Katalog Magda Kawula, 2018-07-25 wrocław Chemia, Konspekty Konspekt- Rozdzielanie mieszanin kl I gimnazjumKonspekt lekcji chemii w klasie I Temat:” Czy substancje można mieszać i przetwarzać?- lekcja eksperymentalna.” Wymagania podstawy programowej: • 1.3) obserwuje mieszanie się substancji; • 1.7) obisuje cechy mieszanin jednorodnych i niejednorodnych; • 1.8) opisuje proste metody rozdziału mieszanin i wskazuje te różnice między właściwościami fizycznymi składników mieszaniny, które umożliwiają ich rozdzielenie; sporządza mieszaniny i rozdziela je na składniki (np. Wody i oleju jadalnego, wody i soli kamiennej, atramentu i alkoholu); • 3.1) opisuje różnicę w przebiegu zjawiska fizycznego i reakcji chemicznej; podaje przykłady zjawisk fizycznych i reakcji chemicznych w otoczeniu człowieka; planuje i wykonuje doświadczenia ilustrujące zjawisko fizyczne i reakcję chemiczną. Zagadnienia programowe: • Otrzymywanie mieszanin substancji, • Rozdzielanie mieszanin jednorodnych i niejednorodnych, • Zjawisko fizyczne a przemiana chemiczna, • Pojęcie reakcji chemicznej, • Substraty i produkty reakcji. Cel ogólny lekcji: poznanie spotykanych w otoczeniu człowieka mieszanin i niektóre sposoby ich rozdzielania, określnie czym jest reakcja chemiczna. Osiągnięcia uczniów- po zajęciach uczeń: • Odróżnia substancję od mieszaniny; • Sporządza mieszaniny substancji; • Odróżnia mieszaniny jednorodne od niejednorodnych; • Sporządza mieszaniny jednorodne i niejednorodne; • Wymienia metody rozdzielania mieszanin; • Planuje i przeprowadza proste doświadczenia dotyczące rozdzielania mieszanin; • Montuje zestaw do sączenia; • Wyjaśnia na czym polega destylacja; • Wyjaśnia na czym polega reakcja chemiczna i zjawisko fizyczne; • Odróżnia reakcję(przemiane) chemiczną od zjawiska fizycznego. Metody pracy: Wiodąca- metoda praktyczna: Formy pracy: • Doświadczenia uczniowskie- sporządzanie mieszanin i rozdzielanie ich na składniki, rozkład cukru, • Wnioskowanie na podstawie doświadczeń, • Rozpoznawanie i budowanie zestawów aparatury do rozdzielania mieszanin, • Praca z instrukcjami do doświadczeń : Chemia w małej skali, • Odróżnienie zjawisk fizycznych od przemian chemicznych. Wspomagająca- metoda oglądowa: Formy pracy: • Pokaz multimedialny – rozdzielanie mieszaniny wody i acetonu- destylacja, sporządzanie solanki, • Prezentacja kryształów soli- krystalizacja, Wspomagająca- metoda słowna: Formy pracy: • Pogadanka na temat zjawisk fizycznych i przemian chemicznych, mieszanin jednorodnych i niejednorodnych. Środki dydaktyczne: -multibook, - instrukcje do doświaczeń Chemia w małej skali, - sprzęt i szkło laboratoryjne, - podręcznik i zeszyt ćwiczeń: ” Ciekawa chemia 1”. Przebieg lekcji: • Przypomnienie wiadomości z poprzednich lekcji: pogadanka na temat rodzajów mieszani- podział mieszanin na jednorodne i niejednorodne; przypomienie pojęcia zjawska fizycznego i przemiany chemicznej, • Podanie temtu lekcji: ”Czy substancje można mieszać i przetwarzać?- lekcja eksperymentalna.” • Prezentacja przez nauczyciela zestawu do destylacji i omówienie poszczególnych części aparatury (karta pracy nr 1), • Podział klasy na dwuosobowe grupy, rozdanie zestwów laboratoryjnych, segregatorów z instrukcjami do doświadczeń, przeprowadzenie doświadczeń z wykorzystaniem instrukcji Chemii w małej skali, • Wypełnienie kart pracy 2- 5, • Wyciągnięcie wniosków i prezentacja ich przez liderów wybranych grup na forum klasy, porównanie odpowiedzi, • Prezentacja filmu pt: Solanka oraz pokaz kryształów soli kamiennej, • Podsumowanie lekcji, przekazanie uczniom swoich obserwacji dotyczących ich pracy, • Ocena pracy wszystkich uczniów (plus za aktywność), • Zadanie domowe: wykonanie ćwiczeń z zeszyty ćwiczeń do lekcji powtórzeniowej. Karta pracy nr 1 Destylacja Zadanie 1. Rysunek przedstawia zestaw do destylacji. Proszę o opisanie każdego elementu z zestawu: 1- 2- 3- 4- 5- 6- Zestaw do destylacji: Zadanie 2. Destylacja, to metoda, która służy do rozdzielania mieszanin: a) jednorodnych, b) niejednorodnych. Karta pracy nr 2 Rozdzielanie mieszaniny wody i soli Skorzystajcie z instrukcji do ćwiczeń nr 7 z segregatora. Woda- probówka nr 1 Sól- probówka nr 2 Z jaką mieszaniną mieliście do czynienia – jednorodną czy niejednorodną? Co różniło składniki tej mieszaniny? Którą z ich właściwości można wykorzystać do rozdzielenia tej mieszaniny? Nazwa metody rozdzielania: Wnioski: Karta pracy nr 3 Rozdzielanie dwóch niemieszających się cieczy: wody i oleju Wykonanie: Pobierz mieszaninę wody i oleju do strzykawki (probówka nr 3). Strzykawkę trzymaj pionowo, tłokiem skierowanym do góry. Po rozdzieleniu sie mieszaniny na dwie warstwy naciśnij powoli tłok- tak długo, aż ze strzykawki wypłynie cała wodą. Wodę zbieraj od osobnej probówki. Z jaką mieszaniną mieliście do czynienia – jednorodną czy niejednorodną? Co różniło składniki tej mieszaniny? Którą z ich właściwości można wykorzystać do rozdzielenia tej mieszaniny? Wnioski: Karta pracy nr 4 Rozkład cukru Wykonanie: Do probówki wsypcie łyżeczkę cukru (probówka nr 4) . Probówkę umieście w łapie drewnianej i ogrzewajcie w płomieniu świeczki. Obserwujcie zachodzące zmiany. Obserwacje : Wnioski: Zapis reacji chemicznej: ...................................... .......................... + .................................. Karta pracy nr 5 Rozdzielanie mieszaniny piasku i jodu Skorzystajcie z instrukcji do ćwiczeń nr 8 z segregatora. Piasek+ jod- probówka nr 5 Z jaką mieszaniną mieliście do czynienia – jednorodną czy niejednorodną? Co różniło składniki tej mieszaniny? Którą z ich właściwości można wykorzystać do rozdzielenia tej mieszaniny? Nazwa metody rozdzielania: Wnioski: Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |