Katalog Agata Klepacz, 2018-06-26 Łódź Geografia, Scenariusze AzjaKONSEPKT LEKCJI GEOGRAFII w klasie trzeciej Azja – kontynent geograficznych kontrastów Temat lekcji: Azja – kontynent geograficznych kontrastów Cele lekcji: Cel ogólny: Kształcenie umiejętności odczytywania treści geograficznych z map ogólnogeograficznych i tematycznych oraz poznanie środowiska przyrodniczego Azji. Cele szczegółowe: Uczeń: - określa położenie Azji, - wskazuje najdalej wysunięte punkty Azji, - charakteryzuje linię brzegową Azji, - wskazuje na mapie obiekty geograficzne stanowiące „azjatyckie rekordy”, - wskazuje najwyższy szczyt świata i najniżej położoną depresję świata, - poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji, - zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje. Środki dydaktyczne: - mapa fizyczna Azji, - atlas geograficzny, - podręcznik do geografii „Bliżej geografii”, - zeszyt ćwiczeń do geografii „Bliżej geografii”, - prezentacja multimedialna. Metody: - dyskusja, - pogadanka, - burza mózgów. Formy pracy: - praca zbiorowa, - praca indywidualna. Przebieg lekcji: 1. Czynności organizacyjne. 2. Wyświetlenie przez nauczyciela prezentacji multimedialnej: Slajd I i II: zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji; Slajd III: omówienie położenia geograficznego Azji (wskazanie omawianych punktów na mapie ściennej Azji) „Azja to największy kontynent na Ziemi. Zwarty obszar lądowy leży w całości na półkuli północnej i rozciąga się od równika do okołobiegunowych szerokości geograficznych północnych. Na półkuli południowej położonych jest wiele azjatyckich wysp. Azja leży prawie w całości na półkuli wschodniej – jedynym obszarem Azji znajdującym się na półkuli zachodniej jest Półwysep Czukocki. Azja i Europa stanowią zwarty blok lądu i często obejmuje się je wspólną nazwą Eurazja. Granica między tymi kontynentami ma charakter umowny. Na południowy zachód od Azji, za Przesmykiem Sueskim i Morzem Czerwonym, znajduje się Afryka. Od Ameryki Północnej Azję oddziela Cieśnina Beringa.”; Slajd IV, V, VI: omówienie geograficznych rekordów Azji, tzn. wykresów dot. powierzchni zajmowanej przez kontynent azjatycki, liczby ludności oraz najwyższych szczytów (w porównaniu do innych kontynentów); Slajd VII: ukształtowanie powierzchni Azji – zadania dla uczniów: Na podstawie mapy ukształtowania powierzchni Azji odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia: 1. Czy Azja ma rozwiniętą linię brzegową ? 2. W ukształtowaniu powierzchni dominują niziny ? 3. Wymień największe krainy geograficzne; Slajd VIII: omówienie aspektów sejsmicznych Azji na podstawie mapy tektoniki płyt litosfery; Slajd IX: zdjęcia przedstawiające Himalaje, Hindukusz, Tybet oraz Ałtaj; Slajd X: omówienie kontrastów klimatycznych Azji, na podstawie mapy typów klimatu: Położenie geograficzne jest czynnikiem decydującym o występowaniu w Azji wszystkich stref klimatycznych.; Slajd XI: kontrasty klimatyczne Azji: Lokalnymi czynnikami geograficznymi wpływającymi na zróżnicowanie odmian klimatu w każdej ze stref są: - znaczna wysokość kontynentu; - równoleżnikowy przebieg większości wysokich łańcuchów górskich; - znaczne oddalenie od oceanu obszarów leżących we wnętrzu Azji; - monsunowa cyrkulacja mas powietrza w południowej i południowo-wschodniej Azji.; Slajd XII, XIII i XIV: przykłady kontrastów klimatycznych Azji: 1. Północne wybrzeże Azji leżące za kołem podbiegunowym północnym obejmuje klimat polarny, w którym klimatyczna zima trwa 9-10 miesięcy, średnia roczna temperatura wynosi od –10°C do –15°C, a średnie opady roczne to tylko ok. 200 mm Na południowych krańcach Azji i wyspach w pobliżu równika występuje klimat równikowy wybitnie wilgotny, w którym średnia roczna temperatura powietrza wynosi 26–27°C, a średnie opady roczne sięgają 2000-2500 mm. 2. W Azji Południowo-Wschodniej i w Azji Południowej występuje klimat zwrotnikowy monsunowy, w którym latem padają obfite deszcze: średnia roczna suma opadów wynosi ok. 1700 mm W Azji Południowo-Zachodniej i w kotlinach leżących we wnętrzu Azji występuje klimat zwrotnikowy suchy, w którym średni roczny opad nie przekracza 150 mm. 3. W kotlinie Daszt-e Lut leżącej na Wyżynie Irańskiej pomiar satelitarny wykazał najwyższą temperaturę powietrza wynoszącą 70,7°C Najniższą temperaturę powietrza na obszarze zamieszkanym zanotowano w syberyjskiej wsi Ojmiakon na północnym wschodzie Azji, było to –71,2°C. Slajd XV, XVI i XVII: kontrasty klimatyczne Azji – przykłady na zdjęciach; Slajd XVIII: sieć wód powierzchniowych Azji (na podstawie mapy): Obszar Azji obejmuje zlewiska wszystkich czterech oceanów. We wnętrzu lądu znajduje się największy obszar bezodpływowy na Ziemi odcięty od oceanów przez bariery górskie. Rzeki z tego obszaru spływają do Morza (Jeziora) Kaspijskiego i innych mniejszych jezior bezodpływowych, a także zanikają w trakcie swojego biegu, np. w piaskach pustyni.; Slajd XIX, XX, XXI i XXII: przykłady kontrastów wód powierzchniowych na zdjęciach (uczniowie odszukują w atlasie omawiane rzeki oraz jeziora); Slajd XXIII: podsumowanie lekcji (uczniowie przepisują do zeszytów): 1. Azja jest największym kontynentem na Ziemi; zajmuje 30% ogólnej powierzchni lądów. Wraz z wysuniętą ku zachodowi Europą tworzy jeden zwarty ląd – Eurazję. 2. W ukształtowaniu powierzchni Azji ok. 75% powierzchni zajmują wyżyny i góry. W Azji znajduje się najwyższy szczyt Ziemi – Mount Everest 8850 m n.p.m. – i najniżej położona depresja Morza Martwego – 403 m p.p.m. 3. W ukształtowaniu powierzchni Azji ok. 75% powierzchni zajmują wyżyny i góry. W Azji znajduje się najwyższy szczyt Ziemi – Mount Everest 8850 m n.p.m. – i najniżej położona depresja Morza Martwego – 403 m p.p.m. 4. W Azji występuje specyficzna odmiana klimatu astrefowego – klimat zwrotnikowy monsunowy wyróżniający się sezonową zmiennością napływu mas powietrza: latem znad oceanu w kierunku lądu napływają masy wilgotne i ciepłe, zimą ku oceanowi płyną masy suche i chłodne. 3. Zadanie pracy domowej: temat nr 12 w zeszycie ćwiczeń (uczniowie, którzy szybciej przepiszą notatkę podsumowującą zaczynają robić ćwiczenia). 4. Czynności porządkowe. Uwagi do przebiegu lekcji: Podczas omawiania lekcji użyte zostaną pojęcia takie jak: amplituda, delta, strefa subdukcji i strefa ryftu, wieloletnia zmarzlina oraz inne. Najprawdopodobniej uczniowie nie będą pamiętali znaczenia, więc na bieżąco robią notatki, które będą przypomnieniem do egzaminu gimnazjalnego. Opracowała Agata Klepacz Wyświetleń: 0
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |