Katalog

Sylwia Wojcieszek, 2018-07-03
Kozienice

Ewelina Różańska
Lekcja wychowawcza, Artykuły

Program edukacyjno - profilaktyczny "Fonoholizm"

- n +

Program edukacyjno-profilaktyczny „Fonoholizm”.
W dzisiejszych czasach nie rozstajemy się z telefonem komórkowym. Czujemy dyskomfort, kiedy o nim zapomnimy, wychodząc z domu. Przede wszystkim to młodzież nie wyobraża sobie bez niego dnia. Korzystają z telefonów nieustannie – w szkole (na przerwach i lekcjach) oraz w domu, zarówno w trakcie wykonywania codziennych obowiązków, jak
i w czasie wolnym. Tak duże przywiązanie do telefonu komórkowego może prowadzić do stopniowego uzależnienia, czyli fonoholizmu.
Na podstawie przeprowadzonych pogadanek oraz ankiet, które przeprowadziłam wśród uczniów naszej szkoły, stwierdziłam, iż telefon komórkowy jest bardzo ważnym elementem ich życia. Bardzo rzadko się z nim rozstają, a gdy już taka sytuacja zaistnieje to czują ogromy dyskomfort i niepewność. Najważniejszą funkcją telefonu w oczach dzieci nie jest możliwość skontaktowania się z najbliższymi, a możliwość oderwania się od rzeczywistości, zrelaksowania poprzez korzystanie z aplikacji takich jak: gry, portale społecznościowe.
Głównym założeniem opracowanego programu stało się uświadomienie dzieciom, że telefon to użyteczne narzędzie, które może ułatwiać i przyspieszać komunikację, ale nie może zdominować życia. To, że chcą mieć w swoim telefonie aparat i odtwarzacz muzyki, nie jest niczym złym. Problem pojawia się, kiedy telefon staje się nieodłącznym elementem tożsamości młodego człowieka i kiedy zaczyna on postrzegać wartości swoich rówieśników przez pryzmat modnych gadżetów, jakie posiadają .
Wychodząc naprzeciw potrzebie, wspólnie z koleżanką opracowałam niniejszy program, który nakreśla problem fonoholizmu. Uczestnicy programu będą świadomie używać swoich telefonów. Poznają zasady kulturalnego korzystania z telefonu poprzez stworzenie Kodeksu Dobrych Praktyk. Nauczyciele Publicznej Szkoły Podstawowej Nr 3
z Oddziałami Integracyjnymi także zostaną zapoznani z problemem poprzez uczestnictwo
w szkoleniu na temat fonoholizmu. Program został przeznaczony dla uczniów klas III – VI szkoły podstawowej, którzy podczas realizacji programu zgłębią wiedzę na temat fonoholizmu. Uczniowie objęci programem będą uczestniczyli w pogadankach oraz pokazach filmowych. Ponadto uczestnicy programu będą świadkami szeregu działań mających na celu podniesienie świadomość zagrożeń wynikających z fonoholizmu. Program został wprowadzony w roku szkolnym 2017/2018.
Ogólne cele profilaktyczno – edukacyjne:
• uświadomienie uczniom zagrożeń jakie niesie za sobą nadmierne korzystanie
z telefonu komórkowego
• zapoznanie społeczności szkolnej z problemem fonoholizmu w obecnych czasach
• przedstawienie uczniom mechanizmu uzależnień od aplikacji telefonicznych
• pokazanie uczniom jak świadomie, mądrze i z umiarem korzystać z telefonu komórkowego
Cele operacyjne:
1. Uczeń:
• zapoznaje się ze zjawiskiem fonoholizmu
• poznaje zasady obowiązujące użytkownika telefonu komórkowego
• zapoznaje się z konsekwencjami uzależnienia od telefonu komórkowego
• dokonuje autorefleksji na temat spędzonego czasu z telefonem komórkowym
2. Treści kształcenia:
• pojęcie fonoholizmu
• zasady dobrego wychowania obowiązujące użytkowników telefonów komórkowych
• telefon komórkowy a inne formy spędzania czasu wolnego
• konsekwencje psychiczne nadużywania telefonu komórkowego
Formy oraz metody realizacji:
• październik 2017r. – przedstawienie oraz omówienie programu profilaktyczno – edukacyjnego „Fonoholizm” na Radzie Pedagogicznej
• październik 2017r. – przeprowadzenie ankiety wśród uczniów
• listopad 2017r. - opracowanie gazetki informacyjnej dla uczniów, nauczycieli oraz rodziców na korytarzu szkolnym. Informacje skierowane do uczniów, nauczycieli oraz rodziców przedstawiały symptomy uzależnienia od telefonów komórkowych, co jest przyczyną uzależnienia oraz w jaki sposób można przeciwdziałać fonoholizmowi.
• listopad 2017r. – nawiązanie współpracy twórcą Fundacji Dbam o Swój Zasięg .
• grudzień 2017r. – odbyło się szkolenie dla nauczycieli pt. „Nałogowe korzystanie
z telefonów komórkowych przez młodzież. Zjawisko fonoholizmu w świetle najnowszych badań".
• luty 2018r. – spotkanie dr Macieja Dębskiego z uczniami naszej szkoły. Podczas spotkania został opracowany Domowy Kodeks Używania Mediów Cyfrowych. Tego samego dnia w godzinach popołudniowych odbyło się również spotkanie z rodzicami uczniów naszej szkoły. Rodzice poznali zagrożenia płynące z nadmiernego korzystania z telefonu komórkowego.
• marzec 2018r. – przeprowadzenie konkursu plastycznego
• maj 2018r. – przeprowadzenie lekcji wychowawczej na temat fonoholizmy. Wychowawcy klas otrzymali przygotowany przeze mnie scenariusz lekcji wychowawczej podczas której dzieci opracują Szkolny Kodeks Dobrych Praktyk. Dzieci zobaczą podczas krótkiego filmu do czego może doprowadzić uzależnienie od mediów cyfrowych.
• maj 2018r. – opracowanie przez dzieci artykułu o fonoholiźmie, który ukaże się
w gazetce szkolnej oraz na stronie internetowej naszej szkoły.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.