AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Agata Klepacz, 2018-06-26
Łódź

Geografia, Scenariusze

Azja

- n +

KONSEPKT LEKCJI GEOGRAFII
w klasie trzeciej

Azja – kontynent geograficznych kontrastów

Temat lekcji: Azja – kontynent geograficznych kontrastów

Cele lekcji:
Cel ogólny:
Kształcenie umiejętności odczytywania treści geograficznych z map ogólnogeograficznych i tematycznych oraz poznanie środowiska przyrodniczego Azji.

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- określa położenie Azji,
- wskazuje najdalej wysunięte punkty Azji,
- charakteryzuje linię brzegową Azji,
- wskazuje na mapie obiekty geograficzne stanowiące „azjatyckie rekordy”,
- wskazuje najwyższy szczyt świata i najniżej położoną depresję świata,
- poprawnie dobiera mapy w celu uzyskania szukanej informacji,
- zdobywa, gromadzi i przetwarza informacje.
Środki dydaktyczne:
- mapa fizyczna Azji,
- atlas geograficzny,
- podręcznik do geografii „Bliżej geografii”,
- zeszyt ćwiczeń do geografii „Bliżej geografii”,
- prezentacja multimedialna.

Metody:
- dyskusja,
- pogadanka,
- burza mózgów.

Formy pracy:
- praca zbiorowa,
- praca indywidualna.

Przebieg lekcji:
1. Czynności organizacyjne.
2. Wyświetlenie przez nauczyciela prezentacji multimedialnej:
Slajd I i II: zapoznanie uczniów z tematem i celami lekcji;
Slajd III: omówienie położenia geograficznego Azji (wskazanie omawianych punktów na mapie ściennej Azji)
„Azja to największy kontynent na Ziemi.
Zwarty obszar lądowy leży w całości na półkuli północnej i rozciąga się od równika do okołobiegunowych szerokości geograficznych północnych. Na półkuli południowej położonych jest wiele azjatyckich wysp.
Azja leży prawie w całości na półkuli wschodniej – jedynym obszarem Azji znajdującym się na półkuli zachodniej jest Półwysep Czukocki.
Azja i Europa stanowią zwarty blok lądu i często obejmuje się je wspólną nazwą Eurazja. Granica między tymi kontynentami ma charakter umowny. Na południowy zachód od Azji, za Przesmykiem Sueskim i Morzem Czerwonym, znajduje się Afryka. Od Ameryki Północnej Azję oddziela Cieśnina Beringa.”;
Slajd IV, V, VI: omówienie geograficznych rekordów Azji, tzn. wykresów dot. powierzchni zajmowanej przez kontynent azjatycki, liczby ludności oraz najwyższych szczytów (w porównaniu do innych kontynentów);
Slajd VII: ukształtowanie powierzchni Azji – zadania dla uczniów:
Na podstawie mapy ukształtowania powierzchni Azji odpowiedz na pytania i wykonaj polecenia:
1. Czy Azja ma rozwiniętą linię brzegową ?
2. W ukształtowaniu powierzchni dominują niziny ?
3. Wymień największe krainy geograficzne;
Slajd VIII: omówienie aspektów sejsmicznych Azji na podstawie mapy tektoniki płyt litosfery;
Slajd IX: zdjęcia przedstawiające Himalaje, Hindukusz, Tybet oraz Ałtaj;
Slajd X: omówienie kontrastów klimatycznych Azji, na podstawie mapy typów klimatu:
Położenie geograficzne jest czynnikiem decydującym o występowaniu w Azji wszystkich stref klimatycznych.;
Slajd XI: kontrasty klimatyczne Azji:
Lokalnymi czynnikami geograficznymi wpływającymi na zróżnicowanie odmian klimatu w każdej ze stref są:
- znaczna wysokość kontynentu;
- równoleżnikowy przebieg większości wysokich łańcuchów górskich;
- znaczne oddalenie od oceanu obszarów leżących we wnętrzu Azji;
- monsunowa cyrkulacja mas powietrza w południowej i południowo-wschodniej Azji.;
Slajd XII, XIII i XIV: przykłady kontrastów klimatycznych Azji:
1. Północne wybrzeże Azji leżące za kołem podbiegunowym północnym obejmuje klimat polarny, w którym klimatyczna zima trwa 9-10 miesięcy, średnia roczna temperatura wynosi od –10°C do –15°C, a średnie opady roczne to tylko ok. 200 mm
Na południowych krańcach Azji i wyspach w pobliżu równika występuje klimat równikowy wybitnie wilgotny, w którym średnia roczna temperatura powietrza wynosi 26–27°C, a średnie opady roczne sięgają 2000-2500 mm.
2. W Azji Południowo-Wschodniej i w Azji Południowej występuje klimat zwrotnikowy monsunowy, w którym latem padają obfite deszcze: średnia roczna suma opadów wynosi ok. 1700 mm
W Azji Południowo-Zachodniej i w kotlinach leżących we wnętrzu Azji występuje klimat zwrotnikowy suchy, w którym średni roczny opad nie przekracza 150 mm.
3. W kotlinie Daszt-e Lut leżącej na Wyżynie Irańskiej pomiar satelitarny wykazał najwyższą temperaturę powietrza wynoszącą 70,7°C
Najniższą temperaturę powietrza na obszarze zamieszkanym zanotowano w syberyjskiej wsi Ojmiakon na północnym wschodzie Azji, było to –71,2°C.
Slajd XV, XVI i XVII: kontrasty klimatyczne Azji – przykłady na zdjęciach;
Slajd XVIII: sieć wód powierzchniowych Azji (na podstawie mapy):
Obszar Azji obejmuje zlewiska wszystkich czterech oceanów.
We wnętrzu lądu znajduje się największy obszar bezodpływowy na Ziemi odcięty od oceanów przez bariery górskie.
Rzeki z tego obszaru spływają do Morza (Jeziora) Kaspijskiego i innych mniejszych jezior bezodpływowych, a także zanikają w trakcie swojego biegu, np. w piaskach pustyni.;
Slajd XIX, XX, XXI i XXII: przykłady kontrastów wód powierzchniowych na zdjęciach (uczniowie odszukują w atlasie omawiane rzeki oraz jeziora);
Slajd XXIII: podsumowanie lekcji (uczniowie przepisują do zeszytów):
1. Azja jest największym kontynentem na Ziemi; zajmuje 30% ogólnej powierzchni lądów. Wraz z wysuniętą ku zachodowi Europą tworzy jeden zwarty ląd – Eurazję.
2. W ukształtowaniu powierzchni Azji ok. 75% powierzchni zajmują wyżyny i góry. W Azji znajduje się najwyższy szczyt Ziemi – Mount Everest 8850 m n.p.m. – i najniżej położona depresja Morza Martwego – 403 m p.p.m.
3. W ukształtowaniu powierzchni Azji ok. 75% powierzchni zajmują wyżyny i góry. W Azji znajduje się najwyższy szczyt Ziemi – Mount Everest 8850 m n.p.m. – i najniżej położona depresja Morza Martwego – 403 m p.p.m.
4. W Azji występuje specyficzna odmiana klimatu astrefowego – klimat zwrotnikowy monsunowy wyróżniający się sezonową zmiennością napływu mas powietrza: latem znad oceanu w kierunku lądu napływają masy wilgotne i ciepłe, zimą ku oceanowi płyną masy suche i chłodne.

3. Zadanie pracy domowej: temat nr 12 w zeszycie ćwiczeń (uczniowie, którzy szybciej przepiszą notatkę podsumowującą zaczynają robić ćwiczenia).
4. Czynności porządkowe.

Uwagi do przebiegu lekcji:
Podczas omawiania lekcji użyte zostaną pojęcia takie jak: amplituda, delta, strefa subdukcji i strefa ryftu, wieloletnia zmarzlina oraz inne. Najprawdopodobniej uczniowie nie będą pamiętali znaczenia, więc na bieżąco robią notatki, które będą przypomnieniem do egzaminu gimnazjalnego.


Opracowała
Agata Klepacz
Zgłoś błąd    Wyświetleń: 0


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.