Katalog Beata Klimaszewska, 2018-07-03 Koszalin Religia, Plany rozwoju zawodowego Projekt Planu Rozwoju Zawodowego Nauczyciela Kontraktowego ubiegającego się o stopień zawodowy nauczyciela mianowanegoNauczyciel kontraktowy Beata Klimaszewska PROJEKT PLANU ROZWOJU ZAWODOWEGO NAUCZYCIELA KONTRAKTOWEGO UBIEGAJĄCEGO SIĘ O STOPIEŃ ZAWODOWY NAUCZYCIELA MIANOWANEGO Czas trwania stażu: 2 lata i 9 miesięcy Data rozpoczęcia stażu: 01.09.2015 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 marca 2013 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 393) Powinności nauczyciela kontraktowego: § 7.1. Nauczyciel kontraktowy ubiegający się o awans na stopień nauczyciela mianowanego w okresie odbywania stażu powinien w szczególności: 1) uczestniczyć w pracach organów szkoły związanych z realizacją zadań dydaktycznych, wychowawczych, opiekuńczych lub innych wynikających ze statutu szkoły oraz potrzeb szkoły i środowiska lokalnego; 2) pogłębiać wiedzę i umiejętności zawodowe, samodzielnie lub przez udział w różnych formach kształcenia ustawicznego; 3) poznawać przepisy dotyczące systemu oświaty, a w przypadku nauczycieli, o których mowa w art. 1 ust. 1 pkt 2 i ust. 1a Karty Nauczyciela – przepisy dotyczące pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły - z uwzględnieniem specyfiki typu i rodzaju szkoły, w której odbywa staż. § 7 ust. 2 pkt 1 Umiejętność organizacji i doskonalenia warsztatu pracy, dokonywania ewaluacji własnych działań, a także oceniania ich skuteczności i dokonywania zmian w tych działaniach Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznanie procedury awansu zawodowego. Analiza przepisów prawa oświatowego dotyczących awansu zawodowego nauczycieli (m.in. zapoznanie z rozporządzeniem MEN z 1 marca 2013r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli) IX 2015r. • przedłożenie wniosku o rozpoczęcie stażu, • opracowanie planu rozwoju zawodowego 2. Współpraca z opiekunem stażu. Rozmowa z opiekunem stażu i zawarcie „kontraktu” określającego przejrzyste warunki współpracy i wzajemnej obserwacji zajęć (harmonogram) IX 2015r. • kontrakt, • harmonogram współpracy 3. Obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu i innych nauczycieli. • obserwacja zajęć prowadzonych przez opiekuna stażu (raz na dwa miesiące) i innych nauczycieli, • omówienie obserwowanych zajęć cały okres stażu • wnioski z obserwowanych zajęć (notatka) 4. Prowadzenie zajęć w obecności opiekuna stażu. • przeprowadzenie zajęć w obecności opiekuna (raz na dwa miesiące), • omówienie przeprowadzonych zajęć w obecności opiekuna cały okres stażu • scenariusze zajęć, • wnioski z przeprowadzonych zajęć (notatka) 5. Poszerzanie wiedzy i umiejętności w procesie aktywnego udziału w wewnątrzszkolnym i zewnętrznym doskonaleniu. • udział w różnych instytucjonalnych formach kształcenia zawodowego (kursy, warsztaty, konferencje, szkolenia w sferze zarówno dydaktycznej, jak i wychowawczej), • uczestnictwo w pracach zespołu przedmiotowego, • uczestniczenie w formach doskonalenia zawodowego – szkoleniowych radach pedagogicznych, • udział w zajęciach otwartych realizowanych przez innych nauczycieli cały okres stażu • zaświadczenia o ukończonych kursach, warsztatach, o udziale w szkoleniach, • potwierdzenie udziału w spotkaniach 6. 7. Rozbudowa własnego warsztatu pracy. Prowadzenie dokumentacji szkolnej. • gromadzenie i aktualizacja własnej biblioteki przedmiotowej, • uzupełnianie zaplecza środków dydaktycznych • samodzielne studiowanie literatury pedagogicznej, • wpisy w dziennikach lekcyjnych, pozalekcyjnych systematycznie w okresie całego stażu cały okres stażu • zbiór kart pracy, testów, scenariuszy zajęć, • notatka • dzienniki lekcyjne, pozalekcyjne, 8. Dokumentowanie realizacji planu rozwoju. • gromadzenie dokumentacji (świadectw, zaświadczeń, programów, scenariuszy, itp.), • napisanie sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego, • złożenie wniosku o postępowaniu kwalifikacyjnym cały okres stażu V 2018r. VI 2018r. • wpisy w dokumentacji przebiegu stażu, • potwierdzenie opiekuna stażu o gromadzeniu dokumentacji, • treść sprawozdania, • wniosek wraz z dokumentacją formalną [ § 7 ust. 2 pkt 2 Umiejętność uwzględniania w pracy potrzeb rozwojowych uczniów, problematyki środowiska lokalnego oraz współczesnych problemów społecznych i cywilizacyjnych Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Poznawanie środowiska uczniowskiego. • diagnoza potrzeb i oczekiwań uczniów • obserwacja i analiza możliwości uczniów cały okres stażu • wzór ankiety, • bieżąca dokumentacja (adnotacje w dziennikach lekcyjnych), notatki 2. Praca na rzecz środowiska lokalnego, współpraca ze strukturami samorządowymi. • współpraca z różnego typu organizacjami, • udział w akcjach charytatywnych organizowanych przez szkołę oraz Caritas • współpraca z wychowawcami, pedagogiem i psychologiem szkolnym, • rozmowy indywidualne z uczniami cały okres stażu (według potrzeb) • notatki, 3. Realizacja potrzeb rozwojowych uczniów wynikających ze specyficznych warunków środowiskowych. • opieka i pomoc uczniom z trudnościami w nauce, • planowanie sukcesów i osiągnięć uczniów w różnorodnej formie, • zajęcia profilaktyczne dotyczące zagrożeń współczesnego świata (realizacja programu profilaktycznego szkoły przy współpracy z instytucjami pozaszkolnymi), • współpraca z pedagogiem szkolnym (rozmowy indywidualne) • współpraca z parafią, organizowanie spotkań pozalekcyjnych w parafii cały okres stażu (według potrzeb) • program profilaktyczny szkoły, • scenariusze zajęć, • notatki własne, • zapisy w dzienniku 4. Poszerzanie wiedzy i umiejętności uczniów. • udział uczniów w lokalnych imprezach środowiskowych, konkursach, • przygotowywanie uczniów do konkursów szkolnych, pozaszkolnych, • współtworzenie gazetek szkolnych (gromadzenie materiałów w zależności od tematu realizowanej gazetki oraz wykonanie gazetki), • organizacja pogadanek, spotkań z ciekawymi ludźmi (według zgłaszanego zapotrzebowania) cały okres stażu • sprawozdania, potwierdzenia • adnotacje w dzienniku lekcyjnym lub pozalekcyjnym, • notatki, fotografie § 7 ust. 2 pkt 3 Umiejętność wykorzystywania w pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Wykorzystanie w praktyce technologii komputerowej i informacyjnej. • nabywanie i doskonalenie umiejętności obsługi komputera, • korzystanie z Internetu (wykorzystanie zasobów portali edukacyjnych do doskonalenia pracy własnej), • przygotowanie materiałów dydaktycznych (scenariuszy, testów, prac klasowych, sprawdzianów) na komputerze, • przygotowywanie dyplomów i ogłoszeń na potrzeby uczniów, • wymiana doświadczeń z nauczycielami poprzez przekazywanie informacji drogą internetową, • dokumentowanie przebiegu stażu cały okres stażu • scenariusze, dyplomy, • testy, sprawdziany pisane przy pomocy komputera, • zapisy w dzienniku 2. Publikacje w Internecie. • umieszczenie w Internecie publikacji dotyczących pracy zawodowej – planu rozwoju zawodowego cały okres stażu • strona internetowa (wydruki) 3. Korzystanie z edukacyjnych serwerów internetowych. • śledzenie zmian w przepisach prawa oświatowego, Karcie Nauczyciela za pośrednictwem Internetu, • korzystanie ze stron MENiS, www.literka.pl, www.publikacje.edu.pl, www.edux.pl, www.interklasa.pl, www.szkola.net/awans/ i innych cały okres stażu • wydruki § 7 ust. 2 pkt 4 Umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki i dydaktyki oraz ogólnych zagadnień z zakresu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w rozwiązywaniu problemów związanych z zakresem realizowanych przez nauczyciela zadań. Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Rozwijanie własnych kompetencji pedagogicznych. • udział w kursach, warsztatach służących poszerzeniu wiedzy z zakresu psychologii, pedagogiki, • samodzielne studiowanie literatury fachowej, cały okres stażu • potwierdzenia udziału (zaświadczenia) 2. Gromadzenie i studiowanie literatury z wybranych zagadnień psychologii, pedagogiki i dydaktyki. • studiowanie literatury z dziedziny psychologii, pedagogiki, dydaktyki, • sporządzanie notatek z przeczytanych książek, • wdrażanie propozycji metodycznych zaczerpniętych z literatury fachowej cały okres stażu (na bieżąco) • notatki (ksero) z literatury, • potwierdzenie opiekuna stażu § 7 ust. 2 pkt 5 Umiejętność posługiwania się przepisami dotyczącymi systemu oświaty, pomocy społecznej lub postępowania w sprawach nieletnich, w zakresie funkcjonowania szkoły, w której nauczyciel odbywa staż Lp. Zadania do wykonania Formy realizacji Termin Sposób dokumentowania 1. Analiza przepisów prawa oświatowego oraz dokumentacji szkolnej. Znajomość i analiza podstawowych aktów prawa oświatowego. Analiza dokumentacji szkolnej, zwłaszcza: • statutu szkoły wraz z WSO, • programu wychowawczego szkoły, • regulaminu Rady Pedagogicznej, • zarządzeń Dyrektora Szkoły, • szkolnego programu profilaktycznego i innych cały okres stażu • potwierdzenie opiekuna stażu o analizie wymienionych dokumentów, • znajomość przepisów, • dokumentacja szkolna 2. Aktywne uczestnictwo w kreowaniu prawa wewnątrzszkolnego. • udział w radach pedagogicznych, szkoleniowych i zespołach samokształceniowych oraz w komisjach powoływanych w szkole, • organizacja imprez szkolnych i pozaszkolnych cały okres stażu • listy obecności, • potwierdzenia • sprawozdania Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |