Katalog Barbara Żak, 2018-07-03 Elbląg Geografia, Konspekty Uwarunkowania nierównomiernego rozdziału żywnościKonspekt lekcji Temat: Uwarunkowania nierównomiernego rozdziału żywności nauczyciel prowadzący: Barbara Żak Zakres treści podstawy programowej: 2.4) Uczeń wyjaśnia, z czego wynikają różnice w wielkości i strukturze spożycia żywności na świecie (uwarunkowania przyrodnicze, kulturowe, społeczne i polityczne, mechanizmy wpływające na nierównomierny rozdział żywności w skali globalnej) Cele lekcji: A- Uczeń wymienia: przyczyny występowania problemu głodu na świecie normy żywieniowe definicję głodu utajonego B – Uczeń rozumie: jakie formy pomocy zaliczymy do „ryby” i do „wędki” konsekwencje braku lub nadmiaru różnych substancji odżywczych dla zdrowia i życia człowieka C – Uczeń potrafi: wskazać na mapie świata obszary nadwyżek i niedoborów żywności D – Uczeń potrafi: ocenić działalność agend ONZ i organizacji humanitarnych w likwidacji głodu na świecie zaproponować możliwości zmniejszenia dysproporcji w dystrybucji żywności na świecie zaproponuje niestandardowe sposoby rozwiązania problemu głodu na świecie Formy pracy: indywidualna, grupowa Metody pracy: praca z podręcznikiem – analiza wykresów, map, eksponująca – film, aktywizująca – burza mózgów, programowana – z użyciem komputera Środki dydaktyczne: Podręcznik, mapa fizyczna świata, film, zasoby Internetu: platforma edukacyjna epodreczniki.pl oraz aplikacji quizizz, karty pracy Przebieg lekcji Faza wprowadzająca 1. Czynności organizacyjne. 2. Prezentacja filmu "Głód w Krajach Trzeciego Świata". 3. Podanie tematu, celów lekcji, adresów internetowych. Faza realizacyjna 1. Analiza ryc. 15.2/141 – Wniosek: Dzienne spożycie kilokalorii na osobę we wszystkich regionech świata wzrosło. 2. Nauczyciel podaje normy żywieniowe: Do prawidlowego funkcjonowania organizmu potrzeba ok. 2300 kcal, w tym 35-70 g białka (a 1/3 to białko zwierzęce). Zapotrzebowanie na kalorie zależne jest od: strefy klimatycznej, płci, rodzaju wykonywanej pracy, wieku. 3. Analiza mapy zamieszczonej na platformie edukacyjnej epodreczniki.pl: "Przeciętna dzienna dawka kalorii spożywana przez 1 mieszkańca w poszczególnych państwach" Wskazanie obszarów, gdzie ta dawka jest najniższa i najwyższa. 4. Nauczyciel wprowadza pojęcia: głód – gdy organizm nie otrzymuje odpowiedniej ilości kalorii głód jawny – gdy człowiek odczywa głód głód utajony – człowiek czuje się najedzony, spożywa posiłki wystarczająco kaloryczne, ale o małej zawartości składników mineralnych i witamin niedożywieni – ludzie przewlekle głodni 5. Nauczyciel przedstawia skutki zdrowotne niedożywienia. 6. Analiza ryc. 15.6/143 – Wniosek: Największa liczba osób niedożywionych występuje w Azji i w Afryce Subsaharyjskiej. 7. Nauczyciel dzieli klasę na grupy, rozdaje karty pracy dotyczące pogrupowania czynników i zjawisk do odpowiednich przyczyn przyrodniczych, kulturowych, społecznych i politycznych niedostatku żywności. 8. Burza mózgów na temat: Metody walki z głodem (przekazanie notatki do zeszytu). 9. Analiza mapy zamieszczonej na platformie edukayjnej epodreczniki.pl: "Udział osób z nadwagą w ogólnej liczbie ludności państw" Wskazanie obszarów, gdzie ta liczbajest najniższa i najwyższa, przedstawienie skutków zdrowotnych. Faza podsumowująca 1. epodreczniki.pl str.6 - podsumowanie 2. Krótki test (dla wybranych uczniów) za pomocą aplikacji quizizz. 3. Nauczyciel ocenia pracę uczniów. 4. Zadanie domowe: treść zadania nauczyciel publikuje w dzienniku elektronicznym Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |