Katalog

Liliana Niewdana, 2018-07-03
Borek Wielkopolski

Historia, Konspekty

Żołnierze Niezłomni czy Wyklęci? konspekt lekcji

- n +

ŻOŁNIERZE NIEZŁOMNI CZY WYKLĘCI?
Powiatowy Dzień Pamięci Żołnierzy Niezłomnych
Konspekt lekcji z historii
Klasa: IV
Czas: 45 min.
Cele wynikające z podstawy programowej:
• IV. Postacie i wydarzenia o doniosłym znaczeniu dla kształtowania polskiej tożsamości kulturowej. Uczeń sytuuje w czasie i opowiada o:
15) żołnierzach niezłomnych – Witoldzie Pileckim i Danucie Siedzikównie „Ince”.
• I. Elementy historii rodzinnej i regionalnej. Uczeń:
2) poznaje historię i tradycję swojej okolicy i ludzi szczególnie dla niej zasłużonych.
Cele operacyjne osiągane przez uczniów:
Uczeń:
• Utrwala umieszczanie wydarzeń na osi czasu ,
• Utrwala pojęcia: ruch oporu, okupacja, komunizm,
• Potrafi wskazać na mapie państwa, które w 1939 r. zaatakowały Polskę,
• Potrafi wyjaśnić pojęcie żołnierze wyklęci,
• Rozumie tragedię żołnierzy niezłomnych prowadzących walkę z komunistami w Polsce,
• Potrafi wymienić żołnierzy niezłomnych swojego regionu.



Metody:
• Opis
• Praca z mapą
• Praca pod kierunkiem
• Metoda audiowizualna
Środki dydaktyczne:
• Atlasy historyczne
• Fragment filmu „Tajemnice historii – żołnierze wyklęci”
• Wiadomości „Teleskop”, „Fakty”
• Karty pracy – Załącznik 1, załącznik 2
Przebieg lekcji:
1. Powitanie. Czynności organizacyjne.
2. Wstęp
Na dzisiejszej lekcji powtórzymy widomości, które już znamy, jak również dowiemy się o nowych, ważnych wydarzeniach z historii naszego kraju i regionu. Powiemy zatem o żołnierzach niezłomnych.
3. Uczniowie zapisują temat lekcji.
4. Nauczyciel wprowadza uczniów do tematu. Ze względu na to, iż są to wiadomości znane uczniom z poprzednich lekcji, zachęcamy ich do ćwiczeń i wypowiedzi.
Historia, o której dziś opowiemy wydarzyła się w czasach, gdy Wasi pradziadkowie byli w Waszym wieku. Był to rok 1939 (n-l zapisuje datę na tablicy, rysuje oś i prosi chętnego ucznia o zaznaczenie roku na osi czasu. Wszyscy uczniowie obliczają, ile lat minęło od II wojny światowej do dziś.). Następnie kontynuuje.
Wybuchła II wojna światowa. Na czele III Rzeszy stał Adolf Hitler. Uważał, że Niemcy to najlepszy naród, powinni być panami innych narodów. Postanawia zrealizować swój cel i atakuje Polskę. Rozpoczyna się OKUPACJA (uczniowie przypominają znaczenie terminu). W okupowanej Polsce rozwija się RUCH OPORU (dzieci podają przykłady walki z okupantem). Największą organizacją ruchu oporu jest ARMIA KRAJOWA. Wówczas nie tylko z III Rzeszą graniczyliśmy. Jakie państwo sąsiadowało z Rzeczpospolitą?
5. Praca z mapą – Europa w latach 1922 – 1939. Uczniowie:
• odszukują Rzeczpospolitą, wskazują granicę, porównują do współczesnego kształtu
• odszukują sąsiadów naszego państwa, odczytują nazwę ZSRR, określają kierunki geograficzne
6. N-l kontynuuje. Gdy Hitler ponosi klęski, Józef Stalin – przywódca Związku Radzieckiego wydaje rozkaz, aby Armia Czerwona wkroczyła na ziemie Polski. Jest rok 1945. Kończy się II wojna światowa. Władzę w państwie polskim obejmują KOMUNIŚCI (uczniowie przypominają termin).
7. N-l zadaje pytanie:
• Czy życie pod rządami komunistycznymi oznaczało wolność?
• Czy dziś jest tak samo?
• Jaki dokument gwarantuje nam dziś nasze prawa?
8. N-l kontynuuje. W ówczesnym państwie są młodzi ludzie, którzy nie zgadzają się na działania władzy komunistycznej. Ich właśnie nazywamy żołnierzami niezłomnymi lub wyklętymi.
9. Ćwiczenie – załącznik 1
Wyjaśnienie:
NIEZŁOMNI – bo kontynuowali walkę o wolną Polskę, oddawali życie za nasz kraj.
WYKLĘCI – bo wyjęci spod prawa, przez komunistów nazwani bandytami, szpiegami, przez ówczesne władze skazani byli na poniżenie i hańbę.
10. N-l przekazuje kilka istotnych informacji o żołnierzach wyklętych. Ważne jest, by zaznaczyć, że za tę walkę byli ścigani, torturowani i skazywani na śmierć
11. Co się stało z żołnierzami niezłomnymi?

https://www.youtube.com/watch?v=TxyoOcmm9Bw (fragment filmu od 18,30 min do końca)
Wspomnienie Witolda Pileckiego i Danuty Siedzikówny
12. IPN – Instytucja, która bada, zbiera informacje, uczy o tym, co działo się na przestrzeni lat w Polsce, prowadzi prace wykopaliskowe, w miejscach, w których prawdopodobnie pochowane zostały ciała żołnierzy wyklętych, próbując ustalić ich nazwiska.
N-l wyświetla zdjęcia z wykopalisk
http://warszawa.naszemiasto.pl/artykul/zdjecia/anna-szelag-o-laczce-kazdego-z-tych-bohaterow-chcemy,4055587,artgal,24504545,t,id,tm,zid.html
omówienie według uznania
13. Aby oddać hołd żołnierzom, rząd Polski ustanowił 1 marca Dniem Żołnierzy Niezłomnych. Szczątki osób, których nazwiska udało się ustalić, zostały uroczyście pochowane.
https://www.tvn24.pl/wiadomosci-z-kraju,3/zolnierze-wykleci-pochowani-na-powazkach-mauzoleum-wykletych,580739.html

14. Nie tylko gdzieś daleko walczyli Niezłomni, ale również w naszym powiecie – w Jarocinie zamordowano ppor. Józefa Rosadę i kaprala Stanisława Pawlaka. Odsłonięty został Pomnik Żołnierzy Wyklętych. Dzień 24 maja ustanowiono jako Powiatowy Dzień Pamięci Żołnierzy Niezłomnych.
https://poznan.tvp.pl/37349202/odslonieto-pomnik-zolnierzy-wykletych
15. Podsumowanie: uczniowie podejmują próbę odpowiedzenia na pytanie zawarte w temacie lekcji.
16. Zabawa PRAWDA/FAŁSZ – załącznik 2













Załącznik 2
Uczniowie otrzymują dwie tektury: zielona z literką P – oznaczającą prawdę oraz czerwoną z literą F – fałsz. Po usłyszeniu informacji, decydują, czy jest prawdziwa czy fałszywa, podnosząc odpowiednią tekturę.

1. II wojna światowa rozpoczęła się atakiem III Rzeszy na Polskę. P
2. Drugi, potężnym sąsiadem, z którym graniczyliśmy od zachodu był ZSRR F
3. Organizacją ruchu oporu była Armia Krajowa P
4. Komuniści pragnęli dla nas wolnej Polski F
5. Żołnierze Niezłomni to ludzie, którzy oddawali życie za wolną Polskę P
6. Żołnierze Niezłomni i Wyklęci to określenie tych samych ludzi P
7. Czas, kiedy wybuchła II wojna światowa to wiek XIX F
8. Józef Rosada i St. Pawlak to Niezłomni zamordowani w Jarocinie. P
9. Prace wykopaliskowe prowadzone przez archeologów pomagają odszukać szczątki Niezłomnych poza granicami naszego państwa F
10. W maju tego roku odsłonięto Pomnik Pamięci Żołnierzy Niezłomnych w Jarocinie P
















Załącznik 1

Przeczytaj poniższe wyrazy i zastanów się, które będą określać wyraz NIEZŁOMNY (zakoloruj je na zielono), a które WYKLĘCI (zakoloruj je na czerwono).


Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.