Katalog Mikołaj Butryn, 2018-07-05 Włodawa Muzyka, Program nauczania Program do nauczania gry na gitarze klasycznej i akustycznej w Młodzieżowym Domu KulturyProgram do nauczania gry na gitarze klasycznej i akustycznej w Młodzieżowym Domu Kultury Nauka gry na gitarze przygotowuje do muzykowania zespołowego oraz pozwala na wykorzystanie wykształcenia muzycznego do czynnego uczestnictwa w życiu muzycznym, przede wszystkim w ruchu amatorskim. Ogólne cele nauczania gry na gitarze klasycznej to: rozwijanie wrażliwości i kształtowanie wyobraźni muzycznej, rozwijanie podstaw techniki instrumentalnej, kształtowanie umiejętności interpretacyjnych, rozwijanie umiejętności czytania nut i gry a vista, rozwijanie umiejętności muzykowania kameralnego, rozwijanie umiejętności akompaniowania, rozwijanie umiejętności samodzielnej pracy w domu, przygotowanie ucznia do występu: konkursu, koncertu, przeglądu, popisu itp. Program przeznaczony jest dla uczniów rozpoczynających naukę gry na gitarze w wieku 7 lat oraz dla dzieci i młodzieży starszej. Uczniowie rozpoczynający naukę gry na gitarze powinni wykazywać uzdolnienia muzyczne i posiadać dobre warunki fizyczne, umożliwiające im spełnienie określonych wymagań technicznych i ogólnomuzycznych. Wszystkie propozycje programowe oparte są na wydawnictwach polskich, które ukazały się po 1945 roku do chwili obecnej. W zależności od dostępności materiałów, dokonywałem doboru odpowiedniego repertuaru w oparciu o stopień trudności utworów wymienionych w programie. Ważnym celem nauczania w Młodzieżowym Domu Kultury jest umuzykalnienie, dlatego należy położyć szczególny nacisk na czytanie a vista, opanowanie umiejętności akompaniowania i gry zespołowej. Uczeń powinien zrozumieć potrzebę zaplanowania określonego czasu pracy nad zagadnieniami technicznymi, gdyż ułatwia to później pracę nad utworem. Należy pomóc uczniowi zorganizować sobie pracę w domu tak, by mógł w ramach określonego czasu ułożyć systematyczny program ćwiczeń. Nauczyciel, zgodnie z wymaganiami higieny pracy umysłowej ucznia, powinien dokładnie ukierunkować jego pracę domową: najpierw postawić mu określone zadania do wykonania, a następnie sprawdzić ich realizację. Planowanie procesu dydaktycznego w obrębie poszczególnych lat nauki powinno uwzględniać indywidualne cechy każdego ucznia, poziom jego uzdolnień, wiek i stopień zaawansowania. Ogromną rolę dydaktyczną i wychowawczą spełniają takie działania jak: rozmowy z uczniem o muzyce, poruszanie tematów ogólnych, próby pokierowania jego zainteresowaniami muzycznymi, pobudzanie jego aktywności myślowej i ambicji. Wszyscy uczniowie powinni uczestniczyć w popisach grupowych i ogólnych, koncertach, przeglądach, konkursach . PROGRAM NAUCZANIA GRY NA GITARZE KLASYCZNEJ - grupa początkująca Cele edukacyjno wychowawcze: Nauka gry na gitarze klasycznej, akordowo-akompaniującej, solowej, Poznanie możliwości wykonawczych instrumentów gitarowych, Przygotowanie do aktywnego i twórczego uczestnictwa w społecznym życiu kulturalnym, Dostarczenie radości dzieciom, młodzieży poprzez muzykowanie solo, zespołowo, udział w popisach i przeglądach, Zdobywanie wiedzy muzycznej, podnoszenia swoich umiejętności w zakresie gry na instrumencie oraz osiągnięcie lepszej motywacji do czynnego uprawiania muzyki, Zainteresowanie kulturą regionu i lokalnymi wydarzeniami kulturalnymi, Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej ucznia oraz stymulowanie jego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego – poprzez różnorodne formy aktywności twórczej. Treści nauczania – zadania techniczne i wiadomości: Budowa gitary, akcesoria, zasady konserwacji, Zdobycie podstawowych wiadomości w zakresie notacji muzycznej, techniki gry na instrumentach strunowych (praca systematyczna), Realizacja problemów muzycznych zawartych w podręcznikach muzycznych: Koordynacja pracy obu rąk, Jedno-, dwu-, trzy-, i cztero palcowe układy lewej ręki na wszystkich strunach, Rozszerzanie przestrzeni między palcowej lewej ręki, Nauka funkcyjnego akompaniamentu akordowego- budowa akordów durowych, molowych, przewroty akordów, Kształcenie umiejętności grania solowego i zespołowego, Rozwijanie zdolności manualnych i słuchowych uczniów, głosowych ( śpiew), Samodzielne dobieranie barwy akompaniamentu, dźwięku, układanie wstępu i zakończenia utworów, Stosowanie w czasie gry ( egzekwowanie) oznaczeń wykonawczych ( dynamika, zmiany tempa, artykulacji, frazowania), Poznawanie dźwięków w obrębie oktawy razkreślnej, dwukreślnej, Zdobywanie umiejętności poprawnego wykonywania schematów rytmicznych (od podstaw wartości nut po grupy rytmiczne regularne i nieregularne), Poznawanie utworów kompozytorów z muzyki klasycznej, muzyki rozrywkowej oraz melodie ludowe, harcerskie, biesiadne, religijne itp Narzędzia pomiaru: koncerty, przeglądy, konfrontacje, konkursy, popisy itp. Efekty dla dziecka: rozwija nie tylko zdolności muzyczne, ale także szeroko pojętą sprawność fizyczną, manualną i umysłową, dostrzega korzyści z umiejętności gry na gitarze, uzyskuje zadowolenie i satysfakcję z występu na scenie, uzyskuje zadowolenie z umiejętności akompaniowania do swoich piosenek, melodii, rozwija wyobraźnię, mając niejednokrotnie możliwość współtworzenia zajęć, kształci słuch muzyczny, przygotowuje się do występów publicznych, zyskuje pewność siebie, rozwija pamięć słuchową, wzrokową i kinestetyczną, zyskuje umiejętność pracy w grupie, bardzo ważną we współczesnych realiach i wymaganą w szkole, uczy się korzystać z różnych ciekawych pomocy dydaktycznych, pożytecznie i przyjemnie spędza czas, bawiąc się z rówieśnikami. Efekty dla rodziców: wiedzą, że ich dziecko twórczo spędza czas wolny, angażują się w życie grupy swojego dziecka, oglądają efekty pracy swoich dzieci podczas prezentacji i koncertów. PROGRAM NAUCZANIA GRY NA GITARZE KLASYCZNEJ grupa średnio zaawansowana Cele edukacyjno wychowawcze: Doskonalenie gry na gitarze klasycznej, akordowo-akompaniującej, solowej, Poznanie możliwości wykonawczych instrumentów gitarowych, Przygotowanie do aktywnego i twórczego uczestnictwa w społecznym życiu kulturalnym, Dostarczenie radości dzieciom, młodzieży poprzez muzykowanie solo i zespołowo, udział w popisach i przeglądach, Zdobywanie wiedzy muzycznej, podnoszenia swoich umiejętności w zakresie gry na instrumencie oraz osiągnięcia lepszej motywacji do czynnego uprawiania muzyki, Zainteresowanie kultura regionu i lokalnymi wydarzeniami kulturalnymi, Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej ucznia oraz stymulowania jego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego-poprzez różnorodne formy aktywności twórczej. Treści nauczania: Rozwijanie niezależności palców lewej ręki, Utrwalenie podstawowych wiadomości w zakresie notacji muzycznej, techniki gry na instrumentach strunowych (praca systematyczna), Realizacja problemów muzycznych zawartych w podręcznikach muzycznych: technika legato, arpeggia, zmiana pozycji, takty parzyste i nieparzyste, synkopa, triola, Doskonalenie funkcyjnego akompaniamentu akordowego, różne sposoby akompaniowania – akordy do pozycji V, Kształcenie umiejętności grania solowego i zespołowego, Rozwijanie zdolności manualnych i słuchowych uczniów, głosowych (śpiew), Samodzielne dobieranie sposobu akompaniamentu, dźwięku, układanie wstępu i zakończenia utworów, Stosowanie w czasie gry ( egzekwowanie) oznaczeń wykonawczych (dynamika, zmiana tempa, artykulacji, frazowania), Poznawanie dźwięków w obrębie oktawy razkreślnej, dwukreślnej, małej – do XII progu, Zdobywanie umiejętności poprawnego wykonywania schematów rytmicznych (grupy rytmiczne regularne i nieregularne), Poznawanie utworów kompozytorów z muzyki klasycznej, muzyki rozrywkowej oraz melodie ludowe, harcerskie, biesiadne, religijne itp. Narzędzia pomiaru: koncerty, przeglądy, konfrontacje, konkursy, popisy itp. Efekty dla dziecka: dostrzega korzyści z prawidłowego dobierania akordów, rozumie prawidłowość uderzenia, szarpania, potrafi nazwać i określić położenie dźwięków: gama C-dur, uzyskuje satysfakcję i zadowolenie z możliwości użycia wszystkich strun na gitarze, czuje zadowolenie z czystych dźwięków, akordów, a także z umiejętności prawidłowego akompaniamentu. PROGRAM NAUCZANIA GRY NA GITARZE KLASYCZNEJ – grupa zaawansowana Cele edukacyjno wychowawcze: Doskonalenie gry na gitarze klasycznej, akordowo- akompaniującej, solowej, Poznanie możliwości wykonawczych instrumentów gitarowych, Przygotowanie do aktywnego i twórczego uczestnictwa w społecznym życiu kulturalnym, Dostarczenie radości dzieciom, młodzieży poprzez muzykowanie solo i zespołowo, udział w popisach i przeglądach, Zdobywanie wiedzy muzycznej, podnoszenia swoich umiejętności w zakresie gry na instrumencie oraz osiągnięcie lepszej motywacji do czynnego uprawiania muzyki. Zainteresowanie kulturą regionu i lokalnymi wydarzeniami kulturalnymi, Rozwijanie wyobraźni i wrażliwości estetycznej ucznia oraz stymulowanie jego rozwoju emocjonalnego i intelektualnego – poprzez różnorodne formy aktywności twórczej. Treści nauczania: Doskonalenie poznanych technik gitarowych, Utrwalenie podstawowych wiadomości w zakresie notacji, Realizacja problemów muzycznych zawartych w podręcznikach muzycznych: rozwijanie biegłości palcowej obu rąk, rozwijanie umiejętności improwizacji, Doskonalenie funkcyjnego akompaniamentu akordowego – rożne sposoby akompaniowanie – akordy z poprzeczką barre do pozycji XII, Kształcenie umiejętności grania solowego i zespołowego, Rozwijanie zdolności manualnych, słuchowych i głosowych uczniów, samodzielne dobieranie sposobu akompaniamentu, dźwięku, układanie wstępu i zakończenia utworu, Stosowanie w czasie gry (egzekwowanie) oznaczeń wykonawczych (dynamika, agogika, artykulacja, frazowanie, flażolety itp.), Poznawanie dźwięków w obrębie oktawy razkreślnej, dwukreślnej, małej i wielkiej do XII progu, Zdobywanie umiejętności poprawnego wykonywania schematów rytmicznych (grupy rytmiczne regularne i nieregularne), Poznawanie utworów kompozytorów z muzyki klasycznej, muzyki rozrywkowej oraz melodie ludowe, harcerskie, biesiadne, religijne itp. Narzędzia pomiaru: koncerty, przeglądy, konfrontacje, konkursy, popisy itp. Opracował: mgr Mikołaj Butryn Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |