dydaktycznymi; -zdobywanie wiedzy w nowoczesny, ciekawy dla dzieci sposób; -kształtowanie umiejętności pracy w zespole; -inspirowanie do sprawdzania i rozwijania swoich umiejętności i uzdolnień poprzez udział w konkursach. Dla mnie: -uatrakcyjnienie zajęć; -satysfakcja z możliwości korzystania przez uczniów z multimedialnych form nauczania-przełamanie rutyny; -podnoszenie wiedzy merytorycznej i metodycznej; -kształtowanie kreatywności i pomysłowości; -osobista satysfakcja z najmniejszych nawet sukcesów uczniów; -nabycie umiejętności organizacyjnych; -budowanie pozytywnych relacji między szkołą a rodzicami. § 8 ust.2 pkt.2 Wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Nowe technologie nieustannie i nieodwracalnie wkraczają do wszystkich aspektów naszego życia, a w szczególności technologia komunikacyjna i informacyjna. Przed nauczycielami stoi ważne zadanie, polegające na zintegrowaniu nowoczesnej technologii z zadaniami współczesnej szkoły. W zawodzie nauczyciela niezbędne jest więc sprawne wykorzystywanie w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej. Komputer wykorzystuję przede wszystkim do tworzenia testów, kartkówek, kart pracy na zajęcia oraz do dokumentacji szkolnej. Używam go również do opracowania i analizy przeprowadzonych diagnoz, wyników próbnych sprawdzianów z języka angielskiego. W swojej pracy wykorzystuję technologię informacyjną do przygotowywania materiałów dydaktycznych do zajęć. Wykorzystuję angielskie strony internetowe w celu skonfrontowania uczniów z „żywym” językiem. Pobieram z dostępnych legalnych źródeł różnego rodzaju nagrania, scenki sytuacyjne oraz piosenki, co niewątpliwie uatrakcyjnia lekcje. Znajomość TIK umożliwia mi również zgromadzenie w formie elektronicznej informacji oraz dokumentów niezbędnych do rejestrowania przebiegu mojego stażu. Do codziennej pracy wykorzystuje również pocztę e-mailową i portale społecznościowe, gdyż za ich pośrednictwem kontaktuje się z pozostałymi nauczycielami, rodzicami uczniów oraz wydawnictwami. 1. Stosowałam technologie informacyjno-komunikacyjne w procesie dydaktyczno-wychowawczym: ▪ przygotowywanie zajęć w oparciu o publikacje internetowe, portale internetowe wydawnictw, śledzenie nowości wydawniczych i wydarzeń z zakresu metodyki nauki języków obcych, prawa oświatowego, zawartych w cotygodniowych biuletynach informacyjnych, otrzymywanych drogą elektroniczną. ▪ wykorzystywanie poczty e-mailowej jako narzędzia do kontaktowania się z innymi nauczycielami, wydawnictwami. 2. Wykorzystywałam komputer do prowadzenia dokumentacji pracy dydaktycznej i dokumentacji z przebiegu stażu: ▪ tworzenie testów, ankiet, kart pracy, scenariuszy zajęć, ćwiczeń leksykalno-gramatycznych, sprawozdań przy użyciu edytora tekstu Word; ▪ opracowałam: -scenariusze imprez; -scenariusze lekcji; -karty prac; -sprawdziany/testy/kartkówki; -prezentacje; -ankiety; -sprawozdania; -dyplomy za udział w konkursach; -informacje na gazetki ścienne; -informacje o konkursach i innych wydarzeniach z życia szkoły. 3. Korzystanie z nowoczesnej technologii komunikacyjnej. Prowadząc zajęcia korzystam z urządzeń multimedialnych: komputer, rzutnik, tablica interaktywna. Na zajęciach z wychowawcą realizowałam tematy dotyczące technologii informacyjnych, użytkowania komputera i Internetu, np. Jak bezpiecznie korzystać z Internetu?, Cyberprzemoc. W czasie stażu za pomocą emaili, forum dyskusyjnych wymieniałam swoje poglądy, spostrzeżenia, doświadczenia i uwagi z innymi nauczycielami z całej Polski oraz ze świata. Na bieżąco staram się śledzić strony internetowe np. men.gov.pl, nowaera.pl, oup.com, itp. Pod kątem wyszukiwania szkoleń oraz ważnych w pracy nauczyciela informacji. Wypełniam formularze zgłoszeniowe na szkolenia na stronach WWW, a także deklaracje pracy z podręcznikami. Zamawiam również online wszelkie pomoce dydaktyczne, prezenty i nagrody dla dzieci. Dzięki stałemu korzystaniu z technologii komunikacyjnej i informacyjnej moja praca wychowawcy i nauczyciela przedmiotów przyniosła następujące efekty: Dla szkoły: -podniesienie jakości pracy szkoły poprzez samodoskonalenie nauczycieli; -rozpowszechnianie działań szkoły na portalach internetowych; -stały kontakt z rodzicami i innymi instytucjami poprzez email, portale społecznościowe, komunikatory internetowe. Dla ucznia: -rozwijanie wyobraźni, pomysłowości poprzez kontakt z nowoczesnymi środkami dydaktycznymi; -uatrakcyjnienie zajęć; -kształtowanie postawy bezpiecznego i świadomego korzystania z Internetu; -zdobywanie nowych umiejętności; -rozbudzanie zainteresowania nowoczesnymi technologiami. Dla mnie: -usprawnienie wykonywania różnorodnych zadań; -pracowanie wieloletnich materiałów dydaktycznych, prezentacji; -poszerzenie wiedzy z zakresu nowoczesnych technologii; -otwarcie się na nowe możliwości kształcenia i komunikacji. § 8 ust.2 pkt.3 Umiejętność dzielenia się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami, w tym przez prowadzenie otwartych zajęć, w szczególności dla nauczycieli stażystów, kontraktowych, prowadzenie zajęć dla nauczycieli w ramach wewnątrzszkolnego doskonalenia zawodowego lub innych zajęć. Dzielenie się swoją wiedzą i doświadczeniem. Aby móc dzielić się swoją wiedzą i doświadczeniem z innymi ludźmi trzeba mieć pewne niezbędne cechy, które ułatwiają ten proces. Przed przystąpieniem do opracowywania planu rozwoju zawodowego przeanalizowałam swój potencjał, jakie cechy posiadam, które mogę wykorzystać współpracując z innymi nauczycielami. Stwierdziłam, że jest to otwartość na drugiego człowieka, komunikatywność, entuzjazm oraz zaangażowanie w pracę. I z tym przekonaniem byłam gotowa rozpocząć staż. Aktywnie uczestniczyłam w pracach szkolnych zespołów przedmiotowo-wychowawczych, zespołu do spraw analizy i badań osiągnięć edukacyjnych uczniów; pełniłam również funkcję przewodniczącego zespołu. Naszym celem była wymiana spostrzeżeń i doświadczeń, planowanie wspólnej pracy, wspólne opracowanie i modyfikacja m.in. przedmiotowych zasad oceniania oraz wybór podręczników. Spotkania te okazały się niezwykle przydatne i korzystne dla poprawy jakości pracy naszej szkoły. Prowadzenie lekcji otwartych. Jednym ze sposobów dzielenia się wiedzą z nauczycielami jest organizowanie i prowadzenie lekcji koleżeńskich oraz dzielenie się spostrzeżeniami podczas obserwacji lekcji otwartych. W 2015, 2016 i 2018 roku przeprowadziłam szereg zajęć otwartych dla praktykantów. Nie pełniłam nigdy formalnie funkcji opiekuna stażysty bądź praktykanta, ale bardzo chętnie zapraszałam młodych przyszłych nauczycieli na swoje zajęcia. Wtedy to obserwowałam zajęcia prowadzone przez młodszych nauczycieli lub osobiście prowadziłam zajęcia w ich obecności. Przeprowadzałam konsultacje z nimi, wskazywałam właściwy sposób prowadzenia dokumentacji szkolnej oraz zawsze służyłam pomocą w jakiejkolwiek kwestii związanej z edukacją w miarę swojej wiedzy i możliwości. Wsparcie młodego początkującego nauczyciela pozwoliła mi na inne spojrzenie na własną pracę, stała się przyczyną do wprowadzenia pozytywnych zmian w własnym warsztacie pracy. Od niespełna dwóch lat na swoich lekcjach goszczę nauczyciela wspomagającego, zajmującego się dzieckiem cierpiącym na autyzm, który obserwuje prowadzone przeze mnie lekcje języka angielskiego. Bardzo często po zajęciach na moją prośbę, omawiamy przeprowadzone przeze mnie lekcje, dzielimy się uwagami, co do ich przebiegu. Wraz z nauczycielem wspomagającym staramy się jak najlepiej monitorować i umożliwiać przebieg procesu nauczania wspomnianemu uczniowi autystycznemu. Rezultaty tej współpracy są bardzo zadowalające, gdyż dziecko bardzo lubi zajęcia języka angielskiego i osiąga najwyższe wyniki w klasie w tej dziedzinie. Prowadziłam wielokrotnie zajęcia obserwowane przez Dyrektora szkoły. Obserwacje i dogłębna analiza poprowadzonych lekcji zachęciła mnie do jeszcze większego zaangażowania w pracę. Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem zaczyna się już w momencie rozmów i dyskusji na przerwach, po lekcjach oraz na spotkaniach zespołów nauczycielskich. Najczęściej dzieliłam się wiedzą na temat stosowanych przeze mnie metod pracy, sposobu oceniania na lekcjach, oceniania oraz rozwiązywania problemów wychowawczych i organizacyjnych. Dzieliłam się wiedzą oraz materiałami pomocnymi do realizacji konkretnych tematów na lekcjach wychowawczych i przedmiotowych. Współpraca między nami przejawiała się również podczas organizowania imprez szkolnych, dyskotek, konkursów, wycieczek. Polegała na wspólnym planowaniu, wdrażaniu i monitorowaniu wszelkiej działalności dydaktyczno-wychowawczej. Udostępniam innym nauczycielom testy, sprawdziany lub inne pomoce dydaktyczne w ramach codziennej współpracy i dzielę się doświadczeniami poprzez dyskusje na forach internetowych. Dzielę się swoimi pomysłami na prowadzenie zajęć z innymi anglistami, z którymi spotykam się na różnego rodzaju konferencjach i warsztatach. Ponieważ z wykształcenia jestem również nauczycielem-plastykiem zajmuje się również wszelkimi rodzajami dekoracji-do uroczystości, apeli, dyskotek. Współpracuję także z innymi nauczycielami w tej płaszczyźnie. Ponadto, jako aktywny członek ZNP systematycznie i na bieżąco przekazuję informacje o zmianach w prawie oświatowym. Moja współpraca przyniosła następujące efekty: Dla szkoły: -tworzenie pozytywnego wizerunku szkoły; -współpraca z innymi nauczycielami zacieśniła stosunki interpersonalne pracowników szkoły, a tym samym spowodowała powstanie przyjaźniejszej atmosfery pracy; -efektywniejsza praca dzięki wspólnemu wysiłkowi kilku nauczycieli; -osiąganie lepszych wyników nauczania dzięki nowoczesnym zbiorom pomocy dydaktycznych; -rodzice uczestniczący w procesie edukacyjnym uczniów bliżej poznali metody pracy, problemy szkoły, uczniów i nauczycieli; -lepszy kontakt z rodzicami; -lepsza wymiana informacji. Dla uczniów: -skuteczniejsza nauka języków obcych; -mocniejsze poczucie bezpieczeństwa i komfortu psychicznego w szkole- szkoła przyjaznym miejscem dla dziecka i rodzica; -uatrakcyjnienie zajęć; -zwiększona pomoc nauczyciela i rodzica w zakresie nauki to wyższa samoocena ucznia i większe chęci do nauki. Dla mnie: -satysfakcja własna-możliwość podzielenia się swoją wiedzą sprawia mi przyjemność; -konstruktywna krytyka mobilizuje mnie do lepszej pracy; -ciągłe wzajemne inspirowanie do ulepszana swojego warsztatu pracy; -świadomość, że zawsze mogę liczyć na pomoc innych minimalizuje lęk przed wprowadzaniem nowych pomysłów; -satysfakcja z własnej pracy i słowo „dziękuję” od współpracowników to największa gratyfikacja. § 8 ust.2 pkt.4 a Opracowanie i wdrożenie programu działań edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych związanych odpowiednio z oświatą, pomocą społeczną lub postępowaniem w sprawach nieletnich. Opracowanie i wdrożenie programu autorskiego z języka angielskiego (z elementami Metody Callana) na zajęciach. W drugim półroczu roku szkolnego 2017/2018 opracowałam i wdrożyłam innowację metodyczną w nauczaniu języka angielskiego pt.: „Keep talking…”. Program niniejszej innowacji był przeznaczony do realizacji w szkole na zajęciach edukacyjnych z języka angielskiego. Dotyczył uczniów w I etapie kształcenia. Dostosowany był do wieku (8-9 lat) uczestników dla całej klasy, która spotykała się dwa razy w tygodniu na 45 minut w klasie III. Zajęcia miały charakter ogólnorozwojowy poprzez zastosowanie różnych form pracy. Zadania i stopień trudności były dostosowane do wieku i możliwości uczniów. Zajęcia prowadzone były w ramach regularnych jednostek lekcyjnych tygodniowego rozkładu zajęć. Zadaniem innowacji było umożliwienie małemu uczniowi osiągnięcie płynności w posługiwaniu się językiem angielskim, poprzez nacisk na poszerzanie i utrwalanie słownictwa w kontekście kulturowym oraz umiejętność swobodnej komunikacji w formie ustnej i pisemnej w zakresie objętym programem nauczania stosowanego w klasie III. W klasie z wprowadzoną innowacją dzieci pracowały w oparciu o podręcznik odpowiadający danemu etapowi edukacji oraz wykorzystywały materiały dodatkowe przygotowane prze nauczyciela prowadzącego. Praca nad programem przyniosła ze sobą umiejętność lepszej organizacji materiału oraz rozplanowania jednostki lekcyjnej. W efekcie uzyskałam niecodzienne połączenie nauki języka obcego z zgłębianiem tematu kultury i społeczeństwa anglojęzycznego kraju. Szkoła zyskała innowacyjny w swojej historii program nauczania języka angielskiego, czym pozytywnie wyróżnia się na lokalnym rynku edukacyjnym. Współpraca z rodzicami. Prowadzę regularną współpracę z pedagogiem szkolnym w ramach której wymieniam informacje i uzyskuję wsparcie w rozwiązywaniu trudnych problemów uczniów będącymi moimi wychowankami. Udzielałam pedagogowi szkolnemu szczegółowych informacji na temat aktualnych wyników w nauce z poszczególnych przedmiotów szkolnych oraz frekwencji moich uczniów. Wymiana ta zmierzała do określenia przyczyn niepowodzeń oraz możliwości ich przezwyciężania. Jako wychowawczyni sama rozpoznawałam przyczyny wielu niepowodzeń szkolnych i problemów, poprzez rozmowy starałam się zawsze służyć radą moim wychowankom. Utrzymywałam stały kontakt z rodzicami moich wychowanków, gdyż uważam, iż pełen sukces wychowawczy nie jest możliwy bez współpracy nauczyciel-rodzic. Moja praca wychowawcza to ciągła obserwacja ucznia, rozmowy indywidualne i pogadanki wychowawcze, wskazywanie im właściwych postaw , pomoc w wyciąganiu wniosków z sytuacji problemowych. W trudnych sytuacjach kontaktowałam się z pedagogiem i Dyrekcją-zawsze otrzymując wsparcie i pomoc. Praca z uczniem zdolnym i słabym Praca z uczniem uzdolnionym językowo czy plastycznie ma swoją specyfikę. Już na pierwszych lekcjach robię dokładne rozeznanie grupy uczniów przez wnikliwą obserwację dzieci. Tak się dzieje zawsze, gdy dostaję nową, jeszcze nie odkrytą przeze mnie grupę. Pracę z takimi uczniami rozpoczynam już na regularnej lekcji. Również przygotowanie do konkursów czy olimpiad rozpoczynam na zajęciach kiedy podaję nowy materiał czy utrwalam już wcześniej wprowadzony czy podczas wykonywania pisemnych i ustnych prac domowych. W stosunku do uczniów zdolnych wymagam więcej, gdyż oni sami również wykazują większe chęci i zaangażowanie w zdobywaniu wiedzy. W starszych klasach wykorzystuję takich uczniów jako swoich asystentów. Pomagają w korygowaniu błędów rówieśników, wyjaśniają niektóre zagadnienia. To dodatkowo wzmacnia ich poczucie własnej wartości i działa motywująco. Nieraz, również na swoją własną prośbę, otrzymują dodatkową pracę, wymagającą większego nakładu wysiłku umysłowego. Zawsze staram się zachować też umiar, aby stawiając zbyt wysokie wymagania nie doprowadzić do zniechęcenia ucznia. Uczniowie uzdolnieni mają również możliwość uczestnictwa w zajęciach dodatkowych, gdzie w pełni mogą wykorzystać swój potencjał intelektualny. Istotnym punktem w pracy z dzieckiem zdolnym jest wdrożenie dziecka do pracy samodzielnej. Wtedy to wskazuję uczniowi źródła czy lektury warte zgłębienia, a spostrzeżenia i wnioski omawiamy w każdej wolnej chwili. Ucznia traktuję jako równorzędnego partnera do rozmowy, staram się zapewnić miłą atmosferę nauczania, która prowadzi do szybszego przyswajania wiedzy. Chwalę każdy nawet najmniejszy sukces, a niepowodzenia traktuję jako lekcję , tak by uczeń czuł się komfortowo nawet gdy odniesie porażkę. Praca z uczniem zdolnym przynosi nauczycielowi dużo satysfakcji, rozwija talent pedagogiczny nauczyciela. Rozwijanie zainteresowań ucznia wpływa na kształtowanie pozytywnych cech charakteru podopiecznego. Ślad własnych zamiłowań u ucznia wynagradza każdy wysiłek i poświęcony czas, jakiego wymaga właśnie praca z uzdolnionym uczniem. W każdej klasie obok uczniów zdolnych, są uczniowie o niższych możliwościach intelektualnych. Tacy uczniowie również wymagają od nauczyciela szczególnej opieki i wsparcia, która rozpoczyna się już też w momencie prowadzenia regularnej lekcji. Uczniowie ci pracują w zróżnicowanym tempie, więc zadaniem nauczyciela jest nadzorowanie ich pracy i naprowadzanie na właściwe rozwiązania. Na moich lekcjach zawsze są uwzględniane zalecenia poradni PPP, zatem wszelkie przejawy aktywności uczniowskiej są dostosowane do rekomendacji specjalistów. Uczeń jest otoczony opieką, czuje się komfortowo i bezpiecznie, a to wpływa korzystanie na proces edukacyjny. Na bieżąco, zgodnie z potrzebami uczniów prowadzę również zajęcia dodatkowe dla uczniów słabszych, mających problemy z opanowaniem bieżącego materiału, umożliwiam uczniom poprawienie ocen, zaliczanie zaległych prac z języka angielskiego i plastyki. Opracowałam autorski program zajęć wyrównawczych dla dzieci mających problemy w opanowaniu języka angielskiego. Prowadzenie zajęć dla rodziców wspomagających proces nauczania języka angielskiego. Przez cały rok szkolny 2017/2018 (w zależności od bieżących potrzeb) prowadziłam kącik porad dla rodziców uczniów, którzy mają trudności w nauce języka angielskiego w wymiarze 45 min w tygodniu. Zainteresowani rodzice wraz ze swoimi pociechami przychodzili na konsultacje do mnie w sprawach związanych z nauką języka angielskiego, odrabianiem prac domowych z tegoż języka bądź poprawianiem ocen na wyższe. Podczas takich zajęć rodzice mieli dodatkową okazję do rozmów indywidualnych ze mną, wymiany spostrzeżeń i uwag na temat zajęć, metod nauki języka angielskiego. Efekty z realizacji: Dla szkoły: -funkcjonowanie innowacyjnych zajęć uatrakcyjnia ofertę dydaktyczno-wychowawczą szkoły; -wzmacnia realizację celów programowych szkoły; -przyniosły pozytywne efekty w pracy dydaktycznej i wychowawczej szkoły. Dla uczniów: -dostarczyły pozytywne efekty pracy; -dostarczyły satysfakcji z powodu osiągniętych sukcesów; -zwiększenie zaangażowania ucznia; Dla mnie: -praca z uczniem i nawet najmniejszy jego sukces daje wiele satysfakcji nauczycielowi; -możliwość rozwijania swoich kompetencji dydaktycznych; -lepsze relacje uczeń-nauczyciel; -pozytywne efekty pracy. § 8 ust. 2 pkt.4 b Wykonywanie zadań doradcy metodycznego, egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej, eksperta komisji kwalifikacyjnej lub egzaminacyjnej dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy, rzeczoznawcy do spraw podręczników. Na chwilę obecną nie udało mi się uzyskać tytułu egzaminatora okręgowej komisji egzaminacyjnej z przyczyn ode mnie niezależnych (brak naboru). § 8 ust. 2 pkt.4 c Poszerzenie zakresu działań szkoły, w szczególności dotyczących zadań dydaktycznych, wychowawczych lub opiekuńczych. Działania profilaktyczne. Działania profilaktyczne szkoły stanowią integralną część Programu Wychowawczo-Profilatycznego szkoły. Obejmują: -zwiększanie bezpieczeństwa uczniów w szkole; -przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i przemocy w szkole; -rozwijanie umiejętności współżycia społecznego; -propagowanie zdrowego trybu życia; -podejmowanie działań mających na celu wzmocnienie motywacji do własnego rozwoju; -kształtowanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych; -rozpoznawanie niepożądanych zjawisk na terenie szkoły; -podejmowanie działań na rzecz profilaktyki uzależnień; -kształtowanie postaw otwartości i tolerancji (rozwijanie wrażliwości społecznej); -wzmacnianie umiejętności życiowych(porozumiewania się, asertywności, radzenia sobie z trudnościami życiowymi, stresem, lękami i niepokojami). Zatem działania profilaktyczne odnoszą się do każdego ucznia, zarówno tego, który stwarza problemy wychowawcze jak również tego, który nie wykazuje ich przejawów. Nadrzędnym celem tego typu akcji profilaktycznych jest zapobieganie i przeciwdziałanie zjawiskom patologii społecznych oraz kształtowanie właściwych postaw i zachowań prospołecznych. Dotyczy to nie tylko zdrowia fizycznego, ale też psychicznego. Wszelkie powyższe elementy starałam się poruszać podczas zajęć do dyspozycji wychowawcy, zebrań z rodzicami. Ponadto, przygotowywałam pogadanki z zakresu profilaktyki uzależnień. Organizowałam zajęcia grupowe oraz indywidualne z pedagogiem szkolnym. Przeprowadziłam cykl zajęć poświęconych zagadnieniom adaptacyjno-integracyjnym, wzmocnieniu poczucia wartości własnej, budowaniu pozytywnych relacji w grupie rówieśniczej, w odniesieniu do wychowawcy i pozostałych pracowników Szkoły; problematyce substancji psychoaktywnych, umiejętności dokonywania racjonalnych wyborów, umiejętności budowania kontaktów z innymi ludźmi; umiejętności dokonywania wyboru kierunku dalszego kształcenia się, radzenia sobie w ze stresem, itp. W ramach wsparcia uczniów pochodzących ze środowisk dysfunkcyjnych podejmowane były następujące działania: -rozmowy z wychowawcą, pedagogiem, Policją na terenie szkoły; -kierowanie na badania do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej; -kierowanie na zajęcia terapeutyczne indywidualne z pedagogiem szkolnym; -współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej (dożywianie, stypendia). Rozwijanie zainteresowań uczniów. Przygotowanie uczniów do konkursów. Dbając o rozwój zainteresowań uczniów, którzy w szczególny sposób interesują się nauczanymi przeze mnie przedmiotami organizowałam konkursy szkolne i przeprowadzałam ogólnopolskie konkursy wiedzowe oraz przygotowywałam do nich uczniów na spotkaniach indywidualnych lub w ramach kół przedmiotowych. Brałam udział w przygotowaniu uczniów do konkursów pozaszkolnych. ▪ Byłam szkolnym koordynatorem: - konkursu plastycznego zorganizowanego przez ZNP: „Nasza szkoła to najlepsza szkoła”, którego celem było promowanie najbliższej dziecku okolicy, społeczności. W konkursie tym moja uczennica zajęła pierwsze miejsce w kategorii klas I-III; -zbiórki odpadów organizowanych przez Grupę Tonsemeier Kutno: „Dołacz do drużyny Tonsemeierka”, propagująca ideę selektywnej zbiórki odpadów, w której moi uczniowie zajęli wysokie lokaty za najwięcej zebranych surowców wtórnych; -konkursu piosenki angielskiej „Christmas Song”; -Ogólnopolskiego Konkursu Języka Angielskiego „PIONIER”; -konkursu plastycznego: „Bezpieczenstwo na wsi”; -konkursu plastycznego: „Kwiatki na Dzień Matki”, w którym uczniowie naszej szkoły zostali wyróżnieni i zaproszeni na warsztaty florystyczne wraz ze swoimi mamami, które były nagrodą w konkursie; -Ogólnopolskiej Olimpiady Językowej „Edi”; -szkolnego konkursu językowego dla klas III przy współpracy z drugim nauczycielem języka angielskiego p. Wioletą Wujkowską; -szkolnego konkursu plastycznego: „Symbol kraju anglojęzycznego”; -szkolnego konkursu językowego: „Christams Dictation”; -ogólnopolskiej olimpiady językowej Olimpus; -wielu konkursów klasowych z zakresu plastyki i języka angielskiego, do których opracowałam samodzielnie regulaminy, zestawy zadań oraz przygotowałam nagrody i dyplomy. Organizowanie oraz realizacja planów wycieczek dydaktyczno- krajoznawczych. W trakcie trwania stażu zorganizowałam lub byłam opiekunem kilku wycieczek/warsztatów plastycznych w plenerze: ▪ wyjazd do Domu Kultury w Gostyninie na spektakl pt.: „Złota Kaczka”-opiekun; ▪ 3-dniowy wyjazd na Zieloną Szkołę do Sendenia-opiekun; ▪ wyjście do Gminnej Biblioteki Publicznej w Łaniętach-opiekun; ▪ wycieczka do Kopalni Soli w Kłodawie-opiekun; ▪ warsztaty wielkanocne zorganizowane przez Muzeum J. Dunin-Borkowskiego w Krośniewicach-organizator; ▪ warsztaty plastyczne pt.: „Kropki i kreski” Darii Kucharskiej zorganizowane przez Centrum Teatru Muzyki i Tańca w Kutnie-organizator; ▪ warsztaty plastyczne pt.: „Tworzenie komiksów” zorganizowane przez Bibliotekę Pedagogiczną w Kutnie-organizator; ▪ wycieczka do łódzkiego Centrum Nauki i Techniki EC1-opiekun wycieczki; ▪ 3-dniowa wycieczka zagraniczna: Sklane Miasto-Praga-Drezno-opiekun wycieczki. Organizacja imprez klasowych. Opracowywałam i zajmowałam się organizacją imprez klasowych: -Klasowy Dzień Chłopca; - DEN; - Wieczór czarów i wróżb-Andrzejki; - Wigilia klasowa, spotkanie przy choince; - Klasowy Dzień Kobiet; - Dzień Talentów; - Dzień Dziecka. Przygotowanie uroczystości szkolnych i środowiskowych. O jakości pracy szkoły świadczą uroczystości szkolne, skupiające całą szkolną społeczność, a także zaproszonych gości. W okresie stażu, ale również i wcześniej brałam czynny udział w przygotowywaniu uroczystości szkolnych, które odbywały się na terenie naszej szkoły oraz gminy. Wymienić tutaj mogę: -uroczyste rozpoczęcie/zakończenie roku szkolnego (montaże słowno-muzyczne, pomoc przy wykonywaniu dekoracji); -dyskoteki z okazji Dnia Chłopca/Dnia Kobiet (dekoracja sali, zaproszenia, regulamin, organizacja poczęstunku, opieki, muzyki i sprzętu); -uroczyste apele z okazji DEN, Dnia Kobiet (scenariusze uroczystości-montaże słowno-muzyczne, dekoracje, stroje, rekwizyty, zaproszenia dla gości, upominki); -Wigilia Szkolna/Jasełka Szkolne (pomoc przy tworzeniu dekoracji); -Rok Niepodległej (gazetka ścienna, portrety Wielkich Polaków rysowane przez dzieci pod moim kierunkiem); -Pierwszy Dzień Wiosny, Dzień Talentów (pomoc przy tworzeniu dekoracji, element artystyczny); -Gminne Dożynki (reprezentowanie szkoły z Pocztem Sztandarowym); -Gminna Majówka (program artystyczny propagujący piosenkę anglojęzyczną). Uzyskane efekty: Dla szkoły: -aktywny udział rodziców w życiu klasy i szkoły; -opracowanie i organizacja uroczystości szkolnych i klasowych; -reprezentowanie szkoły w środowisku lokalnym; -integracja środowiska szkolnego; -uatrakcyjnianie procesu nauczania i wychowania. Dla uczniów: -integracja uczniów; -zmotywowanie dzieci do różnorodnych działań artstycznych; -przedstawienie artystycznego dorobku dzieci; -rozbudzenie zdolności organizatorskich wśród uczniów; -podniesienie poczucia własnej wartości; -współodpowiedzialność za życie kulturalne naszej szkoły; -wpajanie dzieciom zasad zdrowej rywalizacji. Dla mnie: -umożliwienie dokonania samooceny własnej osoby; -zapewnienie dzieciom bezpiecznego i atrakcyjnego wypoczynku, spędzania czasu nie tylko przy odrabianiu lekcji; -poprawa relacji uczeń-nauczyciel; -obserwacja i analiza zachowań uczniów poza obowiązkowymi zajęciami. § 8 ust.2 pkt.4e Wykonywanie zadań na rzecz oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich we współpracy z innymi osobami, instytucjami samorządowymi lub innymi podmiotami. W trakcie stażu współpracowałam z: Poradnią psychologiczno-pedagogiczną: - dbałość o zapewnienie fachowej opieki diagnozującej niedobory rozwojowe uczniów; - redagowanie opinii na temat funkcjonowania ucznia w szkole Przez okres stażu i pełnienia funkcji wychowawcy klasowego wielokrotnie byłam zobligowana do pisania informacji o swoich wychowankach, którzy mają specyficzne kłopoty w nauce i zostali skierowani na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej. Uczniowie otrzymali opinie PPP. Kuratorami społecznymi. - Utrzymywałam systematyczny kontakt z kuratorami społecznymi niektórych uczniów. Wielokrotnie rozmawiałam z kuratorami uczniów na temat zachowania w szkole i/lub trudności uczniów w nauce. - Dwa razy zostałam poproszona o napisanie informacji o uczniach do sądu. Na wniosek skierowany do szkoły z Sądu Rejonowego w Kutnie pisałam informację o uczniu. Pedagogiem szkolnym. Wychowawca, nawet zaopatrzony w gruntowną wiedzę psychologiczno-pedagogiczną, jest w głównej mierze dydaktykiem. Dlatego współpraca z pedagogiem szkolnym jest konieczna. Dobry nauczyciel-wychowawca zauważa problemy, w miarę swoich możliwości zapobiega im. W międzyczasie sygnalizuje o nich pedagogowi, by wspólnie opracować bardziej skuteczne metody przeciwdziałania trudnościom ucznia. Pedagog szkolny jest w stanie odciążyć nauczyciela-wychowawcę w wielu obszarach pracy pedagogicznej. W jednych miejscach wesprzeć, w innych przejąć rolę, a w jeszcze innych współdziałać w osiąganiu zamierzonego celu. W roku szkolnym 2015 / 2016 oraz 2016/2017 współpracowałam z panią pedagog Małgorzatą Szczęsną-Brodzińską, a od września 20127roku współpracuję z panią pedagog Hanną Górczak. W mojej pracy wychowawczej kontakty z pedagogiem dotyczyły: • pomocy przy organizowaniu i przeprowadzaniu godzin do dyspozycji wychowawcy; • organizacji zajęć integracyjnych dla klasy piątej; • rozeznania w specyficznych kłopotach uczniów w nauce i kierowania ich na badania do poradni psychologiczno-pedagogicznej; • rozwiązywania konfliktów powstałych w zespole klasowym; • pomocy w kontaktach z rodzicami; • problemu ucieczek uczniów z wybranych lekcji. Dzięki współpracy z pedagogiem szkolnym udawało mi się na bieżąco rozwiązywać problemy, z którymi zetknęłam się w mojej pracy wychowawczej. Myślę, że takie współdziałanie usprawnia działalność wychowawczą i znacznie ułatwia pracę nauczycielowi. Jest również korzystne dla młodzieży potrzebującej wsparcia. Wydawnictwami. - Od wielu lat współpracuję z przedstawicielami wydawnictw językowych oraz księgarniami: Nowa Era, Operon, Pearson, MacMillan prowadzącymi sprzedaż podręczników do nauki języka angielskiego i plastyki. Dzięki tej współpracy pozyskałam wiele podręczników i pomocy dydaktycznych, jak książki do lekcji powtórzeniowych, sprawdziany, przykładowe zestawy testów egzaminacyjnych, które mogę wykorzystać podczas zajęć. Poprzez korzystanie na zajęciach z różnych materiałów, nie tylko podręczników, uczniowie mogą poszerzyć swoją wiedzę, a nauczyciel jest w stanie dopasować ćwiczenia do poziomu umiejętności w klasie. Dzięki współpracy z wydawnictwem Pearson pozyskałam bezpłatnie książki na nagrody za konkursy językowe. Udział w zbiórkach rzeczowych na cele charytatywne. - Udział w zbiórkach rzeczowych na rzecz najuboższych rodzin z naszej gminy- rokrocznie nasza szkoła uczestniczy w zbiórce darów na terenie kutnowskich supermarketów. Nasi wolontariusze wraz z nauczycielami uczestniczą w zbiórkach. Za każdym razem gdy jest ogłaszana zbiórka bardzo chętnie biorę w niej udział . Każdego roku jako opiekun SU byłam zaangażowana wraz z moimi uczniami w akcje charytatywne przeprowadzane na terenie naszej szkoły. Zachęcałam i motywowałam swoich uczniów do bezinteresownej pomocy na rzecz innych. Dzieci z mojej klasy wzięły udział w następujących akcjach: ▪ Góra Grosza, czyli zbiórka monet jednogroszowych dla potrzebujących dzieci; ▪ akcja charytatywna na rzecz Fundacji „Pomóż i Ty”-zbieranie cegiełek dla osób niepełnosprawnych; ▪ akcja „Świąteczne Kartki Dobroczynne-Boże Narodzenie 2015”; ▪ akcja „Świąteczne Kartki Dobroczynne-Wielkanoc 2016”; ▪ zbiórka żywności dla psów w przytulisku „Krzykosiaki”. Wszystkie podejmowane działania poszerzające zakres działań szkoły bezpośrednio wpływają, na jakość jej pracy. Efekty moich działań: Dla szkoły: • poszerzenie oferty szkoły; • promowanie szkoły w środowisku lokalnym; • integracja z różnymi instytucjami i podmiotami; • efektywna współpraca grona pedagogicznego w celu realizowania wymienionych zadań; Dla uczniów: • uczenie dzielenia się z innymi; • aktywizacja w procesie dydaktyczno- wychowawczym; • kształcenie postaw prospołecznych; • integracja ze środowiskiem lokalnym; • zindywidualizowanie procesu nauczania. Dla mnie: • podnoszenie zdolności organizacyjnych; • poszerzanie współpracy z instytucjami; • pogłębianie wiedzy na temat wychowanków i metod pracy; • usprawnienie pracy wychowawcy. § 8 ust.2 pkt.5 Umiejętność rozpoznawania i rozwiązywania problemów edukacyjnych, wychowawczych lub innych, z uwzględnieniem specyfiki i typu i rodzaju szkoły. Obserwacja i analiza trudności edukacyjnych i wychowawczych w pracy z uczniami. Obserwacja i analiza możliwości ucznia i jego środowiska rodzinnego. Istotą zadań należących do wychowawcy klasy jest sprawowanie bezpośredniej opieki nad uczniami i kierowanie życiem zespołowym klasy. Prowadząc planową pracę wychowawczą zmierzałam do pełnej realizacji celów wychowawczych szkoły przede wszystkim przez stworzenie zwartego zespołu uczniowskiego. Aby było to możliwe musiałam poznać swoich wychowanków, ich cechy psychiczne, warunki życia, sytuację rodzinną i środowiskową. Po otrzymaniu wychowawstwa prowadziłam wywiady z uczniami, nauczycielami, rodzicami w celu lepszego poznania uczniów. Poznanie sytuacji rodzinnej pozwoliło mi w późniejszym czasie zrozumieć pewne zachowania młodych ludzi i ich przyczyny. Ważne jest również poznanie, w jaki sposób uczeń organizuje sobie czas wolny, gdyż wpływa on na wyniki w nauce, informacje te uzyskałam za pomocą wywiadów z uczniami i ich rodzicami. Przez cały okres pełnienia obowiązków wychowawcy klasy starałam się poświęcać dużo czasu na indywidualne rozmowy z uczniami na temat ich smutków, radości, niepowodzeń w szkole. Wnikliwie i systematycznie obserwowałam postępy dydaktyczne i wychowawcze uczniów. W przypadku pojawienia się problemów wewnątrzklasowych omawialiśmy je wspólnie na godzinach wychowawczych stosując zasadę tolerancji i zaufania. Niejednokrotnie zwracałam się o pomoc do pedagoga szkolnego. Wspólnie omawiałyśmy możliwe sposoby rozwiązania problemu, rozmawiałyśmy uczniami starając się znaleźć wyjście z sytuacji. Również rodzice moich wychowanków mogli kontaktować się z pedagogiem w razie pojawienia się niepokojących sygnałów. Dzięki poznaniu młodzieży nie tylko usprawniłam pracę wychowawczą, wspomogłam również rozwój psychiczny i społeczny wychowanków. Rozmowy indywidualne z rodzicami i uczniami w celu zdiagnozowania problemu. W ramach współpracy z rodzicami organizowałam spotkania rodzicielskie, na których omawiałam bieżące sprawy klasowe oraz szkolne, informowałam rodziców o wynikach w nauce oraz o frekwencji. Ponadto, z rodzicami uczniów sprawiających największe kłopoty byłam w stałym kontakcie telefonicznym i elektronicznym. Rodzice byli na bieżąco informowani o zaistniałych problemach i podjętych działaniach wychowawczych. Zawsze byłam gotowa podjąć rozmowy na temat problemów moich uczniów z ich rodzicami, służyłam radą, wyjaśniałam sytuacje problemowe, wspólnie ustalaliśmy odpowiednie środki zaradcze i sposoby ich zastosowania. Wspólnie z panią pedagog przeprowadziłyśmy również kilka spotkań z rodzicami uczniów. Współpraca z nauczycielami, pedagogiem i psychologiem w celu ustalenia form pomocy. Pomoc psychologiczno -pedagogiczna w szkole jest realizowana przez każdego nauczyciela w bieżącej pracy z uczniem. Polega ona w szczególności na: dostosowaniu wymagań edukacyjnych do możliwości psychofizycznych ucznia i jego potrzeb, rozpoznawaniu sposobu uczenia się ucznia i stosowanie skutecznej metodyki nauczania, indywidualizacji pracy na zajęciach obowiązkowych i dodatkowych, dostosowanie warunków nauki do potrzeb psychofizycznych ucznia. Współpraca nasza polegała na wspólnym planowaniu pomocy potrzebującym uczniom, spotkaniach wg harmonogramu ustalonego przez pedagoga w ramach Zespołu, rozmowach podczas przerw, wymianie spostrzeżeń i uwag. Opis i analiza dwóch przypadków z zakresu rozwiązywania problemów edukacyjnych lub wychowawczych. Spełniając wymogi kwalifikacyjne skonstruowałam opracowanie dwóch zdiagnozowanych przypadków. W okresie stażu rozpoznawałam i rozwiązywałam szereg problemów zarówno edukacyjnych jak i wychowawczo-opiekuńczych. Dołączam dwa z nich : 1. Opis i analiza przypadku – uczeń autystyczny. 2. Opis i analiza przypadku – uczeń z zaburzeniami emocjonalnymi. Efekty realizacji: Dla szkoły: -wspomaganie psychicznego i społecznego rozwoju uczniów; -współpraca w przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym. Dla uczniów: -wspomaganie psychicznego i społecznego rozwoju uczniów; -współpraca w przeciwdziałaniu niepowodzeniom szkolnym. Dla mnie: -lepsze poznanie uczniów; -pomaganie uczniom w rozwiązywaniu problemów; -nawiązanie kontaktu z rodzicami . § 9 ust.3 Inna dokumentacja świadcząca o osiągnięciach zawodowych W czasie trwania stażu zostałam ponownie uhonorowana Nagrodą Dyrektora Szkoły oraz wyróżnieniem Związku Nauczycielstwa Polskiego za zaangażowanie w sprawy edukacji w ramach czynów spolecznych. Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |