![]() |
![]() |
Katalog Barbara Kędzior, 2018-07-25 Jarosław Chemia, Konspekty Konspekt do lekcji "Otrzymywanie soli w reakcjach tlenków metali z kwasami"Dział: SOLE Temat: OTRZYMYWANIE SOLI W REAKCJACH TLENKÓW METALI Z KWASAMI. Cele operacyjne: Uczeń powinien: -podać jak reagują tlenki metali z kwasami -podać produkty reakcji -zapisać równania reakcji tlenków metali z kwasami i tlenków niemetali z zasadami -zaproponować różne metody otrzymywania wybranej soli Metoda: –problemowa z zastosowaniem eksperymentu. Forma realizacji: –ćwiczenia laboratoryjne w grupach równym frontem. Pomoce i środki dydaktyczne: -1% alkoholowy roztwór oranżu metylowego, rozcieńczony roztwór kwasu solnego, rozcieńczony roztwór kwasu azotowego, woda wapienna, tlenek wapnia, tlenek magnezu ; probówki, rurki. Przebieg lekcji Część nawiązująca: 1.Czynności organizacyjne – sprawdzenie obecności. 2.Sprawdzenie zadania domowego i rozwiązanie problemów, które sprawiły uczniom kłopoty. 3.Powtórzenie wiadomości: -z czego zbudowana jest cząsteczka soli? -czy sole przewodzą prąd elektryczny? -dlaczego sole przewodzą prąd elektryczny? -jakie są produkty dysocjacji soli? -co to są wskaźniki? -jak zachowuje się oranż metylowy w środowisku kwaśnym, zasadowym i obojętnym? -jakie metody otrzymywania soli poznaliśmy dotychczas? -jakie są produkty reakcji metali z kwasami? -jak reagują metale szlachetne z kwasami? 4.Nawiązanie do nowej lekcji - omówienie sposobu opisywania doświadczeń chemicznych. Część właściwa: Uczniowie otrzymują poniższe instrukcje do doświadczeń. Samodzielnie wykonują je, formułują obserwacje i próbują zapisywać równania reakcji. Po każdym eksperymencie jest odczytywana obserwacja i zapisywane odpowiednie równanie reakcji. Uczniowie dokonują samooceny, nanoszą poprawki na swoim sprawozdaniu z wykonanego doświadczenia. DOŚWIADCZENIE I Reakcja tlenku wapnia z kwasem solnym w obecności oranżu metylowego; Sprzęt: probówka Odczynniki: roztwór wodny kwasu solnego, tlenek wapnia, oranż metylowy Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 1 cm) kwasu solnego. Dodaj 2-3 krople oranżu metylowego, następnie dodawaj powoli tlenek wapnia. Obserwuj zachodzące zmiany. Spostrzeżenia: Roztwór zmienia zabarwienie z różowego na żółty. Wniosek: Tlenek wapnia reaguje z kwasem solnym. CaO + 2 HCl CaCl2 + H2O DOŚWIADCZENIE II Reakcja tlenku magnezu z kwasem azotowym(V)w obecności oranżu metylowego; Sprzęt: probówka Odczynniki: roztwór wodny kwasu azotowego (V) , tlenek magnezu, oranż metylowy Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 1 cm) kwasu azotowego(V). Dodaj 2-3 krople oranżu metylowego, następnie dodawaj powoli tlenek magnezu. Obserwuj zachodzące zmiany. Spostrzeżenia: Roztwór zmienia zabarwienie z różowego na żółty. Wniosek: Tlenek magnezu reaguje z kwasem azotowym (V ). MgO + 2 HNO3 Mg (NO3)2 + H2O Sformułowanie wniosku ogólnego : tlenek metalu + kwas sól + woda DOŚWIADCZENIE III Reakcja dwutlenku węgla z zasadą wapniową. Sprzęt: probówka, rurka Odczynniki: woda wapienna, powietrze wydychane z płuc Sposób wykonania: Do probówki wlej niewielką ilość (do wysokości 2 cm) wody wapiennej, a następnie za pomocą rurki wdmuchuj do probówki powietrze z płuc. Obserwuj zachodzące zmiany. Spostrzeżenia: Woda wapienna mętnieje. Wniosek: Wodorotlenek wapnia reaguje z dwutlenkiem węgla. Ca (OH )2 + CO2 CaCO3 + H2O Podanie wniosku ogólnego: bezwodnik kwasowy + zasada sól + woda Integracja i rekapitulacja wiedzy – Uczniowie proponują instrukcję do doświadczenia: Otrzymywanie siarczanu (VI) wapnia. Zadanie pracy domowej – podręcznik Chemia Nowej Ery Str. 104 zad. 2 Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |