Katalog

Alicja Chudy, 2018-07-03
Gorzów Wielkopolski

Zajęcia przedszkolne, Scenariusze

"Dzień niebieski - woda"

- n +

Scenariusz zajęć
„ Niebieski Dzień w przedszkolu - woda”


Data: 23.02.2016r.
Grupa wiekowa: 5 - latki
Prowadząca: Alicja Chudy

Cele główne:
- stworzenie warunków do doświadczeń i zabaw badawczych,
- wyeksponowanie koloru niebieskiego jako manifestacja wobec zanieczyszczania wód pitnych,
- wdrażanie do prawidłowego korzystania z wody pitnej,


Cele operacyjne, dziecko:
rozpoznaje i nazywa kolor niebieski,
wie do czego człowiekowi potrzebna jest woda,
wie w jaki sposób tworzą się (powstają) chmury,
wie jakie kolory powstają z połączenia niebieskiego z żółtym i czerwonym,
potrafi rozpoznać przedmiot tylko po dotyku,
integruje się z innymi dziećmi z przedszkola, współpracuje w zespole
wie jakie przedmioty unoszą się na wodzie, a które toną.


Formy:
- indywidualna, zespołowa.

Pomoce:
niebieskie balony, bibuła, brystol do dekoracji, duże niebieskie pudło z przedmiotami: książka o wodnych zwierzętach, piłka gumowa, szczoteczka do zębów, ręcznik, gąbka, maska do pływania pod wodą, chmurki dla każdego dziecka, miski i przedmioty pływające i niepływające, puzzle do składania, rozwodniona farba w szklankach do mieszania kolorów,  płyta CD "Dotyk ciszy"


Przebieg:
W tym dniu dzieci przychodzą do przedszkola w niebieskich ubrankach.
Przywitanie dzieci, rozmowa na temat wyjątkowości dzisiejszego dnia
„Witam was niebiesko” – zabawa integracyjna.
Wszystkie dzieci stoją w kółeczku  i  kolejno począwszy od nauczycielki przedstawiają się słowami: Witam Was niebiesko, jestem (podają swoje imię) i mam niebieskie (podają nazwę swojej garderoby w kolorze niebieskim).
„Skarby niebieskiej skrzyni” – zabawa dydaktyczna
Dzieci wkładają do skrzyni rękę i po dotyku rozpoznają przedmiot który się tam znajduje.
„Chmurki do pary” – zabawa ruchowa rozwijająca reakcję na hasło.
Dzieci słuchają zagadki, której rozwiązaniem jest - chmura. Nauczycielka wyjaśnia dzieciom w jaki sposób powstają chmury (obieg wody w przyrodzie - "Wędrówka kropelki wody"). Dzieci otrzymują obrazki przedstawiające różne chmury: deszczowe, burzowe, śniegowe, błękitne. Dzieci wypowiadają się na temat wyglądu poszczególnych chmurek. Na hasło: chmurki do pary, dzieci odszukują swojej pary.
„Do czego potrzebna nam woda?” – pantomima
Chętne dziecko bez słów próbuje pokazać do czego człowiekowi potrzebna jest woda, a pozostałe dzieci odgadują: do picia, mycia, prania, podlewania, pływania, kąpania.
„Co tonie, a co pływa?” – zabawa badawcza.
Dzieci prowadzą samodzielne doświadczenia wkładając do wody różne przedmioty: drewniany korek, szpilkę, papier, piłeczkę gumową, pieniążek, ptasie piórko, ołówek, mazak, napompowany balonik. Następnie wyciągają wnioski z przeprowadzonego doświadczenia zaznaczając na tablicy przedmioty które toną i które pływają.
„Niebieskie podchody” – szukanie niebieskich przedmiotów w przedszkolu.
„Co powstaje z niebieskiego?” – zabawa badawcza.
Dzieci mieszają ze sobą różne barwy i odkrywają jak powstają niektóre kolory.
„Niebieski królewski” – układanie puzzli w zespołach.
Nauczycielka dzieci dzieli na 3 grupy, każda z nich otrzymuje do ułożenia puzzle przedstawiające niebieski przedmiot: flaga Unii europejskiej, smerfy, niezapominajka, znaki informacyjne. Rozmowa na temat niebieskiego koloru w życiu codziennym, podkreślenie jego ważności i przydatności.
Taniec z chustami do muzyki z płyty CD "Dotyk ciszy".
Podziękowanie dzieciom za aktywny udział w zajęciach. Wręczenie sylwet niebieskich kwiatków - dziewczynkom i sylwet niebieskich samochodów - chłopcom.
Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.