Katalog

Patrycja Kozakiewicz, 2018-07-20
Biłgoraj

Zawodowe, Sprawozdania

Sprawozdanie z planu rozowoju zawodowego nauczyciela mianowanego

- n +

SPRAWOZDANIE
Z REALIZACJI PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO


nauczyciel kontraktowy
zatrudniony
w Szkole Policealnej – Medyczne Studium Zawodowe w Biłgoraju






Biłgoraj, dn. 04 czerwca 2018 r.

SPRAWOZDANIE Z REALIZACJI
PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO

za okres od 01 września 2015 r. do 31 maja 2018r.





Niniejsze sprawozdanie powstało w związku z zakończeniem przeze mnie stażu na stopień nauczyciela mianowanego. Zostało napisane w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego przez nauczycieli na podstawie art. 9g ust. 10 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U.
z 2018 r. Nr 97, poz. 967).

Wstęp

Czas trwania stażu był dla mnie okresem intensywnej pracy nad sprostaniem wymaganiom, jakie założyłam sobie w planie rozwoju zawodowego.
Przez 2 lata i 9 miesięcy pogłębiałam swoją wiedzę i doskonaliłam warsztat pracy dydaktyczno – wychowawczej oraz doskonaliłam znajomość prawa oświatowego w sferze funkcjonowania szkoły, aktywnie uczestniczyłam w realizacji zadań ogólnoszkolnych, edukacyjnych i wychowawczych.
W czasie trwania stażu zrealizowałam zadania określone w planie rozwoju zawodowego,
a w szczególności:
1. uczestniczyłam w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych i innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego;
2. pogłębiałam wiedzę i umiejętności zawodowe samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego;
3. poznawałam przepisy dotyczące systemu oświaty.

Realizacja założeń zawartych w planie dała mi w efekcie wzrost różnorakich umiejętności
i doświadczeń, wzbogaciła o nową wiedzę merytoryczną i pedagogiczną, podniosła jakość mojej pracy.
Odbyty przeze mnie staż był okresem wzbogacania wiedzy i rozwijania umiejętności. Stanowi podsumowanie realizacji celów i zadań w sporządzonym przeze mnie planie rozwoju zawodowego
Poniższym sprawozdaniem pragnę potwierdzić, iż zrealizowałam wszystkie zadania, zgodnie z wymaganiami na stopień nauczyciela mianowanego.
Jednocześnie jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami opiekuńczo- wychowawczymi oraz dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i wiele jeszcze rzeczy przyjdzie mi się nauczyć w naszym nieustannie zmieniającym się świecie.







§ 7 ust. 2 pkt. 1
umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian
w tych działaniach


1. Nawiązanie współpracy z opiekunem stażu.

Swój staż rozpoczęłam od analizy wspólnie z opiekunem stażu przepisów dotyczących awansu zawodowego (rozporządzenie MEN z 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania awansu zawodowego nauczycieli) oraz na ich podstawie opracowałam plan rozwoju zawodowego.
Zgodnie z przepisami we wrześniu 2015r. przygotowałam wniosek o rozpoczęcie stażu na stopień nauczyciela mianowanego oraz opracowałam plan rozwoju zawodowego, który został zatwierdzony przez dyrektora szkoły.
Wzięłam udział w szkoleniu „Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego” zorganizowanym przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli KURSOR Oddział
w Zamościu. Dzięki niemu poznałam procedurę awansu na stopień nauczyciela mianowanego, nabyłam umiejętności planowania rozwoju zawodowego. Szkolenie było bardzo pomocne w opracowaniu projektu sprawozdania oraz prezentowaniu własnego dorobku zawodowego.
Kolejnym krokiem podjętym w celu dobrego zorganizowania pracy w okresie stażu było nawiązanie oraz określenie zasad współpracy z opiekunem stażu. Wspólnie z opiekunem stażu ustalono cele i przejrzyste zasady wzajemnej współpracy, co zaowocowało:
 podpisaniem kontraktu,
 sporządzeniem harmonogramu spotkań opiekuna stażu z nauczycielem kontraktowym,
 obserwowaniem lekcji przez opiekuna oraz sporządzeniem arkuszy planu obserwacji zajęć edukacyjnych.

Analiza przepisów prawnych związanych z procedurami uzyskiwania stopnia awansu zawodowego przez nauczycieli umożliwiła mi prawidłowe opracowanie dokumentów – wniosku o rozpoczęcie stażu i planu rozwoju zawodowego. Konstruując plan rozwoju zawodowego brałam pod uwagę działania nastawione na rozwój własnych kompetencji oraz umiejętności koniecznych w pracy nauczyciela, zgodnie z potrzebami szkoły oraz oczekiwaniami słuchaczy.

2. Doskonalenie warsztatu i metod pracy pedagogicznej.

W trakcie stażu konsekwentnie i sukcesywnie doskonaliłam umiejętności prowadzenia zajęć dydaktycznych w obecności opiekuna stażu. Obserwacji dokonywano zgodnie
z harmonogramem, a przedmioty lekcji hospitowanych to zarówno zajęcia teoretyczne
na kierunku technik farmaceutyczny i technik usług kosmetycznych jak i praktyczne
na kierunku technik farmaceutyczny. Zajęcia prowadziłam również pod okiem Pani kierownik kształcenia praktycznego z przedmiotu pracownia analizy leków,
na II roku technika farmaceutycznego oraz z przedmiotu chemia kosmetyczna.
W roku szkolnym 2017/2018 lekcję hospitowała również Pani dyrektor, na I roku technika farmaceutycznego z przedmiotu pracownia analizy leków. Przeprowadzenie zajęć poprzedzone było zredagowaniem scenariusza lub konspektu.
Przygotowując się do każdej lekcji samodzielnie opracowywałam różne pomoce dydaktyczne takie jak: karty pracy, opisy analiz leków, zestawy zdaniowe.
Podczas odbywania stażu korzystałam z możliwości obserwowania zajęć prowadzonych przez mojego opiekuna i innych nauczycieli.
Każde z tych zajęć były szczegółowo omawiane pod względem stopnia realizacji celów, wykorzystanych metod i form pracy oraz doboru środków dydaktycznych. Wnioski uwzględniałam przy planowaniu dalszej pracy. Dzięki temu nauczyłam się eliminować błędy i prawidłowo prowadzić zajęcia. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli była dla mnie cennym źródłem informacji dotyczących sposobu organizacji pracy dydaktycznej.
Wszystkie zajęcia były dokładnie analizowane pod względem merytorycznym i metodycznym. Wspólnie z opiekunem dbałam, aby każde zajęcia zostały omówione podczas konsultacji, co dało możliwość wymiany doświadczeń i spostrzeżeń oraz poznania nowych ciekawych rozwiązań metodycznych i dydaktycznych. W trakcie tych spotkań analizowałam swoje mocne i słabe strony, wykorzystany materiał, poziom wiedzy, a także aktywność
i reakcje słuchaczy.


Aby móc zrealizować materiał nauczania na każdym z kierunków, zapoznałam się z podstawą programową, w oparciu o którą opracowałam:
• program nauczania dla kierunku technik usług kosmetycznych i rozkłady materiału do przedmiotu chemia kosmetyczna i pracownia chemii kosmetycznej,
• program nauczania dla kierunku technik farmaceutyczny i rozkłady materiału do przedmiotu analiza leków i pracownia analizy leków.
Na podstawie tych dokumentów napisałam kryteria oceniania na poszczególne oceny zgodnie z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, które znajdują się w statucie szkoły.
Od początku pracy zawodowej tworzę bazę dokumentów i materiałów metodycznych przydatnych w pracy nauczyciela. Zgromadziłam i opracowałam:
• konspekty do prowadzonych zajęć edukacyjnych,
• zestawy pytań do lekcji powtórzeniowych z analizy leków i chemii kosmetycznej,
• zadania egzaminacyjne,
• pomoce dydaktyczne – gazetki, testy, sprawdziany, karty pracy, prezentacje multimedialne.
Wszystkie te działania usprawniały moją pracę zawodową. Zwracałam szczególna uwagę na potrzeby słuchaczy, wykorzystywałam ich sugestie i w odpowiedni sposób modyfikowałam zgromadzone pomoce dydaktyczne. Dzięki temu w procesie dydaktycznym stosowałam aktywne metody nauczania oraz wprowadzałam na zajęciach lekcyjnych indywidualizację metod kształcenia, co przynosiło korzyści słuchaczom z trudnościami edukacyjnymi jak i słuchaczom zdolnym.
W okresie stażu systematycznie doskonaliłam własny warsztat pracy. Wiedzę
i umiejętności pogłębiałam w procesie wewnątrzszkolnego i zewnętrznego doskonalenia. Brałam udział w spotkaniach dla nauczycieli, szkoleniach, konferencjach.
Uczestniczyłam w następujących formach doskonalenia zawodowego:
1) szkolenie zespołu nauczycielskiego „Metodyka kształcenia zawodowego” LSCDN oddział w Zamościu 12.11.2015r.
2) szkolenie rady pedagogicznej „Ewaluacja wewnętrzna jako autonomiczne działanie szkoły” LSCDN oddział w Zamościu 03.12.2015r
3) szkolenie zespołu nauczycielskiego „Opracowywanie, modyfikowanie i ewaluacja programów nauczania w kształceniu zawodowym” LSCDN oddział w Zamościu 14.11.2016r.
4) konferencja placówek oświatowych samorządu Województwa Lubelskiego „Wspomaganie szkół i placówek w ramach sieci współpracy i samokształcenia” organizowanym przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli
w Lublinie, kierowanym dla szkolnych koordynatorów sieci Doskonalenie we współpracy – 01.12.2016 r.
5) kurs zdalny – „Innowacje pedagogiczne – nowatorskie rozwiązania organizacyjne, metodyczne i programowe”- LSCDN w Lublinie 29.01.2017r.
6) kurs zdalny „Rozwijanie kompetencji uczenia się uczniów/słuchaczy” forma e – learningu w ramach sieci Współpracy Placówek Oświatowych Samorządu Województwa Lubelskiego – Doskonalenie we współpracy – 04.04.2017r. zorganizowane przez LSCDN
7) konferencja metodyczna organizowana przez Szkołę Policealną – Medyczne Studium Zawodowe w Biłgoraju, dla nauczycieli szkół medycznych, na temat ,,Trendy
w kosmetologii – karboksyterapia i mezoterapia”. Konferencja odbyła się dnia 12 grudnia 2017 r.
8) Szkolenie „Awans zawodowy nauczyciela kontraktowego” zorganizowane przez Wojewódzki Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli KURSOR oddział w Zamościu – 26.02.2018r.

Na szczególną uwagę zasługuje konferencja placówek oświatowych samorządu Województwa Lubelskiego „Wspomaganie szkół i placówek w ramach sieci współpracy
i samokształcenia” organizowanym przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lublinie. Dzięki udziałowi w spotkaniu zostałam szkolnym liderem platformy moodle – Doskonalenie w współpracy.
W roku szkolnym 2016/2017 i nadal pełnię rolę przewodniczącego zespołu przedmiotowo – metodycznego. Funkcja ta w połączenie z funkcją szkolnego lidera platformy moodle –pozwala mi na monitorowanie na bieżąco oferty kursów organizowanych przez LSCDN oraz zapoznawanie innych nauczycieli mojej szkoły z tą ofertą.
Kolejny kurs „Rozwijanie kompetencji uczenia się uczniów/słuchaczy” zrealizowałam właśnie dzięki dostępowi do platformy moodle. Kurs obejmował trzy moduły:
 Zewnętrzne i wewnętrzne warunki efektywnego uczenia się.
 Pamięć i motywacja w procesie nabywania wiedzy.
 Planowanie zajęć kształcących kompetencje uczenia się.
Szczególnie interesujący i wzbogacający moją pracę był moduł trzeci dzięki, któremu udoskonaliłam planowanie lekcji w nauczaniu dorosłych słuchaczy, opierając się na cyklu Kolba.
W swojej pracy wykorzystałam również bardzo cenne wiadomości ze szkolenia zespołu nauczycielskiego „Opracowywanie, modyfikowanie i ewaluacja programów nauczania
w kształceniu zawodowym”. Omówione zostały takie zagadnienia jak: program nauczania
a planowanie pracy przez nauczyciela, jak, dlaczego i kiedy modyfikować programy nauczania dla zawodów.
Również bardzo pomocnym szkoleniem było zapoznanie się z „Metodyką kształcenia zawodowego”. Omówione zostały aktywizujące metody i techniki w kształceniu zawodowym.
Reasumując zdobyte wiadomości i umiejętności wzbogaciły moją wiedzę merytoryczną, udoskonaliły warsztat pracy i przyczyniły się do podniesienia jakości pracy szkoły.
Wszystkie te szkolenia dały mi możliwość spotkania z innymi nauczycielami, wymiany doświadczeń, aktualizowania wiadomości dotyczących wychowania i nauczania. Uczestnicząc w kursach miałam możliwość doskonalenia techniki pracy w grupach. Udział
w różnych formach doskonalenia zawodowego jest nieodłączną częścią pracy w zawodzie nauczyciela. Otrzymane na szkoleniach materiały wykorzystałam w celu wzbogacenia
i urozmaicenia własnych zajęć.
W ramach doskonalenia własnego warsztatu pracy brałam udział w szkoleniach rady pedagogicznej oraz zebraniach zespołu przedmiotowo-metodycznego, którego w roku szkolnym 2015/2016 pełniłam funkcję protokolanta, natomiast od roku szkolnego 2016/2017 jestem przewodniczącą. W ramach działalności zespołu corocznie sporządzałam i omawiałam z nauczycielami harmonogram naszych spotkań. Zebrania odbywały się regularnie, raz
w miesiącu lub w razie potrzeb. Na początku każdego roku szkolnego opracowywałam analizę zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie, porównując je z egzaminami próbnymi. Następnie w trakcie zebrania przedstawiałam nauczycielom uczącym na poszczególnych kierunkach wnioski wynikające z analizy. Dzięki tym spotkaniom, dokonywałam również oceny skuteczności swoich działań, analizując swoją pracę dydaktyczno-wychowawczą. Zebrania te miały istotny wpływ na organizację
i doskonalenie własnego warsztatu pracy. Praca zespołu opierała się również na dzieleniu się wiedzą. W harmonogramie zaplanowane były krótkie wykłady, prelekcje o różnej tematyce. W trakcie zebrań przedstawiałam następujące zagadnienia, m.in.:
• o szkodliwości dopalaczy i symptomach świadczących o ich stosowaniu - „Dopalacze trend czy zagrożenie?”
• „Uzależnienie od leków” – lekomania
• Rozwijanie kompetencji uczenia się słuchaczy.
Wszystkie spotkania nauczycieli zespołu przedmiotowo-metodycznego przyczyniały się do wzbogacania moich umiejętności nauczycielskich. Dzielono się wiedzą na temat form
i metod pracy z uczniami co dawało mi możliwość skonfrontowania moich działań z innymi.
Efekty płynące z wyżej wymienionych działań to przede wszystkim:
• współpraca z nauczycielami,
• umiejętność dokonywania krytycznej analizy, oceniania skuteczności działań oraz wyciągania wniosków,
• umiejętność dzielenia się wiedzą z innymi,
• satysfakcja z poprawnie przeprowadzonych zajęć i doskonalenie umiejętności nauczania.

W trakcie trwania stażu dokonywałam ewaluacji własnych działań w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Przeprowadziłam ankietę wśród słuchaczy na kierunku technik farmaceutyczny, której celem było poznanie opinii słuchaczy na temat prowadzenia przeze mnie zajęć, sposobu realizowania materiału, czytelności wymagań edukacyjnych. Dzięki dokonanej analizie ankiety poznałam oczekiwania słuchaczy wobec przedmiotu oraz wobec mnie i na jej podstawie wyciągnęłam wnioski do dalszej pracy.
Również aby sprawdzić przyrost wiedzy u słuchaczy technika farmaceutycznego rokrocznie przeprowadzałam test oceniający osiągnięcia edukacyjne z przedmiotu analiza leków.
Wszystkie wyżej wymienione działania pozwoliły mi na dokonanie oceny skuteczności moich działań na polu dydaktycznym. Dzięki temu mogłam dokonać zmian
w procesie kształcenia słuchaczy oraz usprawnić dalszą pracę.
Cennym wkładem w moją pracę było pełnienie funkcji przewodniczącego komisji nadzorującej egzamin zewnętrzny na następujących kierunkach:
 technik masażysta (30.06.2017 r.),
 technik usług kosmetycznych (27.01.2017 r.),
 opiekun medyczny (28.06.2017 r.),
 technik farmaceutyczny (30.01.2018 r.).

Dzięki temu doświadczeniu dokładnie i rzetelnie poznawałam procedury obowiązujące podczas przebiegu egzaminu. Mogłam wymienić się doświadczeniem w pracy dydaktycznej
z nauczycielami-egzaminatorami pracującymi w innych szkołach medycznych.


§ 7 ust. 2 pkt.2
umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych


Ważną działalnością nauczyciela jest umiejętność uwzględniania w swojej pracy problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych
i cywilizacyjnych. Takie zagadnienia znalazły się również w moim planie rozwoju zawodowego.
W ciągu stażu starałam się poznawać środowisko lokalne słuchaczy. Byłam wychowawcą klasy na kierunku technik farmaceutyczny. Z racji pełnionej funkcji,
na początku każdego roku szkolnego diagnozowałam i rozpoznawałam środowisko rodzinne słuchaczy, by we właściwy sposób ukierunkować swoje działania opiekuńczo-wychowawcze, aby odpowiednio zainterweniować w sytuacji kryzysowej. Otaczałam opieką słuchaczy
z rodzin wielodzietnych i niewydolnych wychowawczo oraz słuchaczy mających trudności
z nauką i zachowaniem.
Obserwowałam moich podopiecznych na zajęciach, w czasie przerw, jak również przeprowadzałam ankietę wśród słuchaczy, celem diagnozy ich potrzeb i oczekiwań oraz ich sytuacji rodzinnej i materialnej. Na bieżąco prowadziłam rozmowy indywidualne
z wychowankami, których treścią było rozwiązywanie problemów. Dzięki tym inicjatywom miałam możliwość zaplanowania odpowiedniej pomocy.
W dzisiejszych czasach dużym zagrożeniem wymierzonym w młodego człowieka
i prowadzącym do destrukcji są, m.in. narkomania, alkoholizm, nikotynizm. Przyczyny sięgania po środki uzależniające są różne: chęć poznania czegoś nowego, moda, presja kolegów, brak fachowej wiedzy. Zadaniem rodziny i szkoły jest tak wychować młode pokolenie, aby potrafiło dokonywać właściwych wyborów i odrzucać to co niszczy zdrowie
i życie ludzkie. Po zapoznaniu się ze szkolnymi działaniami profilaktyczno-wychowawczymi, w swojej pracy podejmowałam tematy omawiające te zjawiska.
Aby móc poznać problemy i zagrożenia, opracowałam program profilaktyki uzależnień od dopalaczy, który wdrożyłam po przeprowadzeniu ankiety wśród słuchaczy. Dokonałam jej analizy co posłużyło do podjęcia wniosków dotyczących zagrożenia uzależnieniem oraz wiedzy na temat używek wśród młodzieży szkolnej. W ramach programu, odbyła się prelekcja na temat: „Dopalacze i inne środki psychoaktywne”, przeprowadzona przez specjalistów Powiatowej Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej i Komendy Powiatowej Policji w Biłgoraju.
Zawsze, gdy rozpoczynałam pracę z nową grupą słuchaczy, przeprowadzałam tzw. test diagnostyczny. Narzędzie to pomagało mi w określeniu ich potrzeb edukacyjnych w zakresie prowadzonych przeze mnie zajęć. Bazując na wynikach testu poszerzyłam ofertę szkoły
w zakresie zajęć pozalekcyjnych. Organizowałam szereg dodatkowych konsultacji i ćwiczeń, które przyczyniły się do podwyższenia efektów edukacyjnych w szkole i zniwelowały zaległości w nauce.
W swojej pracy dydaktycznej uwzględniałam potrzeby słuchaczy z trudnościami edukacyjnymi oraz słuchaczy szczególnie zdolnych, motywując ich do pogłębiania wiedzy, rozwijania zainteresowań. Mobilizowałam ich do nauki, poprzez stosowanie różnych metod aktywizujących, np. „Burza mózgów”, „Praca w grupach”, „Webquest”.
W celu sprawdzenia moich działań edukacyjnych, przeprowadzałam test roczny na kierunku technik farmaceutyczny (I rok). Na podstawie jego analizy, mogłam stwierdzić, że moje starania, metody, formy pracy, spowodowały znaczny wzrost wiedzy wśród słuchaczy.
Będąc przede wszystkim kompetentnym pedagogiem o niezbędnej wiedzy specjalistycznej, służyłam merytoryczną pomocą słuchaczom na kierunku technik usług kosmetycznych
i technik farmaceutyczny. W efekcie moi słuchacze uzyskiwali lepsze wyniki, a zdawalność egzaminów zawodowych na tych kierunkach uległa podwyższeniu.
Jako pracownik szkoły angażowałam się w niemal wszystkie inicjatywy wynikające ze statutowej działalności tej placówki.
W czasie stażu, wspólnie z innymi nauczycielami sprawowałam opiekę nad Samorządem Szkolnym. W ramach tej pracy na początku września organizowaliśmy zebranie „trójek klasowych” i dokonywaliśmy wyboru nowych władz Samorządu.
Moje działania na rzecz Samorządu Szkolnego opierały się na opiece nad Pocztem Sztandarowym w czasie uroczystości szkolnych lub państwowych, między innymi, takich jak:
• uroczyste rozpoczęcie i zakończenie roku szkolnego
• obchody rocznicy ataku ZSRR na Polskę
• rocznica Odzyskania Niepodległości
Wraz ze słuchaczami kierunku technik farmaceutyczny organizowałam obchody
Dnia Papieskiego. Z tej okazji opracowałam i przygotowałam słuchaczy do akademii:
• XV Dzień Papieski pod hasłem „Jan Paweł II - patron rodziny”, 21 października 2015r.
• XVI Dzień Papieski pod hasłem "Jan Paweł II – Bądźcie świadkami miłosierdzia",
21 października 2016 r.
• XVII Dzień Papieski pod hasłem "Idźmy naprzód z nadzieją", 10 października 2017r.

Dzięki montażom słowno-muzycznym mogłam przybliżyć społeczności szkolnej wartości głoszone przez Papieża Jana Pawła II. Należy dodać, że słuchacze z wielkim zaangażowaniem przygotowywali się do tych uroczystości. Przedsięwzięcia te pomagały
w integracji młodzieży, zacieśniła się więź międzyosobowa, nie tylko pomiędzy słuchaczami, ale również pomiędzy mną a nimi.
Słuchacze pod moim kierunkiem zajmowali się też dekoracją szkoły oraz do każdej akademii przygotowywali odpowiednią scenografię. Starałam się uwrażliwić słuchaczy na estetykę
i wygląd naszej szkoły. Dbałam o wygląd naszych gazetek, aktualizację i odnawianie tablic. Starałam się zmotywować słuchaczy do pracy w Samorządzie. Osoby najbardziej aktywne, na koniec roku szklonego, były nagradzane.
Wspomaganie działań Samorządu Szkolnego, spowodowało że szczegółowo poznałam kompetencje tego organu szkoły zapisane w statucie szkoły.
Bardzo ważnym aspektem w pracy szkoły jest działalność Szkolnego Koła Wolontariatu.
Aby wzbogacić swoją prace wychowawczą, w trakcie trwania stażu, zaangażowałam się
w działalność koła. Wspierałam opiekuna, Panią mgr Alinę Kołodziej, w akcjach wolontariackich. Zapoznałam słuchaczy z ideą wolontariatu. Angażowałam słuchaczy
w świadomą, dobrowolną i nieodpłatną pomoc innym. Sprawowałam opiekę nad grupą słuchaczy biorącą udział w akcjach charytatywnych na terenie naszego miasta Biłgoraj, m.in.:
„20. Świąteczna zbiórka żywności” (25-26.11.2016 r. oraz 02.12.2017 r.) zorganizowana przez Bank Żywności w Lublinie w obiekcie marketu Lidl i Biedronka. Zebraną żywność przekazano na potrzeby Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym „Krok za krokiem” w Zamościu Koło terenowe w Biłgoraju.
Udział słuchaczy w tego typu akcjach pozwala na promowanie postaw wrażliwości na potrzeby innych, empatii, życzliwości, otwartości i bezinteresowności w podejmowanych działaniach. Członkowie Koła sumiennie wywiązywali się z podjętych przez siebie zobowiązań.



Podczas odbywania stażu miałam swój znaczący udział w działaniach związanych
z promocją szkoły.
Brałam udział w imprezach lokalnych. np. Dożynki Powiatowe (sierpień 2016r.), w trakcie których nasza szkoła prowadziła pomiar ciśnienia tętniczego oraz uczyła społeczność lokalną w jaki sposób udzielać pierwszej pomocy przedmedycznej.
Nasza szkoła rokrocznie, w maju, otwiera swoje drzwi dla swoich przyszłych słuchaczy, zapraszając licealistów. Aby zapoznać młodzież z ofertą edukacyjną szkoły przygotowywałam prezentację multimedialna na temat kierunku technik farmaceutyczny.
Aby uatrakcyjnić warsztaty organizowane dla młodzieży ponadgimnazjalnej, wraz ze słuchaczami, opracowałam pokaz analizy farmaceutycznej: „Co w tabletce piszczy”.
W roku szkolnym 2017/2018 w trakcie dni otwartych byłam również odpowiedzialna za reklamę nowego kierunku jakim jest technik sterylizacji medycznej.
Każdy z wyżej wymienionych elementów uczestnictwa w pewnym stopniu przyczynił się do promocji szkoły, ale również miało to korzystny wpływ na rzecz środowiska szkolnego, jak i lokalnego. Mam nadzieję, że nasza szkoła na stałe zapisze się w życiu społeczności miasta Biłgoraj i nie tylko, dając młodym ludziom szansę kształcenia, podniesienia świadomości, uwrażliwienia na potrzeby innych oraz promowanie profilaktyki zdrowotnej. W czasie takich akcji mogłam poznać i zrozumieć problematykę środowiska lokalnego oraz współczesne problemy społeczne i cywilizacyjne.






§ 7 ust. 2 pkt.3
umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej
i komunikacyjnej

W dzisiejszym świecie umiejętność obsługi komputera i urządzeń z nim współpracujących jest koniecznością również w pracy nauczyciela. W dobie internetu
i informatyzacji społeczeństwa oczywistym staje się więc konieczność opanowania podstawowych programów, które ułatwiają codzienne zadania edukacyjno-wychowawcze.
W celu realizacji procesu dydaktycznego, w swojej pracy pedagogicznej wykorzystywałam technologię komputerową i informacyjną do przygotowywania:
• narzędzi pomiaru dydaktycznego, tj. testy, sprawdziany, kartkówki, karty pracy;
• dodatkowych zadań i opisów doświadczeń na zajęcia pracowni analizy leków oraz pracowni chemii kosmetycznej;
• pomocy dydaktycznych, np. prezentacje multimedialne - wykorzystanie programu MICROSOFT POWER POINT;
• scenariuszy i konspektów lekcji;
• scenariuszy uroczystości szkolnych – akademie z okazji Dnia Papieskiego;
• programów nauczania, rozkładów materiału – dla kierunków technik farmaceutyczny
i technik usług kosmetycznych;
• ankiet wychowawczych i profilaktycznych;
• analizy ankiet, zestawienie wyników egzaminów zewnętrznych – wykorzystanie programu MICROSOFT EXCEL;
• sprawozdań z pracy zespołu przedmiotowo – metodycznego;
• elementów gazetek ściennych i dekoracji;
• zaproszeń na Dni Otwarte Szkoły;
• banerów, ulotek, plakatów promujących szkołę i kierunki kształcenia – wykorzystanie programu MICROSOFT PUBLISHER;
• zestawienia semestralnego i końcoworocznego ocen słuchaczy kierunku technik farmaceutyczny II rok;
• przygotowanie świadectw ukończenia szkoły (program OPTIVUM) oraz listów gratulacyjnych;


W swojej pracy korzystałam również z zasobów informacji, które można odnaleźć
w internecie. Aktualizowałam swoją wiedzę w dziedzinie analizy leków, chemii kosmetycznej, psychologii i pedagogiki. Korzystałam z internetowych publikacji innych nauczycieli, konsultowałam się z nimi poprzez fora internetowe różnych portali.
Odwiedzałam strony np.:
• www.scholaris.pl
• www.egzaminzawodowy.info
• https://cke.gov.pl/egzamin-zawodowy/
• https://www.zrobsobiekrem.pl/
• www.biotechnologia.pl
• www.dlanauczyciela.pl

Czerpanie materiałów z w/w stron uatrakcyjniało prowadzone przeze mnie zajęcia oraz często inspirowało mnie do pracy.
Interesującymi materiałami znalezionymi w internecie dzieliłam się z innymi nauczycielami. Zachęcałam słuchaczy do wyszukiwania informacji w internecie, korzystania ze słowników
i encyklopedii multimedialnych oraz samodzielnego doskonalenia praktycznych umiejętności.
Wyszukane materiały i informacje były pomocne w prowadzeniu zajęć, niejednokrotnie tworzyłam własne prezentacje multimedialne oraz korzystałam z portali internetowych poszukując różnych rozwiązań niezbędnych w pracy.
Śledziłam zmiany z zakresu prawa oświatowego (www.men.gov.pl, www.kuratorium.lublin.pl, www.oke.krakow.pl, www.koweziu.edu.pl, www.ore.edu.pl).
W związku z pełnioną funkcją przewodniczącego zespołu przedmiotowo-metodycznego bardzo często odwiedzałam stronę www.lscdn.pl , celem zapoznania się z ofertą szkoleniową. Byłam szkolnym koordynatorem platformy moodle – „Doskonalenie w współpracy”, utworzonej przez Lubelskie Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Lublinie. Dzięki dostępowi do internetu i platformy moodle ukończyłam kurs zdalny – „Innowacje pedagogiczne” oraz „Rozwijanie kompetencji uczenia się uczniów/słuchaczy”. Internet
i komputer pomógł mi w zdobywaniu wiedzy i był niezastąpionym narzędziem komunikacji.
Dzięki e-learningowemu kursowi - Specjalista ds. sterylizacji medycznej, organizowanemu przez Studium Prawa Europejskiego w Warszawie, nabyłam niezbędną wiedzę, która umożliwi mi w przyszłości prowadzenie zajęć na kierunku technik sterylizacji medycznej.
Internet to nie tylko „kopalnia wiedzy”, ale również narzędzie służące do promocji
i reklamy szkoły. Aby móc dotrzeć do dużej liczby osób, założyłam i prowadzę stronę szkoły na portalu społecznościowym www.facebook.pl. Strona ta jest wizytówką naszej szkoły. Młody człowiek, w dzisiejszej dobie informatyzacji może w każdej chwili zapoznać się
z ofertą naszej szkoły, zobaczyć co dzieje się na lekcjach, obejrzeć zdjęcia. Aby bardziej uatrakcyjnić odbiór strony, stworzyłam przy pomocy aplikacji na smartfona
(„Kreator filmów”), krótkie filmiki ze zdjęć z podkładem muzycznym oraz głosem, który zapoznaje odbiorcę z kierunkami na których kształcimy oraz nowościami edukacyjnymi. Filmy te były prezentowane na dniach otwartych szkoły, cieszyły się pozytywnym odbiorem.
Umieszczanie aktualnych informacji na www.facebook.pl zachęca do podjęcia nauki w naszej szkole oraz kształtuje wizerunek szkoły w środowisku lokalnym i nie tylko.
Dobra znajomość obsługi komputera wynika z mojego wykształcenia, ponieważ ukończyłam studia licencjackie na UMCS w Lublinie, na kierunku chemia, specjalność chemia informatyczna (350 godzin zajęć informatycznych z różnego zakresu, np. podstawy użytkownia komputerów, internet, wstęp do programowania Pascal, Fortran, C++, systemy operacyjne Win., Unix, bazy danych).
Wykorzystanie internetu jako narzędzia pracy znacznie ułatwiła mi pracę w przygotowywaniu dokumentacji przebiegu stażu oraz przyczyniła się do mojego samorozwoju poprzez pozyskiwanie informacji na temat szkoleń czy materiałów do zajęć. Dzięki sieci internetowej mam szybki dostęp do informacji zarówno merytorycznych, jak i metodycznych. Mogę śledzić na bieżąco zmiany w przepisach prawa oświatowego. Korzyści jakie czerpię
z umiejętnego korzystania z technologii komputerowych są różnorodne. Pozwalają mi na aktywny udział w pracach szkoły, prowadzenia korespondencji i wymianę doświadczeń
z innymi nauczycielami. Ich efekty są zauważalne w prowadzonej dokumentacji szkolnej, bogatym archiwum materiałów dydaktycznych wykorzystywanych do pracy ze słuchaczami. Zastosowanie technologii informacyjnej i komunikacyjnej w mojej pracy przynosi wymierne korzyści dla słuchaczy, nauczycieli oraz szkoły.

§ 7 ust. 2 pkt.4
umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki
i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań.

Podczas trwania stażu poznawałam, poszerzałam i systematycznie doskonaliłam swoją wiedzę i umiejętności z zakresu psychologii, pedagogiki oraz dydaktyki. Studiowałam zagadnienia dotyczące komunikacji interpersonalnej, integrowania grupy, przeciwdziałania agresji i uzależnieniom, rozwiązywania konfliktów. Korzystałam ze zbiorów biblioteki szkolnej, dzięki czemu studiowałam literaturę, czasopisma dotyczące prawidłowości rozwoju słuchaczy. Do najciekawszych należą:
Książki:
• Ewa Filipiak - „Rozwijanie zdolności uczenia się”
• Geoff Petty - „Nowoczesne nauczanie”
• Wiesława Limont - „Uczeń zdolny- jak go rozpoznać i jak z nim pracować”
• Irena Dzierzgowska - „Jak uczyć metodami aktywnymi”

Czasopisma (internetowe):
• „Psychologia w szkole” – kwartalnik
• „Nowa szkoła” – miesięcznik społeczno- pedagogiczny
• „Charaktery ” – portal internetowy
• „Wiedza i życie”

Wdrażałam propozycje metodyczne zaczerpnięte z literatury fachowej. Nie tylko pozycje książkowe pozwoliły na udoskonalenie mojej pracy ale także uczestnictwo w różnych formach wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczycieli. Aby móc pogłębić wiedzę na temat prawidłowego nauczania dorosłych słuchaczy ukończyłam kurs zdalny „Rozwijanie kompetencji uczenia się uczniów/słuchaczy” organizowany przez LSCDN w Lublinie.
Dzięki poznaniu stylów uczenia się mogłam zastosować różne metody i formy pracy, które spełnią oczekiwania słuchaczy i pozwolą im na lepsze i efektywniejsze przyswojenie wiedzy. Po ukończeniu tego kursu wdrażałam tzw. cykl Kolba, który pozwolił mi na prowadzenie procesu uczenia dorosłych w sposób odpowiedni dla własnego stylu komunikacji i pracy.
Czytanie na bieżąco fachowej literatury oraz wymiana doświadczeń z innymi nauczycielami pozwoliły mi lepiej organizować swoją pracę. Dzięki studiowaniu literatury pogłębiałam swoją wiedzę na temat najnowszych trendów w nauczaniu, w psychologii i pedagogice. Zaczerpnięta z książek wiedza, dotycząca uczenia i nauczania oraz wskazówki metodyczne
i organizacyjne przyczyniły się do mojej kreatywności. Stwarzało to warunki do komplementarnego rozwoju słuchaczy, uwzględniając ich indywidualne zainteresowania
i potrzeby, a także ich możliwości psychofizyczne.
W latach 2014-2018 pełniłam funkcję wychowawcy klasy na kierunku technik farmaceutyczny. Przeprowadziłam diagnozę wychowawczą, która pozwoliła mi ocenić,
w sposób obiektywny, sytuacje rodzinną słuchaczy. Prowadziłam rozmowy indywidualne ze słuchaczami na początku roku szkolnego w celu rozpoznania cech osobowościowych słuchacza, stanu jego zdrowia, warunków rodzinnych i materialnych. Udzielałam niezbędnej - doraźnej pomocy
Aktywnie realizowałam zadania dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze. Pomagałam słuchaczom mającym problemy natury wychowawczej lub edukacyjnej.
W celu skutecznego przeciwdziałania absencji słuchaczy, na bieżąco prowadziłam monitoring w zakresie frekwencji na zajęciach. Wiele cennych rad w rozwiązywaniu problemów wychowawczych uzyskałam od opiekuna stażu, nauczycieli wychowawców, z którymi
na bieżąco współpracowałam.
Realizowałam zagadnienia wynikające z działań profilaktyczno-wychowawczych.
W roku szkolnym 2015/2016 opracowałam „Program profilaktyki antydopalaczowej”. Celem którego było promowanie zdrowego stylu życia, ochrona słuchaczy przed zagrożeniami. Tworzenie szkoły przyjaznej słuchaczom i nauczycielom. W ramach działalności profilaktycznej diagnozowałam skalę zjawiska zagrożenia uzależnieniami wśród słuchaczy. Aby uświadomić słuchaczom w jaki sposób dopalacze wpływają na stan organizmu człowieka, rozpowszechniałam informacje o kampanii społecznej prowadzonej przez Główny Inspektorat Sanitarny „Nie pozwól odlecieć swojemu szczęściu” (http://www.e-stawiamnazdrowie.pl/). Zapoznałam członków rady pedagogicznej z wynikami ankiety antydopalaczowej, przeprowadzonej wśród słuchaczy oraz przeprowadziłam prelekcję
o szkodliwości dopalaczy i symptomach świadczących o ich stosowaniu w ramach spotkań zespołu przedmiotowo metodycznego.
Umiejętność obserwacji w połączeniu z wiedzą psychologiczno-pedagogiczną, uzupełniana informacjami na temat zagrożeń, pozwala w porę zareagować na niepożądane zachowania słuchaczy, mogące doprowadzić do ich autodestrukcji. Starałam się tak dobierać formy przekazu informacji, by słuchacze sami wyciągali właściwe wnioski i obierali właściwą drogę postępowania.

§ 7 ust. 2 pkt.5
umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi sytemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż


Rozpoczęcie stażu na nauczyciela mianowanego zobligowało mnie do podjęcia czynności związanych z dokładnym poznaniem prawa oświatowego. Po analizie najważniejszych aktów prawnych, takich jak: Ustawa karta nauczyciela, Ustawa o Systemie Oświaty, Rozporządzenia MEN z 1 marca 2013 r w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli, rozpoczęłam procedury związane z awansem zawodowym. Złożyłam wniosek o rozpoczęcie stażu, nawiązałam współpracę z opiekunem stażu, opracowałam plan rozwoju zawodowego.
Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym
co pozwoliło mi stosować się do aktualnie obowiązujących procedur. Po ukończeniu stażu sporządziłam sprawozdanie ze swoich działań oraz przygotowałam odpowiednią dokumentację dla komisji egzaminacyjnej. Zapoznałam się również, z podstawowymi dokumentami dotyczącymi funkcjonowania, organizacji i zadań Szkoły Policealnej – Medycznego Studium Zawodowego w Biłgoraju, tj.:
• statut szkoły,
• działania wychowawczo-profilaktyczne,
• regulamin rady pedagogicznej,
• regulamin samorządu szkolnego,
• regulamin szkolnego koła wolontariatu,
• regulamin rekrutacji słuchaczy,
• regulamin praktycznej nauki zawodu,
• szkolny regulamin przyznawania stypendium za wyniki w nauce i osiągnięcia sportowe,
• regulaminy pracowni zawodowych.

Ponadto wiedzę z zakresu prawa oświatowego i prawa wewnątrzszkolnego zdobywałam na zebraniach rady pedagogicznej, zebraniach zespołu przedmiotowo-metodycznego oraz
w wyniku pracy w zespołach nowelizujących dokumenty szkolne. W ramach tej pracy współtworzyłam i modyfikowałam:
• plan pracy szkoły, opracowany na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) art. 70 ust. 1 pkt 1, art. 80 ust. 2 pkt 4, art. 82 ust.2
• program nauczania zgodny z nową podstawą programową oraz z ramowym planem nauczania dla zawodu technik farmaceutyczny i technik usług kosmetycznych zgodnie z poniższymi aktami prawnymi:
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U. 2017 poz. 860)
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dziennik Ustaw 2017 r. poz.703)
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U. 2017 r. poz. 622)
 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. 2017 poz. 649)

Aktywnie uczestniczyłam w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. W planie pracy szkoły zamieściłam wizję i misję szkoły oraz opis sylwetki absolwenta.
Znakomitą okazją posługiwania się przepisami prawa dotyczącego pracy szkoły była moja aktywność dotycząca opracowania:
• zasad oceniania, zgodnych z wewnątrzszkolnymi zasadami oceniania, z przedmiotów analiza leków, pracownia analizy leków, chemia kosmetyczna, pracownia chemii kosmetycznej,
• regulaminu pracowni farmaceutycznej,
• planu pracy zespołu przedmiotowo-metodycznego,
• programu profilaktyki antydopalaczowej, itp.

Uczestniczyłam w klasyfikacyjnych, plenarnych, szkoleniowych zebraniach rady pedagogicznej.
Wykonywałam zadania przewodniczącego komisji egzaminacyjnej podczas praktycznego egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie na kierunku technik masażysta, opiekun medyczny, technik usług kosmetycznych, technik farmaceutyczny.
Wnikliwe studiowanie aktów prawnych, współpraca z Dyrekcją oraz całym Gronem Pedagogicznym udoskonaliły moje umiejętności dotyczące prawa oświatowego. Wiem jak znaleźć rozwiązania dotyczące problemów codziennego życia nauczycieli, umiem zaradzić
i rozwiązywać problemy słuchaczy, organizować imprezy czy wycieczki szkolne od strony prawnej. Wiem na czym polega kreowanie prawa wewnątrzszkolnego.
Przez cały okres stażu śledziłam zmiany zachodzące w prawie oświatowym co pozwoliło mi dostosować się do aktualnie obowiązujących procedur. Przystępując do wyznaczenia sobie zadań korzystałam z pomocy dokumentów określających rolę oświaty, szkoły oraz prawa i obowiązki nauczyciela. Częste korzystanie z tekstów oświatowych, aktów prawnych znajdujących się w Internecie umożliwiło mi stworzenie bazy adresów stron internetowych. Dzięki temu zapewniłam sobie szybki dostęp do oświatowych aktów prawnych.
Po ukończeniu stażu zgodnie z wymaganiami sporządziłam sprawozdanie ze swoich działań. Analiza dokumentów własnych, pozwoliła mi dostosować moją pracę do potrzeb i wymagań szkoły.


PODSUMOWANIE

Okres stażu był dla mnie bardzo aktywnym okresem w pracy zawodowej. Z wielkim zaangażowaniem uczestniczyłam w życiu szkoły, sumiennie wykonywałam powierzone obowiązki.
Uważam, że założone cele planu rozwoju zawodowego zostały przeze mnie zrealizowane. Podejmowałam szereg działań mających na celu wzbogacenie, unowocześnienie warsztatu
i metod pracy. Potrafię planować i organizować proces edukacyjny oraz dokumentować prowadzone przez siebie działania. Analizuję i oceniam ich skuteczność, a jeśli zachodzi potrzeba, modyfikuję je.
Uwzględniam w swojej pracy problematykę środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych.
Korzystam z różnych ofert doskonalenia zawodowego, jak kursy, szkolenia, warsztaty, podwyższając własne kompetencje zawodowe. Na bieżąco pogłębiam wiedzę studiując literaturę fachową z zakresu psychologii i pedagogiki. Znam i stosuję przepisy prawa oświatowego w zakresie potrzeb naszej szkoły. Aktywnie i sumiennie uczestniczę w realizacji zadań ogólnoszkolnych, wychowawczych, opiekuńczych i edukacyjnych wynikających ze statutu naszej szkoły.
W swojej pracy na bieżąco wykorzystuję technologię komputerową i informacyjną.
Sądzę, że w ciągu 2 lat i 9 miesięcy trwania mojego stażu spełniłam wszystkie wymagania stawiane nauczycielowi kontraktowemu ubiegającemu się o awans na stopień nauczyciela mianowanego.
Wiele zadań, to działania o charakterze ciągłym lub zadania kilkuletnie, dlatego zamierzam
w dalszym ciągu rozwijać się i doskonalić swoje umiejętności, systematycznie dokształcać się i dzielić swoimi doświadczeniami i wiedzą z innymi nauczycielami.
Zakończenie stażu na stopień awansu nauczyciela mianowanego nie oznacza końca podejmowanych działań. Zamierzam nadal podnosić swoje kwalifikacje zawodowe, podnosić jakość swojej pracy, by jeszcze lepiej realizować zadania szkoły.
Jestem przekonana, że praca nad sobą i swoimi dokonaniami opiekuńczymi i dydaktycznymi wcale nie dobiegła końca i jeszcze wiele rzeczy przyjdzie mi się nauczyć w naszym nieustannie zmieniającym się świecie. Jednakże dzięki umiejętnościom nabytym podczas stażu wiem, jak to robić dobrze, z korzyścią dla siebie i słuchaczy.



Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.