Katalog Beata Klimaszewska, 2018-07-03 Koszalin Religia, Konspekty Media – szansa czy zagrożenie?KONSPEKT KATECHEZY W KLASIE II SZKOŁY POPONADGIMNAZJALNEJ DATA: CZAS: 1 godzina lekcyjna NAUCZYCIEL PROWADZĄCY: TEMAT: Media – szansa czy zagrożenie? CEL OGÓLNY: - kształtowanie umiejętności świadomego korzystania z mediów zgodnie z duchem wartości chrześcijańskich. CELE SZCZEGÓŁOWE: uczeń - omawia wady i zalety medialnych przekazów, - wymienia zasady tworzenia i funkcjonowania mediów, - charakteryzuje możliwości i zagrożenia płynące z telewizji, Internetu, kina, - wyjaśnia etyczne strony funkcjonowania mediów. METODY I FORMY PRACY: - skojarzenia, rozmowa kierowana, dyskusja panelowa, pogadanka, refleksja. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - podręcznik (str. 143-147), - materiały do dyskusji panelowej (kserokopie załącznika). PRZEBIEG KATECHEZY: I. Wprowadzenie uczniów w przebieg katechezy 1. Powitanie – modlitwa „ Ojcze nasz ”. 2. Sprawdzenie obecności. 3. Nawiązanie do tematu katechezy. 4. Zapoznanie uczniów z tekstem części Warto pomyśleć. 5. Rozmowa na temat filmów aktualnie popularnych w telewizji, kinie na DVD. Pytanie o adresy stron www, z których uczniowie korzystają najczęściej. 6. Zapisanie na środku tablicy słowa MEDIA. 7. Uczniowie podchodzą i kolejno zapisują na tablicy co im się kojarzy z tym słowem. 8. Postawienie problemu – pytanie kierowane do uczniów: - które z podanych skojarzeń są pozytywne, a które negatywne? W tym czasie uczniowie mogą wymieniać swoje opinie dotyczące omawianego zagadnienia. 9. Zapisanie tematu lekcji. II. Rozwinięcie tematu 1. Poinformowanie uczniów, że w dalszej części lekcji nastąpi rozwiązanie problemu przez celowo dobrany zespół trzech specjalistów. Zespół ten tworzą uczniowie poproszeni na poprzedniej lekcji, którzy wystąpią w roli psychologa, dziennikarza i teologa. 2. Po wypowiedziach specjalistów dalszy ciąg lekcji odbywa się metodą dyskusji panelowej. 3. Po wypowiedzi poszczególnych osób zwrócenie uwagi na elementy religijne, bez uzupełnienia i podsumowania. 4. Podziękowanie specjalistom za podzielenie się z innymi cennymi wiadomościami. 5. Skierowanie pytań do uczniów: - jakie jest teraz ich spojrzenie na media? - w jaki sposób należy z nich korzystać? 6. Pomoc uczniom w odnalezieniu pozytywnych rozwiązań, tak aby uczniowie dostrzegli, że media mogą odgrywać pozytywną rolę w rozwoju człowieka, ale mogą też wyrządzić poważne szkody ludziom i dobru wspólnemu. 7. Uczniowie zapoznają się z tekstem Środki przekazu w służbie ewangelizacji (podręcznik str.143) – dekret o środkach społecznego przekazywania myśli Inter mirifica (Sobór Watykański II). 8. Po zapoznaniu się z tekstem dekretu, uczniowie na podstawie tekstów z części Słowo zamienić w czyn (podręcznik str.144-146), odpowiadają na postawione pytania: - jaką postawę powinien przyjąć chrześcijanin wobec środków społecznego przekazu? - o jakich zasadach tworzenia mówi Jan Paweł II do wszystkich, którzy zajmują się społecznym przekazem? - na jakie możliwości i jakie zagrożenia telewizji i Internetu zwraca uwagę Jan Paweł II ? 9. Zwrócenie uwagi na dokonywanie odpowiedzialnych wyborów przy korzystaniu z mediów. III. Podsumowanie 1. Zapisanie notatki w zeszycie. 2. Na zakończenie katechezy modlitwa z części Rozmawiaj z Nim …. (rozdanie uczniom kserokopii modlitwy). Opracowała Beata Klimaszewska Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |