![]() |
![]() |
Katalog Danuta Małysz-Koziara Różne, Artykuły Terapia czytelnicza w szkołach specjalnych
Książka pełni w życiu człowieka ważną funkcję. Dzięki niej człowiek poznaje świat- jego historię i kulturę, wzbogaca słownictwo, uczy poprawności wypowiadania się, książka pobudza wyobraźnię, zmusza do koncentracji uwagi, pozwala na dowolna interpretację treści. Literatura jako sztuka podtrzymuje w człowieku przeżycia uwrażliwia go na piękno świata. A przede wszystkim umożliwia mu porozumiewanie się z innymi ludźmi w sferze uczuciowej i przez to zbliża go do nich, do życia, do otoczenia. Ta funkcja literatury jest szczególnie ważna w odniesieniu do osób niepełnosprawnych. Coraz częściej książka wykorzystywana jest w terapii osób niepełnosprawnych. Biblioterapia niesie za sobą możliwości kompensacyjne, terapeutyczne i profilaktyczne . Problem rozwoju czytelnictwa i pracy bibliotecznej wśród dzieci z upośledzeniem umysłowym spełnia ważną rolę realizacji celów rewalidacyjnych w szkole specjalnej. Dzięki czytelnictwu możemy korygować braki i nieprawidłowości rozwojowe w psychice dziecka, ukazywać dobre wzory zachowań, umożliwiać przezywanie wzruszeń estetycznych, tym samym wspomagać kształcenie. Dlatego tak ważne jest wyrobienie u uczniów nawyków czytelniczych, zainteresowania książka i czasopismem. Biblioteka powinna być specyficznym miejscem, odmiennym od sal lekcyjnych, sprawiającym, że chce się do niego wracać. Nauczyciel-bibliotekarz, powinien znać swoich czytelników, traktować ich indywidualnie, być dla nich bliski i serdeczny. Osoba nauczyciela nie może budzić lęku, jego głos powinien mieć spokojne, przyjemne brzmienie, być dobrze słyszany a wydawane polecenia i zwroty muszą być jasne i proste. Nie można narzucać dziecku jakiejś lektury, by nie zniechęcić go do korzystania z książki, biblioteki, a wszelkimi sposobami zachęcić do wzięcia książki do ręki dla przyjemności. W pracy z młodszymi dziećmi bardzo ważne jest zachęcenie w rozmowie indywidualnej do zainteresowania książkami przyrodniczymi, albumami z dużą ilością obrazków a małą ilością tekstu, gdyż dzieci często nie rozumieją czytanego tekstu i wstydzą się tego. Dopiero później można poszerzać zakres zainteresowań ucznia, uwzględniając jego indywidualne możliwości. Dużo radości sprawia dzieciom samodzielne wyszukiwanie sobie odpowiedniej lektury i oglądanie różnych książek na półkach bibliotecznych. Jest to dla nauczyciela okazją do wpajania zachowań pozytywnych i poszanowania książki oraz utrzymania ładu na półkach. Dużą rolę w kształtowaniu nawyków zamiłowań czytelniczych dzieci odgrywa ścisłą współpraca bibliotekarzy z nauczycielami i wychowawcami klas. Realizacja celów terapii czytelniczej w szkołach specjalnych obejmuje szeroki zakres działalności nauczyciela- bibliotekarza. Są to: Najbardziej popularną formą terapii czytelniczej są lekcje biblioteczne. Dają one szanse ugruntowania wiedzy zdobytej na innych lekcjach, rozszerzają dotychczasowe doświadczenia ucznia, wprowadzają nowe elementy wiedzy, kultury, techniki, uczą właściwego zachowania w placówkach kulturalno- oświatowych i przygotowują do samodzielnego wyboru lektur. Wyrabiają nawyki czytelnicze. Uczą umiejętności pracy z encyklopediami, słownikami czy katalogami. W wyniku korzystania z biblioteki obserwujemy u dzieci rozwój spontanicznego świadomego czytania oraz rozumienia treści książek. Terapia czytelnicza odgrywa ważną rolę w ogólnej rewalidacji uczniów z upośledzeniem umysłowym. Dlatego też uczniowie powinni mieć dostęp do nowych publikacji, wydawnictw informacyjnych, słowników, encyklopedii, których w wielu domach rodzinnych nie ma i nie będzie. Opracowanie: Danuta Małysz-Koziara Wyświetleń: 527
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |